K karlmb skrev:
Fast...det kanske är helt fel väg att gå. [media]
Hoppade bara runt lite men hon verkar förespråka vätgastillverkning/lagring vilket är väldigt experimentellt och omges av både höga kostnader och tekniska problem. Nu har vi haft tur med en mild och blåsig vinter men med dubblat energibehov framöver och fullt utbyggd vattenkraft så behöver vi stabil baskraft. Och då är det antingen fossil eller kärnkraft som gäller. Vätgas kanske kan bli något i framtiden men det är inget vi bör satsa på annat än för forskning i nuläget.


https://www.forbes.com/sites/jamesm...still-talking-about-hydrogen/?sh=462062ae7f04

https://www.bloomberg.com/news/feat...tments-could-risk-making-global-warming-worse

https://www.nature.com/articles/d41586-022-03693-6
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo nu tror jag det är ett stort fel på posten "marknadsvärdesförändringar".....
Hög tid för ny styrelse samt VD!
Du får tro precis vad du vill men det lär inte ändra något som helst.
Självklart slår redan gjord hedging hårt mot resultatet.
Enkelt förklarat. Om du sålt nåt för leverans höst 2023 för 40öre men dagspriset på samma kontrakt är 50öre må du redovisa en torsk på 10öre idag.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Hoppade bara runt lite men hon verkar förespråka vätgastillverkning/lagring vilket är väldigt experimentellt och omges av både höga kostnader och tekniska problem. Nu har vi haft tur med en mild och blåsig vinter men med dubblat energibehov framöver och fullt utbyggd vattenkraft så behöver vi stabil baskraft. Och då är det antingen fossil eller kärnkraft som gäller. Vätgas kanske kan bli något i framtiden men det är inget vi bör satsa på annat än för forskning i nuläget.


[länk]

[länk]

[länk]
Vätgasen farlighet är en skröna numera och pilotanläggningen i Luleå är invigd.
https://www.hybritdevelopment.se/hy...umslager-for-fossilfri-vatgas-invigs-i-lulea/
 
Z Zodde skrev:
Du får tro precis vad du vill men det lär inte ändra något som helst.
Självklart slår redan gjord hedging hårt mot resultatet.
Enkelt förklarat. Om du sålt nåt för leverans höst 2023 för 40öre men dagspriset på samma kontrakt är 50öre må du redovisa en torsk på 10öre idag.
Jo vi får väl se..... nånstans finns alla pengar!
 
Det är just en pilotanläggning till hiskeliga kostnader så det är ingen existerande lösning inom förmodligen de närmsta 10 åren eller kanske aldrig om man inte kan förlita sig på på att parasitera på skattebetalarna.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo vi får väl se..... nånstans finns alla pengar!
Och …?
Du dömer VFs bokslut som felaktigt men verkar inte riktigt förstå redovisning…???
 
T TommyC skrev:
Det är just en pilotanläggning till hiskeliga kostnader så det är ingen existerande lösning inom förmodligen de närmsta 10 åren eller kanske aldrig om man inte kan förlita sig på på att parasitera på skattebetalarna.
Jo men nu har vi ju redan diskuterat det och jag tror benhårt på vätgasens framtid ihop med ny kärnkraft.
(sen så har man då fått bidrag av EU)
 
Z Zodde skrev:
Och …?
Du dömer VFs bokslut som felaktigt men verkar inte riktigt förstå redovisning…???
Jag tror betydligt mer ekonomiskt kunniga än mig kommer att ifrågasätta den här redovisningen!
(men vi måste se helheten för oligopolets bolag)
 
P paralun skrev:
Jo men nu har vi ju redan diskuterat det och jag tror benhårt på vätgasens framtid ihop med ny kärnkraft.
(sen så har man då fått bidrag av EU)
Det räcker som vanligt inte att diskutera, det saknas kommersiellt tllgängliga lösningar. Jag har inte sett några ekonomiska kalkyler överhuvudtaget men jag har inte letat nämnvärt. Har vi tillgång till behövd effekt via planerbara energikällor så behövs inte lagring av vätgas. Säkerhetsriskerna är betydande med vätgas.
 
G
"Värmelagring är billigt, vätgaslagring är billigt, värmepumpar kan köras intermittent, vattenkraften kan reglera mer, bilar ska ha för stora batterier och stötta systemet, det ska finnas stationära batterier som ska stötta osv", jag är kritisk till detta. Som exempel ska alla alltså ha för stora värmepumpar och lagra värme billigt när det blir kallt högtryck på vintern nån vecka eller så? Luft-luft, luft-vatten, hur då? Där jag bor går det inte att borra mer, det är fullt och jag har ibland -1,9 in redan nu.
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jag tror betydligt mer ekonomiskt kunniga än mig kommer att ifrågasätta den här redovisningen!
(men vi måste se helheten för oligopolets bolag)
Menar du den avviker från god redovisningssed eller vad har du för argument för att ifrågasätta?
 
Paralun förstår inte, alltså ska vattenfalls styrelse bytas ut. Det är väl självklar att det måste bli så. *IRONI*
 
  • Gilla
Zodde
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Skröna?
Hos oss stängde dom ned alla tappar med vätgas efter denna händelse.
[länk]
Jo en stor skröna, det exploderar även en bunt med elbilar har jag sett och värre blir det nog med tidens tand.

Tyska Siemens har färdiga lösningar för just vätgas
https://www.siemens-energy.com/global/en/offerings/renewable-energy/hydrogen-solutions.html

Så vi kan göra en egen Energiewende med kärnkraft, jag är säker på att det skulle bli en bra affär och en massa jobb i Sverige.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.