fubar fubar skrev:
Letar efter någon utomhusmottagare att styra motorvärmaren med. Hittade en för några veckor sedan med zigbee, men den var slutsåld. Finns nån med Wi-Fi.

Om jag hittar nån passande mottagare, passar alla till Ikeas zigbee?
Du menar någon form av smartplug för utomhusbruk? Jag har en sådan här, men av tidigare modell som då var av märket Osram. Funkar utmärkt förutom att den inte klarar av "höga" stickkontakter så det är nog inte alla motorvärmarkablar som passar. Är förmodligen säkrare att köpa någon sorts Wifi-uttag från tex Kjell o co.

...och jag vet inte hur nya IKEA-hubben Dirigera är, men den gamla Trådfri-hubben kan man vara koppla IKEAs Zigbee-prylar till. Jag vet inte ens om den klarar av IKEAs egen Zigbee vattenavstängning Knycklan.

https://www.ledvance.com/consumer/p...on-smart-devices-with-zigbee-technology-c6308
 
David Wallin David Wallin skrev:
Du menar någon form av smartplug för utomhusbruk? Jag har en sådan här, men av tidigare modell som då var av märket Osram. Funkar utmärkt förutom att den inte klarar av "höga" stickkontakter så det är nog inte alla motorvärmarkablar som passar. Är förmodligen säkrare att köpa någon sorts Wifi-uttag från tex Kjell o co.

...och jag vet inte hur nya IKEA-hubben Dirigera är, men den gamla Trådfri-hubben kan man vara koppla IKEAs Zigbee-prylar till. Jag vet inte ens om den klarar av IKEAs egen Zigbee vattenavstängning Knycklan.

[länk]
Ledvance har en ny lite smidigare variant. Det står att den är både wifi och zigbee...det tror jag aldrig jag sett någon produkt med tidigare. :thinking: Skulle tro att det är fel i produktbeskrivningen på Conrad. Här är länken till Ledvance istället: https://www.ledvance.com/consumer/p...components/smart-compact-outdoor-plug-c141283
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Ledvance har en ny lite smidigare variant. Det står att den är både wifi och zigbee...det tror jag aldrig jag sett någon produkt med tidigare. :thinking: Skulle tro att det är fel i produktbeskrivningen på Conrad. Här är länken till Ledvance istället: [länk]
Jag har tittat på den tidigare, men då har endast Wi-Fi versionen funnits i lager.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Ytterligare en reflektion kring Hue utesensorn... Jag har noterat att när den detekterar rörelse så ändras även det avlästa ljusvärdet, så kurvan får en spik vid varje passage. Jag har tänkt att det beror på att bilarna som kör förbi har lyset på, men när jag kollade lite noggrannare så verkar det alltid blir 42 Lux extra vid rörelse - Oavsett om det är på dagen eller natten.

Staplade stolpdiagram visar ökande ljusnivåer över tid, markerade som "Utesensor NO Illuminance."


Efter lite mer forskning kom jag på att det sitter en diod i sensorn som lyser grönt när den detekterar rörelse. Efter att jag slog av den så upphörde fenomenet.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Efter lite mer forskning kom jag på att det sitter en diod i sensorn som lyser grönt när den detekterar rörelse. Efter att jag slog av den så upphörde fenomenet.
Det var ju på riktigt en dålig konstruktion. :surprised: Hue är väl Philips? Man kan ju tycka att en så stor konstruktör ska ha lite bättre koll än så.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Dioden går ju att stänga av... Sen påverkar det inte funktionen i sig, utan är väl mest en sån där sak en nörd ser när man detaljgranskar graferna.
Jag gissar att dioden mest är till för att man ska kunna ställa in känslighet och övervakningsområde. Sen stänger man av den.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
J
P Paxman skrev:
Det var ju på riktigt en dålig konstruktion. :surprised: Hue är väl Philips? Man kan ju tycka att en så stor konstruktör ska ha lite bättre koll än så.
De kanske inte räknat med att man skulle stänga inne den i en liten ljustät låda. :cool:
 
useless useless skrev:
Dioden går ju att stänga av...
Ska det verkligen behövas? Jag tänker att om de placerat dioden på något annat ställe på kortet, där den inte påverkar ljussensorn så hade det ju inte varit ett problem. Det får mig att tänka på de gamla sketcherna med uppfinnaren från Sundbyberg:

"Jag har konstruerat en sensor som reagerar på rörelse och mäter omgivande ljus. Och så har jag placerat en lysdiod här som indikator."

"Men kommer inte lysdioden då påverka ljussensorn när den lyser?"

"Tänkte inte på det..."

:crysmile:
 
  • Haha
David Wallin
  • Laddar…
Tanken är nog att dioden ska synas tydligt och vara avstängd vid "normal drift". Sensorn reagerar ju på 20 meters avstånd, så hade det suttit en vanlig liten lysdiod på ena sidan hade man inte varit hjälpt av den vid injusteringen.
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Tycker det verkar som en vettig konstruktion jag. Att enkelt och direkt kunna få feedback när man justerar in den, men sedan kunna slå av densamma. Finns ju sedan ingen anledning att skylta med att man detekterat något från en sådan sensor, så i drift tycker jag det känns bra att den går att slå av.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
På det kommer dumma frågor…
Kommer denna Zigbee fjärrkontroll (Touchlink) att fungera med tex en Ikea plugg eller måste brytare och pluggar ha ”touch link" ?
Kan HA (ZHA) läsa knapptryckningar från en sådan fjärr så det går att styra vad som helst?
 
J
blackarrow blackarrow skrev:
På det kommer dumma frågor…
Kommer denna Zigbee fjärrkontroll (Touchlink) att fungera med tex en Ikea plugg eller måste brytare och pluggar ha ”touch link" ?
Kan HA (ZHA) läsa knapptryckningar från en sådan fjärr så det går att styra vad som helst?
Googlar man på den så stöds den av deconz iallafall så gissningsvis funkar det

https://zigbee.blakadder.com/Envilar_ZGR904-S.html
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Googlar man på den så stöds den av deconz iallafall så gissningsvis funkar det

[länk]
Jag har uppfattat det som touchlink är en del av Zigbee, men att alla ändå inte stödjer det fullt ut.
Läste att många lampor från kända leverantörer typiskt Hue, Ikea stödjer touchlink. Den förenklade parningen fungerar då på korta avstånd mellan fjärr och lampa utan koordinator.

Nu hittade jag denna länk som inte har med fjärrkontroller att göra, men ändå
https://www.zigbee2mqtt.io/guide/usage/touchlink.html
Important: The touchlinking function only works with Zigbee Coordinator adapters based on a Texas Instruments ZNP adapters (TI chips starting with "CC", e.g. CC2652) and Silicon Labs EZSP adapters (Silabs chips starting with "EFR32", e.g. EFR32MG21) with touchlink enabled in the Zigbee Coordinator firmware.


Home Assistant: use ZigBee buttons to control other protocol devices
https://blog.mornati.net/home-assistant-use-zigbee-buttons-to-control-other-protocol-devices
Det är rekommenderat att para lampa och knapp men för speciella behov kan man lyssna på event från knappen men dessa kan vara tillverkarspecifika.. Lite småbökigt men omöjligt. :cool:
 
En zigbee-fjärr som fungerar lokalt (och via controller) skulle jag väldigt gärna ha. Då skulle jag äntligen kunna göra mig av med alla 433-pluggar som jag sparat för att vara säker på att de funkar även om bredbandet eller controllern strular.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.