Mikael_L Mikael_L skrev:
Hmm, det där får du gärna förklara lite mer! :thinking:
Det finns förvisso medel att köpa som ska avlägsna tjära, men ett gammalt beprövat sätt är att ta zink som har förmåga att "lösa" upp tjäran som därefter blir lättare att avlägsna på grund av att den blir sprödare i sin egenskap. Ett annat sätt är att elda med ett tätare träslag exempelvis rönn, men för att det inte ska bli alltför hett så börjar jag med zinkplåtar och ser hur det blir.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Eldat och blåst snö runt huset. Bjuder på gammal film på't då jag inte filmar varje gång :seenoevil:

J_WNx99UVG_yxdR4jeQFvURshApGu1DQ7x4eKZZdL_Iz0Co17GM_DXER5pmVvXKJOjFsZSnMLcStZT2PDK80ZoTV2Ac4MRM4CwUQFr9i_jSkVumkkjCAEXM94uDl8IcD7ckuwxno0wcHbF1s3BkbZNb1SvJflI7IhypehwRCW75q9Q1ntVYsQvkIIxIal-igAspbA9F6fCmLRiZ93bFjxW8q6gB70-xaCxnzXagYQWc8SOPGom-TpJB2I2Yt2nIwK2xnMOOvSwnP1fupje97rCWnojgQWotDBVibnC-QaoNLWuzsKxujEXiqhsTQS9KC-GMKfAIoNjndEDEIKddiaIMLQfyjzhRbC3CGb2t0Sc6DjXeSG7R06dq2l8faW7ATF43a00z8MxdPYiam-2cEtOyCjJ-qReB7Y-ootfwzdUSB2r1xvH9mDIfqBubSzY-RrXz59ee9VjDZHc50ZYvRm1xpR5paBh3jOx7uXnHH3JjfcF58n2B9-KbkjVQ9CC8LbCvhhVM9hQvGimgH0KX-7xtDD1mGypP8XwtxIv790B4E_oYz7DOuoENirAnUGdTLmkWjb0Ysmgb7t0UNyNb6Pw04YV0LqW0HdRBcNzce8VIr-psuAsXhzDtUdBDMYXsbmQcNJhBhp8kIp8QpC-prA3pjK3_UdFOW-pFOrY8fwNpFlDkVHsgeNg1U0OcKM9_IaCpHVkJTVbFnjjQuGtwUqmZuGmqFg8tqFOkHpfm3ZSwNIuuSNfoumeHcEpWkvFy6s9HDq3QiJPBbdZ-M_SQoKRg5JHWlQk-gLCcUChZKq1EQvvsJJmAU2fuiVK8a2SXH6QA_xe_NXgv5_arO_q692HoFZ1T-pZJUUs4bPXYECmy8SCgNFw9yWcQfcRplC2WJljBrO_0F-l9SN-3K1uweA7e-P9rRso9aEmNMTzvMF2tFEm-9BQkNuXqwQBMtIgp1lIOWU5qnXoNFod3j1jLhqht8YYFKE9dmyM_vfNxoeLBNv_HLlWEG_w0BIA=w660-h880-no

 
  • Gilla
  • Haha
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Det finns förvisso medel att köpa som ska avlägsna tjära, men ett gammalt beprövat sätt är att ta zink som har förmåga att "lösa" upp tjäran som därefter blir lättare att avlägsna på grund av att den blir sprödare i sin egenskap. Ett annat sätt är att elda med ett tätare träslag exempelvis rönn, men för att det inte ska bli alltför hett så börjar jag med zinkplåtar och ser hur det blir.
Gamla stolphattar till kraftledningsstolp sägs innehålla zink, det har jag skaffat några men har ingen tjärbeläggning att prova på.
 
  • Gilla
Noramasen
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Gamla stolphattar till kraftledningsstolp sägs innehålla zink, det har jag skaffat några men har ingen tjärbeläggning att prova på.
Det kan jag tänka mig då de måste vara motståndskraftiga mot kreosoten eller annat diverse hokus pokusmaterial. Men här finns det annat spill att ta vara på, då jaga har egna spillbitar.
 
F Fluxor skrev:
Fönstret på plats.

Ett jäkla helvete. Ser ut som kriget efter nyttjandet av motorsågen. Fasaden lutar, och fönstret med den...
Så var det säkerligen tidigare, men då man inte hade för anledning att titta på det viset och då såg man det helt enkelt inte. Själva så har vi ett köksfönster som man närmast kopplar till en båt, då det ser ut att luta så pass. Hmmmm. Blev visst lite mycket ordfynderi där.:cool: Men när man öppnar fönstret så ser man att det sitter rakt då det inte vare sig öppnar eller stänger sig självt, så visst lutar väggen. -Precis som på ett nybygge:crysmile::cry:
 
  • Gilla
Fluxor
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Ser att det blivit lite tjärbildning, men det blir att elda lite galvade bitar och se ifall det släpper lättare vid kommande vintriga och soliga sotdag:cool:
Funkar det att elda galvplåt mot tjärbeläggningar?
 
F fribygg skrev:
Funkar det att elda galvplåt mot tjärbeläggningar?
Då det är zink i ytskiktet så ska det gå, men detta är kanske att betrakta som ”husmorstips”. Men ingen rök utan eld som man brukar säga;) Själv har jag inga praktiska erfarenheter, utan ska själv testa framöver. Skillnaden mellan ren zink och galvad plåt ligger troligtvis i arean kan jag tro, med tanke på det tilltänkta effekten.
 
Noramasen Noramasen skrev:
Då det är zink i ytskiktet så ska det gå, men detta är kanske att betrakta som ”husmorstips”. Men ingen rök utan eld som man brukar säga;) Själv har jag inga praktiska erfarenheter, utan ska själv testa framöver. Skillnaden mellan ren zink och galvad plåt ligger troligtvis i arean kan jag tro, med tanke på det tilltänkta effekten.
.
För tjärborttagning lär väl galv inte vara så verksamt, isåfall skulle ju de som ofta/alltid eldar virke med galvspik inte drabbas av tjärbeläggningar.

Med huset har jag inget gjort ännu, men när jag kommer hem ska jag kompletterings sota för att kolla om det finns nått i pipan, det har varken kommun eller sotaren nått emot så länge de får göra sina regelbundna besök och skicka sina räkningar för sotning och brandskyddskontroll.
 
AXS AXS skrev:
En annan lösning som visserligen kostar lite men samtidigt betydligt enklare.

[länk]
Lättåtkomligt då det säljs i konsument butik men relativt dyrt om man kan elda galvplåt/spik eller zinkplåt.
 
Murade upp en liten sittdel där glasväggen kommer att monteras på i duschen samt drog ut och provtryckte golvvärmen.

Nu kan golvavjämnarna komma och göra sitt.
 
  • Golv med golvvärmeinstallation, isolerpaneler, rör, betongblock och konstruktionsritningar på väggarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Bytt utlopp till min Ifö Sign
En bild på en rostig, metallisk struktur med en rund öppning i mitten, belyst bakifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Smutsig värre så har hällt i Hessa över natten.

Tråkigare var det att skruvarna som håller cisternen är uppnötta. Jag använde insektsnyckel och fick loss båda men bara i den ena sen snurrar den bara. Det verkar vara något specialverktyg. Ser ut som en insektsnyckel men har även plats för en spårmejsel. Någon som vet vilket verktyg man kan använda?
 
Börjat måla köksluckor, en är färdig, två är strukna en gång så nu det är bara tio större luckor och tio lådor kvar.
Hemmabygge eller renovering, målade vita dörrar, brunt trägolv, färgburk, pensel och målartejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Keiller och 4 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Börjat måla köksluckor, en är färdig, två är strukna en gång så nu det är bara tio större luckor och tio lådor kvar.
[bild]

”Det är bara en sten i havet det är inte värre än så
Så, så, så, vad var det ni sa? vad var det vi sa
Det kommer bli bra, det kommer bli bra!”…………(y)
 
  • Gilla
  • Haha
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Vad händer i trappan?
 
  • Hörn av rum med mönstrad vägg, träbitar, skruvdragare, del av stol och fönster med växt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.