H heimlaga skrev:
Som jag förstår saken så får de elen betald via sina bidrag på ett sådant vis att om elkostnaderna stiger så blir det mindre pengar kvar till mat och kläder.
Har vi ingen socialbidragstagare bosatt i Sverige som kan reda ut det för oss en gång för alla?
Jag har egen erfarenhet endast av systemet i Finland.
Du är välkommen att starta en ny tråd om det ämnet
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Som jag förstår saken så får de elen betald via sina bidrag på ett sådant vis att om elkostnaderna stiger så blir det mindre pengar kvar till mat och kläder.
Har vi ingen socialbidragstagare bosatt i Sverige som kan reda ut det för oss en gång för alla?
Jag har egen erfarenhet endast av systemet i Finland.
https://tidningensyre.se/2022/3-dec...-folk-rasar-over-elstodet-och-socialbidraget/

Vi kan väl släppa denna OT-diskussion nu.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
[länk]

Vi kan väl släppa denna OT-diskussion nu.
Tack för informationen! Jag hade fel. Systemet är annorlunda uppbyggt i Sverige än här.
 
  • Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Många av oss värderar tid hemma med familj. Jag åker till jobbet 05,20 och kommer hem 17,00. Kroppsarbete under dagen. Jag tycker tid/kostnad är högst relevant för diskussionen. Hade jag däremot varit försörjd av staten i någon av alla dess former med obegränsat med fritid så hade jag säkert uppskattat tiden i skogen.
Ja det är ett tungt jobb och bästa motion att fixa veden själv. Men årkar man inte så är det bara att betala för uppvärmningen av huset.
 
M Markarbetaren skrev:
Många av oss värderar tid hemma med familj. Jag åker till jobbet 05,20 och kommer hem 17,00. Kroppsarbete under dagen. Jag tycker tid/kostnad är högst relevant för diskussionen. Hade jag däremot varit försörjd av staten i någon av alla dess former med obegränsat med fritid så hade jag säkert uppskattat tiden i skogen.
Kan inte hela familjen engagera sig i veden, istället som många gör sitter framför en tv. Att jobba med kroppsarbete hindrar då inte mig från att röra på mig efter jobbet.
 
  • Gilla
Mikko58
  • Laddar…
Enklast är om man låter var och en välja hur man skaffar sin ved, även vad man använder sin fritid till.
Blir så annars mycket, "jag gör så här, varför gör inte andra det" och ifrågasättande, inte illa menat utan bara konstaterande.;)
När jag skrev det tidigare blev det ett lite påhopp gällande mina aktiviteter här i forumet.
Just nu glöder senaste brasan av egenhuggen ved i kaminen,
 
Redigerat:
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Enklast är om man låter var och en välja hur man skaffar sin ved.;)
Jo men då är ju jämförela vad som är billigaste en onödig fråga. Så hela denna tråd är onödig.
 
Bjor Bjor skrev:
Jo men då är ju jämförela vad som är billigaste en onödig fråga. Så hela denna tråd är onödig.
Inte alls, tråden heter "När är köpt ved billigare än Elen?" .
Utgår från alla de som inte kan införskaffa ved "gratis", vilken är den stora majoriteten.
 
A AndersS skrev:
Inte alls, tråden heter "När är köpt ved billigare än Elen?" .
Utgår från alla de som inte kan införskaffa ved "gratis", vilken är den stora majoriteten.
Den frågan är redan slutdiskuterad som det verkar som. Och ingen vettig uträkning såg jag ändå.
 
Jocce81 Jocce81 skrev:
Har precis nyinstallerad kamin. Dessutom tillgång till gratis ved!

Så teoretiskt borde det med andra ord alltid löna sig att elda för mig! :) (Kontra Elpriset).

Men diskuterade lite med en polare i helgen, hur billig måste veden vara för att det skall vara lönsamt om man köper ved (Färdigtorkad), kontra att låta t.ex. en Luftvärmepump värma huset istället?

Kikar man just idag ( i stockholm) så kostar köpeved på Bauhaus 79kr för 40L, det blir 1975 kr / kubik (staplad).
Kollar man blocket tycker jag mig inte hitta torr ved för billigare än det? Eller räknar jag helt fel?

Men lönar det sig att köpa ved för den pengen, eller skulle man lika gärna kunna låta Luftvärmepumpen jobba på?

Om man ersätter luftvärmepumpen med Direktverkande, eller åt andra hållet en Bergvärmepump, när lönar det sig då?

Någon som kan hjälpa till med räkneexempel / formel?



/Jocce
Jag har räknat ut att brytpunkten denna vinter låg på ca 3,5 kr/kWh.
Jag köper ved för 800kr/kbm stjälpt mått.
Mitt värmebehov är ca 7700kWh (varmvatten exkluderat eftersom jag inte kommer åt det med vedeldning).
Luftvärmepumpen förbrukar ca 2700kWh för att ersätta värmebehovet i huset.
Jag har räknat att 1kbm björkved i stjälpt mått innehåller ca 900kWh, och min braskamin har en verkningsgrad på ca 70%.
Så då behöver jag ca 12kbm ved, vilket kostar ca 9600kr.

Så jag räknar med att med ett elpris över dessa 3,5kr/kWh kan det vara lönsamt att elda i kaminen.
Kräver ju dock att någon är hemma och gör det, och sedan finns det andra praktiska saker som att jag inte har någon ackumulernade funktion, så det blir ändå opraktiskt dom kalla dagarna eftersom nätterna blir svåra att lösa.

Och så finns det ju lite antaganden i kalkylen, som verkningsgraden på kaminen till exempel.
Men det är bara min grova uppskattning för att veta på ett ungefär vad jag kan förvänta mig.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
galento
A AndersS skrev:
Just nu glöder senaste brasan av egenhuggen ved i kaminen,
Samma här men har slutat att elda nu
annars får man öppna fönster för att
kyla ned .
Detta med att ha en kanalfläkt som drar runt
luften funkar bra , lägger i spisen innan vi
lägger oss och fläkten går hela natten och
cirkulerar eftervärmen från spisen.
 
Här är en video som visar värdet på Björkved och bra information till nybörjare som fått löfte om att hugga ved på annans mark.


 
M
M Mikko58 skrev:
Ja det är ett tungt jobb och bästa motion att fixa veden själv. Men årkar man inte så är det bara att betala för uppvärmningen av huset.
Eller så ägnar man sin fritid åt något som betalar elräkningarna..;)
 
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
M
Bjor Bjor skrev:
Den frågan är redan slutdiskuterad som det verkar som. Och ingen vettig uträkning såg jag ändå.
Tillförde du själv någon ekvation i tråden? Jag och många med mig har redovisat vart brytpunkten ligger. Men eftersom det inte finns nån ekonomi i att köpa ved så pratas det bara om motion hela tiden.
 
Jag tycker nog det finns en hel del men de blir ju alltid relativa vad man stödeldar mot och vilka kostnader man har för nät etc. Jag tror flera hamnade på att om elpriset är över 2 kr (dvs totalt ca 3.50) så lönar det sig om man köper ved i lite större volymer jämfört med att köra en vp när det är ett par minus. Kontentan blir väl att när det är ordentligt kallt så är ofta elpriset högt, cop dåligt och det lönar sig att elda med köpt ved.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.