M maria01 skrev:
nån som han som håller på med båtar är nog van med höga höjder

sluta vara så känslig bryr dig om dig själv istället
Och jag som jobbar med el är van med hög spänning, jag jobbar inte med spänning på för det.

Jag bryr mig om mig själv och andra det är därför jag reagerar på sådant.

Jag drar mig ur denna diskussion med dig nu för vi kan aldrig komma överens och det tar fokus från det fina bygget.
 
  • Gilla
  • Haha
MinimalistWannabe och 9 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
Och jag som jobbar med el är van med hög spänning, jag jobbar inte med spänning på för det.

Jag bryr mig om mig själv och andra det är därför jag reagerar på sådant.

Jag drar mig ur denna diskussion med dig nu för vi kan aldrig komma överens och det tar fokus från det fina bygget.
och kollar man dina bilder så har du ingen ställning och inga räcken på altanen vid bygget och inga räcken på trappan ner till gräsmattan och en annan bild har du stält en stege snett på gräsmattan för att måla foder

snacka om dubbel moral
 
  • Gilla
Redibo och 4 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
nån som han som håller på med båtar är nog van med höga höjder

sluta vara så känslig bryr dig om dig själv istället
Jävligt korkad kommentar, byggbranschen är en av dom farligaste och många dör helt i onödan för att dom helt enkelt är korkade. Att inte tänka på säkerheten bevisar bara på att man inte är en bra hantverkare.
 
  • Gilla
  • Haha
guggen och 7 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Jävligt korkad kommentar, byggbranschen är en av dom farligaste och många dör helt i onödan för att dom helt enkelt är korkade. Att inte tänka på säkerheten bevisar bara på att man inte är en bra hantverkare.
Faktiskt enig.

Fallsäkerhet är A och O. gjorde ett snabbt instick i branshcen hos en av de större spelarna. Man hade ett rent ut sagt helvete att hantera att folk "ska bara". Beställare som "men du kan ju bara, det går fort"

Inte så roligt när det var en person som skulle montera en eldetalj på utsidan av en fasad. Ringer en kollega som ska säkra.
Kollegan kommer fram så ligger han på marken död.... Fru med tvååring som inte har en man eller pappa längre.

Var det inte på husdrömmar (eller grand designs) för nån säsong en vars pappa hade omkommit just i deras tidigare bygge? Det var inget långt fall.

Man lever en gång bara. Dumt dö när man bygger drömhuset. Eller bli förlamad så man inte kan bo i det.

(För övrigt är det en jävla styggelse med arrendetomter och hus på ofri grund)

Ska kanske notera att jag ignorerar "maria" då denne ofta har en speciell attityd i trådar som jag itne klarar av :rofl:
 
  • Gilla
Jättefranskan och 13 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Den mästerliga möbelsnickaren Torkel har låtit arkitektrita ett väldigt speciellt hus som han sedan bygger helt i trä, helt själv. Det här avsnittet är ett riktigt lyckopiller. Hämta popcornen och njut till när möbelsnickarens hantverk blir ett helt unikt hus.

Du kan läsa artikeln här: Husdrömmar
- Möbelsnickaren bygger huset helt i trä helt själv
Vilken fantastisk snickare!!!!!
Pedantisk med yrkesstolthet!
Jag sänder en hälsning och önskar att deras gemensamma mål blir uppfyllda.
Samtidigt läser jag i Expressen om Ambers uttalanden och riktigt förbannad.
Husdröm är en sak men vi var många på 10:års mötet som ifrågasatte hennes flum.
Ett ex.
Renoverar man ett hus bör man också tänka på husets energikostnader.
Begagnade prylar har ringa värde när vi idag ser vart energikostnaderna springer iväg.
Alla vitvaror idag är t. ex inte likvärdiga med dem som kunde köpas för 5år sedan.
Englas fönster är ej OK osv. osv.
Förvånar mig att Expressen som tidning vill sänka sig så lågt!!!!!!!!
 
pdov
Huddingebo Huddingebo skrev:
Härligt hus! Har alltid gillat träullt, har dock svårt att få det att passa in någontans i mitt "20-tals hus".
Har också gillat träull. Den svenska tillverkaren Träullit verkar bara ha några få varianter av skivor och färger men det finns en dansk tillverkare Troldtekt som har spårade mönster i sina skivor och flera olika färger att välja på så där kan man nog lättare hitta något som även passar även i äldre hus.
 
Redigerat:
Fadai Fadai skrev:
Äntligen ett genuint vackert hus! Utan betong. Trä äger! :heart::heart::heart:
Inte helt sant. Titta under huset.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
S Skarby skrev:
Vilken fantastisk snickare!!!!!
Pedantisk med yrkesstolthet!
Jag sänder en hälsning och önskar att deras gemensamma mål blir uppfyllda.
Samtidigt läser jag i Expressen om Ambers uttalanden och riktigt förbannad.
Husdröm är en sak men vi var många på 10:års mötet som ifrågasatte hennes flum.
Ett ex.
Renoverar man ett hus bör man också tänka på husets energikostnader.
Begagnade prylar har ringa värde när vi idag ser vart energikostnaderna springer iväg.
Alla vitvaror idag är t. ex inte likvärdiga med dem som kunde köpas för 5år sedan.
Englas fönster är ej OK osv. osv.
Förvånar mig att Expressen som tidning vill sänka sig så lågt!!!!!!!!
Vad menar du? Kan inte hitta något sådant i expressens artikel?

/S
 
Vad schysst av din far att ge dig tomten.


Själv fick jag foten från hemmet av min far när jag fyllde 20. Fick hitta eget boende och jobb. Medan vännerna kunde läsa vidare till högre utbildningar så fick jag klara mig själv.

Men det är kul att andra kan åka räkmacka i livet.

Var snäll mot era barn och stötta dem även om ni tycker det är jobbigt.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Fadai
Bjor Bjor skrev:
Inte helt sant. Titta under huset.
Smaksak.
 
Såg programmet igår och blev väldigt imponerad. Det är tillräckligt jobbigt att bygga ett hus utan att göra sina egna böjlimmade takstolar och hyvla sin egen panel som dessutom är kilsågad. Men lite fusk var det att han hade en sån fin verkstad och verkade slippa ha allt byggmaterial inne i huset eller under översnöade presenningar utomhus :D Tycker det blev ett riktigt konstverk till slut, dock kanske inte det mest praktiska huset (undrar lite hur han fick bygglov med den invändiga höjdskillnaden) . Sen tror jag att arkitekten inte blev inspirerad av kyrkan utan av min gamla, numera rivna, högstadieskola. Den hade precis samma böljande tak (något som eventuellt blev dess fall då vatten rann ner där taken möttes och till slut orsakade mögelskador och skolan revs.) Dessutom vill jag minnas att taken inomhus också var täckta av samma träullsskiva som huset i avsnittet..
 
  • Gilla
Anne1515 och 2 till
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Smaksak.
Så denna grunden räknas inte till huset, intressant. Men vist kan man se ett hus på det sätter, utan grund.
 
K
J Jonasdzm skrev:
Själv fick jag foten från hemmet av min far när jag fyllde 20. Fick hitta eget boende och jobb. Medan vännerna kunde läsa vidare till högre utbildningar så fick jag klara mig själv.

Men det är kul att andra kan åka räkmacka i livet.

Var snäll mot era barn och stötta dem även om ni tycker det är jobbigt.
Off topic. Jag fick också foten av mina föräldrar när jag slutade gymnasiet. 10 000 kr hade de sparat som precis räckte till första bilen. Studielån och extrajobb gjorde att jag kunde läsa på universitet..

Tror tvärtom att föräldrar borde vara lite tuffare mot sina barn så att de lär sig klara sig själva!



Har inte sett programmet men gillar de välvda takpartierna!
 
  • Gilla
E-L J och 2 till
  • Laddar…
Intressant program, killen verkade ju bo i snickeriet, medans hans fru bodde i den överfulla attefallaren. Det var i alla fall så man valde att vinkla det.

Huset blev riktigt fint och med mängder av snickeridetaljer som man normalt sett bara kan glömma. Det är tråkigt bara att man som vanligt inte tar upp något alls kring det byggtekniska. Vem har t.ex. räknat på konstruktionen? Hur ska huset värmas upp (vet att det är bergvärme). Varför är man orolig för om stommen ska hålla för fönstren, de väger ju bara 600 kg? poolen kommer ju med vatten och allt att väga kanske 20 ton. För att inte tala om de gigantiska limträbalkarna. Ett bygglov måste ju kräva omfattade konstruktionsritningar, ändå var det bara arkitekten som fick plats i programmet. Tänker även att ett hus helt i trä rör på sig ganska mycket, finns det ingen risk att fönstren kan knäckas då han i princip fick banka dem på plats, utan något som helst spelrum? Inget man ens kommenterade i programmet...

Hade gärna sett att poolen också var gjord, det var detta jag som poolnisse var mest nyfiken på. Vilken sorts pool man valde eller om denna byggdes helt själv också. Gissar att man kommer värma upp vattnet med bergvärmepumpen också.

Kul avsnitt, även om vinklingen kring samspelet mellan huvudpersonerna blev lite onödigt hård...

/
 
  • Gilla
Real7 och 7 till
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Intressant program, killen verkade ju bo i snickeriet, medans hans fru bodde i den överfulla attefallaren. Det var i alla fall så man valde att vinkla det.

Huset blev riktigt fint och med mängder av snickeridetaljer som man normalt sett bara kan glömma. Det är tråkigt bara att man som vanligt inte tar upp något alls kring det byggtekniska. Vem har t.ex. räknat på konstruktionen? Hur ska huset värmas upp (vet att det är bergvärme). Varför är man orolig för om stommen ska hålla för fönstren, de väger ju bara 600 kg? poolen kommer ju med vatten och allt att väga kanske 20 ton. För att inte tala om de gigantiska limträbalkarna. Ett bygglov måste ju kräva omfattade konstruktionsritningar, ändå var det bara arkitekten som fick plats i programmet. Tänker även att ett hus helt i trä rör på sig ganska mycket, finns det ingen risk att fönstren kan knäckas då han i princip fick banka dem på plats, utan något som helst spelrum? Inget man ens kommenterade i programmet...

Hade gärna sett att poolen också var gjord, det var detta jag som poolnisse var mest nyfiken på. Vilken sorts pool man valde eller om denna byggdes helt själv också. Gissar att man kommer värma upp vattnet med bergvärmepumpen också.

Kul avsnitt, även om vinklingen kring samspelet mellan huvudpersonerna blev lite onödigt hård...

/
99& av tittarna är inte intresserad av det tekniska dom skulle kunna sända det på utbildningsradion för nördarna
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.