Såhär går det om man tappar en skruvmejselbit på köksfläktens överdel av härdat glas. Det sa bara *smaff!* följt av ett stilla regn av glas-smulor.

Frankes kundtjänst svarade snabbt att "nej, glasöverdelen finns inte som reservdel, hela fläkten måste bytas". Fläkten är en knapp månad gammal och funkar i övrigt perfekt, så det tar verkligen emot att köpa en ny. Allriskförsäkringen gav inte mycket efter självrisk...

Glaset är inte enbart estetik. Utan överdel blir det jobbigt att hålla rent från damm. Funderar på att snida ihop en ny överdel av formböjt plastglas, men det kanske är trixigt att få till den välvda formen?

Har ni några andra förslag?
 
  • Rostrfri köksfläkt med skadade vita kakelplattor och avbruten hörnlist; skade- och reparationsbehov indikeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Krossad, mörk köksöverdel på trägolv, söndrig, rörig, stålfläkt ovanför, vita väggar, skada, incident, inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modern rostfri köksfläkt med glasdetaljer och väggmonterad design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag hade nog gjort en ny bit i rostfri borstad plåt istället så det ser ut som resten.......Kanske har du nån i närheten som vattenskär ? Torde gå ganska fort att rita upp den där. Gör man den i 3-4mm material och vattenskär så blir det ganska fina snitt.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 10 till
  • Laddar…
Har du kollat med Cylinda? Många Franke-fläktar säljs även under varumärket Cylinda...
 
S Stefan1972 skrev:
Jag hade nog gjort en ny bit i rostfri borstad plåt istället så det ser ut som resten.......Kanske har du nån i närheten som vattenskär ? Torde gå ganska fort att rita upp den där. Gör man den i 3-4mm material och vattenskär så blir det ganska fina snitt.
Det är ju förstås en variant. Inte lika snyggt som glas (subjektivt, jag vet) men praktiskt.
 
  • Gilla
vbg-1
  • Laddar…
useless useless skrev:
Har du kollat med Cylinda? Många Franke-fläktar säljs även under varumärket Cylinda...
Bra idé!
Hittar tyvärr ingen motsvarighet i Cylindas utbud. Den här kommer närmast, fast måtten är annorlunda: https://www.cylinda.se/produkt/kok/koksflaktar/9004326
 
Vad säger försäkringsbolaget?
 
Kolla med en glasmästare?
 
  • Gilla
Hellwiz
  • Laddar…
A Avarell_Dalton skrev:
Vad säger försäkringsbolaget?
Fick ersättning via allrisk byggnad utan åldersavdrag, men självrisken var hög, typ 2/3 av värdet.
 
  • Gilla
Ingemar O och 1 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Kolla med en glasmästare?
Det ska jag absolut göra - tack!
 
zarkov zarkov skrev:
Kolla med en glasmästare?
Glasmästare bockat glas...jo lycka till.
Krävs rätt stor utrustning.
 
  • Gilla
fremax och 3 till
  • Laddar…
P Pyka skrev:
Glasmästare bockat glas...jo lycka till.
Krävs rätt stor utrustning.
Må så vara men det kostar inget att fråga.
 
Kanske sant.
Då jag arbetar inom bilglasindustrin är jag insatt i hur processen ser ut.
 
Glasmästaren rekommenderade plastglas och erbjöd sig att såga ut formen. Däremot tyckte han att jag kunde bocka välvningen själv.

Är det enkelt? Det är ju en måttlig krökning, så kanske inte omöjligt att lyckas med, eller?
 
Du behöver antingen vana med att värma plast eller så en väldigt stor ugn som du får in allt i och sen en form som den formas mot.
 
S Stefan1972 skrev:
Du behöver antingen vana med att värma plast eller så en väldigt stor ugn som du får in allt i och sen en form som den formas mot.
Har varken eller tyvärr :confused:
Min plan är att göra en form och sen testa mig fram. Kommer inte att kunna värma hela skivan på en gång (ugnen är för liten) men det kanske går att böja lite i taget med varmluftpistol?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.