Nissens Nissens skrev:
Kanske läge att väcka liv i denna tråden igen. Easee har tydligen fuskat med sin laddbox och har fått riktigt stora problem med elsäkerhetsverket.

Eventuellt kommer de att bli tvingade att återkalla samtliga laddboxar…
Det vore intressant att veta varifrån denna infon kommer.
Elsäkerhetsverket lämnar garanterat inte ut den och jag tror inte att Easee har gjort det heller.
Det här luktar lite "Fake news" för att misskreditera konkurrenter.

Jag betvivlar inte sanningen i dokumentet, men saknar leverantörens svar och vad Elsäkerhetsverkets svar på det blir. Tills dess, sov lugnt.
Eller....
Ja, det pågår ett krig 65 mil sydost om Gotland.
 
Nissens
J Jan_G skrev:
Det vore intressant att veta varifrån denna infon kommer.
Elsäkerhetsverket lämnar garanterat inte ut den och jag tror inte att Easee har gjort det heller.
Det här luktar lite "Fake news" för att misskreditera konkurrenter.

Jag betvivlar inte sanningen i dokumentet, men saknar leverantörens svar och vad Elsäkerhetsverkets svar på det blir. Tills dess, sov lugnt.
Eller....
Ja, det pågår ett krig 65 mil sydost om Gotland.
Ja, eller så är det du som kommer med desinformation. Du kan vara säker på att informationen kommer från Elsäkerhetsverket, via vilken kanal är okänt och oviktigt. I en FB grupp kollade någon med elsäkerhetsverket och de bekräftade att de skickat ut frågor till Easee och att de inväntar svar.

Intressant är också att Easee först dementerade detta på sin hemsida, men dementin försvann snabbt igen…

Men visst sitter man still i båten tills de kommit fram till något. Det kan ju inte vara superakut, de har ju hundratusentals laddare ute som verkar fungera. :) Åtminstone har jag inte hört talas om olyckor.

Dock hade jag nog satt en extern JFB bakom Easee boxen om jag inte redan hade det.
 
Redigerat:
S steve5432 skrev:
Mja, tror snarare det handlar om att man får vara lite pragmatisk, och bara för att en myndighet har en viss uppfattning om någonting så behöver det nödvändigtvis inte vara rätt.

Istället för att såga produkten vid fotknölarna tror jag de allra flesta (inklusive jag) vill avvakta och se hur easee svarar på kritiken och om någon annan oberoende part i målet kan uttala sig.

/S
Fast något säger mig ändå att tonläget hade varit ett annat ifall detta gällt någon slumpmässig vitvarutillverkare. Själv skulle jag bli förbannad om jag köpt en produkt där tillverkarna tagit genvägar när det gäller t.ex. elsäkerhet. Sen skulle jag nog också välja att tro på myndigheten istället för att försöka hitta ursäkter varför bolaget inte följt reglerna.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, eller så är det du som kommer med desinformation. I en FB grupp kollade någon med elsäkerhetsverket och de bekräftade att de skickat ut frågor till Easee och att de inväntar svar.

Intressant är också att Easee först dementerade detta på sin hemsida, men dementin försvann snabbt igen…

Men visst sitter man still i båten tills de kommit fram till något. Det kan ju inte vara superakut, de har ju hundratusentals laddare ute som verkar fungera. :)
Har du kollat källan ? ;-)
Själv är jag inte alls i branchen så jag har inget att tillföra, mer än att grannen hittade samma inlägg på Fejsboka och där finns all sanning ;-)
Där fick jag även ett namn.... Inom elbranchen....
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
Det vore intressant att veta varifrån denna infon kommer.
Elsäkerhetsverket lämnar garanterat inte ut den och jag tror inte att Easee har gjort det heller.
Det här luktar lite "Fake news" för att misskreditera konkurrenter.

Jag betvivlar inte sanningen i dokumentet, men saknar leverantörens svar och vad Elsäkerhetsverkets svar på det blir. Tills dess, sov lugnt.
Eller....
Ja, det pågår ett krig 65 mil sydost om Gotland.
https://webbdiarium.elsakerhetsverket.se/home/ShowCase/187962
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Nissens
J Jan_G skrev:
Har du kollat källan ? ;-)
Själv är jag inte alls i branchen så jag har inget att tillföra, mer än att grannen hittade samma inlägg på Fejsboka och där finns all sanning ;-)
Där fick jag även ett namn.... Inom elbranchen....
Som jag skrev ovan kollade någon med ESV och de bekräftade att de skickat ut frågor till Easee och att de inväntar svar från dem. Men nej, jag har inte dubbelkollat personligen.

Edit: ser att meddelandet ovanför detta har en länk till ärendet hos ESV. För mig räcker det, du kan ju begära ut dokumentet själv om du är intresserad. :)
 
Nissens Nissens skrev:
Bra tips angående nyteckningspris!
Jag höll på att byta internetleverantör nyligen, och enligt den nya leverantören var jag tvungen att byta fiberboxen. De lär ju veta vad de pratar om.

Vad gäller TV-boxen så har jag en sådan jag kan hoppa över reklamen med, och den fina funktionen vill jag inte förlora. Jag har också android-tv, men skippar gärna reklamen…
Nej, säljare vet ofta inte vad de pratar om, eller undanhåller iallafall sanningen.
Jag har varit med om att comhem har "tvingat" in sig hos kunder med öppen fiber. Det inte säljaren talar om är att kunden då blir låst hos comhem, och alltså blir av med sin öppna fiber.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
D
L lbgu skrev:
Lite intressant iakttagelse. Normalt skulle man ju tro att folk som köpt en produkt där tillverkaren fuskat på olika sätt skulle vara förbannade på tillverkaren. Men läser man här får man uppfattningen att många försvarar tillverkaren istället. Snacka om trogna kunder.
Jag är varken eller, har en sådan men har den rakt in i en undercentral med egen jordfelsbrytare, jag har, med min basala kunskap, inte förstått detta som att det innebär ett problem för mig, utan kanske mer paragrafrytteri (som mycket är i den branschen) och en senfärdighet att ta till sig förändringar.

Med detta sagt så håller jag såklart allt ödmjukt öppet, skulle någon förklara att det föreligger omedelbar fara så får jag ju ompröva. Det har funnits likadana diskussioner här om andra produkter, mycket hög hotbild har projicerats, men varje gång faller de platt och det enda felet visade sig sitta i paragrafryttaren.

Vi får väl se, det skulle ju vara mycket allvarligt om exempelvis ett företag störtas av dessa skäl, det bör inte vara myndighetens uppgift.
 
  • Gilla
StefanL64
  • Laddar…
D
R Robert-san01 skrev:
Apple, Tesla... ;)
Jag tror det gäller alla produkter man har, jag har nog inte en enda som inte någon annan anser det finnas fel på, jag har förmodligen dålig TV, dator, diskmaskin, hund, osv, i någons ögon, men jag är gammal nog att våga säga att om de funkar för mig så får jag vara nöjd med det. Det ligger mig inte för att vara beroende av andras bekräftelser på det sättet.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Ok, nej Tibbers smartladdning strular jättemycket så den vill jag inte använda. Däremot är det viktigt att Tibber kan se hur mycket ström som gått åt till laddning av bilen eftersom de ger prisgaranti på det. :)
Vad händer för dig, min funkar helt problemfritt?
 
D
L lbgu skrev:
Fast något säger mig ändå att tonläget hade varit ett annat ifall detta gällt någon slumpmässig vitvarutillverkare. Själv skulle jag bli förbannad om jag köpt en produkt där tillverkarna tagit genvägar när det gäller t.ex. elsäkerhet. Sen skulle jag nog också välja att tro på myndigheten istället för att försöka hitta ursäkter varför bolaget inte följt reglerna.
Fast då tolkar du det som att en fråga är ett påstående, utan detaljkunskap om myndighetens arbetsgång så läser jag det som att de frågat -hur har ni löst detta?, för att de vill ha ett svar, man meddelar väl inte dom på det sättet?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Nja du jag har behövt reklamera 1 box pga trasigt bottenkort. Snabbt ordnat, kunden fick sin nya box 3 dagar senare. Helt okej för mig och för kunden.
reklamerat 1 box pga ledstrip visade gult ljus och inte vitt. Fick en ny på momangen. 1class support hela vägen
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
Vad händer för dig, min funkar helt problemfritt?
Bra för dig. :)
Jag och många andra får problem med att laddningen går in på helt galna tider och ofta hamnar den på tider när elpriset är som högst.

Det funkade bra ett tag men plötsligt strulade det ordentligt, efter mycket micklande slutade det med schemaläggning i Easee appen. Äntligen har man kontroll över laddningen. :)

Märkligt att du missat detta, det har väl varit uppe på ”alla” forum, massor med användare har upplevt detta. Men nu är jag helnöjd. :)
 
D
Nissens Nissens skrev:
Bra för dig. :)
Jag och många andra får problem med att laddningen går in på helt galna tider och ofta hamnar den på tider när elpriset är som högst.

Det funkade bra ett tag men plötsligt strulade det ordentligt, efter mycket micklande slutade det med schemaläggning i Easee appen. Äntligen har man kontroll över laddningen. :)

Märkligt att du missat detta, det har väl varit uppe på ”alla” forum, massor med användare har upplevt detta. Men nu är jag helnöjd. :)
Jag vet att det inte fungerar lika bra om man använder prisstyrningen genom bilen, pga långsam kommunikation, då kan den köra igång ett tag när man kopplar in, innan den stoppar och sen kör på automatik. Nu har jag inte haft elbil så länge, kanske är så att det funnits problem förr och att det är därför jag inte upplevt dem?
 
J Jan_G skrev:
Har du kollat källan ? ;-)
Själv är jag inte alls i branchen så jag har inget att tillföra, mer än att grannen hittade samma inlägg på Fejsboka och där finns all sanning ;-)
Där fick jag även ett namn.... Inom elbranchen....
Att du inte har något att tillföra är helt uppenbart, men istället för att kolla upp frågan så angriper du budbäraren, antingen av illvilja, okunskap, eller båda. Det tar 5 sekunder att se att ESV har 25 handlingar i ärendet och att de hållit på tillsammans med FIMKO med detta omfattande ärende i snart ett år. Alla utom en handling är offentlig, så där har du också fel, ESV lämnar ut allting som inte rimligen omfattas av sekretess.

Ditt drävel i tråden är sånt som sänker kvaliten på forumet.

/M
 
  • Gilla
  • Haha
Eriksgatan och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.