S
Snigla Snigla skrev:
Vi sänkte vår förbrukning en hel del gentemot tidigare år - så vi klarade oss hyggligt!

Dryga 15000-16000 kr för dec (inkl nät o avgifter - vilket var iaf 5’ mindre än vi trott i början).
Det är såna där räkningar jag tänker på när jag ser att det är rimligt med elbidrag.
Det är inte rimligt med elbidrag för elräkningar under 5k. Nu fattar jag att det inte går att sortera på det viset pga. att det blir orättvist. Men Byggahus ger verkligen bilden av att de höga räkningarna uteblev.

Förra december hade vi elräkning på 13 000. I år har jag flera kollegor med räkningar mellan 15-20 000
 
S SueCia skrev:
Det är såna där räkningar jag tänker på när jag ser att det är rimligt med elbidrag.
Det är inte rimligt med elbidrag för elräkningar under 5k. Nu fattar jag att det inte går att sortera på det viset pga. att det blir orättvist. Men Byggahus ger verkligen bilden av att de höga räkningarna uteblev.


Förra december hade vi elräkning på 13 000. I år har jag flera kollegor med räkningar mellan 15-20 000

Jag känner att jag skäms lite över att ta emot mitt elstöd när jag läser om era räkningar. Vi har bytt värmesystem och förbrukar hälften av vad vi gjorde i fjol, låg på ca 900 kWh i dec . dec räkning för vår lilla villa i se4 på landet hamnade på ca 5k ink allt, 22 grader i hela huset och har inte skurit ner på något i levnadsstandard.Får tillbaka ca 11k i elstöd så vi har det ju kanon så sätt.
 
S SueCia skrev:
Vart håller alla till som fått elräkningar som ens kan anses som höga? :O

5000kr för elen i December är inget att ens lyfta ögonbrynen...
Jag har två hus som gjorde av med ca 3 500 resp 3 000 kWh styck. 16 000:- kostade det ena i december och 13 500:- kostade det andra.
 
  • Ledsen
SueCia
  • Laddar…
H Husärlivet skrev:
Jag känner att jag skäms lite över att ta emot mitt elstöd när jag läser om era räkningar. sätt.
Jag skäms inte alls utifrån de pengar vi har lagt ned på husen, vi har gjort det under många år för att förbättra komforten, men indirekt sänkt energibehovet avsevärt. I bostadshuset har vi sänkt till en tredjedel från den nivå som var när vi flyttade in. I fritidshuset har vi gjort detsamma och ökat huset storlek med ca 40 % med samma energiförbrukning. Vi har dessutom haft, kanske är vi dumma, fasta avtal genom åren som varit lite dyrare.
 
H Husärlivet skrev:
Jag känner att jag skäms lite över att ta emot mitt elstöd när jag läser om era räkningar. Vi har bytt värmesystem och förbrukar hälften av vad vi gjorde i fjol, låg på ca 900 kWh i dec . dec räkning för vår lilla villa i se4 på landet hamnade på ca 5k ink allt, 22 grader i hela huset och har inte skurit ner på något i levnadsstandard.Får tillbaka ca 11k i elstöd så vi har det ju kanon så sätt.
Ni har ju lagt pengar på att förbättra ert värmesystem, förmodligen drivet av ökade elpriser. Jag har gjort liknande investeringar och ser elstödet som ett bidrag för det.
 
  • Gilla
Husärlivet
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Det är såna där räkningar jag tänker på när jag ser att det är rimligt med elbidrag.
Det är inte rimligt med elbidrag för elräkningar under 5k. Nu fattar jag att det inte går att sortera på det viset pga. att det blir orättvist. Men Byggahus ger verkligen bilden av att de höga räkningarna uteblev.

Förra december hade vi elräkning på 13 000. I år har jag flera kollegor med räkningar mellan 15-20 000
Vi får väl se hur de formulerar om el-stödet för året.. nu är det flera områden i Sverige som berörts av priserna.

De pengarna vi ska få nu, är ju baserade på förra årets priser/problemområden..

Kan bara säga att vi är hemskt glada att vår förbrukning sjunkit sedan förra (och tidigare) året.

Tabell visar energiförbrukning i kWh över fem månader med ökande värden över tid.
Avläsningarna våra vintermånader förra året.. (novembers förbrukning, dec, jan, feb, mars)
:oops::dizzy::poop::seenoevil:

(år 2022 - 3500 kWh i dec.. som jämförelse.. trots kallaste dec i skåne på typ 10 år)
 
  • Wow
MrDizzy
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Vi får väl se hur de formulerar om el-stödet för året.. nu är det flera områden i Sverige som berörts av priserna.

De pengarna vi ska få nu, är ju baserade på förra årets priser/problemområden..

Kan bara säga att vi är hemskt glada att vår förbrukning sjunkit sedan förra (och tidigare) året.

[bild]
Avläsningarna våra vintermånader förra året.. (novembers förbrukning, dec, jan, feb, mars)
:oops::dizzy::poop::seenoevil:

(år 2022 - 3500 kWh i dec.. som jämförelse.. trots kallaste dec i skåne på typ 10 år)
20 000 kWh på fyra månader? Jag blir väldigt nyfiken på hur det går till. Enormt hus utan någon som helst isolering och elradiatorer?
 
H Hullefar skrev:
20 000 kWh på fyra månader? Jag blir väldigt nyfiken på hur det går till. Enormt hus utan någon som helst isolering och elradiatorer?
Skånegård .. lerstensväggar ingen isolering .. tak med isolering. Jordvärme va-buret (2012).. 1,5 pl hus p ca 185 m2 (dock ett el-elemen på öv .. men värmer inte upp öv mer än underhållsvärme). Har ny el-golvvärme i badrum som står på 17 grader .. rummet får spillvärme från andra rum )

har dessutom 130 m2 lgh (bra isolerat) som värms upp med l/l-pump till 14 grader (den är ny för året så när de där siffrorna var.. anv 10-12 el-element och höll 10 grader)

Har dessutom en till lgh (50 m2) som värms upp via l/l-pump .. till 14 grader (ok isolerat)

sedan har vi tvättstuga o badrum ca 50 m2 som värms upp via golvvärme va-buren.. kopplat till solfångare.. som även fixar varmvatten till lgh o tvätt..

Alla vitvaror utbytta sedan vi flyttade in (alla med bra klassificering..)
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
H Hullefar skrev:
20 000 kWh på fyra månader? Jag blir väldigt nyfiken på hur det går till. Enormt hus utan någon som helst isolering och elradiatorer?
Vår årsförbrukning ligger runt 38,800 kWh (senaste åren)

MEN nu har det sjunkit för första gången!(y)
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Skånegård .. lerstensväggar ingen isolering .. tak med isolering. Jordvärme va-buret (2012).. 1,5 pl hus p ca 185 m2 (dock ett el-elemen på öv .. men värmer inte upp öv mer än underhållsvärme). Har ny el-golvvärme i badrum som står på 17 grader .. rummet får spillvärme från andra rum )

har dessutom 130 m2 lgh (bra isolerat) som värms upp med l/l-pump till 14 grader (den är ny för året så när de där siffrorna var.. anv 10-12 el-element och höll 10 grader)

Har dessutom en till lgh (50 m2) som värms upp via l/l-pump .. till 14 grader (ok isolerat)

sedan har vi tvättstuga o badrum ca 50 m2 som värms upp via golvvärme va-buren.. kopplat till solfångare.. som även fixar varmvatten till lgh o tvätt..

Alla vitvaror utbytta sedan vi flyttade in (alla med bra klassificering..)
Ja då förstår jag! Massa boyta det där.

Man får vara glad att man bor i Skåne iaf... även om elpriset är saftigt så ska man väl ändå vara rätt nöjd med minusgrader några nätter här och där jämfört med typ -15 i 6 månader i sträck...
 
  • Gilla
Ankmamma och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Vad gör man med alla pengar som kommer i stöd och bidrag?
Skänkte till Ukraina förra året, där behövs penningarna.
 
  • Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Har vi nästa elpris-chock på gång nu?
Nu hotas hälften av världens uran-försörjning!
https://www.themoscowtimes.com/2023/07/14/uranium-enrichment-plant-accident-leaves-1-dead-a81844

En olycka i med en död och ett hundratal skadade vid Rosatoms anläggning för urananrikning.

Egentligen tror jag inte det, men vet faktiskt inte.
Dels verkar olyckan lite väl liten för att det skulle innebära någon lång störning, dels står denna anläggning "bara" för hälften av Rysslands kapacitet för detta.

Men det stämmer till eftertanke, ty hälften av världens uran kommer från Ryssland och Kazakstan, dvs Putin har kontroll över det.
Och denna site har halva Rysslands kapacitet för anrikning.
Världens reaktorer stoppar ju inte på direkten för att de inte får uran, bränslebyten i närtid har nog redan bränslekutsarna producerade och klara, och reaktorn går att köra bra länge utan bränslebytet, men med sjunkande effekt.

Att Putin började krångla med gasleveranserna (genom lite olika leveranskrångel) redan ett drygt halvår innan han startade den fullskaliga invasionen var ju förstås för att demonstrera vilken vapen han hade i händerna, för att kunna passivisera Europas ev engagemang i Ukraina.
Där är ju gasen utmärkt, för skruvar man lite på gaskranen så märks problemet redan timmen efter.

Kärnkraften reagerar inte lika direkt, men det handlar ju även om handeln, råvarubörsen. Om den anar, eller inser, ett kommande problem, så reagerar priserna direkt.
Vad gör kärnkraftsverksägare om priset fördubblas, eller 10-dubblas, oavsett var i bränslebytescykeln man befinner sig?

Jag tror att vi får ha lite koll på detta, det kan ju vara en början på mecka med bränsletillförseln, och ett desperat steg Putin tar för att det går dåligt i Ukraina pga av det vapenstöd Ukraina får.

Han måste börja nu, ifall priserna ska skena till vintern.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
F
Mikael_L Mikael_L skrev:
Har vi nästa elpris-chock på gång nu?
Nu hotas hälften av världens uran-försörjning!
[länk]

En olycka i med en död och ett hundratal skadade vid Rosatoms anläggning för urananrikning.

Egentligen tror jag inte det, men vet faktiskt inte.
Dels verkar olyckan lite väl liten för att det skulle innebära någon lång störning, dels står denna anläggning "bara" för hälften av Rysslands kapacitet för detta.

Men det stämmer till eftertanke, ty hälften av världens uran kommer från Ryssland och Kazakstan, dvs Putin har kontroll över det.
Och denna site har halva Rysslands kapacitet för anrikning.
Världens reaktorer stoppar ju inte på direkten för att de inte får uran, bränslebyten i närtid har nog redan bränslekutsarna producerade och klara, och reaktorn går att köra bra länge utan bränslebytet, men med sjunkande effekt.

Att Putin började krångla med gasleveranserna (genom lite olika leveranskrångel) redan ett drygt halvår innan han startade den fullskaliga invasionen var ju förstås för att demonstrera vilken vapen han hade i händerna, för att kunna passivisera Europas ev engagemang i Ukraina.
Där är ju gasen utmärkt, för skruvar man lite på gaskranen så märks problemet redan timmen efter.

Kärnkraften reagerar inte lika direkt, men det handlar ju även om handeln, råvarubörsen. Om den anar, eller inser, ett kommande problem, så reagerar priserna direkt.
Vad gör kärnkraftsverksägare om priset fördubblas, eller 10-dubblas, oavsett var i bränslebytescykeln man befinner sig?

Jag tror att vi får ha lite koll på detta, det kan ju vara en början på mecka med bränsletillförseln, och ett desperat steg Putin tar för att det går dåligt i Ukraina pga av det vapenstöd Ukraina får.

Han måste börja nu, ifall priserna ska skena till vintern.
Jag tror redan det är lite försent för denna vintern.

Men absolut en eftertanke på vem man gör sig beroende av.
 
Mikael_L
F fsn skrev:
Jag tror redan det är lite försent för denna vintern.
Men absolut en eftertanke på vem man gör sig beroende av.
Ja så är det nog.
Jag ville mest skriva om det, för att sen i vinter kunna berätta att jag såg det komma. ;)


Den här artikeln är rätt informativ, den tar upp precis det jag framförde som farhågor.
Den visar hur pass svårt beroende en massa länder är av alla möjliga delar av Rosatoms verksamhet, allt från bränsle, utjänt bränsle upparbetning, reservdelar osv.
Mycket som inte alls går att ersätta med alternativ på flera år.

Även en del av vad som görs idag för att slita sig ur rysslands grepp här.

https://www.fdd.org/analysis/2023/02/03/ending-global-reliance-on-russias-nuclear-energy-sector/
 
  • Haha
-MH-
  • Laddar…
kisumisu
Mikael_L Mikael_L skrev:
Har vi nästa elpris-chock på gång nu?
Nu hotas hälften av världens uran-försörjning!
[länk]

En olycka i med en död och ett hundratal skadade vid Rosatoms anläggning för urananrikning.

Egentligen tror jag inte det, men vet faktiskt inte.
Dels verkar olyckan lite väl liten för att det skulle innebära någon lång störning, dels står denna anläggning "bara" för hälften av Rysslands kapacitet för detta.

Men det stämmer till eftertanke, ty hälften av världens uran kommer från Ryssland och Kazakstan, dvs Putin har kontroll över det.
Och denna site har halva Rysslands kapacitet för anrikning.
Världens reaktorer stoppar ju inte på direkten för att de inte får uran, bränslebyten i närtid har nog redan bränslekutsarna producerade och klara, och reaktorn går att köra bra länge utan bränslebytet, men med sjunkande effekt.

Att Putin började krångla med gasleveranserna (genom lite olika leveranskrångel) redan ett drygt halvår innan han startade den fullskaliga invasionen var ju förstås för att demonstrera vilken vapen han hade i händerna, för att kunna passivisera Europas ev engagemang i Ukraina.
Där är ju gasen utmärkt, för skruvar man lite på gaskranen så märks problemet redan timmen efter.

Kärnkraften reagerar inte lika direkt, men det handlar ju även om handeln, råvarubörsen. Om den anar, eller inser, ett kommande problem, så reagerar priserna direkt.
Vad gör kärnkraftsverksägare om priset fördubblas, eller 10-dubblas, oavsett var i bränslebytescykeln man befinner sig?

Jag tror att vi får ha lite koll på detta, det kan ju vara en början på mecka med bränsletillförseln, och ett desperat steg Putin tar för att det går dåligt i Ukraina pga av det vapenstöd Ukraina får.

Han måste börja nu, ifall priserna ska skena till vintern.
Så sant och sen allt detta skrik om att Sverige och europa måste ha mer kärnkraft.

Vi måste börja tänka på andra alternativ. Sådana alternativ så vi kan vara självförsörjande eller åtminstone inom EU gränser ev import som behövs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.