147 775 läst · 1 557 svar
148k läst
1,6k svar
Zaptec eller Easee som andra laddbox?
Känner du öht till standarden du far efter? Det är normalt sett ganska få som inte mer direkt jobbar med området som gör det. Du kan vara undantaget men ytligt sett går du på vad du sett i ESV dokumentet e.dyl.Nissens skrev:Ja, men argumentet att många inte testar sina JFB är irrelevant.
Jag testar inte speciellt ofta heller, men det händer.
Nyligen upptäckte jag att JFB:n i en ”byggcentral” jag har slutat fungerade när jag testade. Hade den inte haft en fysisk testknapp så hade jag sannolikt inte testat.
Såå, det är standarden som gäller tills den ändras, man kan liksom inte förutsätta att den ändras i framtiden och då strunta i den som finns…
Som sidospår är just den bristande kontrollen och mekaniska motioneringen ett huvudproblem för JFB och deras felande i funktion. Men jag hör vad du säger irrelevant var ordet jag får ta till mig.
Jag styr min baserat på att elen är billigast 00-06. Det räcker väldigt långt...T tompaah7503 skrev:Lärdomen från att ha haft en laddbox som slutar fungera bra när dess molntjänst strular, borde vara att köpa en molntjänstfri laddbox, inte en till laddbox med molntjänst (som kan strula). Molntjänster kan leverera mervärde i en del fall, som kraftfull dataanalys men det som krävs för att styra en laddbox är verkligen på en miniräknarnivå.
...och eftersom elen är absolut billigast 02-05 och jag max behöver 3h laddning per natt så är det de timmarna som är inkodade.
Hade jag inte haft laddhybrid utan ren elbil så hade jag styrt förbrukningen själv genom att ha tagit statistik på senaste veckan och om elpriset ligger inom de lägsta 2/7 så hade den laddat. Om jag verkligen behövde ladda så skulle jag få ange detta manuellt. Jag gör ungefär så med duschvattnet, är det någon som vill duscha annat än på morgonen så får de aktivera mer varmvatten innan lunch. Min tanke för frugans laddbox blir densamma (hon har ren EV), om hon verkligen behöver ladda så får hon aktivera det manuellt. Annars laddar den när det är "optimalt". Man vet ju aldrig när det är billigast, men för att slippa ha koll på detta själv så är detta den smidigaste lösningen jag kommit på. Antagandet är att batteriet räcker en vecka vid normal användning och att man stoppar i laddsladden varje natt.
pacman42 skrev:Jag styr min baserat på att elen är billigast 00-06. Det räcker väldigt långt...
...och eftersom elen är absolut billigast 02-05 och jag max behöver 3h laddning per natt så är det de timmarna som är inkodade.
Hade jag inte haft laddhybrid utan ren elbil så hade jag styrt förbrukningen själv genom att ha tagit statistik på senaste veckan och om elpriset ligger inom de lägsta 2/7 så hade den laddat. Om jag verkligen behövde ladda så skulle jag få ange detta manuellt. Jag gör ungefär så med duschvattnet, är det någon som vill duscha annat än på morgonen så får de aktivera mer varmvatten innan lunch. Min tanke för frugans laddbox blir densamma (hon har ren EV), om hon verkligen behöver ladda så får hon aktivera det manuellt. Annars laddar den när det är "optimalt". Man vet ju aldrig när det är billigast, men för att slippa ha koll på detta själv så är detta den smidigaste lösningen jag kommit på. Antagandet är att batteriet räcker en vecka vid normal användning och att man stoppar i laddsladden varje natt.
Nu är du inne på sån där automation som enligt @Nissens bara ett fåtal äldre nördar håller på med som fritidssysselsättning.
Lite intressant iakttagelse. Normalt skulle man ju tro att folk som köpt en produkt där tillverkaren fuskat på olika sätt skulle vara förbannade på tillverkaren. Men läser man här får man uppfattningen att många försvarar tillverkaren istället. Snacka om trogna kunder.
Kanske skulle byta ut min Easee mot en annan box innan ett eventuellt förbud annonseras för det lär ju bli brist på dessa när hundratusentals ska bytas. Eller så smäller jag upp ett trefasuttag och skaffar en trefas mormorsladdare. Vilket jag kanske ändå gör så jag kan ladda trefas hos IKEA.
Hur som haver så har jag min andra Easee, den första fungerade inte när jag väl fick hem bilen. Den lyste illrött så fort jag stoppade i kontakten i bilen. Garanti men det tog en dryg vecka av meningslöst felsökande av installatören innan Easee gav upp och den blev bytt. Jag har en vanlig JFB typ A bakom boxen och om jag slipper betala byter jag den gärna mot en typ B.
Hur som haver så har jag min andra Easee, den första fungerade inte när jag väl fick hem bilen. Den lyste illrött så fort jag stoppade i kontakten i bilen. Garanti men det tog en dryg vecka av meningslöst felsökande av installatören innan Easee gav upp och den blev bytt. Jag har en vanlig JFB typ A bakom boxen och om jag slipper betala byter jag den gärna mot en typ B.
Mja, tror snarare det handlar om att man får vara lite pragmatisk, och bara för att en myndighet har en viss uppfattning om någonting så behöver det nödvändigtvis inte vara rätt.L lbgu skrev:
Istället för att såga produkten vid fotknölarna tror jag de allra flesta (inklusive jag) vill avvakta och se hur easee svarar på kritiken och om någon annan oberoende part i målet kan uttala sig.
/S
Självbyggare
· Stockholm
· 9 820 inlägg
Nja, snarare är det väl så att myndighetens besked väger väldigt tungt. De lär ha en del kött på benen innan de påstår att en produkt är undermålig.S steve5432 skrev:
Märkligt att du påstår att jag sagt saker jag aldrig någonsin påstått.useless skrev:
Jag har sagt att människor som nördar ner sig i diverse teknik finns i alla åldrar, men att de utgör en liten minoritet. Det är inget fel i att ha hobbies, tvärtom.
Problem uppstår när nördarna tror att de är normen och att allt som inte uppfyller deras krav är skräp… då blir det rätt fånigt.
Redigerat:
Jag är absolut ingen expert, men det är ändå lätt att förstå att hur mycket testknappen används är ett handhavande, att en standard säger att det skall finnas en testknapp är en helt annan fråga.GK100 skrev:Känner du öht till standarden du far efter? Det är normalt sett ganska få som inte mer direkt jobbar med området som gör det. Du kan vara undantaget men ytligt sett går du på vad du sett i ESV dokumentet e.dyl.
Som sidospår är just den bristande kontrollen och mekaniska motioneringen ett huvudproblem för JFB och deras felande i funktion. Men jag hör vad du säger irrelevant var ordet jag får ta till mig.
I ESV:s dokument står det tydligt att brytaren inte bryter alla polerna samtidigt, vilket den skall göra enligt standarden (enl. ESV). Bara den punkten känns ju svår att snacka bort. Har svårt att tro att ESV tolkar en sådan punkt felaktigt…
Men vi får väl följa utvecklingen. Boxen är ju lätt att byta om det skulle behövas.
Ok, Easee går inte att schemalägga etc. utan appen.R Robert-san01 skrev:
jag vet inte om Garo är integrerad med Tibber, men jag tror inte det. Zaptec är det, så jag blir nog lite styrd av det.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 820 inlägg
Garo stöder import av data från Nordpol. Kostnadsfri funktion men det kräver uppkoppling. Det gör väl iofs även Zaptec om du vill att den skall styras av Tibber.Nissens skrev:
Ok, nej Tibbers smartladdning strular jättemycket så den vill jag inte använda. Däremot är det viktigt att Tibber kan se hur mycket ström som gått åt till laddning av bilen eftersom de ger prisgaranti på det.R Robert-san01 skrev: