J jocke31 skrev:
Apropå räckviddsddiskussionen. En ”real life”-test under normala förhållanden av några av de elbilar som har längst angiven räckvidd. Spännande eftersom det bara var några få plusgrader, körning på motorväg i riktig trafik och att man körde tills bilen stannade och batteriet var helt slut.
Testade bilar:
Mustang Mach-E LR
Mercedes EQS
BMW iX
Tesla Model 3 LR

Flera av bilarna kunde köras drygt 3 mil till efter att batteriet och räckvidden i displayen visade 0%/0 km.
[media]
Riktig räckvidd för bilarna, förbrukning och % av angiven WLTP-räckvidd:

Skärmdump från YouTube, person framför bil, jämförelse av elbilars körsträcka och effektivitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
J jocke31 skrev:
Flera av bilarna kunde köras drygt 3 mil till efter att batteriet och räckvidden i displayen visade 0%/0 km.
Det är väl mer eller mindre "standard" att man ska ha en viss form av säkerhetsbuffert efter mätaren visar 0. Min dieselbil har jag kört flera mil efter att restvärdet har visat 0 på färddatorn. Min elektriska hoj ska vara likadan, ska rulla ytterligare 15-20km efter att mätaren säger 0%. Har inte vågat prova själv dock:oops:
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Det är väl mer eller mindre "standard" att man ska ha en viss form av säkerhetsbuffert efter mätaren visar 0. Min dieselbil har jag kört flera mil efter att restvärdet har visat 0 på färddatorn. Min elektriska hoj ska vara likadan, ska rulla ytterligare 15-20km efter att mätaren säger 0%. Har inte vågat prova själv dock:oops:
Absolut, men det skiljer sig rätt mycket mellan olika fabrikat. Jag har en Mach-E, och den är erkänt mycket pessimistisk i sin gissometer. Vissa andra bilar är däremot överdrivet optimistiska. Kanske dock främst vissa bilar som inte var med i just denna test.
 
G OMathson skrev:
Vätgas är lösningen?
[media]
Jag kände till det mesta i videon, jag anser dessutom att vissa problem är en aning överdrivna invideon. Trots detta så håller jag med om det mesta. Väte är inte lösningen.

Man glömde dessutom det faktum att effektiviteten vid både tillverkning av el och vätgas i processen ligger på runt 30%, vilket gör att elförbrukningen för en vätgasbil är runt 8x så stor som för en batteribil.
 
Det har nog sagts förr men det är ju inte WLTP de testar i filmen, utan något annat.

Sen är hör det nog inte till vanligheterna att man kör batteriet till noll.

På långgresor som testet fokuserar på är det även viktigt med laddupplevelsen. BMW som här har väldigt hög förbrukning kommer även att få ladda en längre tid för att fylla lika många kilometrar som de snålare bilarna.

Så tittar man på bil och långresor är viktigt kan det vara bättre att simulera olika resor i A better routeplanner för att få fram den mest optimala resan för den bilen.

Men testet är intressant, absolut.
 
D
A Avemo skrev:
Är det mätt med elmätare före laddaren då? Eller hur har du fått fram siffrorna?

Min ID4 har ett snitt på 2,05 kWh per mil enligt färddatorn efter 4500 mil. Men då är inte förluster vid laddning med.
Det är utan laddförluster!
 
M
Är Lexus UX300 något att hänga i granen? Jag tänker Lexus som Toyotas lyxmärke, men det finns ett helt gäng till salu för 400-nånting, i princip nya. Vad är haken? 4WD mm. Känns spontant att den borde kosta +600k i jämförelse med alla andra randommärken från Kina för +500k.
 
M Markarbetaren skrev:
Är Lexus UX300 något att hänga i granen? Jag tänker Lexus som Toyotas lyxmärke, men det finns ett helt gäng till salu för 400-nånting, i princip nya. Vad är haken? 4WD mm. Känns spontant att den borde kosta +600k i jämförelse med alla andra randommärken från Kina för +500k.
Jag känner inte till den men jag kollade snabbt en recension och det finns två stora minus som jag tror är förklaringen. Dels har den ett litet batteri, men ännu värre är att den saknar CCS-kontakt för snabbladdning. Den har en 50 kW ChadeMo-kontakt men det är en standard som inte byggs längre i Europa och håller på att försvinna. Bilen går alltså inte att snabbladda.
 
M Markarbetaren skrev:
Är Lexus UX300 något att hänga i granen? Jag tänker Lexus som Toyotas lyxmärke, men det finns ett helt gäng till salu för 400-nånting, i princip nya. Vad är haken? 4WD mm. Känns spontant att den borde kosta +600k i jämförelse med alla andra randommärken från Kina för +500k.
Problemet är att UX är en helt ok bil som hybrid. En komfortabel lyxversion av Toyota C-HR.
Men det är en medioker elbil som var omodern redan när den lanserades. Kort räckvidd och långsam snabbladdning, om man över huvud taget finner någon gammal snabbladdare med CHAdeMO.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M
W witten skrev:
Jag känner inte till den men jag kollade snabbt en recension och det finns två stora minus som jag tror är förklaringen. Dels har den ett litet batteri, men ännu värre är att den saknar CCS-kontakt för snabbladdning. Den har en 50 kW ChadeMo-kontakt men det är en standard som inte byggs längre i Europa och håller på att försvinna. Bilen går alltså inte att snabbladda.
Okej, kollade nån norrman på youtube som testade den och han kom typ 20 mil bara. Synd då den i övrigt tickar några boxar.
 
M Markarbetaren skrev:
Är Lexus UX300 något att hänga i granen? Jag tänker Lexus som Toyotas lyxmärke, men det finns ett helt gäng till salu för 400-nånting, i princip nya. Vad är haken? 4WD mm. Känns spontant att den borde kosta +600k i jämförelse med alla andra randommärken från Kina för +500k.
Litet batteri och hög förbrukning = kort räckvidd
 
Tycker om att se saker ur ett helhetsperspektiv och i tråden kan det verka som elbilar är vanligt förkommande inom europa och globalt. Men den här artikeln fick mig att tänka till.
Så att det kommer att hända saker i utbudet av modeller och framför allt prissättning blir ett måste, det kommer bli prispress nedåt. Priserna idag i Sverige, även Norge, kanske inte speglar övriga marknaden, där det varit dopat av bidrag och många företagsbilar.;)
https://www.nyteknik.se/europa/nu-flera-miljoner-elbilar-i-eu-okning-med-76-procent/1602994
 
Tråkigt dålig statistik. Det mest intressanta, andelen elbilar av nyförsäljningen och omsättningstakten på respektive marknad, är inte med. Att andelen elbilar av nyförsäljningen är relativt låg i många länder kan vi väl anta.

Att de gamla avgasbiltillverkarna klarar sig ett antal decennier till om det inte sker ett snabbt skifte i (osubventionerade) nypriser kan man nog anta.
 
Tror att de nya bostadsräntorna och inflationen kommer att påverka nyförsäljningen av elbilar (alla nya bilar).
Påverkas även av kriget i Ukraina och dess indirekta konsekvenser globalt av hur Kina agerar framöver.
Gäller även privatleasing att vilja låsa upp sig för flera år med stor osäkerhet.
Tråden är nog inte riktigt representativ för Sveriges befolkning utan speglar till största delen de som redan köpt elbil.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Tycker om att se saker ur ett helhetsperspektiv och i tråden kan det verka som elbilar är vanligt förkommande inom europa och globalt. Men den här artikeln fick mig att tänka till.
Så att det kommer att hända saker i utbudet av modeller och framför allt prissättning blir ett måste, det kommer bli prispress nedåt. Priserna idag i Sverige, även Norge, kanske inte speglar övriga marknaden, där det varit dopat av bidrag och många företagsbilar.;)
[länk]
Vår nya regering har lyckats bromsa elbilsförsäljningen rejält nu, det var nog ett delmål, blir nog så tills nästa regering tar vid, som då måste försöka uppfylla de bindande miljömål vi nu snabbt tar oss allt längre ifrån.

Då kanske bonus/malus slår till med ännu större kraft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.