vi håller på att planera kök och undrar vad ni har för erfarenheter av era köks leverantörer.

Typ vad va bra och vad va dåligt?
Varför ni valde de kök ni valde?
Är ni nöjda?
 
Ikea blev vårt val. Har goda erfarenheter av Ikea över lag och deras programvara för att rita upp köket gjorde att vi knappt tittade på något annat än just deras.
Håller på att sätta upp det nu och har inget att klaga på, förutom att väggarna inte är raka, men det kan man nog inte skylla på Ikea, eller? :D
 
Nej, det är Annika Billströms fel!
 
Vi valde IKEA efter offerter från några olika tillverkare, ett av skälen är att vi inte ville ha 21 färdigbyggda skåp stående i vardagsrummet medans vi arbetar utan vi ville hellre kunna ta en bit i taget. Nu är ena väggen helt klar och vi kan åka till IKEA och köpa lite fler skåp för att fortsätta på nästa vägg. Vi kan inte arbeta med köket kontinuerligt och därför passar detta oss mycket bättre. Kvalitén är helt ok, tillochmed kraftigare stommar än ett av "kvalitetsköken har".
 
Vi valde IKEA för att vi tyckte deras luckor var snygga och priset rätt. I och med det låga priset på stommar o luckor hade vi massor med pengar över att lyxa till det med, så vi valde lite exklusivare tillbehör från andra leverantörer, t.ex: vitvaror, maffigare bänkskivor, dyrare diskbänk och blandare.
 
Vi valde IKEA-liknande till köket på landet (Vedum, men samma kvalitet som IKEA ungefär. Vi hade lite rabatter så för oss blev det samma pris).

I stan, där vi nu skall renovera, köper vi ett massivt, täckmålat björkök av de enkla anledningen att vi tror att det håller längre och håller sig snyggare längre. (Även stommarna är massiva).

Det kostar ungefär dubbelt vad gäller stommar/luckor och oerhört ungefär 20-40% mer räknat på hela kökskostnaden, med vitvaror och allt.
 
Valde själv ett kök från Electrolux home nämligen Sentens. Är ett Marbodal kök.
Anledningen till detta va att jag tyckte att jag kände en kvalitets skillnad jämfört med ikeas kök.
Vill också ha så kallad komfortstängning vilket ikea saknar.
Sen saknar ikea en hel del varianter tex 70 cm breda överskåp som blev tvunget hos mig och ett överskåp till en side-by-side kyl/frys som jag också behövde.
Köpte endast stommar med luckor (inga täcksidor, bänkskiva mm) och det gick på 22000 för mitt kök (det va ett kompispris vet inte hur mycket jag fick billigare). Går inte jämföra direkt för att ikea saknar en del av mina val men dom hamnade på ungefär 19000.

Att stommarna är fabriksmonterade är en stor fördel om du har plats till dom blir en helt annan stabilitet än om man ska montera själv.
 
Vi valde IKEA, och det blev Nexus EK, idag hade det väl blivit den massiva Ek-luckan som de har, men inte hade när vi valde.
Inget negativt, mer än avsaknaden eller ett fåtal i udda bredder.

Hade definitivt valt IKEA även idag, 3år sen vi bytte. En av de stora fördelarna förutom priset tycker jag är att IKEA finns överallt, vill man handla en hörnhylla eller en skiva eller ett handtag så känns det lätt tillgängligt

/M
 
Vi valde Ballingslöv mest för att jag tyckte att kvalliten kändes bättre och att vi fick ett trevilgt bemötande och mycket hjälp av säljaren.
Nu skall vi flytta så det blir ett Ballingsöv kök även denna gången.
 
Vi har valt ett kök från Ballingslöv. Vår entreprenör har bra priser hos dem. Annars hade vi valt IKEA.
 
IKEA! Fast bänkskivor, diskho, kran, belysning samt en del annat smått och gott köpte jag från andra leverantörer eller tillverkade själv...

// WM
 
Vi håller också på med en genomgång av kök då vi tänkte rensa ut 70-talet (det är visst slut säger dom....). Har en ritning på gång hos HTH som blir klar nästa vecka. Var även och kände på IKEA idag. Man får försöka att hitta en bra balans mellan kvalitet och ekonomi. Bra service hos HTH iallafall.
/Dette
 
Vi har Tibro-kök och valde det utifrån perspektiven, bra service, ekfanerade stommar, 110 cm höga överskåp, möjlighet att få specialskåp och vi fick även designa våra egna luckor till överskåpen då vi ville ha lite vitrin och lite täckt lucka i samma skåp istället för att ha liggande överskåp med vitrin ovanpå de vanliga överskåpen som vi tänkte från början.

Vi har massor av speciallösningar i vårt kök och de har varit fantastiskt tillmötesgående och fixat alla olika delar på ett bra sätt.
 
W
Massivt kök byggt på snickeri, 3 ggr billigare än kvänums handmålade massiva kök men kanske dubbelt mot ikea men kvaliteten och passformen samt möjligheten till ett helt individuelt kök är värt det alla gånger. Skulle aldrig någonsin köpa ett kök av en av de stora kökstillverkarna och absolut inte Ikea, inte på grund av kvaliteten kanske men utseendet och att allt känns sådär medel bra inget extra någonstans bara helt ok. Vetskapen om att det finns 100 000 likadanna kök e ju inte speciellt kul heller, som att åka volvo i sverige, ingen som är nyfiken på vad det är och frågar för alla vet vad det är och e likgiltiga mot det. Köket är ett sådant ställe som det e kul att sattsa på (om man har råd vill säga) och göra något speciellt och unikt med (men säger en del det kan man även med IKEA mm med enkla medel, men nej säger jag det e fortfarande mass producerat). Nu kommer man bli kritiserad ;D men det e det värt...

Hade jag däremot byggt ett hus för att hyra ut eller dylikt hade jag valt IKEA antagligen pga pris/prestanda förhållandet samt att jag inte ska använda det själv.
 
Vi valde Kvik. Samma prisklass som IKEA men roligare design. Valde lucka Napoli och diskbänk från Franke, bänkskiva laminat "virrvarr" mönster i mörkgrått/ljusgrått. Gillar speciellt deras halvhöga skåp och 120 breda lådor. Vi har inga överskåp alls, det ger ett öppet intryck i hela köket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.