useless useless skrev:
Varför är kompressorn avstängd? Om man inte varit in i styrsystemet och blockerat den så behöver man inte heller gå in i styrsystemet och slå på den.
Om kompressorn stannat på grund av ett larm så får man åtgärda grundorsaken till larmet eller starta om värmepumpen och hoppas den går ett tag innan larmet inträffar igen.
Ja, det är den stora frågan! :D Varför är den av? Svaret är nog värt priset på våra två senaste elfakturor. Den har inte larmat och man tycker ju att man inte borde behöva sätta på kompressorn manuellt på en ny pump? Ingen har varit i styrsystemet sedan den installerades.
 
Kolla inloggad i servicenivån vad som finns i larmloggen.
Det finns en meny med timers. Kolla där om den väntar på något.
 
  • Gilla
Rooten48
  • Laddar…
useless useless skrev:
Kolla inloggad i servicenivån vad som finns i larmloggen.
Det finns en meny med timers. Kolla där om den väntar på något.[/QUOTE
useless useless skrev:
Kolla inloggad i servicenivån vad som finns i larmloggen.
Det finns en meny med timers. Kolla där om den väntar på något.
Koden fungerade inte. Fel kod. Och i larmloggen är det enbart rengör luftfiltret som kommer en gång i månaden och att det var luft i systemet 9/12.
 
Koden fungerade inte. Fel kod. Och i larmloggen är det enbart rengör luftfiltret som kommer en gång i månaden och att det var luft i systemet 9/12.
 
K KritanLarsson skrev:
Hur menar du att den blir mindre effektiv av lägre inomhustemperatur? Den förra gick på 9KW tillskott nästan tre veckor innan den byttes ut mot nya. Den nya går på tillskott max 3kW när det är som kallast. Vi har 21,5 grader på nedervåningen och 18 på övervåningen. I de kalla rummen har det varit tre grader vissa dagar... eller i det stora badrummet. I de andra två rummen på övervåningen har det väl varit runt 15. Badrummet är mot nordsidan och känns av någon anledning som kallast. Badrummet utgör nästan en fjärdedel av övervåningen.
21,5

Vi har 17 grader på nedervåningen och 16 på ovanvåningen.

Minst +13 grader bör du ha i allt annat än källaren, där det bör vara +10 minst. Har du mätt till tre grader eller gissar du för att det bara är kallare än 21,5?

Sänk från de 21,5 till 17-18 så sparar du mer. Jan23 hade vi en förbrukning på 1400kWh, jan22 låg den på 2600kWh, jan21 4400kWh. Sänkte i etapper från 26 grader, till 21 grader, till 17 grader som vi har idag.
 
  • Gilla
Mikaelaber och 4 till
  • Laddar…
MultiMan
K KritanLarsson skrev:
Hur menar du att den blir mindre effektiv av lägre inomhustemperatur? Den förra gick på 9KW tillskott nästan tre veckor innan den byttes ut mot nya. Den nya går på tillskott max 3kW när det är som kallast. Vi har 21,5 grader på nedervåningen och 18 på övervåningen. I de kalla rummen har det varit tre grader vissa dagar... eller i det stora badrummet. I de andra två rummen på övervåningen har det väl varit runt 15. Badrummet är mot nordsidan och känns av någon anledning som kallast. Badrummet utgör nästan en fjärdedel av övervåningen.
Har du 3 C i ett badrum? Hoppas ni inte har rör i några ytterväggar.
 
  • Gilla
Jättefranskan och 2 till
  • Laddar…
J Jonasdzm skrev:
21,5

Vi har 17 grader på nedervåningen och 16 på ovanvåningen.

Minst +13 grader bör du ha i allt annat än källaren, där det bör vara +10 minst. Har du mätt till tre grader eller gissar du för att det bara är kallare än 21,5?

Sänk från de 21,5 till 17-18 så sparar du mer. Jan23 hade vi en förbrukning på 1400kWh, jan22 låg den på 2600kWh, jan21 4400kWh. Sänkte i etapper från 26 grader, till 21 grader, till 17 grader som vi har idag.
Mm... Men så har vi ett barn med astma. Vi kan inte sänka hur mycket som helst. Hon blir sämre av kyla.
 
K KritanLarsson skrev:
Koden fungerade inte. Fel kod.
Är rätt datum inställt?
 
K KritanLarsson skrev:
Mm... Men så har vi ett barn med astma. Vi kan inte sänka hur mycket som helst. Hon blir sämre av kyla.
Jag kan inte din dotters sjukdom, men generellt så är det väl köldchocker som vi med dåliga lungor ska undvika?
Hur klarar hon sig ute i betydligt kallare temperaturer? Eller i de rum där ni har kallare än 21,5?
 
J Jonasdzm skrev:
Jag kan inte din dotters sjukdom, men generellt så är det väl köldchocker som vi med dåliga lungor ska undvika?
Hur klarar hon sig ute i betydligt kallare temperaturer? Eller i de rum där ni har kallare än 21,5?
Nu handlar ju inte den här tråden om vår totala energiförbrukning utan varför förbrukningen stiger jämfört med tidigare när vi både sänkt temperaturen, bytt till ny värmepump och endast har elementen på en bråkdel av vad vi hade förra året. Självklart skulle vi kunna sänka ännu mer och kunna stänga av elementen helt. Men utetemperaturen är både högre och inomhuskomforten mer begränsad jämfört med samma period förra året, så jag hoppas kunna identifiera problemet utan att dra ner på komforten ännu mer än vad vi gör. För kalkylen går inte ihop. Frågan var väl om temperaturskillnaderna bidrar till ökad förbrukning. Men det verkar ju vara något med antingen pumpen eller ventilationen. Kompressorn verkar ju avstängd och det är ju konstigt varför den är det.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Jag tror att ert hus storlek ärpå gränsen för stort för en FLVP. Ni borde satsa på bergvärme eller luftvatten istället. Bra att ta med er för framtiden….
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Jag kompletterade min FLVP med en LLVP och har på detta sätt betalt min LLVP på ett år. Besparingen i januari ligger på över 2000 kr. Och januari var billigt jämfört med december då jag sparade 4500 kr.
 
  • Gilla
MartinOW och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag tror att ert hus storlek ärpå gränsen för stort för en FLVP. Ni borde satsa på bergvärme eller luftvatten istället. Bra att ta med er för framtiden….
Det finns en annan tråd där vi diskuterat detta. Men vi har kalkylerat på det fram och tillbaka. Eftersom det är vattenburen golvvärme endast på nedervåningen lönar det sig inte med bergvärme för vårt hus har vi kommit fram till med flera olika experter och försäljare. Ventilationen har också varit en aspekt. Luft-vatten ungefär samma sak. Många hus i området är byggda på samma sätt tyvärr med direktverkande el på övervåningen. Det ideala hade varit vattenburen golvvärme på båda våningarna.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kompletterade min FLVP med en LLVP och har på detta sätt betalt min LLVP på ett år. Besparingen i januari ligger på över 2000 kr. Och januari var billigt jämfört med december då jag sparade 4500 kr.
Intressant, vi har också tänkt på det, men inte fått till än. Otroligt långa väntetider för installation, men det är absolut ett mål för nästa vinter. Nu vill jag dock först få ordning på vår flvp. Måste prata med firman som installerat den så fort de öppnar efter helgen.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
useless useless skrev:
Är rätt datum inställt?
Ja, det är det. Har testat olika kombinationer men kommer inte in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.