En kommentar till en annan tråd om FTX.

Ja, det blåser kall luft ur mina tilluftsstoser i kåken. Ca 12 grader.
20 eller mer lär det aldrig bli kalla årstiden för jag har kopplat bort värmeelementet i FTX.
Allt för dyrt! I dessa tider.

Lite olika på vilken temp ur tilluftsstoserna då det är långa, dock isolerade tuber på vintern, som kyler.

Nu vintertid har jag lägre hastigheter på fläktarna, lägre luftflöden genom luftstoserna.
Eldar i kaminen så uppe vid taken blandas kall och varm luft.

Kaminen tar normal lite luft som "sekundärluft" från bostaden.
Huvudsaklig förbränningsluften tas via en tub utifrån stenfoten.
Vill inte elda upp goa varmluften inne i kåken, som är nog så dyr att få till.

Slänger in några kubbar björkved.
 
Har du testat att köra samma flöden på vintern som sommaren? Vad händer då med tillufttemp när du eldar hårt?
 
Är det någon speciell anledning till att du ställt in för undertryck?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du testat att köra samma flöden på vintern som sommaren? Vad händer då med tillufttemp när du eldar hårt?
Anledningen till att JAG har lägre flöden kalla årstiden är att vi inte behöver ventillera mer, för att få bra inomhusmiljö för två pers och en fisande hund.
Upphängd tvätt torkar över natten.

Det jag vill säga är att ett högre flöde innebär inte högre återvinning i mitt aggregat, eller ett luftflöde in i kåken som ger mer tillskott av värme. Snarare mer kalluft gentemot det som är trivsamt i kåken.
Alltså handlar det om bra luftombyte vintertid, med viss uppvärmning av luften utifrån. I stället för springor under fönster eller ventillationshål i ytterväggarna.
Detta då jag kopplat bort värmeelementet i FTX.

Har ett oanvänt Heru värmeelement till salu;)

Den varma årstiden högre flöden. Men då mest för att hålla inomhustempen dräglig. Varmluft eller kyla fixar Heru själv.
Kan göra någon eld de dagar det regnat länge eller om vädret är kyligt.

Angående kaminens förbränningsluft.
Eftersom den alltid eldas med stängda spjäll på luckorna ( förutom lite luft för sekundärförbränning) och alltid i övrigt tar in luft utifrån stenfoten, så kvittar det om jag eldar lent eller hårdare (mer ved i inläggen). Påverkar inte undertryck eller luftflöden.

Eftersom kaminen är i stort sett tät, så stänger vi spjället mellan kamin och skorsten när vi eldat klart.
På dagen, typ nu. Eller sen kväll.
 
Redigerat:
H Hybro skrev:
Anledningen till att JAG har lägre flöden kalla årstiden är att vi inte behöver ventillera mer, för att få bra inomhusmiljö för två pers och en fisande hund.
Upphängd tvätt torkar över natten.

Det jag vill säga är att ett högre flöde innebär inte högre återvinning i mitt aggregat, eller ett luftflöde in i kåken som ger mer tillskott av värme. Snarare mer kalluft gentemot det som är trivsamt i kåken.
Alltså handlar det om bra luftombyte vintertid, med viss uppvärmning av luften utifrån. I stället för springor under fönster eller ventillationshål i ytterväggarna.
Detta då jag kopplat bort värmeelementet i FTX.

Har ett oanvänt Heru värmeelement till salu;)

Den varma årstiden högre flöden. Men då mest för att hålla inomhustempen dräglig. Varmluft eller kyla fixar Heru själv.
Kan göra någon eld de dagar det regnat länge eller om vädret är kyligt.

Angående kaminens förbränningsluft.
Eftersom den alltid eldas med stängda spjäll på luckorna ( förutom lite luft för sekundärförbränning) och alltid i övrigt tar in luft utifrån stenfoten, så kvittar det om jag eldar lent eller hårdare (mer ved i inläggen). Påverkar inte undertryck eller luftflöden.

Eftersom kaminen är i stort sett tät, så stänger vi spjället mellan kamin och skorsten när vi eldat klart.
På dagen, typ nu. Eller sen kväll.
Det jag tänkte på är att tilluften borde bli kallare med ett lägre flöde. Men du kanske inte är beroende av att sprida värmen från tex kaminen?
 
Värmen från kaminen sprider sig bra.
 
Hur är placering av frånluftsgivaren, sitter den på vinden på oisolerad kanal eftersom den visar 10 grader, antar att du har varmare inne än så?

I övrigt verkar du ha bra koll på systemet och bra att det är injusterat också.
 
Alla givare sitter i aggregatet från fabrik.
 
H Hybro skrev:
Värmen från kaminen sprider sig bra.
Vad har du för temp på avluft(inomhus) och tilluft en vanlig dag på vinter när du eldar?
 
Vill du ha ett snitt av frånluften vid varje frånluftsdon, eller temperaturen uppe vid innertaken?

Och till vilken nytta i så fall, förutom att visa att luftrörens tjocklek har betydelse för den lufttemperatur som är på den gemensamma luftströmmen som går in i FTX.

Nåt liknande, typ läsa av tilluftens temp vid varje tilluftsdon, kolla vad FTX ger ut, och räkna ut ett snett.

Vi vet ju redan att det visar att om jag lägger på 50 cm isolering på varje rör, så blir förlusterna lägre.
Rören ligger ovanför takets tjocka isolering. Ett sätt vore att flytta FTX till en plats ovanför toaletternad skiljevägg. Då blir det minmalt med rör.
Inte lika enkelt med tilluften dock såvida man inte fimpar tilluften till
t ex sovrummen o s v
 
Redigerat:
Tänkte på rumstemperatur och tillufttemp på aggregatet / fjärrens display eller mätt vid tilluftsdonen.
 
Min tanke är om du har 20 grader i rummen i snitt men bara 10 grader på frånluften som kommer in i aggregatet så är det stora förluster på vägen vilket påverkar ekonomin i form av betydligt kallare tilluft.
 
J Jeppson skrev:
Min tanke är om du har 20 grader i rummen i snitt men bara 10 grader på frånluften som kommer in i aggregatet så är det stora förluster på vägen vilket påverkar ekonomin i form av betydligt kallare tilluft.
Dessutom blir ju tilluften Max 10 grader, vilket kanske inte är så behagligt
 
  • Gilla
Jeppson
  • Laddar…
Inlägg 25, luftrörens isolation, skulle det vara.
 
Just, hur är till- och frånluftkanalerna isolerade? Är lite klent ut i temperatur
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.