Drar igång en ny tråd, med mina rätt klena avancerade kunskaper om just FTX. Erfarenhet av aggregaten både äldre och HERU, sedan 1995

Dessutom kommer jag säkerligen att avvika från Trådrubriken. Vilket vissa forummedlemmar har åsikter om.
Hänvisar då dessa att engagera sig i andra trådar, med kommentaren och synpunkter på detta. Tack på förhand.

Minnet börjar svikta och jag har tyvärr en ökande förmåga att blanda ihop både det ena o andra, vilka vissa verkar haka upp sig på.

Men välkomna.

Fjärrkontroll för uppvärmning. Temperaturinställning, tidsschema för sommar och vinter. Monterad på träyta. Digital skärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital termostat visar tid, temperatur och inställningar för sommar och vinter på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Första bilden kommer säkert att uppröra många.

Typ:
Dålig beräknad verkningsgrad.
Hög verkningsgrad enligt fjärrkontroll
Knappast värd att installera.
Fruktansvärt låg temp på luften in i bodelen.
Mm mm

Ja Ni får fylla på listan själv.

Andra bilden är skum, ja nästan konstig information.
 
Vad är frågan / frågorna ?
 
Vad är det för siffror du tejpat på kontrollen? Ställer du om fläktarna manuellt mellan säsongerna??
 
Mitt hus ett Enbuske från 1982 var redan från början försett med ett Metsovent FTX.
En kraftig separat frånluftsfläkt, som tryckte all frånluft ned i den helt täta Ytonggrunden (typ upp och nedvänd skokartong).
Från grunden ett rör rakt in i FTX, som hade tre egna fläktar och ett kraftig elvärmebatteri.
Nåväl värme och lite fukt satte av sig grunden.
10 - 12 gradiga frånluft matades således in i FTX, och så var väl tanken att kall vinterluft skulle filtreras och värmas innan den nådde bodelen.

Huset köptes av mig 95. Minns säljaren bejublade ord ang FTX:en:
Känn vad effektiv den är... 50 grader ur tilluftsventilerna:rofl:

Dessutom direktel, 4 karbadande tonåringar, varav en boende i friggeboden. 36 000 kWh/år.
Hade s k nattaxa på den tiden för bl a stora VVB.
 
2003 var barnen utflugna.
En stor Tulikivi täljstenskamin installerades och all direktel (utom till garaget) stängdes av.
Värme i överflöd.
Metsoventen som vintertid frös gång efter annan, drabbades av bl a blixtnedslag i närheten.
Det enda den egentligen gjorde var att fixa en knagglig ventillation.
Slängdes ut runt 2015, samtligt med stora fläkten ned till grunden. Kanalen pluggades.
 
En Avetec sorbtions-avfuktare installerades i grunden. Funkar förträffligt och är energisnål.
Aldrig högre fuktighet än max 60%, vilket den är inställd på.
Vintertid är fuktigheten naturligt lägre än så, oftast 57 %. Och då blåses luften bara runt inuti grunden av en lite inbyggd fläkt. När avfuktaren jobba så gör den sig av med varm fuktig luft, ut genom grunden.
 
FTX.
Har en roterande värmeväxlare som funkat perfekt hela tiden. Har läst på forumet att rem och kullager tydligen gått sönder före garantitiden löpt ut.
Nåväl den är 10 år, om jag kommer ihåg rätt.
Beställer prylarna, då jag har kunskap om färdighet att byta själv.
 
Åter till första inlägget...

Detta var väl inte mycket att hurra för:p.
Låg temp på samtliga luftflöden. D v s
även in och ut ur bostaden.
Och herrejösses vilka luftflöden dessutom:surprised:.
Elektronisk enhet med display som visar fläkthastighet på svenska, knappar nedanför, vit plast, textetiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Och när man tittar närmre på varvtalen, så varierar dessa över vid.

Handlar om att elektroniken mäter rotortemperaturen (indirekt) och går in med justering av främst varvtalet på utfläkten. Allt för att förebygga risk för rotorfrysning (vilket aldrig hänt).

Att samtliga luftflödens temperaturer är låga beror på att FTX sitter mitt i huset, d v s långa lufttuber upp på vinden som blir nedkylda, trots tjock rörisolering.
Förvånande är dock att friskluften in i FTX har såpass hög temperatur trots att utetemperaturen är - 12 grader.

Troligen beroende på att det är lite högre temperatur på kallvinden.
Kommer inte att lägga på mer isolering än jag gjort.
Lägger in en kubbe till i ugnen i stället.
 
Har du gjort kontroll och injustering av flödena?
 
Vad är då det egentliga syftet med just min FTX?

- Få ett balanserat luftföde i kåken.
- Fixa ett svagt undertryck inuti huset i förhållande till luften på utsidan.
Allt för att undvika fuktvandring in i väggarna (trots fuktspärr av vägg plast).
- En ren o fräsch luft i bostad.
- Utvinna lite värme av den frånluft som lämnar huset.
- Inte känna nåt kalldrag i något av rummen.

Det senare kompenserar jag genom att elda i den centralt placerade kaminen, som är varm dygnet runt.

Varm luft stiger upp mot taket, sprider sig mot ytterväggarna, går vidare med mot golvet och in till kaminen. Förloppet fortsätter.
Möjligt i hela kåken tack vare öppen planlösning.
 
Alla luftflöden och lufttryck är injusterade med ett precisionsinstrument för mätning av just lufttryck.
Med tillkopplat prandelt-rör får man differentialtryck, som kan användas för beräkning av luftflöde i t ex lufttuber.
Nu möter jag inte vid var luftdon, utan bara på två ställen.
De båda luftflödena från bodelen, till och från FTX.

Visst skulle jag kunna hyra in tekniker... Men nu råkar jag vara intresserad av allt möjligt.

En av mina många utbildningar inom området är väl:
SRM, fast det var elektroniken som var mest roande.
 
Dags för hugade forummedlemmar att skriva och komma med egna erfarenheter och åsikter:cool:
 
R Robert-san01 skrev:
Har du gjort kontroll och injustering av flödena?
Ja. Och som Du kanske ser i första bilden så är det en symbol för resväska längst upp till höger.
Så har jag vintertid.

Flöden mm är uppmätt varma årstiden när jag inte eldar i kaminen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.