B bakterie skrev:
Jag vill minnas att det låg runt 230V på samtliga faser när jag kollade. Jag såg det bara i förbifarten när laddboxen precis var nyinstallerad för några veckor sedan, så jag är inte helt 100. Jag får kolla igen nästa gång jag laddar. Men det är inte bara laddning som ger missljudet. Det är även när bilen förvärmer inför avresa, så hur mycket den belastar verkar inte spela någon roll.
Förvärmning kan dra upp till 6-7 kW, beroende på bilmodell vilket är ganska mycket imo.
 
MultiMan
X Xanthopteryx skrev:
Fast, mikron innehåller i princip ingen switchad kraftelektronik. Däremot en magnetron som är en extremt fascinerade radiosändare. På 2450 MHz.

Angående bilen skulle jag kolla med till exempel elsäkerhetsverket om det finns någon instans att anmäla liknande saker. Kan ju vara att bilens batteriladdare inte följer direktiven. Eller att den är defekt.
Jag har fortfarande kvar en gammal Panasonic mikrovågsugn som jag köpte för runt 20 år sedan. Den är inverterbaserad (men så gammaldags att den har glödljus fortfarande). Bästa ugn jag haft för övrigt.
 
Mikael_L
Nu har jag lekt lite med prylen.
Här en mätning med en laddare till Lenovo-laptop. Utan laddaren inkopplad fanns brusmattan, med laddaren kom topparna, vid 95kHz, 145, 190kHz osv.
Så det verkar ju mäta något åtminstone.
Röd kurva är ackumulerade maxvärden, blå momentanvärden.
Graf med fluktuerande vågor i rött och blått, troligen dataanalys eller mätning, skärmbild av programvara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Slottsherren och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Så jag borde kunna få fram något om jag tar mig till bakterie och mäter, tyvärr är det några mil att köra.:confused:
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu har jag lekt lite med prylen.
Här en mätning med en laddare till Lenovo-laptop. Utan laddaren inkopplad fanns brusmattan, med laddaren kom topparna, vid 95kHz, 145, 190kHz osv.
Så det verkar ju mäta något åtminstone.
Röd kurva är ackumulerade maxvärden, blå momentanvärden.
Hej Mikael_L

Utmärkt

Du kan lära dig mer om spridning och dämpning av supratoner, genom att mäta nivåerna och inbördes storleken på momentanvärden om du antingen flyttar på mätinstrumentet eller laddaren.

Du kan även mäta nivåerna och inbördes storleken när du ansluter andra laster (nätdelar) parallellt med den första.

Du kan pröva inverkan om du ansluter mätinstrumentet eller laddaren via en skarvkabel (t.ex. 10.m eller 25 m längd).

Pröva sätta en kondensator (som tål nätspänningen) på olika platser i elnätet då du mäter.

Kombinera dessamätningar så lär du dig en hel del om spridning och dämpning av supratoner.:)
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
B Blåbäret_numero_uno skrev:
Oavsett vilket så ber jag dig gå in på Elsäkerhetsverket och anmäla denna brist på EMC.
Nu har jag gjort en anmälan. De ville gärna att jag skulle bifoga en ljudfil på missljudet, så jag spelade in det. Jag tänkte bifoga filen till detta inlägg, men byggahus låter mig inte ladda upp m4a-filer. Jag gör ett inlägg i "Information & Feedback"-forumet med ett förslag att tillåta detta.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
B
B bakterie skrev:
Nu har jag gjort en anmälan. De ville gärna att jag skulle bifoga en ljudfil på missljudet, så jag spelade in det. Jag tänkte bifoga filen till detta inlägg, men byggahus låter mig inte ladda upp m4a-filer. Jag gör ett inlägg i "Information & Feedback"-forumet med ett förslag att tillåta detta.
Åhh så bra! Snyggt jobbat!
 
I ett helt annat sammanhang så snubblade jag över denna Reddit-tråd som berör mitt piano, och i princip samma problem, men ingen i den tråden verkar ha gjort kopplingen till elbil:

https://www.reddit.com/r/piano/comments/2xgc20/high_pitch_static_noise_on_digital_piano/

Tråden är åtta år gammal, men trådskaparen verkar vara norrman, så det är inte orimligt att tänka att även han har/hade elbil. Det går dessvärre inte längre att svara i tråden.
 
X
B bakterie skrev:
Nu har jag gjort en anmälan. De ville gärna att jag skulle bifoga en ljudfil på missljudet, så jag spelade in det. Jag tänkte bifoga filen till detta inlägg, men byggahus låter mig inte ladda upp m4a-filer. Jag gör ett inlägg i "Information & Feedback"-forumet med ett förslag att tillåta detta.
Släng upp på Youtube, eller konvertera (finns många sidor som kan göra det) till annat format?
 
Mikael_L
B bakterie skrev:
I ett helt annat sammanhang så snubblade jag över denna Reddit-tråd som berör mitt piano, och i princip samma problem, men ingen i den tråden verkar ha gjort kopplingen till elbil:

[länk]

Tråden är åtta år gammal, men trådskaparen verkar vara norrman, så det är inte orimligt att tänka att även han har/hade elbil. Det går dessvärre inte längre att svara i tråden.
Du har PM
 
Mikael_L
M Martin Lundmark skrev:
Pröva sätta en kondensator (som tål nätspänningen) på olika platser i elnätet då du mäter.
Det här måste jag varna lite för, till de som läser och ev inte har helt koll.
Man kan inte bara sätta 350V kondingar hur som helst på 230V ledningar.

Man får dels kolla att det är en som klarar växelström (dvs i princip går elektrolyter och tantaler bort, och en del andra typer).
Men sen må man räkna ut den kapacitiva reaktansen och effekten, och bedöma effektutveckling osv.
Man kan ju även fundera på ifall man vill prova med kondensatorer parallellt eller i serie med lasten, det blir helt olika kondensatorer och värden vid olika fall, men det beror på vad man egentligen är ute efter att kontrollera.
Generellt snackar vi nog kondensatorer parallellt med lasten, ev induktorer i serie med lasten, men bara att man har klart för sig vad man gör och vad man är ute efter.

Men kortfattat, ofta kan folk som håller på och mäter på sånt här räkna på det eller har åtminstone någon ryggmärgsmässig känsla för korrekta dimensioneringar.
Annars kan jag säga att en kondensator upp till något över 100 nF, kanske uppåt 220-330 nF kan man ansluta parallellt över 230V matning utan att behöva ta hänsyn till effektutveckling, den blir lite ljummen i värsta fall. Den ska naturligtvis vara opolariserad typ och på minst 350V, ofta är de på 450V.
Allra bäst är det förstås att ha kondensatorer konstruerade för detta bruk, alltså avstörningskondensatorer, av Cx,-typ, som inte kan kortsluta om de går sönder. Men för lite labbande under översikt kan man skippa detta.

Det är förövrigt ändå bra att kunna räkna, annars har man ingen koll på den frekvensberoende reaktansen och kan inte bedöma vilken ev dämpning man kan erhålla vid olika frekvenser.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Kanske onödigt, men vill bara påpeka att det finns bipolära elektrolyter, men de används väl kanske mest i högtalarfilter t ex.
 
Mikael_L
MultiMan MultiMan skrev:
Kanske onödigt, men vill bara påpeka att det finns bipolära elektrolyter, men de används väl kanske mest i högtalarfilter t ex.
Ja så är det, och det är det främsta användningsområdet.
Och parallellt över nätspänningen så kan man inte ha några större kondensatorvärden utan att det blir en grym effektutveckling, och elektrolyter används för att de ger hög kapacitans på litet utrymme någorlunda prisvärt.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det här måste jag varna lite för, till de som läser och ev inte har helt koll.
Man kan inte bara sätta 350V kondingar hur som helst på 230V ledningar.

Man får dels kolla att det är en som klarar växelström (dvs i princip går elektrolyter och tantaler bort, och en del andra typer).
Men sen må man räkna ut den kapacitiva reaktansen och effekten, och bedöma effektutveckling osv.
Man kan ju även fundera på ifall man vill prova med kondensatorer parallellt eller i serie med lasten, det blir helt olika kondensatorer och värden vid olika fall, men det beror på vad man egentligen är ute efter att kontrollera.
Generellt snackar vi nog kondensatorer parallellt med lasten, ev induktorer i serie med lasten, men bara att man har klart för sig vad man gör och vad man är ute efter.

Men kortfattat, ofta kan folk som håller på och mäter på sånt här räkna på det eller har åtminstone någon ryggmärgsmässig känsla för korrekta dimensioneringar.
Annars kan jag säga att en kondensator upp till något över 100 nF, kanske uppåt 220-330 nF kan man ansluta parallellt över 230V matning utan att behöva ta hänsyn till effektutveckling, den blir lite ljummen i värsta fall. Den ska naturligtvis vara opolariserad typ och på minst 350V, ofta är de på 450V.
Allra bäst är det förstås att ha kondensatorer konstruerade för detta bruk, alltså avstörningskondensatorer, av Cx,-typ, som inte kan kortsluta om de går sönder. Men för lite labbande under översikt kan man skippa detta.

Det är förövrigt ändå bra att kunna räkna, annars har man ingen koll på den frekvensberoende reaktansen och kan inte bedöma vilken ev dämpning man kan erhålla vid olika frekvenser.
Hej Mikael_L

Bra att du nämnde det.

Naturligtvis, så skall allt arbete som kräver auktorisation för elarbeten utföras av den som har auktorisation för elarbeten.

Om jag här skriver att jag rekommenderar att sätta in en jordfelsbrytare eller avstörningskondensator, så skall valet av apparat (komponent) och arbetet naturligtvis utföras av den som har auktorisation för elarbeten.

Även om man inte själv har auktorisation för elarbeten så får man ”beställa” (beskriva) vad man vill ha gjort i den elanläggning, (t.ex. i huset) som man har ansvar för. Valet av rätt komponent, och genomförandet, görs då av den som har auktorisation för elarbeten.

Jag beklagar, att trots att forskningen, gällande supratoner, började för över 20 år sedan så fattas fortfarande normer. Naturligtvis påverkar det hur bra vi kan hantera eventuella bekymmer som vi har, för supratoner, i vår elanläggning.

När jag studerade utbredning av supratoner och hur man förebygger (motverkar) spridningen i olika elnät (för mer än 15 år sedan) så konstaterade jag, bl.a, att ”motorkondensatorer” (400–600 V AC) som då kunde köpas från ELFA i storlekar från ca 1 mikrofarad till över 30 mikrofarad hade typiskt en lägsta impedans vid drygt 80 kHz.

Jag genomförde mätningar på olika kondensatorstorlekar (typer) med hjälp av en svepgenerator och en spektrumanalysator och hade då 50 ohms källimpedans från svepgeneratorn.

Dessa ”motorkondensatorer” är avsedda att anslutas direkt på nätspänningen (t.ex. vid en elmotor) och har låga resistiva förluster.
 
Superkewl Pal92 skrev:
Spontan tankte, skulle det inte kunna gå att sätta EMC avstörningsfilter på kabeln till pianot? Dvs sån rund magnet man sätter runt apparatkabeln?

Har gjort detta på mina extraljus på bilen för att slippa på störningar på radion när dessa är på

[länk]
Det är ingen magnet. Det är ett speciellt ferrit-materiel som dämpar ut RF- störningar från i synnerhet switchade nätaggregat men även annan halvfärdig kraftelektronik.
Jag skulle i första hand sätta filtret på kabeln vid den misstänkta källan, dvs laddkabeln till elbilen men skaffa flera filter så försvinner nog problemet.

Fast det kan ju vara så att pianot också är en utmärkt kortvågsmottagare och då är problemet i pianot.
Då sätter man avstörningsferriten på inkommande nätkabel och/eller alla andra kablar som ansluts till pianot.

Här är länken till en proffsfirma som vet vad dom säljer:

https://se.farnell.com/c/passive-co...rites-ferrite-assortments/split-core-ferrites

and here is the tool to -really- pinpoint the culprit:

https://se.farnell.com/gw-instek/gsp-730/analyzer-spectrum-150khz-to-3ghz/dp/2460236

Welcome to the marvelous world of RF noise!
 
Redigerat:
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.