Vad var du på 80-Talet?

  • Antal röster
    51
kisumisu
Hittar ingen tråd om det på det här forumet, tänkte framförallt musiken som fanns på erat. Men även annat får diskuteras bara det handlar om den eran.

Många gånger har man hört att Sverige delades i Hårdrockare och Synthare!
Det senare verkade helt försvinna?! Spelas i alla fall inte så mycket på radio etc eller var det något som var vanligare i storstäderna? Eller var det så att den dog ut av någon annan anledning? Pratas bara om hur löjligt det är och knappt någon lyssnar på t ex Italodisco i Sverige.

Tråkigt! Nu gillar jag själv båda genrerna och har ju inte levt själv på 80 talet, däremot tycker jag nästan all musik från den eran är grymt bra!

Ps. Vet inte om det är ok länka till youtube videor med musik här?
Herreys - Varje liten droppe regn
Fun Fun - Baila Bolero
Stephanie - Irrestible
Roxanne - Charlene
Factory - Efter plugget
Magnum Bonum - Skateboard
Kirka - You put the spell
Motoörhead - Ace Of Spades
Guns N' Roses - Paradise City
Europe - Final Countdown
Van Halen - Jump
Alice Cooper - Poison
Wasp - Lovemachine
Survivor - Eye Of the tiger
Trans-x - Living On Video

Bara några....
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Hittar ingen tråd om det på det här forumet, tänkte framförallt musiken som fanns på erat. Men även annat får diskuteras bara det handlar om den eran.

Många gånger har man hört att Sverige delades i Hårdrockare och Synthare!
Det senare verkade helt försvinna?! Spelas i alla fall inte så mycket på radio etc eller var det något som var vanligare i storstäderna? Eller var det så att den dog ut av någon annan anledning? Pratas bara om hur löjligt det är och knappt någon lyssnar på t ex Italodisco i Sverige.

Tråkigt! Nu gillar jag själv båda genrerna och har ju inte levt själv på 80 talet, däremot tycker jag nästan all musik från den eran är grymt bra!

Ps. Vet inte om det är ok länka till youtube videor med musik här?
Herreys - Varje liten droppe regn
Fun Fun - Baila Bolero
Stephanie - Irrestible
Roxanne - Charlene
Factory - Efter plugget
Magnum Bonum - Skateboard
Kirka - You put the spell
Motoörhead - Ace Of Spades
Guns N' Roses - Paradise City
Europe - Final Countdown
Van Halen - Jump
Alice Cooper - Poison
Wasp - Lovemachine
Survivor - Eye Of the tiger
Trans-x - Living On Video

Bara några....
Personligen lyssnade jag på det mesta, och gör fortfarande, även om jag då räknade mig som hårdrockare.
Inklusive Italdisco - Scotch rules !!
 
  • Älska
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
A
Hårdrock/Heavy metal, men också väldigt mkt av det som då benämdes "svartrock", Sisters of mercy etc.
 
  • Gilla
Stugmannen och 1 till
  • Laddar…
Hmm…började 80-talet med The Exploited, Sex Pistols, Asta Kask, Ebba mm..men blev Metalhead 1983-84.
…måste levt under en sten, om man undgick att höra & uppskatta all bra Metal som släpptes vid denna period ;)
 
Vi lyssnade på 50-talsmusik och åkte bil så ingetdera. Jag växte upp på landet så fanns inte så många alternativ. ;) De som var punkare eller syntare kunde råka illa ut om de visade sig på fel ställe. Det kunde räcka med en stubbig frisyr.

Jag såg serien Pistols på Disney och tänkte att det låter ju bra. Har man missat något?
Men när man lyssnar på riktiga Sex Pistols live låter det fortfarande illa. Johnny Rotten sammanfattar det hela i deras sista USA-spelning med "No fun". TV-serien var underhållande.

Men det var en rätt kul period då "alla" kunde starta band. Var och varannan var med. Vi hade ett garageband och i stan (Gävle) kryllade det av band med namn som Pillisnorks. :). Punkfestivaler ordnades osv.
 
Jag var råsynthare med lång svart lugg. Lyssnar fortfarande nästan bara på Elektoindustri, Aggrotech och EBM.
 
  • Gilla
FreQa och 3 till
  • Laddar…
Dessutom var 80-talet ett väldigt händelserikt decennium i livet då man gick från mopedist till vuxen. Musiksmaken kompletterades under resan. Dag Vag, Pudelrock, Britpop, Fleetwood Mac, Imperiet, Brian Adams osv. Senare delen av 80-talet hade jag lämnat landsbygden bakom mig och hade nya influenser och infallsvinklar på livet i stort.
Det är skönt att få välja musik själv vilket var svårare när man var yngre eftersom man definierades efter musiksmaken.

"Efter plugget" med Factory kom för övrigt redan på 70-talet. Den spelades i radion när jag gick ut nian -79 och kändes högaktuell då. Men det gick bra till slut.
Magnum Bonum. Fick för mig att lyssna och det ger en viss nostalgikick. Men det var ju mest sent 70-tal också även om låtarna spelades senare också.
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Magnus E K
Vi hade ett par såna här omröstningar i klassen på mellanstadiet (mitten av 80-talet). Vad jag minns så var det ca 50/50 mellan hårdrockare och syntare vid den första omröstningen (kanske tidigt 1985) men vid den andra något år senare var nästan alla syntare. Men synt då var helt enkelt den mesta popmusiken som spelades på radio och inte var hårdrock, dansband etc. Jag lyssnar ganska ofta på musik från 80-talet (mina gamla favoriter), oftare än på 90-tal.
 
Blodsoppen
Trevlig tråd. Jag var inget av det. Har aldrig följt några trender. Men mycket av den bästa musiken gjordes på 80 talet.
 
Blodsoppen
Men rock som jag gillade var Slade, Sha-boom och förstås Twisted Sisters
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Jag var nog alla 3, för jag gillade Deep Purple, Ebba Grön och Kraftwerk samtidigt! :)
 
  • Gilla
BengtH och 5 till
  • Laddar…
Inget av ovanstående. Var det kanske mest en killgrej? Jag gick i låg/mellanstadiet på 80-talet och vi tjejer lyssnade på pop. Carola, Anna Book och Herreys i lågstadiet (det mimades mycket med hopprep som mikrofon), senare Roxette, Lena Ph och Lili & Sussie.

Fast en gång i lågstadiet mimade jag till Twisted Sister (tillsammans med ett par killar) på roliga timmen, så hårdrockare kanske? Fast jag fick ”spela synt”, så det är lite oklart :rofl:
 
  • Gilla
  • Älska
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
Varken eller. Jag lyssnade mest på 50-60-talsmusik och på de 80-talsartister som spelade 80-talsversioner av 50-tals rock'n roll som t.ex Shakin' Stevens, Stray Cats, Hurriganes, Matchbox, Bobbers m.fl.

Fast jag var lika långhårig som hårdrockarna var på den tiden, främst för att tjejerna gillade långt hår på killar då :D

Däremot lyssnar jag väldigt mycket på 80-talsmusik nu i vuxen ålder, alltså den som oftast hördes på radion, på discon och på ungdomsgården.

80-talet var ett väldigt bra årtionde vad gäller musik. Bredden var stor med många olika genrer.
 
  • Gilla
Roga1337 och 1 till
  • Laddar…
Apropå Shakin' Stevens, när singeln "You drive me crazy" kom '81 tyckte jag att det här är bra. Mycket bra.
Man i skinnjacka, röd tröja. Seriös blick. Skivomslag, text "Shakin' Stevens, You Drive Me Crazy". Retrostil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Han hade en väldigt cool brun skinnjacka och en sån skaffade jag naturligtvis. Jag har den fortfarande kvar i en garderob i förrådet.

Två jackor hängande: en lysande röd fleecejacka och en brun läderjacka med grönfodrad krage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här hänger också ett av favoritplaggen från det tidiga 80-talet, som nästan alla hade då. En orange Helly Hansen.

De är numera lite trånga att få på sig, lite har man växt sen man var 16 år :D
 
  • Gilla
tensiden och 2 till
  • Laddar…
Shakin' Stevens fick jag lyssna på väldigt mycket som barn i baksätet på föräldrarnas Dodge Dart samtidigt som de kedjerökte där fram.
Överlevde och lyssnade faktiskt på Shakin' Stevens häromveckan :p
 
  • Gilla
  • Haha
mrsnhp och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.