Uppdatering!

har nu läst av elmätaren vart efter jag slagit ifrån:

när ja öppna skåpet förbruka jag 4,3 kw
Det som gör mig fundersam är, grannens elmätare visar desamma isch, 4,6, han har 20kvm större hus med bergvärme??

golvärmen gick från 4,3 kw till 2,94 kw

VVB från 2,94 kw Till 1.98 kw

Sen fimpa jag allt utom min värmekabel i vatten inkommande. Stanna på 1.2 kw…

har alltså en värmekabel som står och drar typ 1 kw, jag är mäkta imponerad…

nu står Golvärmen av och vi kör endast värmepump för att testa hur pass den orkar värma och ligger på
Och jag läser av 1,6 kw utan värmekablar, återstår att se om vattnet fryser, känns ju helt sjukt med en så stor last på en värmekabel, som ska ligga på ca 10 watt per meter.
 
  • Digital elmätare visar strömförbrukning på 2.942 kW, vit bakgrund, modern design, Kamstrup-märke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elmätare visar förbrukning; Kamstrup, digital display, knappar, QR-kod, etiketter, plast, teknisk utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elmätare med LCD-skärm som visar elförbrukning i kilowattimmar, märkt Kamstrup, Omnipower, knappar till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om frostskyddskabeln drar 1200 W och är på 10 W/m blir det ju 120 m kabel!! Kan det stämma? Mycket bättre att gräva ner den på frostfritt djup, borde bara vara en kortare bit där detta inte går i så fall.
 
Hänger inte med riktigt i siffrorna. När man tittar på effekten så kan det ju svänga ganska snabbt tex element som startar, kaffekokare, etc.
Kan vara bättre att mäta över en timme och ta medelvärde.

När du kom ner till 0.12kW, var det med värmekabeln avstängd?
 
S stugan_i_skogen skrev:
Hänger inte med riktigt i siffrorna. När man tittar på effekten så kan det ju svänga ganska snabbt tex element som startar, kaffekokare, etc.
Kan vara bättre att mäta över en timme och ta medelvärde.

När du kom ner till 0.12kW, var det med värmekabeln avstängd?
nu gjorde jag ju bara en snabb över lag och det det visar är att med allt utom en enstaka lampa på samt värmekabel så låg jag på 1.2 kw enl mätarn. Alltså allt annat bortkopplat.
Har inga separata element osv

0.12 är med allt bortkopplat utom enstaka belysning. jag har endast kopplat ur de stora lasterna en efter en, för att se och rätt fort kändes ju värmekablen som ett rent svart hål då den går konstant nu.
 
J Josth skrev:
Om frostskyddskabeln drar 1200 W och är på 10 W/m blir det ju 120 m kabel!! Kan det stämma? Mycket bättre att gräva ner den på frostfritt djup, borde bara vara en kortare bit där detta inte går i så fall.

Kan säga att den är 20 meter! Därav mitt föga småförvånande.
 
M Martin_Högqvist skrev:
nu gjorde jag ju bara en snabb över lag och det det visar är att med allt utom en enstaka lampa på samt värmekabel så låg jag på 1.2 kw enl mätarn. Alltså allt annat bortkopplat.
Har inga separata element osv

0.12 är med allt bortkopplat utom enstaka belysning. jag har endast kopplat ur de stora lasterna en efter en, för att se och rätt fort kändes ju värmekablen som ett rent svart hål då den går konstant nu.
Ah okej, så du har fått ”svart på vitt” att det ÄR kabeln som drar så mycket?
 
M Martin_Högqvist skrev:
Kan säga att den är 20 meter! Därav mitt föga småförvånande.
vet inte vad du har för kabel men vår drar 40-60W/m.

20 meter 50W = 1kW

Edit:
Nej, den drar 40-60W totalt och är 4 meter lång. Hjärnsläpp!
 
Redigerat:
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
M Martin_Högqvist skrev:
Kan säga att den är 20 meter! Därav mitt föga småförvånande.
anledning att den ligger där är för kabeln ligger i sjöbotten mot berg, och ja fick den inte djupare än 30-40 cm. nu vet jag att berg kan värma MEN för att inte riskera att stå utan vatten mitt i vintern la ja i värmekabel.

De reglerar ner sjön över en meter över vintern så jag får 25-30 meter sjöbotten i dag så där går ju kälen rakt ner, detta gör även att borra för vatten blir ett alternativ vid borrning för bergvärme
 
S stugan_i_skogen skrev:
vet inte vad du har för kabel men vår drar 40-60W/m.

20 meter 50W = 1kW
ja det var vad jag fick förklarat när jag frågade ang längden, så det låter ju rimligare att den är på densamma effekt du nämner.
 
M Martin_Högqvist skrev:
ja det var vad jag fick förklarat när jag frågade ang längden, så det låter ju rimligare att den är på densamma effekt du nämner.
men man ska ju lära sig den svåra vägen‍♂️
 
En frostskyddskabel som hindrar frysning ska typisk dra ca 10 W/m men kan dra lite mer (15?) om den ligger i kallt vatten. En värmekabel ger däremot upp till ca 70 W/m och kan användas för att värma upp badrumsgolvet. Du har inte använt fel kabeltyp till vattenröret? Glöm inte att stänga av den under sommarmånaderna.
 
Redigerat:
  • Gilla
stugan_i_skogen och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
En frostskyddskabel som hindrar frysning ska typisk dra ca 10 W/m men kan dra lite mer (15?) om den ligger i kallt vatten. En värmekabel ger däremot ca 70 W/m och kan användas för att värma upp badrumsgolvet. Du har inte använt fel kabeltyp till vattenröret? Glöm inte att stänga av den under sommarmånaderna.
det är en frostskyddskabel för tappvatten. Ja ska kolla upp tillverkaren
 
M Martin_Högqvist skrev:
det är en frostskyddskabel för tappvatten. Ja ska kolla upp tillverkaren
Jag ska dubbelkolla i värsta fall har de skickat mig fel kabel, så jäkligt kan de ju va..
 
M Martin_Högqvist skrev:
det är en frostskyddskabel för tappvatten. Ja ska kolla upp tillverkaren
Jag har en strömbrytare, slår inte på förräns det finns risk för tjäle.
 
Vattenrör i plast tål normalt sett att frysa, så jag skulle haft värmekabeln avstängd och bara slagit på den för att tina eventuell ispropp om det skulle inträffa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.