Tokslut Tokslut skrev:
375hk, vad har du in din bil idag?
381 hk
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det är ju inte bara bensinförbrukning det handlar om, främst så är ju mängden rörliga delar betydligt färre i ventilsystemet...
Det är väl BARA bensinförbrukningen alla pratar om?
M maria01 skrev:
381 hk
Så de låg i framkant redan då alltså? Eller ligger du efter nu 2023 såhär 34år senare ;)
 
useless useless skrev:
Jag Googlade lite snabbt... Förväntad förbrukning för Corvette C3 är runt 1,5 liter per mil om man inte gasar för mycket. Det verkar finnas några som har kommit ner i 0,9 med en extremt asketisk körstil.
C3 försvann 1982, men de kan väl kanske klassas som en 80-talare. Jag har haft ett par C4or och de var dom jag pratar om ovan
 
Tja.. Jag vet inte... Hästkrafter kostar bensin, så är det bara.. Spelar ingen roll vad det står på bakluckan... Och eftersom jänkarna alltid gått för volym så har det ju gått utmärkt att kräma ur 3-400 kusar ur stenålderskonstruktioner..

375 hästar ur 5,7 liter är ju 66 pållar per liter... Exakt samma litereffekt som min 1,25 liters Fiesta från 2008...
Ska man jämföra mer tidsenligt så plockade man väl ut minst 200 hästar utan turbo på rödblockare i slutet av 80-talet?

Edit: idag verkar det gå att få 275 hk ur en B230 NA...
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Jag frågar mig vad folk skall med de där hästkrafterna till. Förståss behöver en del dra tunga bromsade släpkärror och skall ha hästkrafter till det men man ser ju till och med bilar med stor motor men utan dragkrok.
Min förra bil var en Opel Kadett E med 1,2 liters bensinmotor på 60 hästkrafter när den var nu. Med 35 årss nötning hade den säkert tappat några hästkrafter men den räckte till för bilen och en så tung obromsad släpkärra som man lagligt kunde dra.
Nu kör jag med Ford Transit connect med 1,8 liters dieselmotor som lär vara på 90 hästkrafter och den räcker väl till för fullastad bil med takställning och så mycket släpvagsvikt som man får dra olastad.
 
galento
Tokslut Tokslut skrev:
C3 försvann 1982, men de kan väl kanske klassas som en 80-talare. Jag har haft ett par C4or och de var dom jag pratar om ovan
Har en polare med en C5 , den kör han på 0,8 långkörning sägare han.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja.. Jag vet inte... Hästkrafter kostar bensin, så är det bara.. Spelar ingen roll vad det står på bakluckan... Och eftersom jänkarna alltid gått för volym så har det ju gått utmärkt att kräma ur 3-400 kusar ur stenålderskonstruktioner..

375 hästar ur 5,7 liter är ju 66 pållar per liter... Exakt samma litereffekt som min 1,25 liters Fiesta från 2008...
Ska man jämföra mer tidsenligt så plockade man väl ut minst 200 hästar utan turbo på rödblockare i slutet av 80-talet?

Edit: idag verkar det gå att få 275 hk ur en B230 NA...
Hade faktiskt en bekant som trimmade sina volvobilar i mitten/slutet på 90 talet. Han hade 275 hästar på bakhjulen med en B230 med turbo då hade han väldigt lågt laddtryck och hade inte hunnit montera dom största spridarna han hade när han var och mäta effekten.
 
galento galento skrev:
Har en polare med en C5 , den kör han på 0,8 långkörning sägare han.
Tror dom flesta stora motorer går och köra ganska billigt på långkörning. En 5-7L motor arbetar ju knappt i motorvägsfart.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Patrik440
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
Du får ju dra 750 kg med BE...
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
Helt sanslöst att den väger 3005 kilo... :seenoevil:
 
  • Gilla
  • Haha
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Jobbigast med vissa Jänkepickisar är att bensinpumparna slår från vid 100 liter, så man får tanka 2 gånger.
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Brukar slå av vid 1500:- för mig, så man får inte ens 100 liter.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jobbigast med vissa Jänkepickisar är att bensinpumparna slår från vid 100 liter, så man får tanka 2 gånger.
Förra årets var gränsen 1.200kr på Visakortet, fick ju halvtank typ... pratade med alla instanser jag kunde komma på för att försöka ta bort gränsen, men det var omöjligt...
 
useless useless skrev:
Du får ju dra 750 kg med BE...
Står väl ganska tydligt 3.500kg

En Ford F-150 Lightning parkerad framför garage, reklam för leasing, dragvikt, räckvidd och laddning presenteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.