Så här ser det ut i dagsläget.

nyrenoverad äldre sommarstuga på ca 80 kvm.
Tilläggsisolerad. 100mm ”västkustskivor” plus duk.
Skumisolerat tak på 60 av de kvm, 200-250mm lösull på resterande
Nytt golvbjälklag isolerat 200mm
Treglas isoler på 7av 8 fönster. Normalstora

60 kvm vattenburen golvärme somdrivs av en liten elpanna (ska kolla upp effekten) den är liten iaf, upp till 120 kvm GV är max last.
Övriga 20 kvm värms av en LVP (modern mitshubishi) ett år gammal.
110 liter VVB som går på halv effekt 230 V

jag har en års förbrukning på 30000 kwh..

OCH jag begriper inte riktgit hur.

pinsamt nog är jag utbildad Energi tekniker MEN har inte jobbat i branschen på 10 år, och just nu sitter jag som ett ufo.
Jag har reagerat på förbrukningen tidigare MEN då jag haft så billig el och huset står inför en utbyggnation då vi skall installera bergvärme så har jag helt tänkt att ja vi har EL värme de är så, MEN jag får inte ihop det.
Jag bifogar en tabell över fjolåret, och även sommarvis så är förbrukningen väldigt hög, med tanke på att ingen värme knappt används, lika varmvatten.

idag kan jag säga att med två små bebisar så går det en del varmvatten, helt klart.
Men tvättmaskinen går 3-4 ggr per vecka inte mer.
ALL belysning på hela gården består av nya led armaturer/ spottar / lampor.
Vi har 19-20 grader inomhus i delen där golvärmen värmer och 17-18 i sovdelen men VP.

mina Egna tankar så här långt.
Värmepanna samt VVB står i en egen liten tillbyggnad på 1.2 kvm.
Som värms av aparaterna i uteymmet. Så där håller det 16-18 grader.
KAN den låga tempen va en faktor att både VVB samt Elpanna luras av temperaturen och går på mer än nödvändigt kräver.
(Pannan styrs av framledningstemp ingen rumstemp då även det skall ersättas vid instalationen av BergVärmen)

just nu spånar jag i allt mellan himmel och jord. för vi har inga större laster än matlagning, inga övriga uppvärmda utor eller så.

Så jag skulle varmt uppskatta lite ”killgissning” så jag får pröva mig fram.
samt tips på hur jag lätt utesluter en bov, visst man kan ju googla men ni vet ju hur de är med google.
Då litar jag mer på folk som håller på med det.

Då det ser ut som det gör i landet idag så finns riskt att utbyggnationen dröjer ett år eller två och mitt bundna elavtal på 32 öre löper ut i vår, så nu må jag ju pröva hitta dem här boven om vi ska bo kvar.

ha de fint

mvh Martin
 
  • Mobilskärm visar stapeldiagram med elanvändning per månad för 2022 från Göta Energi.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det som slår mig är att ni gör av med 1700 - 1800 kWh per månad i juni - juli. Då borde väl golvvärmen vara av och då är det väldigt hög förbrukning för bara hushållsel.
Så ni verkar ha väldigt hög grundförbrukning. Någon vattenpump som går hela tiden? Eller är det cirkulation på golvvärmen även på sommaren?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Under juni, juli , augusti borde förbrukningen vara runt 700 - 800 kWh eller liknande per månad. Betyder att det är något annat som drar i genomsnitt ca 1500 W konstant dygnet runt. Väldigt mycket. Kan det av misstag ha kopplats två olika hus till din elmätare??
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
J Josth skrev:
Under juni, juli , augusti borde förbrukningen vara runt 700 - 800 kWh eller liknande per månad. Betyder att det är något annat som drar i genomsnitt ca 1500 W konstant dygnet runt. Väldigt mycket. Kan det av misstag ha kopplats två olika hus till din elmätare??
Felaktig elmätare? Anmält till nätägaren ?
 
  • Gilla
Martin_Högqvist
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Det som slår mig är att ni gör av med 1700 - 1800 kWh per månad i juni - juli. Då borde väl golvvärmen vara av och då är det väldigt hög förbrukning för bara hushållsel.
Så ni verkar ha väldigt hög grundförbrukning. Någon vattenpump som går hela tiden? Eller är det cirkulation på golvvärmen även på sommaren?
på sommaren går en värmeslinga för badrum o kök där de är klinkers, pumpen är på 50w tror ja, en liten skitpump är de iaf, integrerad i ”elpannan”
. ( vattenburen alltså) på 30 grader.
De är sommardelen jag reagerat på, nu hade jag där här uppe för mig själv och sambon förra året med då jag gick igenom förbrukningen under juni Juli, men med nystartad firma, nytt barn osv så vart de lågt prio.
Och då är även luftvärmepumpen av utom när vi kör kyla, men de är bara nattetid och om det är väldigt varmt, i sommras körde vi dem 3-4 dagar tot, men även där är det ingen skillnad från året innan kollar jag förbrukningarna skiljer de 200-300 kwh sista 2 åren, jag är ENDA fastigheten i området som har ”dubbla” grupper i mitt proppskåp vid tomtgräns så den ska jag fimpa nu o se om de är så jäkligt att de går ström till en kåk till här nånstanns. Ska montera förbrukningsmätare på panna, VVB samt VP i morgon och så blir det att föra logg ett tag frammåt.
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Felaktig elmätare? Anmält till nätägaren ?

I morgon skall jag montera separata elmätare på VVB, Elpannan och VVB, jag är även enda fastigheten i området som har dubbla säkringagrupper ute vid tomtgräns, alltså jag har ”2” grupper efter min elmätare. jag ska fimpa den andra i morrn och se om de är så jäkligt att den går åt nått annat håll, skulle det va fallet vettefan vad jag gör.
 
30 grader på golvvärmen sommartid:surprised:. Vi har 28 grader framledning vid minus 20 utomhus.
Men med 19-20 grader inomhus så verkar inte ditt golv onödigt varmt vintertid.
Öppna dörren till sovrummet och låt vp:s ärmen sprida sig.
 
M Mellanbarn skrev:
30 grader på golvvärmen sommartid:surprised:. Vi har 28 grader framledning vid minus 20 utomhus.
Men med 19-20 grader inomhus så verkar inte ditt golv onödigt varmt vintertid.
Öppna dörren till sovrummet och låt vp:s ärmen sprida sig.
jag tror den gått på 30 grader, ska ja va ärlig har jag inte brytt mig bara jag inte frusit om fötterna när ja sitter på toa
Planslösningen är så stökig så den värmer matrum och kök, sen blir det en krök med dörröpning in i tv rum, därav de behövs båda två under vintern, men sommarn är de anorlunda, vi har även en eldstad i tv rummet där vi eldar friskt, men det är en hederlig gammal murstad så de ör inte direkt en effektiv värmekälla, mer elda för kråkorna källa.

28 grader ut i golvet? Kör jag 35 då känns golvet neutralt, kör jag ut under 30 då är de kallt inomhus vid -20
 
Är det du själv som gjort all isolering?
Så du vet att det är riktigt gjort och inte bara snack?
Med 200 mm isolering i golvet borde golvvärmen klara sig på lägre temp.
200 - 250 mm lösull är ju inte lysande, men kåken är ju inte så stor. Skumisolering (ospecificerat på alla sätt), är ju tveksamt. Kan vara allt från obefintlig isolering till riktigt bra beroende på...

Om isoleringstjocklekarna är korrekta så måste huset vara dragigt som bara den, annars ska det inte gå åt så mkt energi. Vilket iofs beror på var i landet det är?

Sommarförbrukningen på en 80 m2 kåk, antagligen utan FTX(?), är osannolik. Om grannens 300m2 hönshus ligger och drar på den andra säkringsgruppen så går ekvationen bättre ihop...
Om golvet är isolerat och huset inte ligger högt uppe på fjällen så borde som nämnts ingen värme alls behövas på sommaren. Eller i vart fall väldigt lite. Skulle vilja påstå att all förbrukning över 500kWh/mån på sommaren är åt skogen.

Är eldstaden en öppen spis, eller en kamin?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Med den förbrukningen ska du akta dig att inte misstänkas för cannabis-odling!
Nånting är helt fel hos dig och du bör spendera lite tid att ringa in felet. Det finns massvis av trådar i ämnet här.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Ja, något är riktigt "fel" hos dig med dom premisserna du nämner ang isolering, fönster mm.
Dubbla säkringsgrupper efter mätaren låter oxå "avvikande"
Går det iväg 2 grova kablar från elmätarskåpet?

Har du slagit av allt inne och efter det synat elmätaren, så den "stannar"?
Om den stannar så får du "sätta på" en förbrukare i taget, och se vad som händer.

Att ha en Värmepanna samt VVB i en egen liten tillbyggnad på 1.2 kvm, ger ju vissa överföringsförluster plus att dom säkerligen kan "spetsa" oftare.

Är det lilla huset dom står i isolerat?
Ska bli intressant att höra om det "hände nått" när du fimpa 1 av grupperna i ditt elskåp
 
Golvvärmen är alltså på året om? Att värma 60 kvadratmeter med vattenburen elvärme slukar ström!
Skulle tro att det går att stänga av värmen helt åtminstone under sommarmånaderna (om inte huset ligger i en alltför kall klimatzon). Man får då inte känslan av varmt och gött om fötterna, men å andra sidan slipper ni förbruka 1800 kWh i juli också.

Just nu kan ni börja med att sänka utgående temp på golvvärmen och höja upp luft/luftvärmepumpen till typ 22 grader, så att den får stå för så mycket värme som planlösningen tillåter. Det ger mer värme per förbrukad kWh än vad golvvärmen gör.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Som andra skriver, något är riktigt fel!
Sommartid bör du, utan värme, hamna runt 500kWh/mån.
Uppvärmning bör vara MAX 100W/m² vid -20⁰.
Om du går in och tittar på timvärden under en sommarmånad resp tex dec, hur ser det ut då?

Du har inte nån värmekabel nånstans som är till för att frysskydda nån vattenledning?
 
Oldboy Oldboy skrev:
Är det du själv som gjort all isolering?
Så du vet att det är riktigt gjort och inte bara snack?
Med 200 mm isolering i golvet borde golvvärmen klara sig på lägre temp.
200 - 250 mm lösull är ju inte lysande, men kåken är ju inte så stor. Skumisolering (ospecificerat på alla sätt), är ju tveksamt. Kan vara allt från obefintlig isolering till riktigt bra beroende på...

Om isoleringstjocklekarna är korrekta så måste huset vara dragigt som bara den, annars ska det inte gå åt så mkt energi. Vilket iofs beror på var i landet det är?

Sommarförbrukningen på en 80 m2 kåk, antagligen utan FTX(?), är osannolik. Om grannens 300m2 hönshus ligger och drar på den andra säkringsgruppen så går ekvationen bättre ihop...
Om golvet är isolerat och huset inte ligger högt uppe på fjällen så borde som nämnts ingen värme alls behövas på sommaren. Eller i vart fall väldigt lite. Skulle vilja påstå att all förbrukning över 500kWh/mån på sommaren är åt skogen.

Är eldstaden en öppen spis, eller en kamin?
jag har renoverat själv.

visst vet även jag att tilläggsisolera en gammal timmerstomme har sina små ”läckage” men skivorna sitter runt och med måtten jag angivit, skumet i taket är lagt av ett större företag här uppe i Östersund, 15-20cm pendlade ytan.
och vi har inte snöfritt tak om jag säger så, endast runt murstock som plåten kan komma fram om vi eldar på,
Vi bor precis intill sjön och dagar det blåser på från sjön riktigt då känns de att de kryper in kalluft men då är det blåst på riktigt, och inte ofta det är så.

och vi har självdragsventilation.

så att huset håller värme dåligt tvivlar jag endå fast de inte är perfekt.
 
Nå, om du gjort det mesta själv så bör du också känna till ev svagheter. Då seglar den extra säkringsgruppen direkt upp i topp som huvudmisstänkt. Om det går nu mitt i vintern så är väl det snabbaste sättet att ta reda på vart strömmen tar vägen att fimpa strömmen till ditt hus och se om mätaren stannar eller inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.