F Fagelbla skrev:
Under dom förutsättningarna är det kanske till och med billigare och bättre att hyra bil när man behöver det?
Förmodligen billigast att montera trefas 16 A.
Det blir 48 A
 
Ny vintertest. Bilarna kördes till de stannade.

SÅ LÅNG BLIR RÄCKVIDDEN PÅ VINTERN
Bilmodell Officiell räckvidd, km Uppnådd räckvidd, km Skillnad
Tesla Model S 634 530 –16,40%
Tesla Model X Plaid 543 444 –18,23%
Nio ET7 580 434 –25,17%
BMW i4 eDrive40 565 434 –23,19%
BMW i7 xDrive60 595 424 –28,74%
Mercedes EQE 300 614 409 –33,39%
Byd Han 521 406 –22,07%
Nissan Ariya 2WD 533 400 –24,95%
Voyah Free 501 391 –21,96%
Hongqi E-HS9 prototyp120 kWh 515 389 –24,47%
Volkswagen ID.5 Pro 526 378 –28,14%
MG ZS Long Range 440 352 –20,00%
Kia EV6 GT 424 349 –17,69%
Hyundai Ioniq 5 4WD 454 345 –24,01%
Kia Niro EV 460 343 –25,43%
Skoda Enyaq Coupe RS 510 338 –33,73%
MG 4 425 338 –20,47%
Tesla Model Y 455 337 –25,93%
BMW iX1 428 337 –21,26%
Mercedes EQB 250 452 334 –26,11%
Toyota bZ4X 2WD 503 323 –35,79%
JAC e-JS4 433 323 –25,40%
Renault Mégane 428 318 –25,70%
Maxus Euniq 6 354 317 –10,45%
MG 5 380 313 –17,63%
Byd Atto 3 420 311 –25,95%
Volkswagen ID.Buzz 408 310 –24,02%
MG Marvel R 370 308 –16,76%
Hongqi E-HS9 465 303 –34,84%
Källa: NAF
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Jag upplever att det ofta är så att utlovade förbrukningar är högre i verkligheten.
Det verkar stämma även med elbilar.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
R roke skrev:
Jag upplever att det ofta är så att utlovade förbrukningar är högre i verkligheten.
Det verkar stämma även med elbilar.
Det är nog för att folk generellt kör väldigt oekonomiskt och tankelöst. Jag har alltid lyckas komma under NEDC och WLTP när jag lagt manken till.

Hade vart bra om Tesla model 3 LR och Model Y LR vart med i testet. För model Y SR och LR har olika drivning och batterikemi
 
  • Gilla
Bono_R
  • Laddar…
WLTP (och andra körcykler) är inte till för att visa konsumtionen när man kör långt, utan visa genomsnittlig konsumtion. Därför är de relativt värdelösa när det kommer till att bedöma exempelvis motorvägsräckvidd i 110 km/h.

För avgasbilar är väl sånt ok (även om det är glädjesiffror där med), men för elbilar är motorvägsräckvidd mycket intressantare för många av oss.

Det är synd att inte WLTP kompletteras med en räckviddssiffra i motorvägsfart. Tittar man på Youtubetester av elbilar är det det det görs mest filmer om.
 
  • Gilla
engs och 2 till
  • Laddar…
Framför allt är den uppgivna körcykelbaserade förbrukningen till för att jämföra olika bilar. Det är inga siffror tillverkaren garanterar kommer att inträffa under några andra förhållanden.
 
  • Gilla
Drömtroll och 1 till
  • Laddar…
Förvisso, men det är likafullt en relativt ointressant siffra.
 
engs
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
WLTP (och andra körcykler) är inte till för att visa konsumtionen när man kör långt, utan visa genomsnittlig konsumtion. Därför är de relativt värdelösa när det kommer till att bedöma exempelvis motorvägsräckvidd i 110 km/h.

För avgasbilar är väl sånt ok (även om det är glädjesiffror där med), men för elbilar är motorvägsräckvidd mycket intressantare för många av oss.

Det är synd att inte WLTP kompletteras med en räckviddssiffra i motorvägsfart. Tittar man på Youtubetester av elbilar är det det det görs mest filmer om.
Tesla-Björns excell-filer kan vara ett bra komplement för mer verklighetstrogna siffror.
Det har väl sina egna nackdelar med olika väder, hans körstil etc. Men som komplement som sagt.
https://drive.google.com/drive/folders/1HOwktdiZmm40atGPwymzrxErMi1ZrKPP

"TB Test Results" har massa olika flikar, tror det är den viktigaste.
 
D
Något nördig, eller..?
 
Jag som många andra har ju bilen som pendlings bil bara och då är det ganska ointressant om man kommer 20 eller 30 mil på en laddning..

Skulle vilja se mer siffror på den riktiga förbrukningen istället för det kommer jag nog titta mer på när det är dags att byta bil.
 
D
G Greger_08 skrev:
Jag som många andra har ju bilen som pendlings bil bara och då är det ganska ointressant om man kommer 20 eller 30 mil på en laddning..

Skulle vilja se mer siffror på den riktiga förbrukningen istället för det kommer jag nog titta mer på när det är dags att byta bil.
8 månader in med en Tesla M3LR så kan jag rapportera ett snitt på 1,78kWh/mil, inklusive allt.
 
  • Gilla
Jensa86 och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
8 månader in med en Tesla M3LR så kan jag rapportera ett snitt på 1,78kWh/mil, inklusive allt.
Är det mätt med elmätare före laddaren då? Eller hur har du fått fram siffrorna?

Min ID4 har ett snitt på 2,05 kWh per mil enligt färddatorn efter 4500 mil. Men då är inte förluster vid laddning med.
 
  • Gilla
slugger75 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
WLTP (och andra körcykler) är inte till för att visa konsumtionen när man kör långt, utan visa genomsnittlig konsumtion. Därför är de relativt värdelösa när det kommer till att bedöma exempelvis motorvägsräckvidd i 110 km/h.

För avgasbilar är väl sånt ok (även om det är glädjesiffror där med), men för elbilar är motorvägsräckvidd mycket intressantare för många av oss.

Det är synd att inte WLTP kompletteras med en räckviddssiffra i motorvägsfart. Tittar man på Youtubetester av elbilar är det det det görs mest filmer om.
Då får du gå in i körcegmentet och plocka ut resultatet för hög hastighet. Motorväg är med, fast bara en kort del av cykeln
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är nog för att folk generellt kör väldigt oekonomiskt och tankelöst. Jag har alltid lyckas komma under NEDC och WLTP när jag lagt manken till.

Hade vart bra om Tesla model 3 LR och Model Y LR vart med i testet. För model Y SR och LR har olika drivning och batterikemi
Men det har dom redan. Bara du kollar på NAF.no eller Motor.no så kan du se tidigare tester års tester där båda varit med. Och självklart har båda modellerna legat i topp/vunnit. Var väl M3 LR som hade tidigare rekordet. I år var Y SR med då den tidigare inte provkörts.
Men oavsett vad man tycker om Tesla så är det den bästa elbilen, skriver inte bilen då det är mer än bara energieffektivitet och mjukvara.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Då får du gå in i körcegmentet och plocka ut resultatet för hög hastighet. Motorväg är med, fast bara en kort del av cykeln
Jo, jag fattar att det är en del av cykeln, men det är information som är efterfrågad men för svårtillgänglig. Detta givet det test som inledde diskussionen, det fokus olika biltestare har på faktisk räckvidd vid olika bestämda hastigheter och mina egna (anekdotiska) diskussioner om faktisk räckvidd med nya/presumtiva elbilsägare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.