Ett extra plus för veden är att den fungerar även om strömmen försvinner. I varje fall i kaminer, vedpannor brukar tyvärr kräva el vilket ur den synpunkten är lite tråkigt.
 
  • Gilla
Värmelärlingen och 4 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Mja! För oss med vedpanna och vattenburen värme tar det oerhört många timmar innan man får upp temp igen. Kommer man hem vid middag så tänder man fyr och får kanske fylla på 1-2 gånger dessutom var tredje timme. Vaknar man till 13-15 grader på morgonen tar det hela dagen att komma upp till normal innetemperatur. Och sedan såklart gissel när man är bortrest mer än en dag.
Med en ordentlig och tung kamin så är det varmt o gott dygnet runt, i vart fall om det är varmare än
- 20 grader. Vår håller bra med värme mer än 8 timmar efter att elden slocknart.

Dåliga erfarenheter av s k braskaminer, eller köksspisar, som blir kalla så snart elden falnat.

I dag -2 i morse. Tände vid 8, la in mer ved 9.30. Slängde i en älgstek i bakugnen.

Tog ut steken vid 13-tiden.
Ska tända en mysbrasa i kväll.

Det är allt.

Jobbig? Nä.
Kallt? Nä.

Och det funkade bra även när vi båda jobbade. Eldade då tidigare på morgonen.

Öppen planlösning och en FTX
 
Redigerat:
  • Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
Kostar veden mer än 500 kr/m³ så är det billigare med llvp för mig. Då är enbart bränsle inräknat, inte slitaget på llvp eller kamin mm.
 
  • Gilla
Tibb och 1 till
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
H

Kikar man just idag ( i stockholm) så kostar köpeved på Bauhaus 79kr för 40L, det blir 1975 kr / kubik (staplad)
.

L lbgu skrev:
Men att köpa ved i 40-literssäckar tror jag aldrig kan vara lönsamt. Skulle elpriset gå upp så mycket att det lönade sig att köpa 79:- säck så kommer garanterat säcksäljarna att ha höjt priset till kanske 150 per säck.
En 40L säck torkad björkved har kostat runt 120kr hela hösten och vintern på Bauhaus och de andra stora varuhusen.
 
MG_88 MatGab skrev:
.



En 40L säck torkad björkved har kostat runt 120kr hela hösten och vintern på Bauhaus och de andra stora varuhusen.
Mycket möjligt, själv köper jag inte ved på säck så jag har ingen aning. Däremot använde TS priset 79:- per säck i sitt första inlägg, så då gjorde jag det med eftersom det var han som frågade.
 
Redigt gjort:cool:
 
  • Gilla
Kazza
  • Laddar…
S sblixten skrev:
Jag gör ett försök. Ni får byta ut siffror om de är felaktiga.
1 kubik travad björkved = 1500 Kwh
verkningsgrad på kamin 80% : 1500*0,8=1200Kwh
1975/1200=1,65 Sek/Kwh

Värmepump cop 3
1200/3=400
1975/400=4,94

Alltså ska elen kosta mer än 4,94(inklusive alla påslag) för att det ska bli lönsamt med ved.
Har en mycket enkel överslagskalkyl... den där har lite orimligt högt vedpris.

Räknar på 1SEK/kwh ved, +-.. stjälpt kbm kostar nu runt 700-800 kr levererat, den sägs innehåll knappt 900kwh enligt rådrön, med 80% verkningsgrad hamnar man helt lämpligt på 1 kr/kwh.
en kalkyl som passar många och blir lätt att jämföra oavsett alternativ.

Värmepump i -10 kanske inte mer än COP 2? men man kan ju enkelt anta vad man vill

breakeven elpris med luftpump | COP
COP 1: 1kr/kwh
COP 2: 2kr/kwh
COP 3: 3kr/kwh

:)
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
För att räkna på kw på ved måste verkningsgraden på kaminen tas med i beräkningen .
Ved finns också i många former , fast - travat - stjälpt - med och utan bark .
Har säker glömt någon form på ved :D

El kommer oftast på 400 V till huset , ved däremot kan vara rötskadad / fuktig .

Och sen ställer ju ved krav på vedbod eller liknande vilket rimligtvis också innebär en kostnad.
Plus att det är skitigt att hantera och bära in ved och att bli av med aska
Plus att ökad vedeldning tenderar att locka fram vedeldningsförbud från undersysselsatta kommunaltjänstemän...
Nä för uppvärmning är en luft/luft värmepump är ett bra val alla dar i veckan
Gärna i kombination med solceller.
 
  • Gilla
Tibb
  • Laddar…
Attitudeswe
E ebonita skrev:
Och sen ställer ju ved krav på vedbod eller liknande vilket rimligtvis också innebär en kostnad.
Plus att det är skitigt att hantera och bära in ved och att bli av med aska
Plus att ökad vedeldning tenderar att locka fram vedeldningsförbud från undersysselsatta kommunaltjänstemän...
Nä för uppvärmning är en luft/luft värmepump är ett bra val alla dar i veckan
Gärna i kombination med solceller.
Varför sol+llvp? Varför unte sol utan omväg?

2st 300w paneler eller 1st 1800w vakumrör tar lika mycket plats på taket.

Solpaneler, tekniska specifikationer, installationsguide, diagram, effektivitet, måttangivelser, garantitid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S sblixten skrev:
Jag gör ett försök. Ni får byta ut siffror om de är felaktiga.
1 kubik travad björkved = 1500 Kwh
verkningsgrad på kamin 80% : 1500*0,8=1200Kwh
1975/1200=1,65 Sek/Kwh

Värmepump cop 3
1200/3=400
1975/400=4,94

Alltså ska elen kosta mer än 4,94(inklusive alla påslag) för att det ska bli lönsamt med ved.
Dessutom levererar VP ofta värmen behagligt distribuerat med l
S sblixten skrev:
Jag gör ett försök. Ni får byta ut siffror om de är felaktiga.
1 kubik travad björkved = 1500 Kwh
verkningsgrad på kamin 80% : 1500*0,8=1200Kwh
1975/1200=1,65 Sek/Kwh

Värmepump cop 3
1200/3=400
1975/400=4,94

Alltså ska elen kosta mer än 4,94(inklusive alla påslag) för att det ska bli lönsamt med ved.
Eller COP x energipris(ved): 3 x 1,65 = 4,95
För direktverkande brukar väl COP=1.
Och bergvärme COP=5

Så det krävs ganska högt elpris för att det ska vara ekonomiskt att elda; iaf här hemma med BVP.
 
kisumisu
Har ingen formel, men vi eldade i bakugn från dag till kväll. Ibland +30 i rummet den var och andra rum +12-17. Förbrukning ca 18 000 kilowatt.

Bytte till bergvärme har +22 i alla rum och förbrukning på 15 000 och inom den förbrukningen är även en elbil som jag köpte samtidigt som bergvärmen.

Ca 7000kr/år gick till veden förut (år 2020 o var dyrt redan då pga dieselpriset enligt säljaren) + jobbet med den!

Så jag tycker inte det var så mycket ekonomi i det. Däremot har jag ju självklart ugnen kvar och myseldar när det blir riktigt kallt eller om nån mat skall lagas där. Sedan är det ju inget som slår ved i driftsäkerhet! Går elen så gör man ingenting med bergvärme, luftluft, fjärrvärme etc etc....
 
Redigerat:
S sblixten skrev:
Jag gör ett försök. Ni får byta ut siffror om de är felaktiga.
1 kubik travad björkved = 1500 Kwh
verkningsgrad på kamin 80% : 1500*0,8=1200Kwh
1975/1200=1,65 Sek/Kwh

Värmepump cop 3
1200/3=400
1975/400=4,94

Alltså ska elen kosta mer än 4,94(inklusive alla påslag) för att det ska bli lönsamt med ved.
Håller med. Min ström (marginalkostnad december) kostade ca 2,10 kr /kWh. Med COP 3 kostar värmen alltså 70 öre/kWh.

Jag har gratis ved, så jag eldar, det blir väl 30 öre/kWh. Bensin, såga etc…

Avskrivningar ingår inte. Orättvist… en kakelugn kostar minst 50 kkr att få upp. En vp vanligen 20 kkr. de håller 50 resp 15 år ca.

COP 3 hela vintern är nog för högt. Men lite nyare pumpat är lite bättre. Men allt isar igen då och då. Eller så är det -10°, många pumpar sämre då.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Har precis nyinstallerad kamin. Dessutom tillgång till gratis ved!

Så teoretiskt borde det med andra ord alltid löna sig att elda för mig! :) (Kontra Elpriset).

Men diskuterade lite med en polare i helgen, hur billig måste veden vara för att det skall vara lönsamt om man köper ved (Färdigtorkad), kontra att låta t.ex. en Luftvärmepump värma huset istället?

Kikar man just idag ( i stockholm) så kostar köpeved på Bauhaus 79kr för 40L, det blir 1975 kr / kubik (staplad).
Kollar man blocket tycker jag mig inte hitta torr ved för billigare än det? Eller räknar jag helt fel?

Men lönar det sig att köpa ved för den pengen, eller skulle man lika gärna kunna låta Luftvärmepumpen jobba på?

Om man ersätter luftvärmepumpen med Direktverkande, eller åt andra hållet en Bergvärmepump, när lönar det sig då?

Någon som kan hjälpa till med räkneexempel / formel?



/Jocce
I en energideklaration ”omvandlas” 1 m3 ved till 1200 kWh.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Har precis nyinstallerad kamin. Dessutom tillgång till gratis ved!

Så teoretiskt borde det med andra ord alltid löna sig att elda för mig! :) (Kontra Elpriset).

Men diskuterade lite med en polare i helgen, hur billig måste veden vara för att det skall vara lönsamt om man köper ved (Färdigtorkad), kontra att låta t.ex. en Luftvärmepump värma huset istället?

Kikar man just idag ( i stockholm) så kostar köpeved på Bauhaus 79kr för 40L, det blir 1975 kr / kubik (staplad).
Kollar man blocket tycker jag mig inte hitta torr ved för billigare än det? Eller räknar jag helt fel?

Men lönar det sig att köpa ved för den pengen, eller skulle man lika gärna kunna låta Luftvärmepumpen jobba på?

Om man ersätter luftvärmepumpen med Direktverkande, eller åt andra hållet en Bergvärmepump, när lönar det sig då?

Någon som kan hjälpa till med räkneexempel / formel?



/Jocce
Tabell med kalorivärden för fasta bränslen, visar input i ton och energi i MWh.
Tätheten för trä är runt 0,5 vilket betyder att 1 ton skulle bli 2 m3 - men i ved har man också en hel del luft. Väg din 40-liters vedkasse så får du en bättre uppfattning. Lycka till.
 
  • Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
S sblixten skrev:
Jag gör ett försök. Ni får byta ut siffror om de är felaktiga.
1 kubik travad björkved = 1500 Kwh
verkningsgrad på kamin 80% : 1500*0,8=1200Kwh
1975/1200=1,65 Sek/Kwh

Värmepump cop 3
1200/3=400
1975/400=4,94

Alltså ska elen kosta mer än 4,94(inklusive alla påslag) för att det ska bli lönsamt med ved.
Många kaminer håller dock inte 80% verkningsgrad, äldre möjligen 50%. och som sagt - COP 3 över hel vinter känns optimistiskt.
så de kanske balanserar ner varandra.

Säg 60% resp COP 2,5
Ja, att köpa ved på Bauhaus blir dyr värme. 800 kr blandved, stjälpt är typiskt i Rönninge.
Man bör räkna kilo ved.
1 kg ca 3,6 kWh. X verkningsgraden.

Husets isolering inverkar inte på jämförelsen ved-pump.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.