F
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om man börjar med huset som kaminen bor i , är det självdrag - mekanisk ventilation (FX / FTX)
En vedkamin går inte riktigt att jämföra med en LLVP , LLVP har ju en fläkt som sprider värmen .
Vad är det för COP på LLVP ?
Vad är det för verkningsgrad på vedkaminen ?
Hur svårt / lätt är det att sprida värmen från en vedkamin i bostaden ?
Är uppväxt med vanlig gjutjärnskamin och vedpanna med vattenburna radiatorer.

Ska man elda med ved är det ju panna med ackumulator tankar och vattenburna radiatorer som gäller imo, betydligt bekvämare än en kamin, effektivare och jämnare värme. Men tar mer plats och är dyrt. Tror vedpannan och tankar gick på 100k för 10 år sedan när farsan köpte det.
 
  • Gilla
Ankmamma och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
F Fideliox skrev:
Är uppväxt med vanlig gjutjärnskamin och vedpanna med vattenburna radiatorer.

Ska man elda med ved är det ju panna med ackumulator tankar och vattenburna radiatorer som gäller imo, betydligt bekvämare än en kamin, effektivare och jämnare värme. Men tar mer plats och är dyrt. Tror vedpannan och tankar gick på 100k för 10 år sedan när farsan köpte det.
Ser ut som TS enbart har en vedkamin .
Men om man har tillgång till skog + har tiden det krävs för att förädla den till ved , placerad i en vedbod som rymmer många kubikmeter ved (y)
För att vara ägare till ett hus med vedpanna följer många måsten / krav .
 
  • Gilla
Dalby60
  • Laddar…
För att förtydliga här, har endast kamin, i ett rum (Vardagsrum/Kök med öppen planlösning), denna del värms idag med Luft/Luft-pump.
(I övriga huset sitter en Luft/Vatten med vattenburna radiatorer)
Idag har jag ingen "direkt" spridning av värmen från kaminen (Men FTX finns så den borde göra lite), men kommer kika på detta.

För att göra det enkelt (så vår diskussion gick) i frågeställningen, om man "isolerar" rummet (ca 40-45 kvm), som i dagsläget värms med Luft/Luft, hur skall man räkna för att hitta vad veden får kosta kontra vad elen får kosta?

Gällande min "gratis ved" så är det en blandning av ved jag måste hugga själv (dock färdigkapat) och köra hem själv, dock på en sträcka jag ändå kör dagligen, och färdig ved jag kan plocka en del av utan att behöva hugga.
Så ekonomiskt gratis, tidsmässigt en del huggande = motion så ;)


/Jocce
 
  • Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Har precis nyinstallerad kamin. Dessutom tillgång till gratis ved!

Så teoretiskt borde det med andra ord alltid löna sig att elda för mig! :) (Kontra Elpriset).

Men diskuterade lite med en polare i helgen, hur billig måste veden vara för att det skall vara lönsamt om man köper ved (Färdigtorkad), kontra att låta t.ex. en Luftvärmepump värma huset istället?

Kikar man just idag ( i stockholm) så kostar köpeved på Bauhaus 79kr för 40L, det blir 1975 kr / kubik (staplad).
Kollar man blocket tycker jag mig inte hitta torr ved för billigare än det? Eller räknar jag helt fel?

Men lönar det sig att köpa ved för den pengen, eller skulle man lika gärna kunna låta Luftvärmepumpen jobba på?

Om man ersätter luftvärmepumpen med Direktverkande, eller åt andra hållet en Bergvärmepump, när lönar det sig då?

Någon som kan hjälpa till med räkneexempel / formel?



/Jocce
Om man eldar ved för uppvärmning tror jag inte man ska köpa i 40L säck på Bauhaus. Vägverket köper heller inte salt på Coop för att hälla ut på vägen.

Mitt pris per ved-kWh blir ca 500kr/2500kWh/0.8=ca 25 öre/kWh
 
  • Gilla
  • Ledsen
JM19 och 9 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Jag värmer hela huset genom att elda björkved i en större täljstenskamin.
Går åt ca 15 kbm kluven ved inslängd under tak.
Att köpa säckved är inte på tal överhuvudtaget, då det går åt ca 3 st 40 liters om dagen vintertid.

2000 kr x 15 = 30 000 kr / år, för mig om jag skulle köpa storsäck då.
Nu har jag ett enplanshus på 128 m2.

Myseldning är en helt annan sak.

I dagarna får jag tillgång till ett lass björkved. 450 kr / kbm på lastbil.
Färdigt kapat och kluvet då blir vedhögen dubbelt så stor i volym varar mao 2 säsonger.
Gör arbete själv. Väl betalt om man säger så.

Visst kan du sitta å mysa vid en söckvedseld, men knappast försvarbart om du köper ved i 40 liters nötsäck för uppvärmning.
Ved i 1 kbm säck... Då blir det annat pris.
Du får gärna peka mig i rätt riktning här för att hitta 1kbm säck, i Stockholm, för vanlig dödlig, som är billig? Tycker att när jag kikat runt på blocket så är även den typen av ved dyr.
Exempel: https://www.blocket.se/annons/stockholm/bjorkved/106653356
1495 kr för 1kbm stjälpt ved borde bli 2400 kr / kbm mao? Då är den billigare på Bauhaus, eller räknar jag fel?


/Jocce
 
  • Gilla
frank Visa och 2 till
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
Om man eldar ved för uppvärmning tror jag inte man ska köpa i 40L säck på Bauhaus. Vägverket köper heller inte salt på Coop för att hälla ut på vägen.

Mitt pris per ved-kWh blir ca 500kr/2500kWh/0.8=ca 25 öre/kWh
Absolut är fallet så, men vilka volymer behöver man köpa och var köper man det som vanlig dödlig, om man alltså inte skall hugga själv osv?

Frågan är alltså inte OM det är dyrt att köpa ved så, snarare var går brytgränsen?


/Jocce
 
S sblixten skrev:
Jag gör ett försök. Ni får byta ut siffror om de är felaktiga.
1 kubik travad björkved = 1500 Kwh
verkningsgrad på kamin 80% : 1500*0,8=1200Kwh
1975/1200=1,65 Sek/Kwh

Värmepump cop 3
1200/3=400
1975/400=4,94

Alltså ska elen kosta mer än 4,94(inklusive alla påslag) för att det ska bli lönsamt med ved.
Tack. Här är uträkningen jag letade efter så att säga. Denna kan man ju göra ett kul Exceldokument med och dra värderna upp och ner för att se var brytpunkter går osv!

/Jocce
 
  • Älska
  • Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
Nu bor jag inte i Stockholm. Jag ringer i januari till min vedkontakt som har skog, han kör i mars ut björkstockar, ca 3 kbm per år, som jag kapar, hugger och torkar själv.
 
  • Gilla
  • Ledsen
AWC och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
Jocce81 Jocce81 skrev:
Tack. Här är uträkningen jag letade efter så att säga. Denna kan man ju göra ett kul Exceldokument med och dra värderna upp och ner för att se var brytpunkter går osv!

/Jocce
För att räkna på kw på ved måste verkningsgraden på kaminen tas med i beräkningen .
Ved finns också i många former , fast - travat - stjälpt - med och utan bark .
Har säker glömt någon form på ved :D

El kommer oftast på 400 V till huset , ved däremot kan vara rötskadad / fuktig .
 
  • Gilla
Peitursnur
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Och sen ska man alltid planera eldningen också, hände ofta man kom hem till ett hus som höll 15 grader.
15 är en utmärkt temperatur i huset om man inte är hemma @Fideliox, att sen få till en styrning utan el så man kan höja lagom till man kommer hem är svårare;)

I dag har eller önskar många att de hade en inne temp på över 20 grader även i värmepumps värmda hus som står tomma om dagarna, det är kanske energislöseri?

Med egen vedeldning i lokaleldstad är det ju lätt att elda när man vill ha värme, och låta huset svalna lite när man är iväg.
 
  • Gilla
Mnbvcxz
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ved finns också i många former , fast - travat - stjälpt - med och utan bark .
Har säker glömt någon form på ved :D
Som konsument finns det väl knappt någon större djungel än ved. Är man okunnig är det hur lätt som helst att göra bort sig vid vedköp.
Man skulle ju tycka att viktmått vore bättre, men problemet där blir ju att du får betala mer ju fuktigare veden är vilket kanske inte är önskvärt.
 
  • Gilla
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
F
F fribygg skrev:
15 är en utmärkt temperatur i huset om man inte är hemma @Fideliox, att sen få till en styrning utan el så man kan höja lagom till man kommer hem är svårare;)

I dag har eller önskar många att de hade en inne temp på över 20 grader även i värmepumps värmda hus som står tomma om dagarna, det är kanske energislöseri?

Med egen vedeldning i lokaleldstad är det ju lätt att elda när man vill ha värme, och låta huset svalna lite när man är iväg.

Mja! För oss med vedpanna och vattenburen värme tar det oerhört många timmar innan man får upp temp igen. Kommer man hem vid middag så tänder man fyr och får kanske fylla på 1-2 gånger dessutom var tredje timme. Vaknar man till 13-15 grader på morgonen tar det hela dagen att komma upp till normal innetemperatur. Och sedan såklart gissel när man är bortrest mer än en dag.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
För att räkna på kw på ved måste verkningsgraden på kaminen tas med i beräkningen .
Ved finns också i många former , fast - travat - stjälpt - med och utan bark .
Har säker glömt någon form på ved :D

El kommer oftast på 400 V till huset , ved däremot kan vara rötskadad / fuktig .
Självklart finns det många former, som kanske måste tas med, men att omvandla stjälpt ved till staplad är inte jättesvårt. Så tänker att i den diskussionen som jag nämner är man ute efter att göra en "förenkling", typ:
"Kostar veden 1500 kr per kbm är det billigare att elda om Elpriset är över 3 kr" eller liknande ;)


/Jocce
 
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Mja! För oss med vedpanna och vattenburen värme tar det oerhört många timmar innan man får upp temp igen. Kommer man hem vid middag så tänder man fyr och får kanske fylla på 1-2 gånger dessutom var tredje timme. Vaknar man till 13-15 grader på morgonen tar det hela dagen att komma upp till normal innetemperatur. Och sedan såklart gissel när man är bortrest mer än en dag.
Då är det nog dax att se över uppvärmningen, effektiv panna med tillräcklig effekt och accumulatortank är ett bra sätt.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Joak och 1 till
  • Laddar…
Det är runt 0,35 kbm fast ved i 1 kbm stjälpt (0,58 travat). 1 kbm fast björk med 20% fukthalt är 2500-2600 kWh (om jag minns rätt). Med 80% verkningsgrad på din kamin, får du alltså ut 714 kWh ur 1 kbm stjälpt björkved. Skattat pris på 1,500:-kbm/714kWh=2,10:-/kWh. Har du el LLVP eller LVVP med en COP på 3 och dagens vedpriser, så blir kalkylen sådan att du måste ha ett elpris uppåt 6:-/kWh för att ved ska vara lönsamt. En bra LLVP har betydligt bättre COP så kalkylen talar ännu tydligare för LLVP eller LVVP.
MEN, COP-värdet är beroende på utetemperatur + att värmepumpen helt enkelt stänger av vid låga utetemperaturer. Vår gamla LVVP stänger av vid -8'C. Vår LVVP (några år gammal Mitsubishi Hero) lägger av vid -15'C.
Så när kalkylen tippar över mot ved ju kallare det blir. När tillräckligt kallt så funkar inte pumparna alls, utan spetstillskott krävs. Då blir kalkylen HELT annan.
Vi gör så att vi helt enkelt sparar veden tills det blir riktigt kallt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tibb och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.