T
gol gol skrev:
Känns som typiskt glappkontakt.
Hade ett liknande problem innan jul. När jag gick ner i källaren så utlöstes plötsligt ett sabotagelarm på XBUS. Visade sig att bakre sabotagebrytaren på en expanderenhet, som är fjäderbelastad, inte trycktes in tillräckligt. Så när jag gick i källartrappan så blev det vibrationer som utlöste sabotagelarmet. Enheten har suttit där i nästan 10 år utan något problem. Tog ett tag innan jag förstod sambandet.
Precis, väldigt troligt glappkontakt. Kolla också så att skruvarna är ordentligt åtdragna, både i centralen och i sirenen. Glappkontakter kan komma efter väldigt lång tid.
 
T
K KristianO skrev:
Tack! Kollade precis min dokumentation och det verkar som jag har min inomhus siren på T1. Skumt då jag inte hört den på väldigt länge. Dessutom så försvinner larmet och kan återställas för att sen efter några dagar dyka upp igen.
Sen själva sabotagebrytaren i sirenen har nästan aldrig någon kontakt med själva "sirenfunktionen", utan sabotagen är en eller två mikrobrytare. Sirenen fungerar säkerligen och hur bra som helst.
 
Efter en mycket lång leveranstid på min nya vanderbilt 5320 som ersätter den gamla trasiga.
Den gamla som aldrig var i drift hade nog jag troligtvis "bränt" eller så var det fel vid leverans.
Felsökte den och tog emot alla möjliga tips här i tråden, men tyvärr fungerade inget.
Det tog 5 år för mig att börja på med installationen av den gamla (pga sjukdom) garantier... ;)

Så när jag nu ska koppla in den nya 5320 frågar jag er om några tips för att inte förstöra, bränna eller på andra sätt misslyckas med installationen.

Har kopplat in SPC larm tidigare och då gick inget sönder, men är inte proffs på det här.
Vill gärna få igång larmet den här gången.
Så jag tar tacksamt emot tips och råd!
 
Med tanke på att det är elektronik så bör man tänka på ESD.
Kan vara bra att använda ESD-armband.


Jag har förstört minnen i några datorer pga ESD, den ena rörde jag troligen stiften på serieporten, på en annan så skulle jag greppa disketten som satt i diskettstationen.
 
  • Gilla
Hasse1 och 1 till
  • Laddar…
Min MAP (K521) har slutat svara och jag kan inte komma in i meny. Om jag inte kan sätta den i installatörs läge via meny är då ända sättet att dra sabotaglarmet och rycka batteriet? Har en ny panel som som skall ersätta den trasiga.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Med tanke på att det är elektronik så bör man tänka på ESD.
Kan vara bra att använda ESD-armband.


Jag har förstört minnen i några datorer pga ESD, den ena rörde jag troligen stiften på serieporten, på en annan så skulle jag greppa disketten som satt i diskettstationen.
Tack Demmpa,:)
Jag använder mig av ESD-armband. Men tack för tipset.
Tänker på vad som händer om det är kortslutning på ingångar från magnetbrytare. Eller någon annan ingång.
Vad händer om man kortsluter + och minus matning ut från CA av misstag?
Såg i en tidigare tråd att det finns iaf fyra ytmonterade säkringar (FSR1 - FSR4),
Eller finns det andra säkringar?


Demmpa Demmpa skrev:
Med tanke på att det är elektronik så bör man tänka på ESD.
Kan vara bra att använda ESD-armband.


Jag har förstört minnen i några datorer pga ESD, den ena rörde jag troligen stiften på serieporten, på en annan så skulle jag greppa disketten som satt i diskettstationen.
 
H Hasse1 skrev:
Tänker på vad som händer om det är kortslutning på ingångar från magnetbrytare.
Ska inte ge någon skada, ska bara ge (fel)larm (beroende på hur den är konfigurerad).

H Hasse1 skrev:
Eller någon annan ingång.
Vad händer om man kortsluter + och minus matning ut från CA av misstag?
Alla spänningsutgångar ska vara avsäkrade, återställs genom att göra centralen spänningslös.
 
  • Älska
Hasse1
  • Laddar…
RilleRock
H Hasse1 skrev:
Efter en mycket lång leveranstid på min nya vanderbilt 5320 som ersätter den gamla trasiga.
Den gamla som aldrig var i drift hade nog jag troligtvis "bränt" eller så var det fel vid leverans.
Felsökte den och tog emot alla möjliga tips här i tråden, men tyvärr fungerade inget.
Det tog 5 år för mig att börja på med installationen av den gamla (pga sjukdom) garantier... ;)

Så när jag nu ska koppla in den nya 5320 frågar jag er om några tips för att inte förstöra, bränna eller på andra sätt misslyckas med installationen.

Har kopplat in SPC larm tidigare och då gick inget sönder, men är inte proffs på det här.
Vill gärna få igång larmet den här gången.
Så jag tar tacksamt emot tips och råd!
Tjena Hasse,

Ett tips är att starta upp centralen och se så att Led1-7 beter sig som de skall för att hårdvaran skall vara OK innan du fortsätter.

Därefter gör du alla inkopplingar med spänning avslagen så kommer det gå bra.
 
  • Älska
Hasse1
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ska inte ge någon skada, ska bara ge (fel)larm (beroende på hur den är konfigurerad).



Alla spänningsutgångar ska vara avsäkrade, återställs genom att göra centralen spänningslös.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ska inte ge någon skada, ska bara ge (fel)larm (beroende på hur den är konfigurerad).



Alla spänningsutgångar ska vara avsäkrade, återställs genom att göra centralen spänningslös.
Tack så jättemycket!
Känns bra att veta ifall det skulle bli någon felkoppling.
Men jag hoppas att det går bra. Nu är man verkligen försiktig. Kostar att köpa 2 nya larm :D
 
RilleRock RilleRock skrev:
Tjena Hasse,

Ett tips är att starta upp centralen och se så att Led1-7 beter sig som de skall för att hårdvaran skall vara OK innan du fortsätter.

Därefter gör du alla inkopplingar med spänning avslagen så kommer det gå bra.
Tjena RilleRock! :D
Tack så supermycket för tipset.
Nu håller jag tummarna, blir dyrt att köpa nya larm hela tiden. ;)
Ha en skön kväll!
 
  • Gilla
RilleRock
  • Laddar…
T
M Mr L skrev:
Min MAP (K521) har slutat svara och jag kan inte komma in i meny. Om jag inte kan sätta den i installatörs läge via meny är då ända sättet att dra sabotaglarmet och rycka batteriet? Har en ny panel som som skall ersätta den trasiga.
Ja gör så, spelar ju ingen roll om det går sabotage direkt?

Men hur vet du att den gamla MAPen är paj? Det finns ett läge som systemet hamnar i ovanligt ofta då mappen slutar "svara". Då räcker det oftast med qtt bara bryta batteri och 230V till centralen och sen koppla in den igen så hoppar det igång som det ska. Men det har du säkert testat redan?
 
T TechChad skrev:
Ja gör så, spelar ju ingen roll om det går sabotage direkt?

Men hur vet du att den gamla MAPen är paj? Det finns ett läge som systemet hamnar i ovanligt ofta då mappen slutar "svara". Då räcker det oftast med qtt bara bryta batteri och 230V till centralen och sen koppla in den igen så hoppar det igång som det ska. Men det har du säkert testat redan?
Den har strulat mer eller mindre från början. Haft problem med touchen. När jag kontaktade Ahlsell så var det ett känt fel på panelen tillverkad under en viss period. Tyvärr var det utanför garanti men de gjorde ett bra pris på en ny.
 
Hej, jag har ECO1003A deckare och ECO1000BR socklar till mitt brandlarm. Tänkte nu plocka ner den centralen och försöka integrera deckarna i SPCn. Är det någon som har koll på detta och kan berätta? Måste man sätta 12v reläsockel?
 
L lurius skrev:
Hej, jag har ECO1003A deckare och ECO1000BR socklar till mitt brandlarm. Tänkte nu plocka ner den centralen och försöka integrera deckarna i SPCn. Är det någon som har koll på detta och kan berätta? Måste man sätta 12v reläsockel?
Reläsockel behövs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.