Attitudeswe
C Comfort Thomas skrev:
Kruxet med SCOP är att man måste kika på p-design (dimensionerad effekt) också vid jämförelse så det blir någorlunda rättvis jämförelse mellan olika modeller.

Om det är värt att byta en väl fungerade luftvärmepump beror lite på vilka elpriser/nätavgifter man räknar med att få framöver och om en kraftigare modell gör att man kan sänka eller stänga av fler vanliga elradiatorer utan att få betydligt sämre komfort.
Med elpris på 3-4 kronor och nätavgifter på det samt ytterligare besparing med avstängda radiatorer kan bli en hel del pengar om detta ska pågå länge.
Jo jag behöver 4.3kW vid -15 för att kunna ha alla element av ner till -7. Då lider jag av liten komfortsäkning på 205kvm. Har jag elemet på i barnrummet längst bort och golvvärme i ett av två badrum så blir det god komfort. Inte motiverat med andrapump för övervån hos oss (främst pga installationskostnad. Hade det bara varit en 10.000kr pump hade det ju varit ok. Men inte om det skall komma 7000 efter rot i installation också)

Jag betalade med min timdebiterade el i se3 44öre/kwh inkl moms i snitt för helåret 2022 (elhandel) efter bidragen/återbetalningar från. Det kommer aldrig kunna tillåtas bli 3-4kr.

1kr inkl moms tillkommer för skatt och nät.
 
Redigerat:
Attitudeswe
J jawen skrev:
Mitsubishi FD35-VABH är kolossalt bra pumpar, det är bara så.
SP test gav den "Bästa pumpen", & jag har för mig den gav COP 3,09 vid 15 minus ( är inte helt säker)
Och min har tuffat på även vid 30 minus, även om COP närmar sig 2 då.

Runt nollgradigt drar den ca 500 watt & lämnar ca 2 kWh d.v s runt COP 4, men det beror mycket på hur fuktigt det är ute & avfrostningar.

Värmer hela mitt 256 kvm hus sedan 14 år, och jag ser ju på elräkningen & även timförbrukningen att den drar lite.
Jag hann ladda ner COP data från SP innan dom plockade ner.

Borås värden

# Data for MSZ-FD35VA - at 100% compressor
HEATPUMP_COP_AT_PLUS7 = 3.0
HEATPUMP_COP_AT_PLUS2 = 2.8
HEATPUMP_COP_AT_MINUS7 = 2.3
HEATPUMP_COP_AT_MINUS15 = 2.1

COP gick upp vid lägre kompressorlast än 100%. Frågan är dock om den kan antas ha ens kallt SCOP på över 3.0
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Jo jag behöver 4.3kW vid -15 för att kunna ha alla element av ner till -7. Då lider jag av liten komfortsäkning på 205kvm. Har jag elemet på i barnrummet längst bort och golvvärme i ett av två badrum så blir det god komfort. Inte motiverat med andrapump för övervån hos oss (främst pga installationskostnad. Hade det bara varit en 10.000kr pump hade det ju varit ok. Men inte om det skall komma 7000 efter rot i installation också)

Jag betalade med min timdebiterade el i se3 44öre/kwh inkl moms i snitt (elhandel) efter bidragen/återbetalningar från. Det kommer aldrig kunna tillåtas bli 3-4kr.

1kr inkl moms tillkommer för skatt och nät.
frågan är hur länge bidrag/elstöd kommer finnas , ganska sjukt att det ska vara så mycket bidrag för allt.
På något sätt kommer bidragen bli återbetalda av oss ändå i någon form ;)
Tror det kommer bli vanligare med högre priser , vi ska bara ”vänja” oss först som med rätt dyra drivmedel som man numera nästan inte reagerar på längre.
Vi hamnar nog närmare Europas elpriser förr eller senare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.