engs engs skrev:
Jag har en värmepump därifrån. Till ett gårdshus som bara används som förråd. Så används väl som underhållsvärme på en sommarstuga.

Anledningen till att vi handlade just där var för att de hade i lager i sensommras / höstas när vi bestämde oss.

Det känns inte som IKEA bidragit med något annat än en länk till Polarpumpen. Allt annat har gått direkt genom Polarpumpen direkt.

Gissar de har varit med och tagit fram konceptet etc. också.
Så betalningen gick inte via IKEA?
 
H hempularen skrev:
Det är ändå lite förvånande att IKEA samarbetar med en så usel firma.
IKEA är väl knappast ett moraliskt föredöme. Nu kommer jag inte ihåg exakt men höll de inte på med en hel del fulknep för att undvika rysslandsanktioner t.ex. De vill väl bara maximera sin vinst och här ser de chansen att tjäna lite utan allt för stor egen arbetsinsats.
 
  • Gilla
jonket85 och 4 till
  • Laddar…
engs
K Kane skrev:
Så betalningen gick inte via IKEA?
Inte för oss och före årsskiftet ivf. Men sånt kan ju ändras.
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
Skulle aldrig komma på tanken att blanda in Ikea ett sånt inköp. Jag köpte min pump direkt från ett företag som också är auktoriserade servicetekniker för det märket.
Ser inte vad Ikea skulle tillföra, förutom oreda.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 3 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Skulle aldrig komma på tanken att blanda in Ikea ett sånt inköp. Jag köpte min pump direkt från ett företag som också är auktoriserade servicetekniker för det märket.
Ser inte vad Ikea skulle tillföra, förutom oreda.
kanske ett bra pris ?

S Stuff skrev:
Skulle aldrig komma på tanken att blanda in Ikea ett sånt inköp. Jag köpte min pump direkt från ett företag som också är auktoriserade servicetekniker för det märket.
Ser inte vad Ikea skulle tillföra, förutom oreda.[/QUOT

D Dublin skrev:
Ikea säljer ju solceller också och då blir man kund hos svea solar. Kanske en intressant utveckling. Jag gissar ändå att Ikea kommer att ställa vissa krav på sina underleverantörer så riktiga skojare borde ju inte lyckas komma in under Ikeas paraply. Vad däremot Ikea tjänar på detta är oklart för mig.
Pengar :
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
K Kane skrev:
Någon som vet hur det fungerar med konsumentköplagen när IKEA skriver "När du väl bestämt dig för att du vill köpa en värmepump blir du rent formellt kund hos Polarpumpen."?
För det är väl IKEA man betalar till och har ett affärsmässigt förhållande till så kan de sedan flytta det till underleverantören?
Kanske ett sätt att friskriva sig från ansvar. Ikea >> Polarpumpen >> installationsfirman. Har installastionsfirman nu gått i konkurs och startat om med nytt namn så har man väldigt lite att hämta när värmepumpen går sönder.
Bygghermma (Polarpumpen) skyller alltid på något annat tills kunden till slut ger upp.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 4 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Ja en mellanhand…
Kanske de fått ner priset, men jag har inte jämfört polarpumpen med eller utan IKEAs prislista.
Man får ju 6 års garanti och ett komplettpris på pump och installation.
 
D Dilato skrev:
Man får ju 6 års garanti och ett komplettpris på pump och installation.
Är det inte liknande överallt med garantier och pris?

Det är pris för standardinstallation. Är det längre rör som behövs springer det snabbt iväg. Iofs samma hos många leverantörer, men jag skulle troligen behövs mer än 4 m så jag tar hellre hur någon innan och ger råd och ger en offert baserad på mina förutsättningar än att klicka på nätet och sedan få höra vid installationen att det är utöver standard.
 
MultiMan
L lbgu skrev:
IKEA är väl knappast ett moraliskt föredöme. Nu kommer jag inte ihåg exakt men höll de inte på med en hel del fulknep för att undvika rysslandsanktioner t.ex. De vill väl bara maximera sin vinst och här ser de chansen att tjäna lite utan allt för stor egen arbetsinsats.
Moderbolaget har fortfarande stor verksamhet kvar i Ryssland som de försöker förklara bort och undvika att svara på. Jag har personligen dragit konsekvenserna av det och handlar inte av IKEA längre.

Skärmbild av ett sociala medier-inlägg från IKEA som svarar på en användares fråga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tydligen tycker IKEA att det är viktigt att ryska befolkningen är i god form för att kriga och invadera sina grannländer.

https://www.ingkacentres.com/en/who-we-are

As one of the three business areas of Ingka Group, we’re on our journey with IKEA.

We’re building our future and growing together with Ingka Investments and IKEA Retail, the core business of Ingka Group.

As a long-term partner of IKEA, we share with them our culture, our values and our vision, which drives us every day and in everything we do. It’s a powerful and helpful tool that inspires us in our daily jobs, that shapes our ideas and that brings all of our co-workers together. And it’s around these words that we create meeting places that make people’s lives a little bit easier, more exciting and, most of all, happier.


Bara att välja Russian Federation här så får nog presenterat det 14 köpcenter de driver fortfarande: https://www.ingkacentres.com/en/where-we-are
 
  • Gilla
jonket85 och 10 till
  • Laddar…
hsd
Det var som f-n , jäkla fult och falskt
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
A
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Hej.
Ikea har precis börjat sälja värmepumpar ink installation från 14485kr. Skulle ni våga köpa?
NEJ!
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
A
K Kane skrev:
Någon som vet hur det fungerar med konsumentköplagen när IKEA skriver "När du väl bestämt dig för att du vill köpa en värmepump blir du rent formellt kund hos Polarpumpen."?
För det är väl IKEA man betalar till och har ett affärsmässigt förhållande till så kan de sedan flytta det till underleverantören?
avsiktligt upplagt för trubbel
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
J
Så sjukt oseriöst denna typ av upplägg. Mycket oklart vem man köper av och vem som står för tex garantier.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 3 till
  • Laddar…
J Jerald Stuartson skrev:
Så sjukt oseriöst denna typ av upplägg. Mycket oklart vem man köper av och vem som står för tex garantier.
Det borde vara Ikea om du handlar av dom
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Det borde vara Ikea om du handlar av dom
Det är tydligt att det INTE är Ikea.
Du kan köpa online via webben eller genom att kontakta Polarpumpen direkt.
Ditt avtal skrivs med Polarpumpen.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.