G
T Tjompo skrev:
Man kan jacka ur det övre högra hörnet längre ner på pannan.
Då kan man justera dom tre övre raderna och jämka ut längden på sista pannraden. rätt mycket mer jobb. Men fullt görbart.
Jag jackade ur tre rader av totalt sju på undre delen på mitt mansardtak. Vitting T11. Alla jackade lika mycket, skar några extra som ligger som reserv på vinden. Man kan inte se vilka som är jackade. Finns ett hus i min närhet som har hela pannor upp till översta raden på undre delen där ligger halva. Ser inte bra ut!
Lite mer mätade och kapande men sen ska det ju ligga minst 50 år så varför fuska?
 
  • Gilla
Tjompo
  • Laddar…
Ett alternativ är ju att bandplåta sista raden och ha uppvik som samlar regnvatten och leder ner mot stuprör.
Men det passar kanske inte huset i sig?
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Mats-S
F fribygg skrev:
Vill man ha betongpannor kan man gott kika på 'Mjöbäck matt' , det kan ju aldrig bli lika snyggt och hållbart som riktigt lertegel men är lättlaggt, tätt och billigt.
Betongpannor håller absolut minst lika länge som tegel, mina är över 40 år nu, har inte bytt en enda panna under den tiden. Däremot instämmer jag i att på TS tak är det absolut snyggare med klassiska tegelpannor.
G OMathson skrev:
Jag jackade ur tre rader av totalt sju på undre delen på mitt mansardtak. Vitting T11. Alla jackade lika mycket, skar några extra som ligger som reserv på vinden. Man kan inte se vilka som är jackade.
Jag skulle också gjort så, men då behöver jag inte tänka på arbetskostnaden eftersom jag gör det själv. Den här (bästa) lösningen kan bli lite kostsam kanske när man har lejd takläggare? Men det går alltid ju att fråga vad påslaget blir :)
 
Mats-S Mats-S skrev:
Betongpannor håller absolut minst lika länge som tegel, mina är över 40 år nu, har inte bytt en enda panna under den tiden. Däremot instämmer jag i att på TS tak är det absolut snyggare med klassiska tegelpannor.

Jag skulle också gjort så, men då behöver jag inte tänka på arbetskostnaden eftersom jag gör det själv. Den här (bästa) lösningen kan bli lite kostsam kanske när man har lejd takläggare? Men det går alltid ju att fråga vad påslaget blir :)
40 år är ju ingenting för tegel.
Ligger ju tegel på många kyrkor som är 150 år eller äldre.
Så länge håller inte betongpannor kan jag lova.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Som sagt, man kan överväga att ha plåt sista biten, där bör ju ändå sitta en fotplåt, som visserligen oftast inte syns så mycket. Men överväg vilket som ser bäst/sämst ut. En kort panna, eller 7 - 8 cm mer synlig plåt.
 
Plåt i botten kommer jag inte välja.

Har Vittinge inbakat i nuvarande pris på entreprenaden.

Skulle säga att jag ser dessa alternativ:

  • Vittinge med halv rad i botten. Inte intressant, blir för fult (ca 200kr/kvm)
  • Betongpannor behandlad, inte intressant. Blir fult på alla pannor som kapas (120kr/kvm, så ca 10.000 billigare)
  • Betongpannor obehandlade. Genomfärgade, så kapade pannor blir fortfarande orangea. Dessutom inte lika glättig yta (Ungefär samma pris som Vittinge)
  • Finns lerpannor som har variabelt läktavstånd (tvilling / Hollander V). Ca 150kr/kvm dyrare, så kostar mig runda slängar 25.000 extra jämfört med Vittinge.

Sjukt osäker vad jag ska välja. Vill helst ha lerpannor, men till vilket pris?
 
Microkatten
Du betalar en gång men skall förhoppningsvis titta på takteglet dagligen i många år. Dessutom är det bra för din hälsa att omge dig med vackra saker! ;)
 
B
J jeric.cire skrev:
Pratade med byggaren nu.
Eftersom jag har mandard tak spelar det såklart ingen roll om pannan uppe vid nock kapas. Jag har ”fel” längd på den andra takdelen, från brytning till hängränna.

Just nu skulle det bli 6 hela rader (38cm typ) och sista raden blir knappt 10 cm.

Det går inte heller förlänga taket nedåt för jag har en entré som kommer ha sitt tak ca 16 cm under (entrélåda på ca 3,5x2,5 meter).

Vad hade ni gjort?

Känns spontant väldigt ful med 10 cm hög rad som sista rad, eller?

Jag älskar dock tanken på taktegel istället för glättiga betongpannor. Finns det andra betongpannor man kan titta på, som liknar taktegel mer?

Här är en bild. Sista raden blir kortare än på denna bild. Ca 10 cm som sagt.

[bild]
men herregud, avståndet mellan läkten ska ju anpassas. de går ju lägga med variabelt mått, vad är det för takläggare?
 
B Boan skrev:
men herregud, avståndet mellan läkten ska ju anpassas. de går ju lägga med variabelt mått, vad är det för takläggare?
T11 kan du inte lägga med variabelt avstånd.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
G
B Boan skrev:
men herregud, avståndet mellan läkten ska ju anpassas. de går ju lägga med variabelt mått, vad är det för takläggare?
Vittinge tegel T11 kan inte läggas med variabelt mått.
Jag tog för en gångs skull "hjälp" av en hantverkare när taket skulle läggas om, de visste inte heller att Vittinge tegel har fast avstånd. Jag fick i princip göra om baksidan själv och var med och styrde upp läggningen på framsidan, hellre sura hantverkare några veckor än dåligt tak.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
Magnus E K
Har inga pannor här att experimentera med. Vad exakt är det som gör att avståndet inte går att variera?
 
För att röra om lite: Jag la T11 med något justerat läktavstånd. 378,5 mm tror jag att jag la, när det föreskrivna var 375. Detta för att få en hel rad på slutet. Jag behövde ta in ca. 4-5 cm.
Ökar man läktavståndet måste man se till att springan mellan hörnen inte blir större än den föreskrivna (som styrs av toleransen). Minskar man läktavståndet så måste man se till att pannorna i krockar i hörnen. Men att säga att T11 inte går att lägga variabelt är fel. Det ska däremot inte läggas variabelt om man vill kunna utnyttja takgarantin från Monier.
 
J jeric.cire skrev:
Plåt i botten kommer jag inte välja.

Har Vittinge inbakat i nuvarande pris på entreprenaden.

Skulle säga att jag ser dessa alternativ:

  • Vittinge med halv rad i botten. Inte intressant, blir för fult (ca 200kr/kvm)
  • Betongpannor behandlad, inte intressant. Blir fult på alla pannor som kapas (120kr/kvm, så ca 10.000 billigare)
  • Betongpannor obehandlade. Genomfärgade, så kapade pannor blir fortfarande orangea. Dessutom inte lika glättig yta (Ungefär samma pris som Vittinge)
  • Finns lerpannor som har variabelt läktavstånd (tvilling / Hollander V). Ca 150kr/kvm dyrare, så kostar mig runda slängar 25.000 extra jämfört med Vittinge.

Sjukt osäker vad jag ska välja. Vill helst ha lerpannor, men till vilket pris?
Om du väljer betongpannor finns det väl ingen som helst anledning att kapa dem på längden, läktavståndet är justerbart.
 
F fribygg skrev:
Om du väljer betongpannor finns det väl ingen som helst anledning att kapa dem på längden, läktavståndet är justerbart.
Tillbyggnad i L form med mansardtak, alla rader kommer ha kapade pannor i mitten - där de två huskropparna möts.
 
G
D DTanner skrev:
För att röra om lite: Jag la T11 med något justerat läktavstånd. 378,5 mm tror jag att jag la, när det föreskrivna var 375. Detta för att få en hel rad på slutet. Jag behövde ta in ca. 4-5 cm.
Ökar man läktavståndet måste man se till att springan mellan hörnen inte blir större än den föreskrivna (som styrs av toleransen). Minskar man läktavståndet så måste man se till att pannorna i krockar i hörnen. Men att säga att T11 inte går att lägga variabelt är fel. Det ska däremot inte läggas variabelt om man vill kunna utnyttja takgarantin från Monier.
Visst, om du vill ha stora springor i hörnen så kan du dra isär raderna. Har för mej att det står att man kan provlägga några rader innan man bestämmer läcktavståndet det exakta avståndet och därmed nästan slippa springor helt, utan att pannornas hörn rider på varandra. Så gjorde jag. Sen kan man justera uppåt eller nedåt längst ner vid takfot och vid nocken. Men har man mansardtak och bara sex eller sju rader på branta delen så räcker inte dessa småjusteringar långt om det går jämt upp med 6,5 pannor. Upp mot flacka delen kan man inte justera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.