Jo, att framförallt SE4-abonnenter blir rejält spöade av staten råder det inga tvivel om.

Räknade på spotpris-diffen(12mån-stödet inkluderat) och då skilde det närmare 50öre/kWh mellan SE1 och SE4.
 
N Norris2 skrev:
Jo, att framförallt SE4-abonnenter blir rejält spöade av staten råder det inga tvivel om.

Räknade på spotpris-diffen(12mån-stödet inkluderat) och då skilde det närmare 50öre/kWh mellan SE1 och SE4.
Vad blir diffen i kronor mellan SE1 och 4 då? Med tanke på att förbrukningen skiljer en del kanske det inte är så stor skillnad i kostnaden som är det mest relevanta att jämföra med.
 
Attitudeswe
Jag har köpt elen timmätt i SE3 (inga solceller men 1500mil elbil under -22 sedan april). Betalat 23585kr till Tibber för 16130kWh.

Fått tillbaka 4700kr för jan- mars. Får tillbaka ytterligare 8070kr nu i feb -23 för att förberedas inför vintern 22/23 och sen 80%av 126öre i det förlängda stödet som avsåg att kompensera främst se1-3 som blev utan. Då får jag 3660kr till.

Totalt från staten 16430 kr för 2022. Det ger att jag betalat 7155kr för 16130kWh. 44 öre i SE3 är lägre än vad jag betalade i snitt 2015-2020.

Då har jag iofs varit rätt duktigt på att flytta förbrukning (elbil ej sol) till billigare timmar/dagar och sparat 15-30% per månad på det...
 
Attitudeswe
D Dilato skrev:
Det är knepigt att det är samma stödbelopp för November & December, November var ju inte ohemult dyr.

November 1,54845/kWh, December 2,91558/kWh.

För mig (SE4, rörlig månadsdebitering) blir elkostnaden i November efter stöd före skatt 25,8 öre/kWh!

I December blev nettopriset efter stöd före skatt 1,625 kr/kWh.

Men man har betalat moms på det högre beloppet så staten gick ju rejält plus.

Som så många andra påpekat är det lite knepigt att SE1/SE2 som inte betalat några flaskhalsavgifter att tala om ändå får betalt ur dessa avgifter.
Det blir faktiskt en intänkt om priset i norra Norge är 10 öre. Priset i Se1 50öre och i Finland 80öre. Då tjänar svenska staten (antar att dom äger förbindelsen) 20öre på importen från Norge och ytterligare 15öre på exporten till Finland.

I ovan situation är det troligt att priset i norge var 10öre men se1 och finnland båda hade 80öre. Då kan man ju hålla med om att SE1 drabbats och indirekt betalat in flaskhalsavgifter via utlandshandel.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
den som står på elavtalet 31 dec får hela stödet utbetald
Vart får du det datumet ifrån?
Jag hittar bara att det gäller från den 17 Nov.
Och om man bytt ägare på elnätsabbonemanget innan detta datum, får man ändå hela stödet (årets förbrukning) utbetalt?
 
hsd
SVK :
För att vara berättigad stödet måste hushållet (en fysisk person) ha ett eget elnätsavtal den 31 december 2022 för den uttagspunkt där el förbrukades under november-december 2022.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
harry73
X xLnT skrev:
Vart får du det datumet ifrån?
Jag hittar bara att det gäller från den 17 Nov.
Och om man bytt ägare på elnätsabbonemanget innan detta datum, får man ändå hela stödet (årets förbrukning) utbetalt?
Datumet gäller inte för elstödet som betalas ur i februari. Där gäller 17 november som du säger, men det finns ett nytt elstöd som betalas ut senare
 
Fast tråden behandlar väl elstödet som betalas ut den 20/2/2023?
Edit: Jag inser nu att denna tråden handlar om det senare elstödet, men hoppas ändå få svar på mm fråga om någon vet vad som gäller.
Min fråga gäller detta elstöd iaf.
Får man hela stödet (12mån) om man blev ägare av en anläggning den 16/11/2022?
 
X xLnT skrev:
Fast tråden behandlar väl elstödet som betalas ut den 20/2/2023?
Edit: Jag inser nu att denna tråden handlar om det senare elstödet, men hoppas ändå få svar på mm fråga om någon vet vad som gäller.
Min fråga gäller detta elstöd iaf.
Får man hela stödet (12mån) om man blev ägare av en anläggning den 16/11/2022?
Tråden startades utifrån senaste elstödet där ägardatum väl är 31 december.
Det tidigare gäller ägardatum 17 november och betalas ut i sin helhet då det avser att kompensera för nuvarande vinter 2022/23.
 
harry73
X xLnT skrev:
Får man hela stödet (12mån) om man blev ägare av en anläggning den 16/11/2022?
Svaret är ja!
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
G getting_closer skrev:
Blir inte klok på det nya stödet som utgår till alla el områden, får även dom med bundet pris 90öre/kWh i SE1 och 2?

Tex har man budet på 43öre/kWh får man tillbaka nästan dubbelt, alltså 90öre?

[länk]
Det korta svaret: ja

Det lite längre svaret: Man hade kunnat tillsätta en utredning som skulle hitta det perfekta och mest rättvisa systemet. Efter många år utredning hade man kommit fram till att det inte går att bygga något sådant system, så man hade nöjt sig med att titta på varje enskild abonnents kostnad för elen, bunden, roligt, timpris, vilket bolag etc och delat ut pengar efter det. Pengarna hade kommit 2027 och blivit rätt låga då utredningskostnader och byggandet av ett nytt system hade ätit upp 2/3 av potten.

Så svårt är det egentligen inte
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
hsd
:D
Dessutom är uppgifterna sekretessbelagda
:rofl:
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Cheesen
D Dilato skrev:
Det är knepigt att det är samma stödbelopp för November & December, November var ju inte ohemult dyr.

November 1,54845/kWh, December 2,91558/kWh.

För mig (SE4, rörlig månadsdebitering) blir elkostnaden i November efter stöd före skatt 25,8 öre/kWh!

I December blev nettopriset efter stöd före skatt 1,625 kr/kWh.

Men man har betalat moms på det högre beloppet så staten gick ju rejält plus.

Som så många andra påpekat är det lite knepigt att SE1/SE2 som inte betalat några flaskhalsavgifter att tala om ändå får betalt ur dessa avgifter.
I november betalade jag 133,66 öre/Kwh område 1 utan stöd... Jämför med november 2021 då jag betalade 54,01 öre... Det är 247% ökning i pris.
December21 - 71,25 öre/Kwh december22 - 208,33 öre 292% ökning....

tala om snedvridet att södra sverige får stöd men inte norra, nu får vi se vad som händer med regeringens förslag.. men jag tror det när jag ser det.
 
  • Gilla
arosenman
  • Laddar…
Det var ju en anledning till att man körde ut det tredje stödet. Det andra var redan färdigt när priserna steg i norr, det hade man inte räknat med att de skulle göra, inte så mycket i alla fall.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.