J JSten skrev:
Nja det vet jag väl inte om jag håller med om. Enligt manualen så kommer aggregatet gradvis sänka varvtalet på tilluften för att förhindra frysning. I praktiken innebär det att kall luft kommer dras in på andra ställen i huset där det inte är ordentligt tätt. Så, återviningsgraden går mot noll allt eftersom tillfuten stängs av, i takt med att det blir kallare ute, vilket är det du märker.

En roterande värmeväxlare har inte detta problemet, eftersom det kontinuerligt frostas av när den roterar och de olika delarna flyttas från kalla och varma sidan. Som tidigar nämnts så har de olika teknologierna sina för och nackdelar, men, för mig var det ett självklart val att välja roterande, den extra motor, rem och kullager som tillkommer är lätt värt det på våra breddgrader. Den behåller verkningsgraden när den behövs som mest och elen är dyr.

Även värt att nämna att aggregatet du har fått använder sig av entalpivärmeväxlare, något som är relativt nytt och bygger på att fukt förs igenom väggarna på värmeväxlaren och på det viset förflyttar fukten i frånluften till tilluften. Det är detta som gör att det inte behövs någon dränering i aggregatet (fråga mig inte hur det fungerar med avforstningen...). Men, hur bra kommer det membranet må om 5-10 år?

Jag hade definitivt krävt det aggregatet du hade fått offererat och betalt för. Inte ett relativt okänt aggregat och teknologi. Som nämnts tidigare, vem vet om tillverkaren finns om 10år.
Tack! Jag tror du har rätt. Jag kommer att kräva att de byter. Jag är även lite bekymrad för det här med "ingen dränering"...jag kan tänka mig att det rätt som det är blir läckage och vattenskada....
 
S sepani skrev:
Tack! Jag tror du har rätt. Jag kommer att kräva att de byter. Jag är även lite bekymrad för det här med "ingen dränering"...jag kan tänka mig att det rätt som det är blir läckage och vattenskada....
Kommer de även att behöva ändra rördragningen...eller bör den fungera...:worried:
 
S sepani skrev:
Tack! Jag tror du har rätt. Jag kommer att kräva att de byter. Jag är även lite bekymrad för det här med "ingen dränering"...jag kan tänka mig att det rätt som det är blir läckage och vattenskada....
Enligt manualen ska det inte behövas. Däremot finns det monterat på själv agregatet, men det är för att vents tillverkar modeller som inte har det membranet:
Teknisk ritning av en enhet med numrerade delar och beskrivningar; troligen en ventilationsanläggning eller liknande utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S sepani skrev:
Kommer de även att behöva ändra rördragningen...eller bör den fungera...:worried:
Tja, placeringen av anslutningarna på aggregatet skiljer sig en hel del, så närmst aggregatet behöver nog rören ändras en del, men det borde installatören kunna lösa med några flexdämpare.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Bara en grej, i ett agg med roterande vvx har man ingen dränering för det behövs inte. Däremot om man har ett agg med korsvvx måste man ha dränering. Men har man ett agg med roterande vvx byter man inte till en korsvvx som har så mycket sämre verkningsgrad. Jo om man drar in köksfläkten då kan det vara att föredra. Men det finns vissa agg med roterande som man sätter ovanför spisen som har en bypass gång för köksfläkten. Men dit problem kommer du aldrig att få till om man inte isolerar rören inte en chans.
 
  • Gilla
Antemoo
  • Laddar…
J JSten skrev:
Får erkänna att jag blir osäker nu när du nämner det, men har skummat igenom manualen till mitt aggregat (Heru 100S EC) och de enda referenserna till förfrysning/frost är att man inte ska stänga av aggregatet längre tid.
Här är en graf för hur det presterade i december när temperaturen kröp ner mot -12:
[bild]
Det intressanta är att verkningsgraden ökar när det blir kallare... och ja, vi hade sjukt kallt inomhus, men det kan inte aggregatet klandrats för, det är vår snålhet :crysmile:
.... en stund senare...
Kollade varvtalet för fläktarna, och mycket riktigt sänks hastigheten på tilluften när det blir 6-7 minus ute:
[bild]
Förklarar också varför aggregatets verkningsgrad ökar, men som jag skrev tidigare så dras det in kalluft på annat håll. Vill dock fortfarande hävda att roterande är bättre i denna aspekten eftersom det krävs lägre temperaturer för att frysskydd ska slå in. TS aggregat börjar vid +3 grader (enligt ovan).
Det är självklart att verkningsgraden ökar när det blir kallare.
Har frånluft, tilluft, avluft och uteluft så är typ verkningsgraden 0%. Typ 18 grader överallt.

Även jag hävdar att roterande är bättre, men det behöver inte vara helt värdelöst med motströmsväxlare…även om det kan bli lite väl mycket frånluftsventilation på vintern.
 
orom orom skrev:
Bara en grej, i ett agg med roterande vvx har man ingen dränering för det behövs inte. Däremot om man har ett agg med korsvvx måste man ha dränering. Men har man ett agg med roterande vvx byter man inte till en korsvvx som har så mycket sämre verkningsgrad. Jo om man drar in köksfläkten då kan det vara att föredra. Men det finns vissa agg med roterande som man sätter ovanför spisen som har en bypass gång för köksfläkten. Men dit problem kommer du aldrig att få till om man inte isolerar rören inte en chans.
Precis. Det spelar ingen roll hur mycket stålar man lägger på aggregatet om aggregatet får t.ex 12 grader in via avluft.
Har man 21 grader inomhus så vore det bästa att få 21 grader in till aggregatet.
Det är således en fördel att placera aggregat inomhus om möjlighet och lust finns.
 
Av erfarenhet så brukade vi i alla fall förorda att kunden sätter agg "inomhus" dvs inte på en vinda. Och egentligen inte för att det är kallt på vindan utan mer för att agg som är på en vinda "glöms" oftast bort. Besvärligare att byta filter mm, samt att man hör om tex lager börjar låta. För det kommer dom att med åren att göra. Byter man då i tid så kan man rädda en motor från att skada axlarna. Beträffande vvx motorerna så tycker jag att deras lager inte stoppar nå länge. Har själv en SL4R som jag bytt motorn, gick på garantin. Men sedan har jag också fått byta lager på den nys. Det är inget stort jobb men irriterande att dom inte håller längre än dom gör. Så att ha ett agg på vindan gör att man inte hör när det börjar låta konstigt från motorerna. Och därmed rädda en motor från en skada som annars lätt kan åtgärdas.
 
orom orom skrev:
Av erfarenhet så brukade vi i alla fall förorda att kunden sätter agg "inomhus" dvs inte på en vinda. Och egentligen inte för att det är kallt på vindan utan mer för att agg som är på en vinda "glöms" oftast bort. Besvärligare att byta filter mm, samt att man hör om tex lager börjar låta. För det kommer dom att med åren att göra. Byter man då i tid så kan man rädda en motor från att skada axlarna. Beträffande vvx motorerna så tycker jag att deras lager inte stoppar nå länge. Har själv en SL4R som jag bytt motorn, gick på garantin. Men sedan har jag också fått byta lager på den nys. Det är inget stort jobb men irriterande att dom inte håller längre än dom gör. Så att ha ett agg på vindan gör att man inte hör när det börjar låta konstigt från motorerna. Och därmed rädda en motor från en skada som annars lätt kan åtgärdas.
Ja, det finns för- och nackdelar med allt.
Fördelen med att ha den på en vinda är att den är rätt skrymmande och man får bort en del ljud.
I övrigt finns det inga större fördelar med att dra en massa spirorör i kallt utrymme.
 
Det är svårt med dagens byggnads konstruktioner att dra rören i värme i en normal villa. I Norge har jag för mig att man har ett mellan tak där man drar rören. Skulle jag bygga ett hus idag och få fria tyglar, så skulle jag göra så att man har, säg ca 2,65-2,75 i takhöjd lägga all el, vvs och vent dikt tak och sedan lägga nån form av kassettak på då 2.40. Aldrig några problem med luftläckage via diff spärren lätt att bygga om samt om det blir ett läckage i vvs snabbt att upptäcka det och lätt att åtgärda och framförallt inga problem med att måsta isolera vent rören. Okej kanske inte snyggast med kassett tak men säkert skulle det komma fram snygga tak framöver.
 
  • Gilla
Antemoo
  • Laddar…
orom orom skrev:
Det är svårt med dagens byggnads konstruktioner att dra rören i värme i en normal villa. I Norge har jag för mig att man har ett mellan tak där man drar rören. Skulle jag bygga ett hus idag och få fria tyglar, så skulle jag göra så att man har, säg ca 2,65-2,75 i takhöjd lägga all el, vvs och vent dikt tak och sedan lägga nån form av kassettak på då 2.40. Aldrig några problem med luftläckage via diff spärren lätt att bygga om samt om det blir ett läckage i vvs snabbt att upptäcka det och lätt att åtgärda och framförallt inga problem med att måsta isolera vent rören. Okej kanske inte snyggast med kassett tak men säkert skulle det komma fram snygga tak framöver.
Ja, det beror helt klart på huskonstruktionen.
Själv har jag två våningar och ”all” spiro går i utrymmet mellan våningarna. Tilluft på ovanvåningen kommer via golvet och det samma gäller frånluft.
Jag har försökt minimera antal meter med spiro som går i kalla utrymmen.
Skulle jag köra tilluften via taket på ovanvåningen så hade jag fått 20m spiro i kallt utrymme, vilket inte är vettigt.
 
Nu har jag haft installatör på besök. Plus 5 C och aggregat uppför sig ”bra”. Han säger att den situation med KRAFTIGT ökat ljud k frånluftdon som jag beskrivit vid ngt lägre temperatur låter VÄLDIGT underlig. Jag vet ju säkert att jag inte inbillar mig men frågan är hur jag bevisar det…? ?
 
MultiMan
Köp en ljudmätare och mät över en veckas tid eller nåt. Finns väl t o m appar till telefonen numera som kan funka ok (obs, ej provat själv). Själv fyndade jag en analog mätare för ett par år sedan för under 50 kr.
 
Se bara till att dom isolerar rören det måste vara prio 1.
Om du inte är övertygad på att du har en roterande vvx
se till att du har det, annars tycker jag att dom får lov
att byta. Det är så mycket bättre verkningsgrad på en
roterande vvx och det är ju det man är ute efter.

Mina egna prioriteringar vad beträffar ett villa agg är följande.
1. Inte dra in köksfläkt i agg pga av nedsmutsningen.
2. Att agg har bra filter inga filterdukar utan ett kassettfilter.
Lite dyrare i inköp men håller agg renare inv. Och man
bör byta dom minst en gång per år. Men rekomenderar
att man byter 2 ggr. På hösten när det kommer snö i alla
fall här uppe. Och sedan byter man när kommunen varit
och sopat vägarna utanför huset.
3. Att man har en roterande vvx.
4. Man bör ha en efter värmare om det inte är inbyggt i agg.
I alla fall uppe i norra Sverige.
5. Inte ett måste, men att man har EC-fläktar. Dom drar ungefär
hälften av traditionella fläktar gör. Och med tanke av att
fläktarna går dygnet runt så blir det en del per år.

Kan låta att jag är lite kaxig, men efter 30 år i branschen så
tycker jag att fått den erfarenheten så att jag kan säga det.
Jag har monterat, varit injusterare, försäljare av filter plus
haft service på ventilations anl. och agg.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
orom orom skrev:
Se bara till att dom isolerar rören det måste vara prio 1.
Om du inte är övertygad på att du har en roterande vvx
se till att du har det, annars tycker jag att dom får lov
att byta. Det är så mycket bättre verkningsgrad på en
roterande vvx och det är ju det man är ute efter.

Mina egna prioriteringar vad beträffar ett villa agg är följande.
1. Inte dra in köksfläkt i agg pga av nedsmutsningen.
2. Att agg har bra filter inga filterdukar utan ett kassettfilter.
Lite dyrare i inköp men håller agg renare inv. Och man
bör byta dom minst en gång per år. Men rekomenderar
att man byter 2 ggr. På hösten när det kommer snö i alla
fall här uppe. Och sedan byter man när kommunen varit
och sopat vägarna utanför huset.
3. Att man har en roterande vvx.
4. Man bör ha en efter värmare om det inte är inbyggt i agg.
I alla fall uppe i norra Sverige.
5. Inte ett måste, men att man har EC-fläktar. Dom drar ungefär
hälften av traditionella fläktar gör. Och med tanke av att
fläktarna går dygnet runt så blir det en del per år.

Kan låta att jag är lite kaxig, men efter 30 år i branschen så
tycker jag att fått den erfarenheten så att jag kan säga det.
Jag har monterat, varit injusterare, försäljare av filter plus
haft service på ventilations anl. och agg.
installatören hävdar bestämt att värmeförlusterna ska vara väldigt små genom att det är isolerat med 25 mm (!) armaflex och det är MYCKET. De har installation med kyla och rören klarar 50 plus utan att påverkas etc.
Och att det låter jättemycket från frånluftdonen vid 0C och neråt är inbillning för ”det ska det inte kunna göra”…jag har förklarat att både jag och frun är normalbegåvade och att vi inte inbillar oss…lite frustrerad
 
Jo nog räcker 25mm om det är kanske kring 0 till -10 grader men sen börjar det bli snålt. En sak är säkert här uppe hade det aldrig godkänts. Normalt brukar man isolera minst 150 men helst 200 mm med gull fiber med förskjutna skarvar. Alltså först en 50mm och sedan 100mm. Men dom kanske har andra regler där nere. Jag tycker du ska kontakta en konsult och fråga vad dom anser är lämpligt. Nämn inte firman som gjort jobbet ifall dom brukar samarbetar.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.