Hej! Vi gör tillbyggnad på ett 1920-talshus med mansardtak. Huset förlängst i "L-form" och nya delen blir i princip lika stor som gamla delen. Vi ska byta tak på allt samtidigt, så det blir enhetligt.

Vi vill gärna ha taktegel då vi inte gillar tanken på glättig betongpannor som känns splitternya år ut och år in.

Problemet jag fick reda på idag är att det inte går att variera läktavståndet på tegelpannorna. Har inte exakta siffrorna men läktavståndet är typ 37-37,5 mm med 2/3 mm marginal. Detta leder till att sista raden kommer bli ca 19 cm, så pannorna måste kapas.

(Det är är även viss skillnad i lutningen på båda husen, så sista raden i befintliga huset blir någon cm längre.
Byggaren skulle räkna på hur stor skillnaden blir).

Enligt byggaren är det den sista raden längst ner som måste kapas. Han gav en förklaring på varför den halva raden inte kunde va högst upp (förstod dock inte riktigt, men satt i bilen med tre ungarna).

Nu till min fråga:

Jag har svårt att visualisera (överlag). Är det galenskap och fruktansvärt fult att ha en halv rad i slutet, närmast hängrännorna? Eller är det ganska vanligt?


Gillar tanken på taktegel, tycker ytan på betongpannor är så glättig och ser så splitterny ut.
Finns det betongpannor som kan bli snygga? Är det ingen fara med en halvrad längst ner?

Har ni några rekommendationer hur jag kan tänka? Hur hade ni gjort?
 
Mats-S
J jeric.cire skrev:
Enligt byggaren är det den sista raden längst ner som måste kapas.
Jag säger inte att han har fel, men det kräver en trovärdig förklaring. Kan du efterfråga den, förstår faktisk inte varför man inte kan kapa översta raden istället? Att kapa nedersta raden blir inte snyggt (tycker jag :)

Kan man inte göra taket lite längre nertill?
 
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Jag säger inte att han har fel, men det kräver en trovärdig förklaring. Kan du efterfråga den, förstår faktisk inte varför man inte kan kapa översta raden istället? Att kapa nedersta raden blir inte snyggt (tycker jag :)

Kan man inte göra taket lite längre nertill?
Pratade med byggaren nu.
Eftersom jag har mandard tak spelar det såklart ingen roll om pannan uppe vid nock kapas. Jag har ”fel” längd på den andra takdelen, från brytning till hängränna.

Just nu skulle det bli 6 hela rader (38cm typ) och sista raden blir knappt 10 cm.

Det går inte heller förlänga taket nedåt för jag har en entré som kommer ha sitt tak ca 16 cm under (entrélåda på ca 3,5x2,5 meter).

Vad hade ni gjort?

Känns spontant väldigt ful med 10 cm hög rad som sista rad, eller?

Jag älskar dock tanken på taktegel istället för glättiga betongpannor. Finns det andra betongpannor man kan titta på, som liknar taktegel mer?

Här är en bild. Sista raden blir kortare än på denna bild. Ca 10 cm som sagt.

Tak under reparation, röda tegelpannor, läkt, delvis lagt, oavslutat arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Granen08
  • Laddar…
Om du kapar övre raden kapar du bort hakarna. Det är sannolikt orsaken. Det borde dock gå att borra ett hål och skruva fast dem. Om man ska följa instruktionen ska de sannolikt skruvas oavsett vid den lutningen.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Mats-S
J jeric.cire skrev:
Känns spontant väldigt ful med 10 cm hög rad som sista rad, eller?
Svar Ja :)

Det kanske går att trixa till det så att istället för att ta hela kapningen på nedersta raden så kanske du kan ta halva kapningen på första raden efter brytningen och halva på sista raden?

Innebär givetvis merjobb eftersom pannan efter brytningen måste "figurkapas" nertill för att den ska passa mot pannan snett under till vänster. Tror inte du kan kapa den upptill eftersom du förlorar klacken som håller den i höjdled då.
 
Totte_S
Jag kapade översta raden. Att även borra ett hål i varje panna är marginellt merjobb jämfört med kapningen…
Ett tips : använd mössa och ett bra dammfilter…

ps. Tegelpannor är snyggt att se på, det är inte betongpannor…
 
Förstår inte problemet, man räknar ut och sätter läkten så det passar, dvs skjuter ihop pannorna tills alla överlappar lika.
Har snickaren aldrig lagt ett tak ??
 
  • Gilla
  • Haha
Nikorasu och 2 till
  • Laddar…
Tegel kan inte justeras särskilt mycket. Är det bara 6 rader så går det inte att anpassa fullt ut. Med betong skulle den lösningen fungerat.
 
  • Gilla
tergo och 3 till
  • Laddar…
Vill man ha betongpannor kan man gott kika på 'Mjöbäck matt' , det kan ju aldrig bli lika snyggt och hållbart som riktigt lertegel men är lättlaggt, tätt och billigt.
 
F fribygg skrev:
Vill man ha betongpannor kan man gott kika på 'Mjöbäck matt' , det kan ju aldrig bli lika snyggt och hållbart som riktigt lertegel men är lättlaggt, tätt och billigt.
Dessa tegelpannor är billigare än betongpannor, bara som en kommentar till ditt "billigt" på slutet.
 
Rickard.
X xLnT skrev:
Dessa tegelpannor är billigare än betongpannor, bara som en kommentar till ditt "billigt" på slutet.
Hur har du kommit fram till det? Det finns såklart riktigt dyra pannor men billiga betongpannor är väl nära halva m2 priset. (Eller dom var då det)
 
Man kan jacka ur det övre högra hörnet längre ner på pannan.
Då kan man justera dom tre övre raderna och jämka ut längden på sista pannraden. rätt mycket mer jobb. Men fullt görbart.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Hur har du kommit fram till det? Det finns såklart riktigt dyra pannor men billiga betongpannor är väl nära halva m2 priset. (Eller dom var då det)
När vi tittade på takpannor (för 3 år sedan) så kostade Vittinge T11 11:-/pannan, det hittade jag inga betongpannor för då.
Men nu ser jag att priserna har förändrats drastiskt och att betongpannor är billigare, så fel av mig.
 
Rickard.
X xLnT skrev:
När vi tittade på takpannor (för 3 år sedan) så kostade Vittinge T11 11:-/pannan, det hittade jag inga betongpannor för då.
Men nu ser jag att priserna har förändrats drastiskt och att betongpannor är billigare, så fel av mig.
11kr st ger väl ett m2/pris på ca 120kr/m2. Det finns inte ens chans att betong inte var billigare även då. Jag tror man skulle kunna hitta betong för mindre än det även idag.

Tegel är ett premiummaterial och det kostar därefter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.