A
Clarken37 Clarken37 skrev:
Att renovera hela tvättstugan var redan helt i plan. Det handlar bara om en kortare period där jag eventuellt skulle använt den
du kan använda den länge
 
  • Gilla
Stensson11
  • Laddar…
A
Clarken37 Clarken37 skrev:
Förhöjt fuktvärde runt avloppsbrunn där våtmattan släppt
som sagt var försiktig med att blöta ner golvet ändvänd som normalt
 
P
Clarken37 Clarken37 skrev:
Tack för svaren. Som jag förstår er är ett utgånget våtutrymme utgånget och vad man då eventuellt hittar därunder är köparens problem att lösa. Även om man hittar nya saker i sin köparbesiktning som förhöjda fuktvärden som inte var med i säljarbesiktningen

Ändå lite oklart för mig varför säljarbesiktningen ofta innefattar fuktmätningar i dessa utrymmen eftersom de ändå inte verkar spela någon roll.

Intressant ändå. Jag har tittat på säkert 100 hus från 70-90tal som alla är mer eller mindre genomgående renoverade senaste 15 åren. INGEN har rört tvättstugan sen byggår. Antar att det är en ”trist” renovering
För oss var det prio 2, efter köket, när vi helrenoverade förra huset.
 
A
P Peter787 skrev:
För oss var det prio 2, efter köket, när vi helrenoverade förra huset.
Ja köket besitter man oftare än tvättstuga ...normalt...
 
  • Gilla
Carpe Thermia
  • Laddar…
Hade varit oerhört intressant med en bild.
 
Första frågan är ju också, är tvättstugan på övervåning eller står den på en betongplatta på nedervåningen alt källare? Om det är det senare två så är ju lite fukt kring en golvbrunn inget att pissa i byssan för. Skulle det där emot vara så att den är på en övervåning med ett golv på träreglar är det ju en helt annan historia, då är det ju bara att riva upp golvet för att se hur omfattande skadan är, är det bara en golvspån som behöver bytas eller är det ruttet o mögel i stora delar. Men som sagt vad säger ditt avtal, i dessa lite svårsålda tider är det inte helt omöjligt att besiktningsklausul är med i avtalet även om du inte fört det på tal.
 
  • Gilla
martin43 och 3 till
  • Laddar…
Clarken37
T TypRätt skrev:
Första frågan är ju också, är tvättstugan på övervåning eller står den på en betongplatta på nedervåningen alt källare? Om det är det senare två så är ju lite fukt kring en golvbrunn inget att pissa i byssan för. Skulle det där emot vara så att den är på en övervåning med ett golv på träreglar är det ju en helt annan historia, då är det ju bara att riva upp golvet för att se hur omfattande skadan är, är det bara en golvspån som behöver bytas eller är det ruttet o mögel i stora delar. Men som sagt vad säger ditt avtal, i dessa lite svårsålda tider är det inte helt omöjligt att besiktningsklausul är med i avtalet även om du inte fört det på tal.
Står på plattan på nedervåningen som i alla rum urom tvättstugan (som ej renoverats) har mekaniskt ventilerat golv. Besiktningsklausul finns i avtalet
 
Var och hur är anslutningar från tvättmaskin och grovvask?
Har du något vatten som kommer ner i golvbrunnen ovanifrån?
 
Om allt vatten leds ner direkt i avloppet utan att passera våtrumsmattan för att rinna ner i brunnen är det väl ingen större fara? Kan ju kanske vara så lätt att tidigare ägare städade rejält och blaskade med vatten som sedan kunde mätas vid besiktningstillfället?
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Clarken37 Clarken37 skrev:
Står på plattan på nedervåningen som i alla rum urom tvättstugan (som ej renoverats) har mekaniskt ventilerat golv. Besiktningsklausul finns i avtalet
Så, en lös matta kring golvbrunn i betong. Tja, någon kris låter det inte som att det är och du kommer inte lyckas häva köpet pga besiktningsklausulen...
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Clarken37 Clarken37 skrev:
Står på plattan på nedervåningen som i alla rum urom tvättstugan (som ej renoverats) har mekaniskt ventilerat golv. Besiktningsklausul finns i avtalet
Det finns ju inte direkt något under som kan bli fuktskadat i sådana fall, normal användande av tvättstuga leder inte till några större mängder vatten på golvet, det kan ju vara värt att observera golvbrunnen när maskinen tömmer för att se att det inte är något stopp och att den svämmar över. Funkar den som normal så bör inga större mängder vatten komma på golvet och även om det skulle uppstå haveri i en maskin bör det vara minimala mängder som tränger ut i plattan. Jag kan självklart ha fel men jag hade inte brytt mig om detta utan va lite vaksam första tvättarna för att kolla läget och planera sedan i lugn och ro in en renovering när det passar.
Efter som det tydligt framgick i säljarens rapport att tiden var gången för tvättstugan har du inte direkt något att hämta i att bråka med säljaren så länge som du inte vill hota med att hoppa av köpet, detta skulle ju dock verka rätt konstigt över en golvbrunn när det uttryckligen stod att den tekniska livslängden var passerad. Med detta sagt så är det köparen marknad på många ställen och är det så att du öppnar en dialog med säljaren om att sänka priset med 10.000kr så håller jag det inte för otroligt att de skulle gå med på det. Själv hade jag dock låtit bli för det skulle vara näst in till utpressning o lite sniket i mitt tycke.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Så, en lös matta kring golvbrunn i betong. Tja, någon kris låter det inte som att det är och du kommer inte lyckas häva köpet pga besiktningsklausulen...
Om det är en allmänt skriven klausul (som det brukar vara) så är den inte villkorad på något annat än tid, man brukar ha 2 veckor på sig att besiktiga fastigheten. Vill man där efter frånträda köpet går det bra helt utan motivering.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Det finns ju inte direkt något under som kan bli fuktskadat i sådana fall, normal användande av tvättstuga leder inte till några större mängder vatten på golvet, det kan ju vara värt att observera golvbrunnen när maskinen tömmer för att se att det inte är något stopp och att den svämmar över. Funkar den som normal så bör inga större mängder vatten komma på golvet och även om det skulle uppstå haveri i en maskin bör det vara minimala mängder som tränger ut i plattan. Jag kan självklart ha fel men jag hade inte brytt mig om detta utan va lite vaksam första tvättarna för att kolla läget och planera sedan i lugn och ro in en renovering när det passar.
Efter som det tydligt framgick i säljarens rapport att tiden var gången för tvättstugan har du inte direkt något att hämta i att bråka med säljaren så länge som du inte vill hota med att hoppa av köpet, detta skulle ju dock verka rätt konstigt över en golvbrunn när det uttryckligen stod att den tekniska livslängden var passerad. Med detta sagt så är det köparen marknad på många ställen och är det så att du öppnar en dialog med säljaren om att sänka priset med 10.000kr så håller jag det inte för otroligt att de skulle gå med på det. Själv hade jag dock låtit bli för det skulle vara näst in till utpressning o lite sniket i mitt tycke.
Jag hade tålt att bli betraktad som sniken för en ersättning om 10.000 kr!
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Om det är en allmänt skriven klausul (som det brukar vara) så är den inte villkorad på något annat än tid, man brukar ha 2 veckor på sig att besiktiga fastigheten. Vill man där efter frånträda köpet går det bra helt utan motivering.
Det är väl tämligen vanligt att den är villkorad så att man har rätt att häva köpet om det framkommer något av betydelse, i annat fall är det ju bara öppet köp och en extrem risk för säljaren som behöver gå igenom hela säljprocessen igen utan minsta ersättning från köparen.
 
Fairlane
Clarken37 Clarken37 skrev:
Besiktningsklausul finns i avtalet
Jag tolkar det hela som att ni har en besiktningsklausul, typiskt "rätt att besiktiga innan datum X och därefter ..:" samt att ni inte har tillträtt än.

Beroende på hur besiktningsklausulen är utformad så finns det olika alternativ. Normalt brukar det vara att om du efter besiktning inte längre vill köpa så har du rätt att kliva av affären. Det brukar inte vara kopplat till något mer än en besiktning och ett slutdatum. Dvs du har möjlighet att köpa för överenskommet pris eller hoppa av. Sen kan man såklart komma överens om att upprätta ett nytt kontrakt istället med andra belopp, om köpare och säljare är överens, men det är inget man kan kräva.

Allt ovan med reservation för att jag dels uppfattat situationen rätt och dels att ni har en standardklausul. Har ni en specialklausul så beror det såklart på hur den är formulerad.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.