H Hybro skrev:
Och det har inte en rotationsvärmeväxlare?
Alltså:
Din motströmsväxlare har inga rörliga delar

Min Metsovent av den typen frös gång efter annan på vintern.
Bytte dessutom fläktar flera gånger.
 
Redigerat:
A Antemoo skrev:
Det är både för- och nackdelar oavsett.
Om du går in i valfri FTX tråd med roterande växlare så får du läsa om rotorer som stoppar, trilskas, slitande remmar och liknande saker.
Din motströmsväxlare har inga rörliga delar och är på det sättet ett säkrare kort.
Mest vinst/förlust i montering i kalla utrymmen får man nog passivt, dvs isolering.
Oavsett hur bra själva växlaren är så kommer den inte av att leverera någon högre tilluftsvärme om frånluften är avkyld innan den når aggregatet.

In till aggregatet bör frånluftsvärmen tappa så lite värme som möjligt. Sedan gäller det även att tilluften ska tappa så lite värme som möjli
gt på väg in till den varma delen av huset.
Ja, det låter vettigt. Frågan är om leverantören anser att isolering av rören är mitt eller hans problem...Jag har blåst in 400 mm lösull på loftet efter en mycket noggrann dukning med diffusionsöppen duk. Inte sugen på att får isoleringen förstörd när han ska lägga dit mer. Idealt skulle allt sugas ut och sen ny sprutas in när isoleringen av rören är klar...Någon har sagt att man kan lägga byggmatta ovanpå rören men frågan är hur den fungerar med lösullen? och räcker det i så fall eller borde det helst sättas "strumpor" på rören...
 
S sepani skrev:
Ja, det låter vettigt. Frågan är om leverantören anser att isolering av rören är mitt eller hans problem...Jag har blåst in 400 mm lösull på loftet efter en mycket noggrann dukning med diffusionsöppen duk. Inte sugen på att får isoleringen förstörd när han ska lägga dit mer. Idealt skulle allt sugas ut och sen ny sprutas in när isoleringen av rören är klar...Någon har sagt att man kan lägga byggmatta ovanpå rören men frågan är hur den fungerar med lösullen? och räcker det i så fall eller borde det helst sättas "strumpor" på rören...
Strumpor behövs inte.
Byggmattor fungerar säkert men jag gissar att det blir ganska många glipor.
 
A Antemoo skrev:
Strumpor behövs inte.
Byggmattor fungerar säkert men jag gissar att det blir ganska många glipor.
Ok, vilken metod för isolering vore den bästa?
 
Brandmatta med nät eller byggmatta.
2 tunna lager där skarvarna överlappas är att föredra
 
S sepani skrev:
Tack! det är alltså (sannolikt) förklaringen att det faktiskt blir ett högre lfrånuftsflöde. Jag har alltså fått ett aggregat med en motströmsväxlare medan det (antagligen) borde ha varit ett med en roterande värmeväxlare. Leverantören har utlovat ett bättre aggregat då det andra var restnoterat. För mig har det stor betydelse om det verkligen är bättre (eller ej) då hela installationen ju faktiskt kostade en slant. Verkningsgraden har jag uppfattat är 76% på det aggregat jag fått medan det är 84% på det andra så redan där skiljer det i så fall 10% till min nackdel. Vilkenär den huvusakliga skillnaden mellan en motströmsväxlare och en roterande värmeväxlare..? rent funktionsmässigt?
Jag tycker att du har fått ett sämre aggregat. Om inte annat så för att det är ett i Sverige okänt märke med allt vad det innebär med reservdelar o.s.v. Systemair finns det och kommer att finnas delar till en lång tid framöver. Ingen aning om hur styren är i ditt aggregat men Systemairs styr för villaaggregat håller jag som marknadens bästa.

Vad det gäller skillnaderna mellan motströms- och roterande värmeväxlare så är fördelarna med motströms: färre rörliga delar, helt separerade luftströmmar. Nackdelar: Måste avfrosta när det är kallt vilket försämrar verkningsgraden (är nog med till viss del med i de 76% verkningsgrad som du nämner). Behöver normalt sett än dränering, detta verkar dock inte ditt aggregat behöva.
Med roterande är fördelarna: ingen dränering, ingen avfrostning, hög verkningsgrad.
Nackdelar: Fler rörliga delar (VVX-motor, rem). Ej separerade luftströmmar (spelar ingen roll i en villa).
 
  • Gilla
sepani och 1 till
  • Laddar…
S sepani skrev:
Ok, vilken metod för isolering vore den bästa?
Lamellmatta föredrar jag när det handlar om värme. Skulle säga att du behöver minst 50mm till utöver armaflexen, gärna mer.
 
S sepani skrev:
Ok, vilken metod för isolering vore den bästa?
Det beror på om du ska isolera själv eller låta någon firma ta det.
Lamellmatta fungerar fint men kräver en del jobb i böjarna och där fungerar nätmatta bättre även om även det kräver lite jobb.
Dubbla lager med 50mm isolering hade jag nog kört med och då med nätmatta (som jag egentligen hatar).
Sedan så skulle man kunna blanda även om det inte blir snyggt och kanske inte så tätt.
 
H HForsater skrev:
Jag tycker att du har fått ett sämre aggregat. Om inte annat så för att det är ett i Sverige okänt märke med allt vad det innebär med reservdelar o.s.v. Systemair finns det och kommer att finnas delar till en lång tid framöver. Ingen aning om hur styren är i ditt aggregat men Systemairs styr för villaaggregat håller jag som marknadens bästa.

Vad det gäller skillnaderna mellan motströms- och roterande värmeväxlare så är fördelarna med motströms: färre rörliga delar, helt separerade luftströmmar. Nackdelar: Måste avfrosta när det är kallt vilket försämrar verkningsgraden (är nog med till viss del med i de 76% verkningsgrad som du nämner). Behöver normalt sett än dränering, detta verkar dock inte ditt aggregat behöva.
Med roterande är fördelarna: ingen dränering, ingen avfrostning, hög verkningsgrad.
Nackdelar: Fler rörliga delar (VVX-motor, rem). Ej separerade luftströmmar (spelar ingen roll i en villa).
A Antemoo skrev:
Det beror på om du ska isolera själv eller låta någon firma ta det.
Lamellmatta fungerar fint men kräver en del jobb i böjarna och där fungerar nätmatta bättre även om även det kräver lite jobb.
Dubbla lager med 50mm isolering hade jag nog kört med och då med nätmatta (som jag egentligen hatar).
Sedan så skulle man kunna blanda även om det inte blir snyggt och kanske inte så tätt.
A Antemoo skrev:
Din motströmsväxlare har inga rörliga delar och är
Motströmsväxlare har visst rörliga delar.
2 fläktar, 2 rotorer och 2 kullager.

Så även återvinningssystem med roterande växlare, som därtill har ytterligare en rotor, 2 kullager, drivrem och en roterande växlare.

Om vi hoppar att just den roterande växlaren har många fasta lameller mm som bildar en enhet.
Så skiljer det i princip 4 roterande delar.
Herregud vilket köpargument:crysmile:

Bättre kan Ni.

Kanske hur mycket det skiljer vad gäller "Separerade luftströmmar"?
 
Redigerat:
H Hybro skrev:
Motströmsväxlare har visst rörliga delar.
2 fläktar, 2 rotorer och 2 kullager.

Så även återvinningssystem med roterande växlare, som därtill har ytterligare en rotor, 2 kullager, drivrem och en roterande växlare.

Om vi hoppar att just den roterande växlaren har många fasta lameller mm som bildar en enhet.
Så skiljer det i princip 4 roterande delar.
Herregud vilket köpargument:crysmile:

Bättre kan Ni.

Kanske hur mycket det skiljer vad gäller "Separerade luftströmmar"?
Värmeväxlaren har inga rörliga delar………
Sedan så var det inget köpargument och då jag själv köpte växlare så blev det en roterande växlare.
En nackdel med roterande växlare är att den kan kasta in fukt i tilluften. Det är egentligen ingen stor nackdel eftersom det kan vara behövligt vintertid.
En roterande växlare är något effektivare, men inte ens det hade hjälpt i trådskaparens tillfälle då frånluften är för kall när den passerar växlaren.
Det som egentligen är ännu sämre är att den då avfrostar aggregatet långsammare.

Sedan kanske du bör ta en kurs i läsförståelse innan du försöker att vara rolig, eller vara duktig.
 
  • Gilla
lat och 2 till
  • Laddar…
A Antemoo skrev:
Värmeväxlaren har inga rörliga delar………
Sedan så var det inget köpargument och då jag själv köpte växlare så blev det en roterande växlare.
En nackdel med roterande växlare är att den kan kasta in fukt i tilluften. Det är egentligen ingen stor nackdel eftersom det kan vara behövligt vintertid.
En roterande växlare är något effektivare, men inte ens det hade hjälpt i trådskaparens tillfälle då frånluften är för kall när den passerar växlaren.
Det som egentligen är ännu sämre är att den då avfrostar aggregatet långsammare.

Sedan kanske du bör ta en kurs i läsförståelse innan du försöker att vara rolig, eller vara duktig.
Då tolkar jag det som att aggregatet egentligen är ganska "OK" m a p effektivitet? Då slipper jag bråka med firman om att bekosta bytet till annan modell, så det är ju i så fall bra. Men däremot måste de i så fall isolera...På temat avfrostning kan jag bekräfta att det tar lång tid....när det är kallt så går det i forcerat läge typ "hela tiden".....
 
Nja det vet jag väl inte om jag håller med om. Enligt manualen så kommer aggregatet gradvis sänka varvtalet på tilluften för att förhindra frysning. I praktiken innebär det att kall luft kommer dras in på andra ställen i huset där det inte är ordentligt tätt. Så, återviningsgraden går mot noll allt eftersom tillfuten stängs av, i takt med att det blir kallare ute, vilket är det du märker.

En roterande värmeväxlare har inte detta problemet, eftersom det kontinuerligt frostas av när den roterar och de olika delarna flyttas från kalla och varma sidan. Som tidigar nämnts så har de olika teknologierna sina för och nackdelar, men, för mig var det ett självklart val att välja roterande, den extra motor, rem och kullager som tillkommer är lätt värt det på våra breddgrader. Den behåller verkningsgraden när den behövs som mest och elen är dyr.

Även värt att nämna att aggregatet du har fått använder sig av entalpivärmeväxlare, något som är relativt nytt och bygger på att fukt förs igenom väggarna på värmeväxlaren och på det viset förflyttar fukten i frånluften till tilluften. Det är detta som gör att det inte behövs någon dränering i aggregatet (fråga mig inte hur det fungerar med avforstningen...). Men, hur bra kommer det membranet må om 5-10 år?

Jag hade definitivt krävt det aggregatet du hade fått offererat och betalt för. Inte ett relativt okänt aggregat och teknologi. Som nämnts tidigare, vem vet om tillverkaren finns om 10år.
 
  • Text beskriver frostskydd för värmeväxlare med olika beteenden beroende på temperatur; inkluderar varning och referens till manual.
  • Illustration av värmeväxlare, fläktar, instruktioner för påfrysningsskydd med temperaturangivelser och serviceinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S sepani skrev:
Då tolkar jag det som att aggregatet egentligen är ganska "OK" m a p effektivitet? Då slipper jag bråka med firman om att bekosta bytet till annan modell, så det är ju i så fall bra. Men däremot måste de i så fall isolera...På temat avfrostning kan jag bekräfta att det tar lång tid....när det är kallt så går det i forcerat läge typ "hela tiden".....
Jag hade absolut föredragit det aggregatet som står på specifikationen. Om det utgör någon större skillnad med tanke på återvinningen vet jag inte.
Det största felet är totalsystemet och jag hade nog bett om att man isolerar tillräckligt.
 
J JSten skrev:
Nja det vet jag väl inte om jag håller med om. Enligt manualen så kommer aggregatet gradvis sänka varvtalet på tilluften för att förhindra frysning. I praktiken innebär det att kall luft kommer dras in på andra ställen i huset där det inte är ordentligt tätt. Så, återviningsgraden går mot noll allt eftersom tillfuten stängs av, i takt med att det blir kallare ute, vilket är det du märker.

En roterande värmeväxlare har inte detta problemet, eftersom det kontinuerligt frostas av när den roterar och de olika delarna flyttas från kalla och varma sidan. Som tidigar nämnts så har de olika teknologierna sina för och nackdelar, men, för mig var det ett självklart val att välja roterande, den extra motor, rem och kullager som tillkommer är lätt värt det på våra breddgrader. Den behåller verkningsgraden när den behövs som mest och elen är dyr.

Även värt att nämna att aggregatet du har fått använder sig av entalpivärmeväxlare, något som är relativt nytt och bygger på att fukt förs igenom väggarna på värmeväxlaren och på det viset förflyttar fukten i frånluften till tilluften. Det är detta som gör att det inte behövs någon dränering i aggregatet (fråga mig inte hur det fungerar med avforstningen...). Men, hur bra kommer det membranet må om 5-10 år?

Jag hade definitivt krävt det aggregatet du hade fått offererat och betalt för. Inte ett relativt okänt aggregat och teknologi. Som nämnts tidigare, vem vet om tillverkaren finns om 10år.
Ja, det finns kanske risk för mögeltillväxt, fast det finns det nog i de flesta membran som blir fuktiga.
Mitt egna krav vid köp av FTX var roterande värmeväxlare. Om det egentligen utgör någon skillnad vågar jag inte svara på. Finns en hel del roterande värmeväxlare med förvärmare. En roterande värmeväxlare ändrar även den på till-/frånluft för att förhindra frysning. Man kan köpa till en förvärmare om man vill bibehålla balansen.
Så….
Kan du berätta mer för oss?
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
A Antemoo skrev:
Ja, det finns kanske risk för mögeltillväxt, fast det finns det nog i de flesta membran som blir fuktiga.
Mitt egna krav vid köp av FTX var roterande värmeväxlare. Om det egentligen utgör någon skillnad vågar jag inte svara på. Finns en hel del roterande värmeväxlare med förvärmare. En roterande värmeväxlare ändrar även den på till-/frånluft för att förhindra frysning. Man kan köpa till en förvärmare om man vill bibehålla balansen.
Så….
Kan du berätta mer för oss?
Får erkänna att jag blir osäker nu när du nämner det, men har skummat igenom manualen till mitt aggregat (Heru 100S EC) och de enda referenserna till förfrysning/frost är att man inte ska stänga av aggregatet längre tid.
Här är en graf för hur det presterade i december när temperaturen kröp ner mot -12:
Graf visar temperatur och effektivitet över tid för ventilationssystem, märkt med exhaust, extract, outdoor, recovery, supply.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det intressanta är att verkningsgraden ökar när det blir kallare... och ja, vi hade sjukt kallt inomhus, men det kan inte aggregatet klandrats för, det är vår snålhet :crysmile:
.... en stund senare...
Kollade varvtalet för fläktarna, och mycket riktigt sänks hastigheten på tilluften när det blir 6-7 minus ute:
Tidsseriegraf med två linjer, märkta "exhaust" och "supply", visar fluktuerande data över flera dagar.
Förklarar också varför aggregatets verkningsgrad ökar, men som jag skrev tidigare så dras det in kalluft på annat håll. Vill dock fortfarande hävda att roterande är bättre i denna aspekten eftersom det krävs lägre temperaturer för att frysskydd ska slå in. TS aggregat börjar vid +3 grader (enligt ovan).
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.