S
A Alfons3301 skrev:
Varför har man både framkörningsavgift och reskostnad? Är inte det tårta på tårta?
Äh, det är bara att salta på med en hemkörningsavgift också. Vill man vara riktigt fiffig så har man en närvaroavgift också. :D
 
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Finns ju samma även inom snickarsvängen
[bild]
Enda skillnaden är att skickaren som har ovanstående bil inte skulle få för sig att lägga på 250% på virket för att gå runt.
 
  • Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
S SwiftD skrev:
Vill man vara riktigt fiffig så har man en närvaroavgift också.
När jag i min ungdom jobbade på det som numera heter Volvo Cars hade vi extra närvarotillägg om vi kom till jobbet på måndag morgon!
 
  • Wow
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja ni (alla) får väl göra som man vill.
Själv fokuserar jag mer på bättre lönsamhet under goda tider än att sitta i ett bilsäte i arbetsbussen som är max 3 år gammalt, eller att ha en massa dyra saker i bilen som jag inte använder eller tjänar pengar på.
Och vid dåliga tider fokuserar jag på att finnas kvar på marknaden, inte gå i konkurs.

Men man kan naturligtvis tänka på annat sätt - det medhålles.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja ni (alla) får väl göra som man vill.
Själv fokuserar jag mer på bättre lönsamhet under goda tider än att sitta i ett bilsäte i arbetsbussen som är max 3 år gammalt, eller att ha en massa dyra saker i bilen som jag inte använder eller tjänar pengar på.
Och vid dåliga tider fokuserar jag på att finnas kvar på marknaden, inte gå i konkurs.

Men man kan naturligtvis tänka på annat sätt - det medhålles.
Frågan är vilka jobb kan du utföra med en skruvmejsel, hammare och spänningprovare?
 
  • Gilla
  • Arg
Festlund och 1 till
  • Laddar…
E Eloffen skrev:
Frågan är vilka jobb kan du utföra med en skruvmejsel, hammare och spänningprovare?
Frågan är varför inte alla elektriker tar samma priser om alla nu måste ha samma bilar, samma utrustning och samma lön. Åtminstone inom ett visst geografiskt område.
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 2 till
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Service bilen är de närmaste kontor jag själv kommer och de skall inte va nå smäck, så enkelt är de.
Likväl som en datanörd inte köper sin dator på netonnets konsument kampanjtorg
Likväl som volvo verkstaden inte skruvar med verktyg från biltema
Etc etc
Jag håller helt med dig. Servicebilen ska inte vara något smäck, dock kan man förvänta sig en ekonomisk livslängd längre än 3 år på ett kvalitetsfordon.
Det fins lite hybris och hög svansföring i hantverkarbranschen, där några gärna vill showa med värsta bilen och verktygsuppsättning.
Helt OK för mig att du gärna vill visa upp dig under förutsättning att det ryms inom en rimlig timdebitering och utan fantasipriser på insatsmaterial.
Många liknande trådar i detta forum visar helt klart stor irritation och många företag kommer att väljas bort när konkurrensen ökar.
Lite kuriosa.
Jag lämnar min bil på service hos en liten VAG-verkstad med ca 30% lägre service kostnad jämfört med de stora VAG verkstäderna. Alla garantier gäller
De drar sig inte för att föreslå enklare lösningar än strikt utbyte till originaldelar. Samma delar i annan förpackning, från samma tillverkare som original VAG.
Bilen har i många år fungerat helt problemfritt mellan schemalagda seviceintervall, har just nu passerat 20 000 mil helt problemfritt. (Appropå din volvo-jämförelse)
Dessutom har detta företag en mycket hög lönsamhet och soliditet.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
E Eloffen skrev:
Frågan är vilka jobb kan du utföra med en skruvmejsel, hammare och spänningprovare?
Det vet du också, en del jobb, inte alla.

Själv har jag köpt elkvalitetsinstrument snart för 100.000:-, men jag utför fortfarande vanligt elinstallationsarbete också. Då får man helt enkelt jobba lite med sin affärsmodell.
Jag kan ju inte åka hem till random Svenson för att sätta upp ett extra uttag med den där hammaren, skruvmejseln och spänningsprovaren (och blåtången måste ju förstås med också) och ta 830:-/timme bara för att jag råkar ha dyra prylar i bilen.
Jag kommer inte heller börja lura någon med dolda kostnader osv.
Utan då kör jag helt enkelt med differentierad taxa beroende på vad jag ska göra.

Det finns lösningar, man måste inte lura sina kunder, det går faktiskt att driva företag helt schysst.
 
  • Gilla
  • Älska
Nalleboda och 17 till
  • Laddar…
Jag har, utifrån prislistor i den här tråden, gjort några beräkningar.

Kortverisonen:
Med aktuellt påslag (100-300%) på materiel tjänar elektrikern, per för honom nedlagd timme, 1390kr/tim + moms.
Med 50% påslag på materiel och ärligt fakturerade timmar (och inga resor) tjänar han, per för honom nedlagd timme, 637kr/tim + moms


Anta att elektrikern får 3500:- + moms från Evify för installation av laddbox (inkl. material och resa) - ett belopp som nämndes i tråden.
Elektrikern har 75km enkel resa och cirka 1h15min, totalt alltså 150km och 2h30min restid. Han valde att resa två gånger.
Anta att han la 1 timme på att välja och plocka ut materiel.
Elektrikern jobbade då enligt följande, om han åkte hela resan enkom för mitt jobb båda dagarna:

Onsdag 25/1: 2h30min resa, 1h skruva upp laddbox och dra kabeln (men hade ej VP-rör med)
Torsdag 26/1: 2h30min resa, 3,5h att dra kabel till elcentral (14m), sätta upp elcentral, sätta ett eluttag nedanför elcentral och sätta VP-rör för laddboxen.

Total tid som gått åt för mig: 10h30min
Fakturerat (exkl. moms)
Timdebitering: 6,5h á 485kr = 3152,50kr
Framkörning: 250kr
Resekostnad: 152km á 6kr = 912kr
Material: 11585kr
Totalt exkl. moms 15900kr

Fakturerat Evify: 3500kr (exkl. moms)

Totalt får elektrikern in 19400kr + moms på kontot, knappt 25000:- alltså
Elektrikern har förstås kostnader. Bil och mil är svårt att avgöra, men vi tar materielkostnaderna.
Inköp av material (enligt prislista någon postade i tråden): 2990kr + moms
Vi drar av det från inkomsten (19400kr), och får då kvar 16410kr (exkl. moms)
Fördela det på timmarna och det hamnar på cirka 1390kr/timme.

Med ett påslag på t.ex. 50% av inköpspriset skulle vinsten, utslaget per nedlagd timme, uppgå till 640kr exkl. moms - 800kr/h inkl. moms, och då har jag räknat bort att betala för restid, reskostnad och framkörningskostnad
Varför? Jo, för att det bör ingå i Evifys pris. Det framgår inte från dem att nån resa tillkommer eller ingår, och då måste jag ju räkna med att den ingår, då det är en förutsättning för installation - som ingår i priset.
Att elektrikern valde att göra halva laddboxjobbet en dag kan jag knappast behöva stå till svars för, då hade vi kunnat boka allt på samma dag.

Så med ett påslag på 50% av inköpspriset tjänar elektrikern 6700kr (exkl. moms) för en dryg dags arbete. Säg att han valt att göra en resa så hade vi landat på en arbetsdag inkl. resa.

Om han bara får fakturera timmar en månad (inte ens framkörningskostnad eller mil), så är det 97000kr (inkl. moms) in på 160 timmar, och om han har omkostnader på 20 000:- / månad så räcker det till en lön på 37500kr / månad, efter skatt alltså. Sen är det så klart vissa avsättningar för semester och liknande, och att spara för sämre tider, men tycker ändå att det visar på att det går att, tvärtemot vad vissa verkar tro, leva på en timpenning på 600kr/timme och schysst debitering.

Edit: uppdaterade sista formuleringen och lägger till följande:

Utgår också ifrån hur jag själv tänker kring fakturering och ärlighet. Ber om ursäkt om någon kände sig påhoppad eller att jag missunnar dem något, det var inte min mening.
Slut edit:

Ni kan svara i tråden med alla räknefel jag gjort och saker jag missat m.m. :rofl:
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
magnu och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Framförallt är det bäst att du räknar precis allt utan moms.
Dra hellre bort moms på något belopp än lägga på moms på andra, ifall du vill räkna på ett företags ekonomi.
Momsen "försvinner" på sista raden då den ingående momsen kvittas mot utgående, och till sist betalas av slutkunden.

Sen luktar det lite avundsjuka ifall man räknar fram att någon tjänar bra och fokuserar på det.
Egentligen är det väl lite bra att en del lyckas jättebra och tjänar pengar, vi har många entreprenörer i Sverige som har lyckats, allt från H&M's grundare, programmeraren av Minecraft, skaparen av spotify etc.

Nåja, jag förstår nog hur du tänker trots allt, men man får försöka att inte låta det verka som att man inte unnar någon att tjäna (ev välförtjänta) pengar.
En elfirma som jag samarbetar en del med och som lyckas otroligt bra, ägarna lyfter ordentligt med utdelning, är jag mest imponerad över.
De luras nämligen inte, utan är bara ordentligt duktiga på att göra rätt saker hela tiden. Då tycker jag inte att det finns något skäl att kritisera att de lyckas bra.
 
  • Gilla
  • Älska
magnu och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Framförallt är det bäst att du räknar precis allt utan moms.
Dra hellre bort moms på något belopp än lägga på moms på andra, ifall du vill räkna på ett företags ekonomi.
Momsen "försvinner" på sista raden då den ingående momsen kvittas mot utgående, och till sist betalas av slutkunden.

Sen luktar det lite avundsjuka ifall man räknar fram att någon tjänar bra och fokuserar på det.
Egentligen är det väl lite bra att en del lyckas jättebra och tjänar pengar, vi har många entreprenörer i Sverige som har lyckats, allt från H&M's grundare, programmeraren av Minecraft, skaparen av spotify etc.

Nåja, jag förstår nog hur du tänker trots allt, men man får försöka att inte låta det verka som att man inte unnar någon att tjäna (ev välförtjänta) pengar.
En elfirma som jag samarbetar en del med och som lyckas otroligt bra, ägarna lyfter ordentligt med utdelning, är jag mest imponerad över.
De luras nämligen inte, utan är bara ordentligt duktiga på att göra rätt saker hela tiden. Då tycker jag inte att det finns något skäl att kritisera att de lyckas bra.
Oj, ja, förstår att det framstår så. Ber om ursäkt för det.

Jag menar absolut inte att vara avundsjuk eller misunna någon att tjäna bra. Ville bara visa på att det går att få en hyfsad lön som elektriker även med ärlig fakturering. Sen är det förstås så att olika människor har olika syn på vad en bra lön är och var man bor spelar också in. Vet att det ligger mycket jobb bakom att driva företag, mer än vad kunden ser.

Mitt inlägg var nog främst att jag för min egen skull ville räkna på allt, så att inte jag framstår (för elektrikern, inte er på forumet) som någon som inte vill göra rätt för mig, eller försöka med skambud. Och också som en reaktion på, som jag skrev, att det inte är skamligt låga påslag eller timpriser (som vissa, inte de flesta) vill få det till.

Orättvisor finns tyvärr alltid. En sjuksköterska som räddar liv och jobbat 40 år och alltid ställer upp kanske tjänar en bråkdel av vad någon politiker gör som bara kommit sig upp med en massa snack utan substans.
Alla ska kunna leva på sin lön, inte bara överleva.
 
  • Wow
Mrjayser
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Framförallt är det bäst att du räknar precis allt utan moms.
Dra hellre bort moms på något belopp än lägga på moms på andra, ifall du vill räkna på ett företags ekonomi.
Momsen "försvinner" på sista raden då den ingående momsen kvittas mot utgående, och till sist betalas av slutkunden.

Sen luktar det lite avundsjuka ifall man räknar fram att någon tjänar bra och fokuserar på det.
Egentligen är det väl lite bra att en del lyckas jättebra och tjänar pengar, vi har många entreprenörer i Sverige som har lyckats, allt från H&M's grundare, programmeraren av Minecraft, skaparen av spotify etc.

Nåja, jag förstår nog hur du tänker trots allt, men man får försöka att inte låta det verka som att man inte unnar någon att tjäna (ev välförtjänta) pengar.
En elfirma som jag samarbetar en del med och som lyckas otroligt bra, ägarna lyfter ordentligt med utdelning, är jag mest imponerad över.
De luras nämligen inte, utan är bara ordentligt duktiga på att göra rätt saker hela tiden. Då tycker jag inte att det finns något skäl att kritisera att de lyckas bra.
Att göra ett bra jobb, som du beskriver, leder ofta till god konkurenskraft och bra lönsamhet. Helt ok och eftersträvansvärt.
Dock handlar ursprungsfråga från TS om att känna sig missnöjd med oskälig debitering. Fins nog ingen avundsjukai det.
Att debitera oskäliga priser på insatsmaterial och försöka öka lönsamhet den vägen är inte ett bra jobb.
Fungerar kanske en gång men aldrig mer hos samma kund. Fungerar kanske inte heller i TS bekantskapskrets efter detta. Marknaden krymper snabbt (förhoppningsvis)
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
Mikael_L
Man kan också säga såhär, nu räknar man/jag allt utan moms:
Ta det som faktureras minus alla kostnader, dela med 2, så har man på ett ungefär lönen i handen efter allt.
Ja detta gäller alltså egenföretagaren som inte har en avtalad lön. För en anställd så är detta det möjliga löneutrymmet innan det blir förlust.
(detta gäller inte efter gränsen för statlig inkomstskatt)

Så har man inga omkostnader alls och 480:- exkl moms i timpenning så blir det i plånboken 240:-/timme.
En månad 167 timmar = 240*167 = 40.000SEK efter skatt.
Rätt schysst lön, men här passerades väl gränsen för statlig inkomstskatt en del?

Men ett företag utan omkostnader finns ju inte. Och 100% beläggningsgrad brukar ju inte heller finnas.

Utgifterna i ett litet enmans hantverksföretag brukar vara först lön, sen bil, sen ingenting, sen ingenting, sen ingenting, sen ingenting, och så till sist kommer lite saker som porto, bokföring, verktyg osv.
Enmansföretagaren kan möjligen ha en lokal, då kan den komma in som nummer 3, men dessa har sällan en lokal, utan sitter och breder upp papprerna på matbordet.
Och vad gäller bilens kostnader så kan det vara smart och vettigt att ta ut den på varje kund, varje uppdrag, som någon slags mil eller bilkostnad.
Man väljer sin affärsmodell här, själv tar jag endast bilkostnad för uppdrag med lite längre körning, och då meddelar jag detta innan (jag har rätt mycket jobb mot andra företag och det skulle inte accepteras överallt, och jag orkar inte ha olika regler för alla).
Men jag förstår tanken med att alla uppdrag får en liten utsmetad bilkostnad, mest rättvist skulle det vara med en ren milkostnad.

Har man lyckats få bilen betald denna väg, så kan man dra bort 10% av fakturerat belopp (för andra utgifter), halvera det som är kvar så är detta lön efter skatt.
Sen samma med material, hälften av det man tjänat genom sitt påslag = lön.

Det är en snabb tumregelberäkning.
Hälften av det som flyter in (exkl moms) kan betalas ut som lön.
 
  • Gilla
sve84
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Man kan också säga såhär, nu räknar man/jag allt utan moms:
Ta det som faktureras minus alla kostnader, dela med 2, så har man på ett ungefär lönen i handen efter allt.
Ja detta gäller alltså egenföretagaren som inte har en avtalad lön. För en anställd så är detta det möjliga löneutrymmet innan det blir förlust.
(detta gäller inte efter gränsen för statlig inkomstskatt)

Så har man inga omkostnader alls och 480:- exkl moms i timpenning så blir det i plånboken 240:-/timme.
En månad 167 timmar = 240*167 = 40.000SEK efter skatt.
Rätt schysst lön, men här passerades väl gränsen för statlig inkomstskatt en del?

Men ett företag utan omkostnader finns ju inte. Och 100% beläggningsgrad brukar ju inte heller finnas.

Utgifterna i ett litet enmans hantverksföretag brukar vara först lön, sen bil, sen ingenting, sen ingenting, sen ingenting, sen ingenting, och så till sist kommer lite saker som porto, bokföring, verktyg osv.
Enmansföretagaren kan möjligen ha en lokal, då kan den komma in som nummer 3, men dessa har sällan en lokal, utan sitter och breder upp papprerna på matbordet.
Och vad gäller bilens kostnader så kan det vara smart och vettigt att ta ut den på varje kund, varje uppdrag, som någon slags mil eller bilkostnad.
Man väljer sin affärsmodell här, själv tar jag endast bilkostnad för uppdrag med lite längre körning, och då meddelar jag detta innan (jag har rätt mycket jobb mot andra företag och det skulle inte accepteras överallt, och jag orkar inte ha olika regler för alla).
Men jag förstår tanken med att alla uppdrag får en liten utsmetad bilkostnad, mest rättvist skulle det vara med en ren milkostnad.

Har man lyckats få bilen betald denna väg, så kan man dra bort 10% av fakturerat belopp (för andra utgifter), halvera det som är kvar så är detta lön efter skatt.
Sen samma med material, hälften av det man tjänat genom sitt påslag = lön.

Det är en snabb tumregelberäkning.
Hälften av det som flyter in (exkl moms) kan betalas ut som lön.
Bra tumregel. Det med 50% av det jag drar in får jag i lön efter skatt är något jag brukar gå efter när jag funderar på att köra eget igen och räknar i huvudet. Sen brukar jag räkna bort nåt slags schablon för tänkta utgifter som telefon, kontor, bil, internet m.m. ta det som blir kvar och dela i två. Har inte tänkt på att göra det direkt på timkostnaden faktiskt. Sen så tar väl många ut lagom lön för att slippa statlig skatt och tar en del som utdelning, och lite andra trix.
 
Mikael_L
S sve84 skrev:
Oj, ja, förstår att det framstår så. Ber om ursäkt för det.
B Bernt Ö97 skrev:
Att göra ett bra jobb, som du beskriver, leder ofta till god konkurenskraft och bra lönsamhet. Helt ok och eftersträvansvärt.
Dock handlar ursprungsfråga från TS om att känna sig missnöjd med oskälig debitering. Fins nog ingen avundsjukai det.
Ja, jag skrev ju min lilla disclaimer om att jag förstod att tanken var en annan.
Det är inte helt lätt att hålla tungan rätt i mun, lätt att råka verka ogin (från bägge sidor av myntet).

Men som jag brukar säga, det är inte så jättesvårt att driva företag, man måste bara (förutom att ha en bärkraftig idé) :
1. Lösa sina kunders problem (det är inte dom ska lösa ditt problem, som kanske är ett för dyrt privat leverne)
2. Aldrig luras
3. Vara trevlig.

Och se, jag hade inget om pris i någon av punkterna, det kommer nämligen av sig självt då.
 
  • Gilla
  • Älska
magnu och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Man kan också säga såhär, nu räknar man/jag allt utan moms:
Ta det som faktureras minus alla kostnader, dela med 2, så har man på ett ungefär lönen i handen efter allt.
Ja detta gäller alltså egenföretagaren som inte har en avtalad lön. För en anställd så är detta det möjliga löneutrymmet innan det blir förlust.
(detta gäller inte efter gränsen för statlig inkomstskatt)

Så har man inga omkostnader alls och 480:- exkl moms i timpenning så blir det i plånboken 240:-/timme.
En månad 167 timmar = 240*167 = 40.000SEK efter skatt.
Rätt schysst lön, men här passerades väl gränsen för statlig inkomstskatt en del?

Men ett företag utan omkostnader finns ju inte. Och 100% beläggningsgrad brukar ju inte heller finnas.

Utgifterna i ett litet enmans hantverksföretag brukar vara först lön, sen bil, sen ingenting, sen ingenting, sen ingenting, sen ingenting, och så till sist kommer lite saker som porto, bokföring, verktyg osv.
Enmansföretagaren kan möjligen ha en lokal, då kan den komma in som nummer 3, men dessa har sällan en lokal, utan sitter och breder upp papprerna på matbordet.
Och vad gäller bilens kostnader så kan det vara smart och vettigt att ta ut den på varje kund, varje uppdrag, som någon slags mil eller bilkostnad.
Man väljer sin affärsmodell här, själv tar jag endast bilkostnad för uppdrag med lite längre körning, och då meddelar jag detta innan (jag har rätt mycket jobb mot andra företag och det skulle inte accepteras överallt, och jag orkar inte ha olika regler för alla).
Men jag förstår tanken med att alla uppdrag får en liten utsmetad bilkostnad, mest rättvist skulle det vara med en ren milkostnad.

Har man lyckats få bilen betald denna väg, så kan man dra bort 10% av fakturerat belopp (för andra utgifter), halvera det som är kvar så är detta lön efter skatt.
Sen samma med material, hälften av det man tjänat genom sitt påslag = lön.

Det är en snabb tumregelberäkning.
Hälften av det som flyter in (exkl moms) kan betalas ut som lön.
Kan tillägga att när jag körde eget så tog jag sällan påslag på materialet, och om jag gjorde det, med 5-50% beroende på inköpskostnaden (kabel för 50:- kanske kunden fick betala 80kr för, dator för 5000:- kanske kunden fick betala 5500:- för, som mest, ibland).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.