Det blev en smart liten bänk
 
A aglphoto skrev:
Det blev en smart liten bänk
Tack! Men han kommer att använda den som soffbord. Lägenheten är ju liten så storleken blir nog perfekt.
Dag
 
  • Gilla
Fredrik.aa och 2 till
  • Laddar…
Dokumentation är viktigt!

När jag förra året hade turen att komma över en Ulmia 1710 såg saknades all dokumentation. I och med att sågen var i stort behov av en genomgång saknade jag verkligen detta.
Ulmia gick i konkurs 2002 och tyvärr spreds alla reservdelar och dokumentation för vinden.
Efter mycket letande på nätet har jag nu lyckats hitta bra information i PDF-format om dom två Ulmia sågarna 1610 och 1710S.
Om det är någon som är intresserad av denna dokumentation så skicka ett PM till mig med din email adress.
Dag

En skärmavbildning av en digital fil eller webbsida, som visar ett orange omslag med "ULMIA" och tysk text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Reklam för ULMIA 1610 cirkelsåg, lämplig för små och medelstora företag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En PDF-öppningsskärm visar en fil med titeln "Ulmià1610-Betriebsanleitung", åtföljd av en logotyp och numret 1610.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Teknisk ritning av komponenter med mått och isometrisk vy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
Den som söker han finner!
Du är otrolig Dag!
 
”Skruvat”

Toapappsförrådet ekade tom så det blev till att besöka Granngården på Värmdö.
En bal är lika bra att köpa så slipper man belasta den vanliga veckohandlingen.
Innanför dörren spanade mitt vänstra öga in en liten skylt.
Skruv i massor för 14.70kr/paket oavsett tidigare pris!
Toabalen hamnade genast på paus och glasögonen åkt på.
Det tog en stund att kolla igenom det hela men till slut låg det 23stycken skruvpaket i vagnen. Givetvis lite trix i kassan. Vissa lådor fanns inte i registret så det blev mycket knappande på kassaapparaten. När jag kom hem och kollade kvittot såg jag att det hade blivit ”Felräkning i Banken” på 30kr till min fördel. Priset blev 308kr för dom 23 paketen. Troligtvis ett finger som sluntit under knappexercisen. Det justerar jag i morgon. Inser nu efter priskoll mot Biltema att jag nog behöver lite fler av vissa sorter.
Granngården 5,0 x 70mm 100st. = 14,70kr
Biltema 50 x 70mm 100st. = 90kr
Så om du bor i närheten och har några skruvar lösa kan det löna sig med en tur ut till Granngården på Värmdö!
Dag

Många lådor med olika storlekar av skruvar på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TriNitro och 3 till
  • Laddar…
Dessutom är TTAP väldigt trevligt att jobba med. Funkar med vanlig Torx, men med TTAP-bitsen sitter skruven fast ordentligt på bitset. Vickar ingenting.
 
  • Gilla
Miter och 1 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Dessutom är TTAP väldigt trevligt att jobba med. Funkar med vanlig Torx, men med TTAP-bitsen sitter skruven fast ordentligt på bitset. Vickar ingenting.
Det hade jag ingen aning om. Man lär sig alltid något nytt! (y)
 
TTAP-bits finns kartongen!
 
mattiasp mattiasp skrev:
TTAP-bits finns kartongen!
Stämmer!
”Dom lade jag för mig/sig”……

Sortiment av skruvmejselbitar i olika storlekar och former, placerade i formad plastförpackning, verktygstillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
JFrisk och 1 till
  • Laddar…
Klart intressant!

Alla ni som funderar på att bygga ett eget MFT-bord bör kolla på denna video.
Ritningar på det hela brukar man kunna beställa/köpa på deras hemsida.
Det är bara att börja spåna! :geek:

 
  • Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
Ännu en pusselbit klar!

Imponerande hastighet på leveransen från Amazon denna gången. Benparen lämnades vid dörren fyra dagar tidigare än beräknat! Imponerande logistik och flöde!
Det var spännande att öppna paketet och se hur benen egentligen såg ut. Kanon! Bra finish och väl förpackade. Den enda detaljen som inte riktigt stämde överens med benen var dom 8 väldigt små skruvarna för att fästa benen med. Så det fick bli ett byte till lite längre. Hittade perfekta skruvar bland gårdagens Granngården fynd.

Två skruvar, en silverfärgad och en svart, mot träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Benparets placering fick beställaren själv ta beslut på. Jag tycker han tog ett bra beslut! Snabbt förborrades 8 hål i den 6cm tjocke ekskivan och sen en snabb montering.
När vi vände på ”steken” kändes det helt rätt,

Träbord i centrum, verkstad, verktyg utspridda, arbetsbänkar, materialhyllor, rörig kreativ miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stol upp och ned i en verkstad med verktyg och material runtom, människa i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkstadsbord med träskiva och verktyg, blandat snickerimaterial, oorganiserat, arbetsmiljö med maskiner i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att säkerställa proveniensen i det nya soffbordet fäste vi en liten plåt under skivan med morfars namn och namnet på hans snickerboa.

Metallskylt med ingraverad text fäst på träyta med fyra skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tror att den här trancherbrädan kommer att vandra vidare som bord i släkten många generationer framöver. Kul projekt!
Dag

Ett mysigt vardagsrum med soffa, värmande eldstad, och indirekt lila belysning. Öl på träbordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mysigt vardagsrum med levande ljus, soffa, elektrisk kamin, och lila belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 18 till
  • Laddar…
K
stigen stigen skrev:
Ännu en pusselbit klar!

Imponerande hastighet på leveransen från Amazon denna gången. Benparen lämnades vid dörren fyra dagar tidigare än beräknat! Imponerande logistik och flöde!
Det var spännande att öppna paketet och se hur benen egentligen såg ut. Kanon! Bra finish och väl förpackade. Den enda detaljen som inte riktigt stämde överens med benen var dom 8 väldigt små skruvarna för att fästa benen med. Så det fick bli ett byte till lite längre. Hittade perfekta skruvar bland gårdagens Granngården fynd.

[bild]

Benparets placering fick beställaren själv ta beslut på. Jag tycker han tog ett bra beslut! Snabbt förborrades 8 hål i den 6cm tjocke ekskivan och sen en snabb montering.
När vi vände på ”steken” kändes det helt rätt,

[bild]

[bild]

[bild]

För att säkerställa proveniensen i det nya soffbordet fäste vi en liten plåt under skivan med morfars namn och namnet på hans snickerboa.

[bild]
Jag tror att den här trancherbrädan kommer att vandra vidare som bord i släkten många generationer framöver. Kul projekt!
Dag

[bild]

[bild]
Det där är ju ingen pelarborr som står där på bordet… :beer:
 
  • Gilla
TriNitro och 1 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Det där är ju ingen pelarborr som står där på bordet… :beer:
Insåg det tyvärr när han hade försvunnit med bordet. Jag glömde göra belastningstestet! Gubben börjar bli senil.
Dag
 
  • Gilla
  • Haha
TriNitro och 4 till
  • Laddar…
”Inspiration”

Lördagen den 11 februari är vi vanliga välkomna att besöka Stockholm Furniture Fair på Stockholmsmässan.
Den största möbelmässan i Norden. Ett ypperligt tillfälle att inspireras för kommande projekt i ”Snickerboa”.
Dag

Webbsida som presenterar Stockholm Furniture Fair i februari 2023, med information om händelsen och två kvinnor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dsundet och 1 till
  • Laddar…
”Det bidde en fingertutt”

Precis som årstiden ligger tillverkningen av klockskåpet på is av två anledningar.
Varför? Tidsaspekten och idébrist.
Jag har trots mycket forskande inte kommit fram till en enkel men smart upphängning av klockorna. Innan den pusselbiten är på plats är det inte lönt att börja på skåpet.

Beställaren kände att tiden var rätt viktig så det blev en kompromiss.
Jag har gjort en enkel liten ställning i ek där en klocklåda kan stå lite lutande. Fördelen är han kan möblera runt med lådan i den lilla lägenheten. Kanske lika bra att inte fixera det hela på väggen. Vissa människor älskar att möblera om. Inte jag men jag vet en som alltid möblerar om. Därför är det oftast upptäcktsfärd när diskmaskinen skall tömmas.
En liten smart LED-belysning har byggts in i klocklådan och sprider ett behagligt ljus över urverken. Vi får se vad som händer fram över.
Som tur var hann jag med en ”belastningstest” av konstruktionen denna gången!
Klarar den två ”Pelarborr” klarar den allt!
Dag

Två ölburkar märkta "Arboga" i en träställning på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två ölburkar i en träställning på ett vitt bord, suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett armbandsur i en svart ramad display med tomma fack, står på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klocka i box på trästöd, guldinslag, arbetsbänk i bakgrunden, suddig, förgrundsfokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En träkloss med ett svart föremål ovanpå på ett suddigt bakgrundsarbetsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Smyckeskrin på arbetsbänk, med klocka inuti, träben, verktyg och förvaring i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Sthlm1891 och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.