A
Har precis köpt ett hus. Min fördjupade besiktning visar på en avvikelse mot säljarprotokollet.

Detta gäller tvättstugan. Denna är från byggåret, dvs 1980. I säljarprotokollet står den ”vanliga” formulering om att den tekniska livslängden är utgången. Inget mer.

Pratade precis med min besiktningsman och han mätte upp fuktvärde över normalt och rekommenderade omedelbar renovering samt att vi inte ens använder vatten/avlopp i tvättstugan.

nog för att vi räknat med att renovera men att inte ens använda den innan dess fanns inte riktigt i korten.

Har jag något case för att kräva ersättning för denna avvikelse! Vilka summor talar vi om i så fall och hur går jag bäst tillväga?
 
  • Gilla
Villaägare542019
  • Laddar…
Troligen inte alls pga ålder :( Varför ska det inte få/gå att använda?
 
  • Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
A
Clarken37 skrev:
Har precis köpt ett hus. Min fördjupade besiktning visar på en avvikelse mot säljarprotokollet.

Detta gäller tvättstugan. Denna är från byggåret, dvs 1980. I säljarprotokollet står den ”vanliga” formulering om att den tekniska livslängden är utgången. Inget mer.

Pratade precis med min besiktningsman och han mätte upp fuktvärde över normalt och rekommenderade omedelbar renovering samt att vi inte ens använder vatten/avlopp i tvättstugan.

nog för att vi räknat med att renovera men att inte ens använda den innan dess fanns inte riktigt i korten.

Har jag något case för att kräva ersättning för denna avvikelse! Vilka summor talar vi om i så fall och hur går jag bäst tillväga?
Ser ingen avvikelse
Säljaren har ju uppgett att tvättstugan är slut.!
Tekninsk livslängd är att det inte går att brukas mer! Dvs den är tokslut.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
A
electroluxaren skrev:
Ser ingen avvikelse
Säljaren har ju uppgett att tvättstugan är slut.!
Tekninsk livslängd är att det inte går att brukas mer! Dvs den är tokslut.
förstår det men man mäter ju ändå upp fuktkvoter etc även i äldre våtrum som löpt ut sin tekniska livslängd. Vad är poängen med det om det ändå intr spelar någon roll om den är förhöjd eller inte?
 
  • Gilla
Timran
  • Laddar…
Ja, i ditt fall är det ingen större mening med den.
 
  • Gilla
Hectric och 2 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
förstår det men man mäter ju ändå upp fuktkvoter etc även i äldre våtrum som löpt ut sin tekniska livslängd. Vad är poängen med det om det ändå intr spelar någon roll om den är förhöjd eller inte?
Som exempel finns det ingen fukt eller trasigt i ytskikt är det fortfarande tätt och kan fortsatt användas.
Teknisk livslängd är i principen en fråga om du vill få ersättning t.ex. försäkring, husköp. Och även en indikation om att du ska vara beredd på byte. Absolut inget som säger att det behöver vara oanvändbart men att du behöver hålla extra koll. Finns mycket där teknisk livslängd passerats men kan fungera alldeles utmärt t.ex. i avloppssystem.
 
  • Gilla
salid och 3 till
  • Laddar…
Har avloppet rasat eller vad ?
 
Gjorde du en egen besiktning först efter köpet?
Har du redan köpt det så har du inget att hämta men har skrivit kontrakt med besiktningklausul så kan du försöka sänka priset då det är lite av köparnas marknad idag.
Hur mycket är ju dock svårt att säga om man inte vet mer, alla har ju sin gräns...
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
A
Clarken37 skrev:
förstår det men man mäter ju ändå upp fuktkvoter etc även i äldre våtrum som löpt ut sin tekniska livslängd. Vad är poängen med det om det ändå intr spelar någon roll om den är förhöjd eller inte?
om en motor i en bil är slut så den inte går spelar det ingen roll om den läcker olja!
om din tvättstuga är slut så att den måste totalrenoveras spelar det ingen roll om det är lite fuktigt på en punkt
 
  • Gilla
Dragonhead och 2 till
  • Laddar…
A
Tack för svaren. Som jag förstår er är ett utgånget våtutrymme utgånget och vad man då eventuellt hittar därunder är köparens problem att lösa. Även om man hittar nya saker i sin köparbesiktning som förhöjda fuktvärden som inte var med i säljarbesiktningen

Ändå lite oklart för mig varför säljarbesiktningen ofta innefattar fuktmätningar i dessa utrymmen eftersom de ändå inte verkar spela någon roll.

Intressant ändå. Jag har tittat på säkert 100 hus från 70-90tal som alla är mer eller mindre genomgående renoverade senaste 15 åren. INGEN har rört tvättstugan sen byggår. Antar att det är en ”trist” renovering
 
  • Gilla
Kurredutt och 4 till
  • Laddar…
Tvättstuga finns ju utifrån "nöd och tvång", finns mycket annat på hus som är 30-50 år som kan behöva lite renovering och kräver både tid och pengar.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
A
Clarken37 skrev:
Tack för svaren. Som jag förstår er är ett utgånget våtutrymme utgånget och vad man då eventuellt hittar därunder är köparens problem att lösa. Även om man hittar nya saker i sin köparbesiktning som förhöjda fuktvärden som inte var med i säljarbesiktningen

Ändå lite oklart för mig varför säljarbesiktningen ofta innefattar fuktmätningar i dessa utrymmen eftersom de ändå inte verkar spela någon roll.

Intressant ändå. Jag har tittat på säkert 100 hus från 70-90tal som alla är mer eller mindre genomgående renoverade senaste 15 åren. INGEN har rört tvättstugan sen byggår. Antar att det är en ”trist” renovering
fuktmätningen är till för att tala om om tvättstugan är utdömd, dvs omvänd ordning
 
Sen kan man antagligen fortsätta att använda tvättstugan trots dessa förhöjda fuktvärden. Det har antagligen varit förhöjda fuktvärden länge utan att någon märkt något. Badrummet hos mina morföräldrar har väl knappast vad man idag kallar tätskikt, men det har fungerat i över 50 år.. Så det där med teknisk livslängd ska man inte ta så allvarligt på, det är bara ett svepskäl för försäkringsbolag att slippa betala ut ersättning för fullt fungerande saker.
 
  • Gilla
L.I och 6 till
  • Laddar…
A
L lbgu skrev:
Sen kan man antagligen fortsätta att använda tvättstugan trots dessa förhöjda fuktvärden. Det har antagligen varit förhöjda fuktvärden länge utan att någon märkt något. Badrummet hos mina morföräldrar har väl knappast vad man idag kallar tätskikt, men det har fungerat i över 50 år.. Så det där med teknisk livslängd ska man inte ta så allvarligt på, det är bara ett svepskäl för försäkringsbolag att slippa betala ut ersättning för fullt fungerande saker.
ja sviktar inte golvet så är det ingen fara
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Hur är tvättstugan uppbyggd i övrigt? Fukten kanske inte behöver ha med avloppet att göra.
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.