D Daniel 109 skrev:
Han ligger över dig, men det säger inte så mycket. Lägg dig på så hög nivå du förmår så kanske något blir korrekt.
ÖVERSITTARE
BESSERWISSER
HÄRSKARTEKNIK
NARCISSISTISK

Är 4 ord som passar bra med dig, har knappt "sett maken" till drygare mer nedvärderande människa än dig på ett forum.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, men med subventioner stiger det underliggande priset. Vi vill möjligen ha de priser som gällde tidigare, att få upp konsumtionen är inte önskvärt, det försvårar att få ner priset.
D Daniel 109 skrev:
Uppenbarligen gick det ju att dra ner konsumtionen när det blev dyrt. Så jo en direkt subvention skulle leda till högre konsumtion.
Om elräkningen hamnar på 15kkr utan stöd och 10kkr med stöd jmf med 5kkr samma period förra året så innebär stödet varken högre konsumtion än förra året eller att det är inflationsdrivande.
Både med och utan stöd MINSKAR hushållens disponibla inkomst.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
J jawen skrev:
Du som ekonomisk "kunnig" tycker fortfarande att el-stöd-pengar är "rätta" vägen att gå, vilket är förödande då det driver upp inflationen.
Hur kan minskad disponibel inkomst öht driva inflationen, ta en grundkurs i nationalekonomi!

Förra året 5kkr i elräkning i december
I år 15kkr utan stöd, 10kkr med stöd.
Både med och utan stöd MINSKAR disponibel inkomst för vanliga familjer. Inflationsdrivande…?
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Jag syftar på att det blir högre konsumtion än utan stöden. Något som medför ett högre underliggande elpris än utan stöden.

Om vi i teorin ger samma subvention till alla på marknaden, men inte påverkar utbudet, så kommer det underliggande priset att stiga lika mycket som du subventionerar. Det blir med andra ord enbart en kapitalöverföring till producenterna.
 
J jawen skrev:
ÖVERSITTARE
BESSERWISSER
HÄRSKARTEKNIK
NARCISSISTISK

Är 4 ord som passar bra med dig, har knappt "sett maken" till drygare mer nedvärderande människa än dig på ett forum.
Personangrepp är vanligt när sakargumenten tar slut. Sä har det varit i alla tider. Fokusera på sak, en enskild person är oväsentligt. Lägg bort känslor och situationen JUST DU befinner dig i. Finns andra forum för sånt.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag syftar på att det blir högre konsumtion än utan stöden. Något som medför ett högre underliggande elpris än utan stöden.

Om vi i teorin ger samma subvention till alla på marknaden, men inte påverkar utbudet, så kommer det underliggande priset att stiga lika mycket som du subventionerar. Det blir med andra ord enbart en kapitalöverföring till producenterna.
D Daniel 109 skrev:
Jag syftar på att det blir högre konsumtion än utan stöden. Något som medför ett högre underliggande elpris än utan stöden.

Om vi i teorin ger samma subvention till alla på marknaden, men inte påverkar utbudet, så kommer det underliggande priset att stiga lika mycket som du subventionerar. Det blir med andra ord enbart en kapitalöverföring till producenterna.
Strikt teoretiskt ja. Men det är inte snack om ÖKAD konsumtion utan att den kraftiga komsumtionsminskningen inte blir fullt så kraftig..,
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
MaxHugo
Vill bara påminna vissa om dom funktioner vi har på forumet.

Vill du framhäva ett specifikt ord i din mening använd fet stil.

Vill du rabbla upp olika exempel använd kursiv eller understryk

När ni använder stora bokstäver i hela ord hela tiden, ser man er som ett gnälligt barn
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
MaxHugo MaxHugo skrev:
Vill bara påminna vissa om dom funktioner vi har på forumet.

Vill du framhäva ett specifikt ord i din mening använd fet stil.

Vill du rabbla upp olika exempel använd kursiv eller understryk

När ni använder stora bokstäver i hela ord hela tiden, ser man er som ett gnälligt barn
Får inte till fet stil från mobilen… Hur gör man?
 
MaxHugo MaxHugo skrev:
Vill bara påminna vissa om dom funktioner vi har på forumet.

Vill du framhäva ett specifikt ord i din mening använd fet stil.

Vill du rabbla upp olika exempel använd kursiv eller understryk

När ni använder stora bokstäver i hela ord hela tiden, ser man er som ett gnälligt barn
Du har rätt, men det du skiver är väl OT i denna tråd?
 
MaxHugo
Z Zodde skrev:
Får inte till fet stil från mobilen… Hur gör man?
Kan tyvärr inte visa med en bild, eftersom jag inte kan ladda upp från mobilen.

F fribygg skrev:
Du har rätt, men det du skiver är väl OT i denna tråd?
Och genom att svara mig är du lika skyldig (moment 22) sov gott
 
MaxHugo MaxHugo skrev:
Kan tyvärr inte visa med en bild, eftersom jag inte kan ladda upp från mobilen.


Och genom att svara mig är du lika skyldig (moment 22) sov gott
Nå, forumet styrs väl av forumreglerna och inte av nån gammal roman.
 
D Daniel 109 skrev:
Värdet är ju vad kunden värderar det till.
Nje... värde är mer komplicerat än så. Ett sätt att definiera värdet är där köparen och säljaren är överens om att göra affär.
Om jag värderar "elen" till 15 öre/kWh blir det ju ingen affär...
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Nje... värde är mer komplicerat än så. Ett sätt att definiera värdet är där köparen och säljaren är överens om att göra affär.
Om jag värderar "elen" till 15 öre/kWh blir det ju ingen affär...
Och vad hade hänt om alla värderade elen till 15 öre/kWh?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Och vad hade hänt om alla värderade elen till 15 öre/kWh?
Skulle det vara en retorisk fråga? Det är inte relevant...
 
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Skulle det vara en retorisk fråga? Det är inte relevant...
Klart att det är relevant, det går ju inte att säga ett värde för en vara baserat på en köpare (eller säljare för den delen)?

(eller jo, om det bara finns en enda köpare/säljare, men så är ju inte fallet här)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.