Är också sugen på en reserv invertersvets men funderar på om den kräver 16A proppsäkring eller om 10A räcker. Enligt manual: max effektiv ingångström 11,5 A. På kartongen står som sagt att den inte är lämplig för hemmabruk.

Svetspinnarna saknades i butik.
 
C
F fsn skrev:
Det har jag svårt att tänka mig faktiskt då EMC-kraven som gäller svetsar inte är i närheten av att uppfylla kraven för konsumentprodukter.
Vad jag menar är precis det, att man kategoriserar den som en icke-konsumentprodukt och därmed gäller andra krav. Högst tveksamt så klart, eftersom den fortfarande marknadsförs mot konsument. Vad beträffar ECO-design är väl de kraven överhuvudtaget inte tillämpliga på icke-konsumentprodukter?

Följde den bara med ett halvt öga, men det finns en lång tråd om Lidl:s plasmaskärare och regeluppfyllnad som jag har för mig landade i de påstår att den inte är avsedd för konsumentmarknaden och att den aldrig skulle uppfylla kraven som gäller för konsumentprodukter.
 
Humulus Humulus skrev:
Ja, du får betala alltid betala moms.
MEN däremot så drabbas vissa fraktsätt av att postnord håller dom pga felaktig IOSS.
Får jag alltid betala moms på räkor? Ojdå.
 
F
C cpalm skrev:
Vad jag menar är precis det, att man kategoriserar den som en icke-konsumentprodukt och därmed gäller andra krav. Högst tveksamt så klart, eftersom den fortfarande marknadsförs mot konsument. Vad beträffar ECO-design är väl de kraven överhuvudtaget inte tillämpliga på icke-konsumentprodukter?

Följde den bara med ett halvt öga, men det finns en lång tråd om Lidl:s plasmaskärare och regeluppfyllnad som jag har för mig landade i de påstår att den inte är avsedd för konsumentmarknaden och att den aldrig skulle uppfylla kraven som gäller för konsumentprodukter.
Ingen svets eller plasma i nordamerika eller EU och troligtvis även i andra relativt civiliserade delar av världen uppfyller EMC för konsumentprodukter. Likväl finns det ”fastställande av ekodesign för svetsutrustning” sök på 2019/1784 och det är skarpt från 1 Januari 2023. Dispenser av nåt slag förekommer tydligen har jag hört men det är övergående och jag vet inte på vilket sätt. Du kan även se 60974-1.
 
Av manualen framkommer också att; Enheten är endast avsedd för användning i rum som har en strömbelastningsförmåga på minst 100 A per fas. Någon som vet vad detta betyder?
 
F
N naben skrev:
Av manualen framkommer också att; Enheten är endast avsedd för användning i rum som har en strömbelastningsförmåga på minst 100 A per fas. Någon som vet vad detta betyder?
vad står det ordagrant och i vilket sammanhang?
 
"Obs!
Enheten är endast avsedd för användning i rum som har en strömbelastningsförmåga
på minst 100 A per fas."

Står som eget stycke, tolkar det som under rubrik - EMC-utrustningsklassificering
 
nino nino skrev:
Ja jag tänkte nog att det är så...
Står över och får väl kånka runt på Lunan, man är ju mest lat
Kan du inte sätta hjul på åbäket?
 
F
N naben skrev:
"Obs!
Enheten är endast avsedd för användning i rum som har en strömbelastningsförmåga
på minst 100 A per fas."

Står som eget stycke, tolkar det som under rubrik - EMC-utrustningsklassificering
låter helt orimligt, nåt från en annan marknad, tex US? Nåt som inte skulle ha varit med alls? Den lilla svetsen maxar ut på 3000W vilket skulle varav12,5-13A.. Man bör klara sig väldigt länge på 10A trög säkring.
 
Tror också det om man håller sig på max 100A.
 
F
N naben skrev:
Tror också det om man håller sig på max 100A.

Man svetsar sällan så länge kontinuerligt att det blir ett problem, en pinne bränner du på 30 sekunder sen står svetsen still en stund så det skall inte vara ett problem med 120A. Det blir värre med förlängningskablar.
 
Tack för svaret.
 
Immobil Immobil skrev:
Kan du inte sätta hjul på åbäket?
Jo men oftast ska man ju ut och har grus så det blir ju inte så bra då.
Sen klarar man ju så klart att bära den men tungt är den
 
F
nino nino skrev:
Jo men oftast ska man ju ut och har grus så det blir ju inte så bra då.
Sen klarar man ju så klart att bära den men tungt är den
Låg vikt är verkligen inget kvalitetsmått på en inverter heller.
 
nino nino skrev:
Jo men oftast ska man ju ut och har grus så det blir ju inte så bra då.
Sen klarar man ju så klart att bära den men tungt är den
Är det grus, funkar medar. :cool:

Åter till ämnet!
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.