Ändhylsor är i normalfallet ingen raketforskning som kräver kalibrerade presstryck eller avancerad geometri. Det är en liten rörbit som ska förhindra att kardeler spretar i en plint :). Använder man rätt hylsa till rätt kabeldimension i rätt tillämpning så är det svårt att misslyckas.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Jag är mest nyfiken på var U-klämda ändhylsor är tänkta att användas då jag för tillfället inte kan komma på något ställe själv, och för att jag har en sådan tång. Hittade inget vettigt när jag snabbsökte på nätet
 
Min gissning är att de U-klämda ändhylsorna har en fördel när man skall betala verktyget.
 
  • Haha
Peter2400
  • Laddar…
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Jag är mest nyfiken på var U-klämda ändhylsor är tänkta att användas då jag för tillfället inte kan komma på något ställe själv, och för att jag har en sådan tång. Hittade inget vettigt när jag snabbsökte på nätet
Det är precis som hans.p skriver i inlägg #76 - ”Det är en liten rörbit som ska förhindra att kardeler spretar i en plint” – de ger alltså en mer sammanhållen och massiv ledare. Men de har på inget sätt, nog med material för att självständigt kunna upprätthålla ett kontakttryck och ge ett gastätt förband. Det är det uttagsarrangemang de skall anslutas till - som måste svara för det.

Så en tång som skapar ett U – är sannolikt på samma sätt som de andra tängerna – vara ett sätt att komprimera och mekaniskt hålla fast hylsan till dess att den sticks in i uttaget och blir åtdragen. De tängerna som formar ledaren till en fyrkant eller sexkant – gör dessutom en anpassning av ledarens form - mot uttagets utförande.

Med skammens rodnad på mina kinder, måste jag erkänna att jag själv använt en flacktång de senaste 50 åren – för att ändhylsan skulle sitta kvar till dess att jag fick in den i uttaget och kunde skruva åt. Jag har nog tittat efter ett bättre verktyg – och hade jag hittat ett verktyg som gett en U-formad ledare – hade jag nog fallit för den. Då skulle skruven applicerats mot sidan av U-et.

De tängerna som ger en fyrkantig eller sexkantig ledare är ju så tjusiga att det krävs solglasögon för att kunna titta på dom. Ett par sådana blir det nog med tiden – när jag skippat tanken på en Tesla 3 - tack för tipsen.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Snyggt, men den klämmer ju fyrkantigt.
Blir inte livet lite bättre med sexkanter;)
[bild]
Gammal tråd, men nyfiken på varför rund skulle vara att föredra? Där jag sett hissklämma eller endast skruv har det varit fyrkantig. Tänker att hissklämman pressar ut den jämnt åt sidorna och med endast skruv biter den fint i mitten.
 
kapten_krok kapten_krok skrev:
Gammal tråd, men nyfiken på varför rund skulle vara att föredra? Där jag sett hissklämma eller endast skruv har det varit fyrkantig. Tänker att hissklämman pressar ut den jämnt åt sidorna och med endast skruv biter den fint i mitten.
Är det en någorlunda kvalitet på anslutningen så täcker även en skruv hela bredden på det "hål" som tråden/ändhylsan stoppas in i.
 
E elmont skrev:
Är det en någorlunda kvalitet på anslutningen så täcker även en skruv hela bredden på det "hål" som tråden/ändhylsan stoppas in i.
Absolut. Tänker dock att det bör vara fördelaktigt med kvadratiska anslutningar när hålet är kvadratiskt, typ i normapparater.
 
Det spelar knappast någon roll ändhylsan täcker ju i alla fall bara en liten bit av "hålet".
 
E elmont skrev:
Det spelar knappast någon roll ändhylsan täcker ju i alla fall bara en liten bit av "hålet".
Sant! Undrar bara i.om att man skrivit att livet blir lite enklare med sexkantig, men det måste finnas för- och nackdelar i olika situationer. Har en portabel byggcentral där alla kablar är monterade med fyrkantig ändhylsa.
 
Nu har jag aldrig "sett" nått behov av hylsor i min vardag så jag kanske inte är rätt person att ha åsikter om ändhylsor. För skåpbyggare som använder typ RK ja, men installationselektriker högst diskutabelt.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
kapten_krok kapten_krok skrev:
Sant! Undrar bara i.om att man skrivit att livet blir lite enklare med sexkantig, men det måste finnas för- och nackdelar i olika situationer. Har en portabel byggcentral där alla kablar är monterade med fyrkantig ändhylsa.
Skillnaden är mest att det är enklare verktyg för den fyrkantiga och ytterligare enkel för den som pressar in längs med som ett U jämfört med sexkantiga. Den sexkantiga som har intryck runt om på flera ställen utefter hylsan ger en bättre förbindning så änden blir likt en homogen ledare det spelar ofta mindre roll om hylsan bara ses som ett trådskydd för RK eller andra fintrådiga ledare. Ibland är det ett krav men inte precis som elmont skriver i installationsbranschen där man mest jobbar med EK och FK och i fallen RK i centraler etc ofta med lämpliga anslutningar där man kan ansluta direkt för alla typer.
 
Jag bygger en del apparatskåp, använder aldrig ändhylsor där det är hissklämmor, från 1,5 mm2 till 6mm2 RK.
Där det är skruv direkt mot ledaren, t.ex. noll och skyddsjordskenan, alltid ändhylsa, men jag pressar aldrig, det gör skruven så bra.
Lika med en stickpropp, ändhylsa om det är skruv direkt mot ledare.
Protte
 
E El-Löken66 skrev:
Hej, tror sällan det har med lathet att göra. Normapparater har ofta hissklämmor, du kan ju undersöka hur bra anläggningsytan blir i de bägge fallen, utan ändhylsan breder ju kardelerna ut sig och får perfekt kontakt.
Ibland får man inom styr handlingar där det är krav, ändhylsa på givare… suck alltså :)
4-20mA med hylsa… wtf

Har aldrig haft nåt uppbrunnet skåp som saknar hylsor.
Så tror du har en poäng här löken
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Jag bygger en del apparatskåp, använder aldrig ändhylsor där det är hissklämmor, från 1,5 mm2 till 6mm2 RK.
Där det är skruv direkt mot ledaren, t.ex. noll och skyddsjordskenan, alltid ändhylsa, men jag pressar aldrig, det gör skruven så bra.
Lika med en stickpropp, ändhylsa om det är skruv direkt mot ledare.
Protte
Försöker du säga att det du gör är vettigt och bra något att rekommendera? Du kunde säkert med fördel hoppa över hylsor helt och hållet.

Du är ju veteran på många sätt så varför ange sätt som i större sammanhang dvs där din metod testas över stora antal ger upphov till fel och problem?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.