Hej!

Vad ska korrekt avstånd mellan fästen vara om man har MAFI-fästen och stående 1 x 1.65m paneler på 3tak med betongpannor med 45-graders lutning? Underleverantören har påbörjat installationen men det känns att 1.2m mellan fästen (som enbart hänger i läkten) är på tok för glest för så stora paneler?

Det handlar alltså om "krokar" som håller i skenor för solpaneler.
 
Z Zakalwe skrev:
Hej!

Vad ska korrekt avstånd mellan fästen vara om man har MAFI-fästen och stående 1 x 1.65m paneler på 3tak med betongpannor med 45-graders lutning? Underleverantören har påbörjat installationen men det känns att 1.2m mellan fästen (som enbart hänger i läkten) är på tok för glest för så stora paneler?

Det handlar alltså om "krokar" som håller i skenor för solpaneler.
Står det inte i MAFIs monteringsanvisning och troligen i Snö och vindlastberäkningen ?
 
M mortimer skrev:
[länk]
Precis vad jag letade efter! Tack!
Jag är bara dum kund som kontrollerar installationen...så jag antar att installatören vet vad håller på med. Men tänkte dubbelkolla.
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
Marine lavale
Rekommenderat avstånd mellan fästen för MAFI-fästen och stående 1 x 1.65m paneler på ett tak med 45-graders lutning bör vara 1,5-2 meter. Avståndet bör vara mer än 1,2 meter, eftersom större avstånd ger en högre säkerhet för panelerna. Det är viktigt att följa tillverkarnas rekommendationer och lokala byggregler för att säkerställa att installationen är korrekt och säker.
 
Hmm...PDF:en säger bara "placera fästen med cc-avstånd baserad på vindlastberäkningen. Finns det någon tabell man kan titta på?
 
Marine lavale Marine lavale skrev:
Rekommenderat avstånd mellan fästen för MAFI-fästen och stående 1 x 1.65m paneler på ett tak med 45-graders lutning bör vara 1,5-2 meter. Avståndet bör vara mer än 1,2 meter, eftersom större avstånd ger en högre säkerhet för panelerna. Det är viktigt att följa tillverkarnas rekommendationer och lokala byggregler för att säkerställa att installationen är korrekt och säker.
Jag förstår inte. Hur kan långt mellan fästen ge mer säkerhet för paneler? Vi pratar alltså om fästen som håller i skenor som paneler vilar i?
 
Här är det Mafis vind- och snölastberäkningsprogram
https://www.mafigroup.com/solar/
Det verkar som du behöver be om lösenord.

Du kan även gå till konkurrenten Weland Stål welandstal.se där på deras hemsida finns webbaseraet beräkningsprogram för snö- och vindlaster. Behövs inget lösenord, bara och köra. Så kan du jämföra.

marinelaval,
du menar högst 1,5 m avstånd mellan takfästena i horisontell ledd? 1,5 meter är väldigt långt för att vara avstånd mellan takfästen. Det brukar vara högst 1,2 m.
 
Redigerat:
  • Gilla
Zakalwe
  • Laddar…
Det verkar vara lite hemligt med beräkningar...enbart MaFi beräkningsprogrammet kan berätta vad är korrekta CC-måttet mellan fästen? Jag vill bara veta lite på ett ungefär. Vissa pratar om så lite som CC30 så jag undrar bara om 120cm är vedertaget för 1m breda stående paneler.

Weland Stål är bra men det är andra sorts fästen.
 
Har fått tag på beräkningsprogram nu.

Fast en sak till blir jag inte klok på. Fästen är MaFi men skenor är i alu. Ser ut som K2 skenor. Har MaFi aluminiumskenor?
 
Blanda montagesystem är det inget bra om så skett. Då är det ingen garanti som gäller från någon av parterna.
MAFis system ser ju lite annorlunda ut mot övriga som förekommer på marknaden, skenorna har ju hål motsvarande väggskenor för hyllsystem
 
  • Gilla
Zakalwe
  • Laddar…
Marine lavale Marine lavale skrev:
Rekommenderat avstånd mellan fästen för MAFI-fästen och stående 1 x 1.65m paneler på ett tak med 45-graders lutning bör vara 1,5-2 meter. Avståndet bör vara mer än 1,2 meter, eftersom större avstånd ger en högre säkerhet för panelerna. Det är viktigt att följa tillverkarnas rekommendationer och lokala byggregler för att säkerställa att installationen är korrekt och säker.
...är detta trollning? Fästen för MAFI-fästen? 2 meter? Det finns inget "rekommenderat avstånd", avståndet beräknas utifrån takets storlek, lutning, terräng och var i landet man befinner sig...och beräkningar säger 45-60cm...

Var fick du dina siffror ifrån?
 
  • Gilla
K. L
  • Laddar…
Zakalwe,
Mafi-fästena du tänker ha på ditt tak fästs endast i sin övre ända och fästet vilar direkt mot betongpannornas ovansida. All last, dvs snö- och vind och egentyngd paneler och skenor kommer att ledas ner i betongpannorna. Då behövs många punkter att leda ner lasten, för att pannorna ska klara det utan att brista, dvs många takfästen behövs.

Det verkar rimligt med 45 - 60 cm horisontellt avstånd mellan takfästena, som du tydligen beräknat fram för just ditt tak med Mafis beräkningsprogram, vilket är ca dubbelt så tätt som då takfästen skruvas i takstol/råspont eller i bärläkten, som ofta är 120 cm. Installatörsfirman måste lyda Mafis beräkningsprogram vad det säger, annars gäller inte Mafis garantier för montagesystemet att det håller i alla väder. Snö- och vindlastberäkningen ska du få av installationsfirman tillsammans med all den andra dokumentationen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Zakalwe
  • Laddar…
Ja, det blir bara att riva och göra om. De har monterat K2 aluskenor på MaFi fästen och dessutom glesat ut mellan fästen rejält. Detta har aldrig beräknats. Tur att jag stoppade i tid. Tack för all hjälp!
 
Z Zakalwe skrev:
Ja, det blir bara att riva och göra om. De har monterat K2 aluskenor på MaFi fästen och dessutom glesat ut mellan fästen rejält. Detta har aldrig beräknats. Tur att jag stoppade i tid. Tack för all hjälp!
Bild ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.