Vi beställde solceller från Midsummer och de skapade en föranmälan till vattenfall den 12/10. Sedan dess är Midsummer klara med anläggningen men vattenfall har fortfarande inte tilldelat en handläggare till ärendet (3,5 månader nu) vilket gör att vi inte kan starta igång anläggningen. När jag ringde dom så finns ingen uppskattad tid när handläggare kan ta hand om ärendet. Skrämmande!

Är det fler här som väntar?
Förhalar vattenfall detta med flit för att de förlorar framtida inkomster!?
 
Är det inte samma handläggare hos Vattenfall som hanterar färdiganmälan som gav installationsmedgivande uitfrån föranmälan ?
 
M mortimer skrev:
Är det inte samma handläggare hos Vattenfall som hanterar färdiganmälan som gav installationsmedgivande uitfrån föranmälan ?
Tydligen inte. Det står bara att dom börjar behandla ärendet 7-8 veckor efter föranmälan.
 
T Tompa_79 skrev:
Tydligen inte. Det står bara att dom börjar behandla ärendet 7-8 veckor efter föranmälan.
Men installatören har fått installationsmedgivande från nätägaren ?
 
M mortimer skrev:
Men installatören har fått installationsmedgivande från nätägaren ?
ja föranmälan är godkänd och Midsummer har slutfört arbetet sedan länge. Det är ju katastrof av vattenfall att det ska ta sådan tid?. Kan man klaga hos energimyndigheten eller liknande?
 
  • Skärmbild: Text; "Förhandsanmälan godkänd", status angiven, detaljer visas vidare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett dokument som bekräftar godkänd förhandsanmälan och uppskattning av handläggningstid på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Startade min Resa i påskas nu är det klart med vattenfall. Så räkna inte med några mirakel.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
A and.wei skrev:
Startade min Resa i påskas nu är det klart med vattenfall. Så räkna inte med några mirakel.
Då hade du isåfall inte fått den nya elmätaren på plats innan du startade projektet. Vattenfall var här och installerade nya mätaren våren 2022.
 
För min del så rådde det lite osäkerhet kring föranmälan när jag började rota i det idag. Jag var helt inställd på att leverantören skickar den i samband med beställning men det fanns ingen registrerad. Lokala nätägaren skriver på hemsidan att de har officiellt 2v för handläggning. Pratade med den avd. hos nätägaren som hanterar föranmälan och då var det just nu bara par dagar handläggningstid. När jag fått besked av min solcellsinstallatör att föranmälan är inskickad så skulle elnätsägaren ta ärendet direkt.
Får hoppas det går likvärdigt fort när det är färdiganmälan sen också.
I detta fallet är det en lokal nätägare i en stad med drygt 100.000invånare

Hos mina föräldrar hade nätägaren varit där efter bara någon dag efter färdiganmälan, besöket tog inte ens 10min där. Mindre ort med max 20.000invänare och lokalt elnätsbolag.

Har du ny elmätare eller måste Vattenfall byta den ?
 
T Tompa_79 skrev:
Då hade du isåfall inte fått den nya elmätaren på plats innan du startade projektet. Vattenfall var här och installerade nya mätaren våren 2022.
Nej jag hade inte en ny mätare men det var inte det som tog tid. Det som tog tid var handläggaren.

Så det där ser jag inte som nån ursäkt att det ska ta nästan 9 månader för lite pappersarbete och byta en mätare som tar 30 min... Dessutom hade de "tekniska" problem med min mätare och det tog tills förra veckan innan de rättade till det.
 
Vart i landet bor ni, är det ett geografiskt problem?
 
Du har fått meddelande om att din föranmäl är komplett och går att hantera.

Nästa steg är installationsmedgivande.

Sista steget är färdiganmälan. Som också skall behandlas och godkännas.

Du är fortfarande på steg #1 och inväntar IM.
 
M mortimer skrev:
Vart i landet bor ni, är det ett geografiskt problem?
haha nej Sthlm
 
R Robert-san01 skrev:
Du har fått meddelande om att din föranmäl är komplett och går att hantera.

Nästa steg är installationsmedgivande.

Sista steget är färdiganmälan. Som också skall behandlas och godkännas.

Du är fortfarande på steg #1 och inväntar IM.
Innebär detta att Midsummer gjort installationen före IM från nätägaren Vattenfall ?!
 
M mortimer skrev:
Innebär detta att Midsummer gjort installationen före IM från nätägaren Vattenfall ?!
Ser inte bättre ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.