Kan passa på att ställa en fråga angående målning av dessa sen. Först tänkte jag måla med linoljefärg. Så jag har inoljat in några karmar med linolja för att ge ett bra skydd. Men nu så har jag förstått att linoljefärg är mycket dyrare an annan utomhusfärg. Så tänker kanske köra med vanlig akrylfärg på bågarna istället.
Så nu undrar jag om man kan måla med akrylfärg om man redan oljat in bågarna med linolja? Fäster färgen då liksom bra? mvh
 
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Kan passa på att ställa en fråga angående målning av dessa sen. Först tänkte jag måla med linoljefärg. Så jag har inoljat in några karmar med linolja för att ge ett bra skydd. Men nu så har jag förstått att linoljefärg är mycket dyrare an annan utomhusfärg. Så tänker kanske köra med vanlig akrylfärg på bågarna istället.
Så nu undrar jag om man kan måla med akrylfärg om man redan oljat in bågarna med linolja? Fäster färgen då liksom bra? mvh
Kan säga så mycket som att det går åt väldigt lite linoljefärg. Man späder grundlagret med terpentin. Hur mycket beror på vilket märke du väljer. Men säg runt 50%. Stryker väldigt väldigt tunt. När du tror att du har strukit tillräckligt tunt, då stryker du ut det lite till. Ungefär så. Sen stryker du andra lagret också utspätt, lika tunt igen. Slutstrykning lager 3, stryker du oförtunnat, också det väldigt tunt. Tror att jag gjorde slut på 2st 1l burkar på 15-16 hela fönster.
Linoljefärg kostar lite mer, men skyddet du får är värt den pengen alla dagar i veckan.

Vad gäller annat val av färg. Du menar nog akrylatfärg. Alkydoljefärg kör vissa på fönster med. Vet ej hur dom går ihop med linoljebehandlat. Men alkydoljefärg kan nog funka. Tror inte att akrylat gör det dock.

Men linoljefärg är känt som en nyttig färg för trä. Det ger ett väldigt bra skydd.
Fönster är värt att lägga en extra slant på, då dom är väldigt väderutsatta.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mnbvcxz och 3 till
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Kan passa på att ställa en fråga angående målning av dessa sen. Först tänkte jag måla med linoljefärg. Så jag har inoljat in några karmar med linolja för att ge ett bra skydd. Men nu så har jag förstått att linoljefärg är mycket dyrare an annan utomhusfärg. Så tänker kanske köra med vanlig akrylfärg på bågarna istället.
Så nu undrar jag om man kan måla med akrylfärg om man redan oljat in bågarna med linolja? Fäster färgen då liksom bra? mvh
Linoljan oxiderar och bildar film så det borde gå att måla över med det mesta om oljan är helt torr. Men jag har inte provat själv. Linoljefärg kostar lite mer men räcker längre. Håller förmodligen längre också. Kan underhållsstrykas med kokt linolja när färgen blir matt. Linoljan suger in i trä och skyddar där plastfärg lägger sig som - plast - utanpå. Plastfärgen skyddar ett tag men stänger sedan in fukten så träet ruttnar i lugn och ro därunder tills färgen börjar flagna. Då kan det ha gått då långt att det inte räcker med ommålning längre. Om man lägger ner mycket jobb på renovering så är det kontraproduktivt att snåla in på färgen.
Mina fönster har nästan klarat de första 100 åren med linoljefärg, trots bristande underhåll längs vägen, de får nu en ordentlig renovering inklusive byte av dåligt trä och jag skulle inte chansa med "modern" färg.
 
  • Gilla
Dheri och 2 till
  • Laddar…
Underbara svar! Ni har övertygat mig! Kommer köra med linoljefärg. Den kanske inte alls blir så mycket dyrare, då det går åt mindre så att säga :)
+ det extra och bättre skyddet det ger är ju också värt tid och pengar i långa loppet.
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 1 till
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Underbara svar! Ni har övertygat mig! Kommer köra med linoljefärg. Den kanske inte alls blir så mycket dyrare, då det går åt mindre så att säga :)
+ det extra och bättre skyddet det ger är ju också värt tid och pengar i långa loppet.
Ett mycket bra val (y)
Man vill inte åka på en till fönsterrenovering i snar framtid efter att man gjort iordning dom en gång. Så allt som snabbar upp processen i utförandet och ökar livslängden på dom, är värt det i slutänden.

Torktiden tar lite längre tid med linoljefärg, men det är ändå värt att använda det.
Kan rekomendera att plocka ut nästa sektion i väntan på tork och slutmontering utav bågarna. Då blir det riktigt effektivt.
Blanda inte ihop delarna med varandra bara. Var noga med att märka upp en bytta för varje fönster och lägga bågarna som hör till varandra ihop, så att allt hamnar där det var innan. Annars kan det bli problem att få allt att passa :)
 
  • Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Ohchips Ohchips skrev:
Ett mycket bra val (y)
Man vill inte åka på en till fönsterrenovering i snar framtid efter att man gjort iordning dom en gång. Så allt som snabbar upp processen i utförandet och ökar livslängden på dom, är värt det i slutänden.

Torktiden tar lite längre tid med linoljefärg, men det är ändå värt att använda det.
Kan rekomendera att plocka ut nästa sektion i väntan på tork och slutmontering utav bågarna. Då blir det riktigt effektivt.
Blanda inte ihop delarna med varandra bara. Var noga med att märka upp en bytta för varje fönster och lägga bågarna som hör till varandra ihop, så att allt hamnar där det var innan. Annars kan det bli problem att få allt att passa :)
Bra tips! Tack
 
  • Gilla
Ohchips
  • Laddar…
Ohchips Ohchips skrev:
Man späder grundlagret med terpentin. Hur mycket beror på vilket märke du väljer.
Nja, det stämmer inte för många fabrikat. Följ tillverkarens anvisningar är mitt tips!
 
krillek krillek skrev:
Nja, det stämmer inte för många fabrikat. Följ tillverkarens anvisningar är mitt tips!
Helt korrekt. Skulle kanske ha förtydligat och skrivit att 50% var ett exempel.

Rekomenderad blandning står alltid på burken.
 
Ohchips Ohchips skrev:
Helt korrekt. Skulle kanske ha förtydligat och skrivit att 50% var ett exempel.

Rekomenderad blandning står alltid på burken.
Min poäng var att vissa linoljefärger inte alls ska spädas med lösningsmedel.
 
  • Gilla
Ohchips
  • Laddar…
Ohchips Ohchips skrev:
Ett mycket bra val (y)
Man vill inte åka på en till fönsterrenovering i snar framtid efter att man gjort iordning dom en gång. Så allt som snabbar upp processen i utförandet och ökar livslängden på dom, är värt det i slutänden.

Torktiden tar lite längre tid med linoljefärg, men det är ändå värt att använda det.
Kan rekomendera att plocka ut nästa sektion i väntan på tork och slutmontering utav bågarna. Då blir det riktigt effektivt.
Blanda inte ihop delarna med varandra bara. Var noga med att märka upp en bytta för varje fönster och lägga bågarna som hör till varandra ihop, så att allt hamnar där det var innan. Annars kan det bli problem att få allt att passa :)
Och målar man nu på vintern kan torktiden bli extremt lång. Jag renoverar ett i taget året om. Jag har tillverkat en uppsättning "extrafönster" för åretruntbruk med dubbla plexiglas som flyttas runt allt eftersom så det går att jobba i den takt man hinner. Grundoljningen med halvolja (50% terpentin och 50% rå linolja) behöver minst två veckors torktid i garaget på vintern. Grundmålningen med hälften rå linolja likaså. På sommaren torkar det snabbare.
 
  • Gilla
Hammare&Spik och 1 till
  • Laddar…
C
krillek krillek skrev:
Min poäng var att vissa linoljefärger inte alls ska spädas med lösningsmedel.
Det är till synes lite olika skolor och lite olika rekommendationer från olika tillverkare.
En halvoljning innan målning motsvarar ju i princip en grundmålning med utspädd färg.
Vill man kunna skylla på tillverkaren om något går snett gör man väl bäst i att följa anvisningarna, men annars tycker jag man kan tillåta sig lite "artistisk frihet" och använda den metod man själv tycker funkar bäst. Oavsett tillverkare lär det gå lika fint att späda med terpentin om man nu vill ha en tunnare färg.
 
  • Gilla
Ohchips
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det är till synes lite olika skolor och lite olika rekommendationer från olika tillverkare.
En halvoljning innan målning motsvarar ju i princip en grundmålning med utspädd färg.
Vill man kunna skylla på tillverkaren om något går snett gör man väl bäst i att följa anvisningarna, men annars tycker jag man kan tillåta sig lite "artistisk frihet" och använda den metod man själv tycker funkar bäst. Oavsett tillverkare lär det gå lika fint att späda med terpentin om man nu vill ha en tunnare färg.
Håller med. Intressant är att Ottossons som tidigare (5-10 år sen) rekommenderade spädning med rå linolja men nu finns det två alternativ enligt deras arbetsbeskrivningar - med eller utan lösningsmedel. Själv har jag målat allt utvändigt med Engwall & Claesson och där är det spädning 50%, 30% och outspädd som gäller för de tre strykningarna. Invändigt kör jag numera uteslutande Wibo och de har ju istället tre olika "burkar", grund, slip och snickeri för tidigare obehandlade snickerier. Är det målat tidigare hoppar man över grunden men oavsett så späder man aldrig deras färger.
 
Det är säkrast att följa tillverkarens rekommendationer om det ska gå att klaga sedan. Vad gäller den där trestegsvarianten som inte ska spädas så har väl tillverkaren spätt färgen i fabriken, gissar jag. Då borde priset vara lägre ju mer utspädd färgen är.
Men det kanske är som färdigblandad spolarvätska, att man betalar dyrt för vattnet?
 
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Så tänker kanske köra med vanlig akrylfärg på bågarna istället.
Akrylfärg är det sämsta man kan använda till snickerier utomhus som målas på flera sidor. På en fasad med luftad baksida och färg på en sida kan det funka hjälpligt, men ska man måla brädorna runtom så kommer det bara dröja några år innan träet är bortruttnat innanför den alltför täta färgen.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
C
imported_Benno imported_Benno skrev:
Men det kanske är som färdigblandad spolarvätska, att man betalar dyrt för vattnet?
Så är det åtminstone för Gysinges färdigutspädda grundfärg. Samma pris som den outspädda... Sen kanske den förvisso har en högre pigmenthalt(?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.