David Wallin David Wallin skrev:
Istället för att tjafsa om vad som är onödigt eller inte så funderar jag på automationer som kan anses nödvändiga, eller åtminstone praktiska.

- Ute- / fönsterbelysning med styrning efter solen.
- Motorvärmarstyrning med hänsyn till utetemperatur.
- Styrning av VVB och värme till billigare timmar.

Fler förslag?
Mycket är ju redan nämnt i tråden men jag kan upprepa mina favoriter:

- Samma som din första punkt. Jag ämnar också lägga till rörelsesensorer samt dimbara lampor, så fasadbelysningen normalt är kanske 20% under natten, men om någon rör sig runt huset dimmas de upp till 100%
- Notis att garageporten verkligen stängts, så jag slipper stå och titta att den sega porten verkligen når golvet samt att jag får notis kl 23:00 om porten av någon anledning står öppen.
- Tempövervakning med notis om kyl, frys eller frysbox överstiger temperaturer jag valt.
- Notis när tvätt/diskmaskin är klar.
- Någon lagt något i brevlådan.
- Notis när bastun uppnår badtemperatur.
- Neddimning av lampan i duschutrymmet när bastun uppnått badtemperatur (ej ännu kontrollerat ifall det fungerar som det ska).
- Fjärrkontroller som bryter strömmen till diverse standby-prylar.
- Schemalagd styrning (som jag enkelt ändrar) av poolfilterpumpens körningar på sommaren. Detta kommer i sommar kompletteras med temperaturavkänning av den solfångarpanel jag ska koppla in och lägga på taket. När vattnet i solfångaren är X grader högre än i poolen ska pumpen starta och när temperaturen jämnats ut ska den stanna igen. Notis när poolvattnet uppnått måltemperatur så jag vet att jag ska stänga solfångarslingan.
- Notis när det regnar/blåser hårt.
- Brandvarnare som skickar notis vid larm.
- Ett enkelt inbrottslarm med diverse sensorer som ger notis så jag kan ringa någon av mina alerta grannar. Jag skulle även kunna lägga in att alla de får notis också...men så långt har jag inte sträckt mig. :cool:

En sak jag skulle vilja ordna är automatisk avstängning av vattnet till diskmaskinen som styrs av maskinens effektförbrukning. Alltså att vattnet alltid är avstängt, men när ett program startas så slås vattnet på. När programmet sedan är över så stängs vattnet av. Nu i elbesparingstider ska man ju köra maskinerna på nätterna, och det känns alltid lite nojigt att slå på vattnet manuellt vid läggdags och sätta maskinens timer på kanske 5 timmar och sedan ska vattnet vara på tills första person vaknar.
 
Redigerat:
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
J
M MrDizzy skrev:
Keypad och ett "dana lock" ?
dvs man kan låsa upp med en kod istället för nyckel s

webutomhus camera och ett "dana lock" för att kunna öppna för hantverkare remote?
Jag störde mig på att hitta ytterdörren olåst när man skulle gå ut på morgonen så nu har jag lagt in en automation att om man släcker alla lampor efter mörkrets inbrott så låser ytterdörren sig. Funkar bra med Yale Linus officiella integration.
 
J Jocke Best skrev:
Jag störde mig på att hitta ytterdörren olåst när man skulle gå ut på morgonen...
Vi har problem med att vi missar att låsa altandörrarna (vi har tre stycken). Dessvärre har jag inte hittat någon lösning på det, eftersom låsningen är en konstig ring på handtaget som ska skjutas in mot dörren för låsning och vice versa. Det ligger i planen att byta ut hela handtagsmekanismen mot någon annan variant.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
P Paxman skrev:
En sak jag skulle vilja ordna är automatisk avstängning av vattnet till diskmaskinen som styrs av maskinens effektförbrukning. Alltså att vattnet alltid är avstängt, men när ett program startas så slås vattnet på. När programmet sedan är över så stängs vattnet av. Nu i elbesparingstider ska man ju köra maskinerna på nätterna, och det känns alltid lite nojigt att slå på vattnet manuellt vid läggdags och sätta maskinens timer på kanske 5 timmar och sedan ska vattnet vara på tills första person vaknar.
Är du beredd att lägga några kronor (as många men vafaaan, automatisering juh! ;) ) så har jag en lösning:
* Kulventil ( https://www.rinkabyror.se/artiklar/ror-och-rordelar/kulventiler-2/kulventiler-klam/ )
* lite koppar rör för att fästa ordentligt på båda sidor om kulventilen
* en smart ventilavstängning ( https://www.m.nu/varme-kyla/motordriven-ventilavstangning-flow-stop-2) (finns även som zigbee)

Sen bara att styra som du vill ha det
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Enklare och billigare med IKEA knycklan:
https://www.ikea.com/se/sv/p/knycklan-elektronisk-diskmaskinsavstaengning-20425724/

Jag har lagt in den i HA och har samma fundering som Paxman, men har inte kommit till skott. Problemet är kanske att tillräckligt säkert detektera att maskinen är igång? När den ska ta in vatten så är ju inte några andra funktioner i maskinen igång, så strömförbrukningen borde vara ganska låg?
 
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Enklare och billigare med IKEA knycklan:
[länk]

Jag har lagt in den i HA och har samma fundering som Paxman, men har inte kommit till skott. Problemet är kanske att tillräckligt säkert detektera att maskinen är igång? När den ska ta in vatten så är ju inte några andra funktioner i maskinen igång, så strömförbrukningen borde vara ganska låg?
Nice! visst inte ens att den fans. Tackar och bockar
 
useless useless skrev:
Enklare och billigare med IKEA knycklan:
[länk]

Problemet är kanske att tillräckligt säkert detektera att maskinen är igång? När den ska ta in vatten så är ju inte några andra funktioner i maskinen igång, så strömförbrukningen borde vara ganska låg?
Jag har en Fibaro smart plug till diskmaskinen (även tvättmaskinen) och den har en upplösning på 0,1 W. Så om du väljer att den inte ska rapportera sin egen förbrukning, som ligger på någon tiondels watt, så räcker det med att du sätter maskinen i standby för att du ska kunna få Knycklan att öppna vattnet.

Nu är ju alla maskiner olika, så det gäller att se hur energiförbrukningen är i dess cykel. Jag har inte kollat, men jag skulle tro att vår maskin på standby (alltså timer) drar just någon tiondels watt. När timern räknat ned så börjar den alltid med att pumpa ut ev. kvarvarande vatten, vilket ger en rejäl energitopp. Just den toppen kommer jag använda som trigger för Knycklan. Sen kommer jag använda samma trigger som skickar notis om att maskinen är färdig att stänga Knycklan.

Om din maskin inte pumpar ut vatten vid programstart, så måste ju ändå någon slags elektromagnet öppna en ventil för att släppa på vatten in, så den strömspiken borde du ju kunna använda som trigger. (y)
 
Jo, den börjar nog med att pumpa ut vatten så det borde vara lugnt. Maskinen är ny och jag har aldrig slagit på den...
Problemet med att detektera när magnetventilen öppnar är att maskinen kan ha nån inbyggd varning för att vattnet inte är på. Vår gamla maskin reagerar på nån sekund om den öppnar ventilen och det inte blir tryck, så om inte automatiseringen i HA reagerar snabbare än så kan det bli fel.

Dock har den nya maskinen WiFi och nån inbyggd fjärrstyrning vi app, så det kanske går att styra både tillslag av maskinen och vattnet direkt från HA.

Har inte grottat ner mig i det än.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Nice! visst inte ens att den fans. Tackar och bockar
Förutom Zigbee så har den även ett vattenlarm man kan sätta på nåt bra ställe och läsa av i HA.
 
  • Gilla
Paxman och 1 till
  • Laddar…
Någon med en Easee-laddare här som stoppat in den i HA? Jag använder den här integrationen och funderar över det bästa sättet att starta och stoppa laddning på tider jag vill.
Just nu får jag en ändrad status från bilen när den kopplas bort, vilket slår av Easee-boxen. När bilen sedan kopplas in igen slås boxen på.

Det känns det lite sådär att använda sig av bilens status för att slå igång laddningen, dels för att laddaren hemma även drar igång om jag kopplar in bilen på en laddare på stan, dels för att uppkopplingen till bilen inte känns lika säker som uppkopplingen till boxen.
Sedan om switch.XXXX_is_enabled är det bästa sättet att starta stoppa laddning eller vilken sätt som är rekommenderat.

Såhär ser alltså min nuvarande automation för att stoppa laddning när jag kopplar från bilen ut:
Skärmdump av kod: automation för smart hem, laddningskabel avkopplad, stänger av strömbrytare, skickar notis.
Sedan är laddaren avstängd tills jag väljer att slå på den igen, vilket antingen kan göras manuellt, eller automatiskt när elpriset är lågt och batterinivån i bilen är under en viss nivå och bilen inkopplad.

Hur gör ni?
 
P Paxman skrev:
Vi har problem med att vi missar att låsa altandörrarna (vi har tre stycken). Dessvärre har jag inte hittat någon lösning på det, eftersom låsningen är en konstig ring på handtaget som ska skjutas in mot dörren för låsning och vice versa. Det ligger i planen att byta ut hela handtagsmekanismen mot någon annan variant.
DU kan lägga ett larm iallafall.
 
useless useless skrev:
Problemet med att detektera när magnetventilen öppnar är att maskinen kan ha nån inbyggd varning för att vattnet inte är på. Vår gamla maskin reagerar på nån sekund om den öppnar ventilen och det inte blir tryck, så om inte automatiseringen i HA reagerar snabbare än så kan det bli fel..
Ah...vår maskin tar nog upp till en minut på sig innan den stoppar och blinkar rött ifall man glömt att vrida på kranen. Du får installera den nya och testa.

Om maskinen går att lägga in i HA så är det ju dock ett ickeproblem. (y) Det är ju också en av fördelarna med ett hemautomationssystem...man slipper ha en massa olika appar för att styra sina grejer. Allt är samlat under en och samma app, och det går att skapa scenarier med prylar från olika tillverkare.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
DU kan lägga ett larm iallafall.
Hur tänker DU då?
 
Nissens
tveksamt tveksamt skrev:
Någon med en Easee-laddare här som stoppat in den i HA? Jag använder den här integrationen och funderar över det bästa sättet att starta och stoppa laddning på tider jag vill.
Just nu får jag en ändrad status från bilen när den kopplas bort, vilket slår av Easee-boxen. När bilen sedan kopplas in igen slås boxen på.

Det känns det lite sådär att använda sig av bilens status för att slå igång laddningen, dels för att laddaren hemma även drar igång om jag kopplar in bilen på en laddare på stan, dels för att uppkopplingen till bilen inte känns lika säker som uppkopplingen till boxen.
Sedan om switch.XXXX_is_enabled är det bästa sättet att starta stoppa laddning eller vilken sätt som är rekommenderat.

Såhär ser alltså min nuvarande automation för att stoppa laddning när jag kopplar från bilen ut:
[bild]
Sedan är laddaren avstängd tills jag väljer att slå på den igen, vilket antingen kan göras manuellt, eller automatiskt när elpriset är lågt och batterinivån i bilen är under en viss nivå och bilen inkopplad.

Hur gör ni?
Jag använder Easees app, den fungerar riktigt bra! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.