Nybliven husägare söker råd!

Vi bor i ett hus (1982) med mekanisk frånluft.
Vi har bott i huset 2 månader och ganska tidigt tyckte vi att fukten i badrummet på nedervåningen var ett problem när vi duschade. (tog 30-60 minuter att få bort och likande en ångbastu)
Toalettpapper som matades till ventilen sög inte fast över huvudtaget.

En Pax Passad 30 installerades och fungerar ypperligt med att ventilera bort fukten.
Problemet är nu att imman letar sig upp på toaletten på övervåningen genom frånluftsventilen.

Går jag upp och kontrollerar den samtidigt som jag skriver detta inlägg, står det stilla där uppe (drar varken till eller från genom ventilen), och om jag drar igång Pax-fläkten innan jag går upp så känner jag att det trycker ut luft från frånluften.
Det är således inte bara imma som letar sig upp, utan all luft som Pax-fläkten ventilerar

På nedervåningen ser det ut såhär:
Röd = spaltventiler
Grön = Frånluft / Pax / Spisfläkt
Ritad planlösning för en lägenhet med tre sovrum, badrum, kök och vardagsrum. Beskrivningar och symboler indikerar funktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På övervåningen ser det ut såhär:
(Saknas spaltventiler)
Grön = Frånluft (som just nu trycker ut luft)
Ritning av övervåningen i ett hus med sovrum, allrum, WC och klädkammare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att ha studerat diverse trådar här så inser jag att jag är kort om tilluft på övre plan, och jag har försökt simulera tilluft på övre plan genom att öppna fönsterna och se om det skapar drag in på toaletten, vilket det inte gör. Pax-fläkten trycker fortfarande ut luft.

Värt att notera är att vi aldrig har problem med matos, och vi har dessutom en extra frånluft i köket utöver spisfläkten som suger fast ett toalettpapper om den matas med det - så frånluften fungerar ju till viss del.

Hur hade ni tänkt här?
Mvh, Linus
 
L L.Martin skrev:
Nybliven husägare söker råd!

Vi bor i ett hus (1982) med mekanisk frånluft.
Vi har bott i huset 2 månader och ganska tidigt tyckte vi att fukten i badrummet på nedervåningen var ett problem när vi duschade. (tog 30-60 minuter att få bort och likande en ångbastu)
Toalettpapper som matades till ventilen sög inte fast över huvudtaget.

En Pax Passad 30 installerades och fungerar ypperligt med att ventilera bort fukten.
Problemet är nu att imman letar sig upp på toaletten på övervåningen genom frånluftsventilen.

Går jag upp och kontrollerar den samtidigt som jag skriver detta inlägg, står det stilla där uppe (drar varken till eller från genom ventilen), och om jag drar igång Pax-fläkten innan jag går upp så känner jag att det trycker ut luft från frånluften.
Det är således inte bara imma som letar sig upp, utan all luft som Pax-fläkten ventilerar

På nedervåningen ser det ut såhär:
Röd = spaltventiler
Grön = Frånluft / Pax / Spisfläkt
[bild]
På övervåningen ser det ut såhär:
(Saknas spaltventiler)
Grön = Frånluft (som just nu trycker ut luft)
[bild]

Efter att ha studerat diverse trådar här så inser jag att jag är kort om tilluft på övre plan, och jag har försökt simulera tilluft på övre plan genom att öppna fönsterna och se om det skapar drag in på toaletten, vilket det inte gör. Pax-fläkten trycker fortfarande ut luft.

Värt att notera är att vi aldrig har problem med matos, och vi har dessutom en extra frånluft i köket utöver spisfläkten som suger fast ett toalettpapper om den matas med det - så frånluften fungerar ju till viss del.

Hur hade ni tänkt här?
Mvh, Linus
Har du något möjlighet att se hur rören är dragna till frånluften från båda badrummen?
 
Mekanisk frånluft, sitter fläkten i spiskåpan eller var sitter fläkten?
 
T Tompafix skrev:
Har du något möjlighet att se hur rören är dragna till frånluften från båda badrummen?
Tyvärr inte, inte till min vetskap utan att riva ner allt innertak.
 
S Srixon skrev:
Mekanisk frånluft, sitter fläkten i spiskåpan eller var sitter fläkten?
Har en Autoterm 150F i tvättstugan som sköter ventilationen.
 
Har du rengjort filtret i Autotermen?
 
Går fläkten på Autoterm 150F, finns det filter som är nedsmutsad?
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Att komplettera vent.systemet med pax-fläktar är inte optimalt. Värmepumpens fläkt ska hantera utsuget.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Har du rengjort filtret i Autotermen?
Har dammsugit det, men inget mer. Tänker du att köra i diskmaskin eller liknande?
 
S Srixon skrev:
Går fläkten på Autoterm 150F, finns det filter som är nedsmutsad?
Fläkten går, det hörs och känns på rören som går in i Autoterm. Har även provat att justera fläkthastighet utan någon förändring i frånluften.
Gällande filter, har dammsugit filtret men inget mera. Köra i diskmaskin, eller bara varmt vatten som förslag?
 
E etompau skrev:
Att komplettera vent.systemet med pax-fläktar är inte optimalt. Värmepumpens fläkt ska hantera utsuget.
Noterat, men nu är vi där vi är :D
 
Det är ingen som har justerat frånluftdonen. Kanske dags för en ny injustering.
 
Har du noterat om där är utsug från någon av ventilerna?
Ta loss en utsugsventil och känn efter. Justering av ventilerna i detta läge är onödigt.

Kanske behövs det en rejäl rengöring av systemet.
 
E etompau skrev:
Har du noterat om där är utsug från någon av ventilerna?
Ta loss en utsugsventil och känn efter. Justering av ventilerna i detta läge är onödigt.

Kanske behövs det en rejäl rengöring av systemet.
I frånluften i köket är där bra utsug. Där fastnar toalettpapper. Inte någon annanstans.
 
L L.Martin skrev:
I frånluften i köket är där bra utsug. Där fastnar toalettpapper. Inte någon annanstans.
Ta loss en ventil i badrummet (vrid hela ytterringen) och kolla sedan in i röret. Låter som det är stopp någonstans i rören.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.