J jawen skrev:
Andreas är ju en mycket kompetent utbildad ekonomisk lirare i den "högre ligan", även om alla kan "missförstå" någonting inom kedjan "elhandel".

Men du tycker han är käpprätt ute & cyklar med sin åsikt då tydligen, att han inte har nån poäng i det han skriver?.
En mycket kompetent ekonomiskt skolad person kan inte lyckas missförstå elmarknaden så totalt när den varit i focus ett år.

Det stämmer att att det är en olämpligt stor kapitalöverföring till exempelvisvattenkraftsägare. Men eftersom han inte förstår varför så försvinner poängen.
 
J jawen skrev:
Exakt vad menar du med det Zodde?

Har inte en aning om hur den killen röstar, men är intresserad av ditt resonemang här.
Så vad menade du med det?
J jawen skrev:
Exakt vad menar du med det Zodde?

Har inte en aning om hur den killen röstar, men är intresserad av ditt resonemang här.
Så vad menade du med det?
Tycker det osar förakt och förlöjligande av marknadsekonomin som minsann borde klara av sådana här situationer.

Han skriver ”
En viktigare fråga är varför det behövs något (el)stöd överhuvudtaget.

Den enda orsaken är nämligen den mekanism som används för att bestämma priset på el,”


Den enda orsaken?
Vi har krig i Europa (nämner han knappt) och DET är den helt avgörande orsaken.
Mekanismen han pratar om har vi haft hela årtusendet.


Sen missförstår han helt med sitt exempel om maratonlöparen.
 
D Daniel 109 skrev:
inte lyckas missförstå elmarknaden så totalt när den varit i focus ett år.
Han kanske inte har missförstått den "totalt" heller för det låter FÖR konstigt, det kan han inte ha gjort med sin bakgrund.
Sen kan man ju alltid missförstå en liten detalj i alltihopa.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Tycker det osar förakt och förlöjligande av marknadsekonomin som minsann borde klara av sådana här situationer.

Han skriver ”
En viktigare fråga är varför det behövs något (el)stöd överhuvudtaget.

Den enda orsaken är nämligen den mekanism som används för att bestämma priset på el,”


Den enda orsaken?
Vi har krig i Europa (nämner han knappt) och DET är den helt avgörande orsaken.
Mekanismen han pratar om har vi haft hela årtusendet.


Sen missförstår han helt med sitt exempel om maratonlöparen.

Jaha....Så då är han röd för det alltså?
Förstår fortfarande inte din logik, i att det han skrev innebar att han ska vara röd.

Men det förklarade du ju inte heller.
 
  • Gilla
Raimo T och 1 till
  • Laddar…
Hans jämförelse är fullständigt galen. Både att priset går upp för att en person är beredd att betala högt och prisvariationen. Jämförelsen med flaskvattnet blir helt fel. Någon som förstår skulle inte utrycka sig på det sättet.
 
J jawen skrev:
Han kanske inte har missförstått den "totalt" heller för det låter FÖR konstigt, det kan han inte ha gjort med sin bakgrund.
Sen kan man ju alltid missförstå en liten detalj i alltihopa.
Han anser Nordpool vara en ”obskyr” marknad. Uttrycket använder han sannolikt för han själv inte följt den tidigare.
Börs med timvis fixing med bud en gång om dagen är vanlig utomlands men såvitt jag vet finns inget motsvarande i Skandinavien ( närmast är börsernas öppning och stängningscall ) innan Nordpool, kan vara en anledning till hans okunskap. Okunskap som lyser igenom när han totalt misslyckas å förklara marginalprissättning.
Populistisk text men passar nog Aftonbladets läsare. Är inte säker den hade sett likadan ut i DI, DN lr SvD
 
J jawen skrev:
Jaha....Så då är han röd för det alltså?
Förstår fortfarande inte din logik, i att det han skrev innebar att han ska vara röd.

Men det förklarade du ju inte heller.
Sa jag det?
Eller frågade jag OM han var det?

Han anser Ekenstjänas modell (som hyllas av vänstern) som rimligare. Han menar Nordpool är sårbara för manipulation även om det aldrig påvisats. Marknadsekonomi är inte lösningen…

Jag skulle själv sätta en slant på att han är röd men jag vet självklart inte…
 
Redigerat:
Nåja, han har ju rätt.
 
V videopac skrev:
Nåja, han har ju rätt.
Rätt i vad?
Rätt i att det blir tokigt just nu-ja.
Rätt i varför det blir tokigt-nej.
 
D
J jawen skrev:
Andreas är ju en mycket kompetent utbildad ekonomisk lirare i den "högre ligan", även om alla kan "missförstå" någonting inom kedjan "elhandel".

Men du tycker han är käpprätt ute & cyklar med sin åsikt då tydligen, att han inte har nån poäng i det han skriver?.
Jag tror det är förmågan att ta ett steg tillbaks och betrakta elhandelssystemet som en del i det stora energihaveriet som rör till det för de som gör en poäng av att förstå och därför hylla en av många pusselbitar.

Det är för mig ett tydligt mönster, förmågan att betrakta energifrågan och samhället tillsammans saknas och då hamnar man lätt i den situationen att alla runt en är idioter. Frågan om hur vi arrangerar Europas energiförsörjning är större än några algoritmer, även om de fungerar så som de var tänkta.
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag tror det är förmågan att ta ett steg tillbaks och betrakta elhandelssystemet som en del i det stora energihaveriet som rör till det för de som gör en poäng av att förstå och därför hylla en av många pusselbitar.

Det är för mig ett tydligt mönster, förmågan att betrakta energifrågan och samhället tillsammans saknas och då hamnar man lätt i den situationen att alla runt en är idioter. Frågan om hur vi arrangerar Europas energiförsörjning är större än några algoritmer, även om de fungerar så som de var tänkta.
För attkunna föra en diskussion om saken, krävs det att man förstår hur det fungerar.
Det finns ett bra uttryck på engelska "asdäsumption is the mother of all fuckups",.

Vad gäller potentiella problem med pay-as-cleared i allmänhet, och användandet vid elhandel i synnerhet, finns det en hel del studier från åtminstone 2000 och framåt. Men för att kunna ta till sig dem och argumentera utifrån dem, måste man görstå de mekanismer som beskrivs.

Jag tycker det är rätt självklart att man ska diskutera utifrån fakta och inte utifrån gissningar och falsarier. Men det är jag det.

Sen kan man inte frånse att Marginalprissättnimg har gynnat oss i sverigr rejält under åren fram till ca 2021 nångång, då.nackdelarna började bli påtagliga. Orsaken till de höga priserna är flera, rysslands invasion av Ukraina i februari 2022 är dock inte en grundorsak, däremot har den indirekt gjort att prisbilden cementerats.
 
Nej, det handlar inte om att hylla systemet.
Men när folk tar ett steg tillbaka och föreslår lösningar som är helt galna eftersom de saknar kunskap i hur systemet fungerar blir inte heller bra.
 
  • Gilla
fiskbuggaren och 1 till
  • Laddar…
Vilket system syftar du på?
Handeln eller produktionen?
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
D
S sunqan skrev:
För attkunna föra en diskussion om saken, krävs det att man förstår hur det fungerar.
Det finns ett bra uttryck på engelska "asdäsumption is the mother of all fuckups",.

Vad gäller potentiella problem med pay-as-cleared i allmänhet, och användandet vid elhandel i synnerhet, finns det en hel del studier från åtminstone 2000 och framåt. Men för att kunna ta till sig dem och argumentera utifrån dem, måste man görstå de mekanismer som beskrivs.

Jag tycker det är rätt självklart att man ska diskutera utifrån fakta och inte utifrån gissningar och falsarier. Men det är jag det.

Sen kan man inte frånse att Marginalprissättnimg har gynnat oss i sverigr rejält under åren fram till ca 2021 nångång, då.nackdelarna började bli påtagliga. Orsaken till de höga priserna är flera, rysslands invasion av Ukraina i februari 2022 är dock inte en grundorsak, däremot har den indirekt gjort att prisbilden cementerats.
Saken är ju inte den lilla fjuttedetaljen, det större problemet är såklart att vi har byggt ett system som innebär att våra fiender genom detta kan fjärrstyra våra samhällen. Förutom de uppenbara finansiella konsekvenserna, i första, andra och tredje led, så ser vi hur framgångsrikt vi splittras, bland folket i stort och ända upp i vår regering där vi nu ser hur stats och näringsminister drivs isär av denna frågan.

Så handelsplats hit och handelsplats dit, resultatet är att vår ekonomi och våra samhällen spricker lite och att vi genom hur vi byggt det lämnade över fjärrkontrollen till våra värsta fiender.

Det får såklart ses som ännu en framgång för de som vill påverka och bestämma hur vi lever men det är nog dags att börja ta sig ur den tvångströjan, även om det blir lite kämpigt och någon helig och perfekt algoritm får offras på kuppen. Vi ska i alla fall inte vara rädda för att de som inte ser helheten kommer uppleva det som lite galet.
 
  • Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Han anser Nordpool vara en ”obskyr” marknad. Uttrycket använder han sannolikt för han själv inte följt den tidigare.
Börs med timvis fixing med bud en gång om dagen är vanlig utomlands men såvitt jag vet finns inget motsvarande i Skandinavien ( närmast är börsernas öppning och stängningscall ) innan Nordpool, kan vara en anledning till hans okunskap. Okunskap som lyser igenom när han totalt misslyckas å förklara marginalprissättning.
Populistisk text men passar nog Aftonbladets läsare. Är inte säker den hade sett likadan ut i DI, DN lr SvD
Nordpool gör ju bara sitt jobb precis enligt gällande elhandelsavtal inom EU plus Norge.
Sen beror ju "sjukelen" på elhandelsavtalet.
Nu får vi ett gaspristak och sedan kommer ett vinsttak för elproducenter.
Slutligen kommer den stora bataljen med Frankrike och Tyskland om planerbar elproduktion och kärnkraft.
Jag sätter en digital gulpeng att Tyskland får vika ner sig och det såg man redan i gaspristaksfrågan vilka som röstade för eller emot. Macron och Scholz träffades visst också igår....
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.