S SaltisKarin skrev:
Det kostade oss 350kr per rörböj att sanera, har man inte råd med det har man kanske inte råd att bo i villa?
Jag tror inte att det handlar så mycket om själva summan som att de ställer krav på att man ska göra något på väldigt svaga grunder. Mätarfirman har antagligen inte en aning om det är asbest eller ej. Det rimliga vore att ifall de tycker det är viktigt att ta reda på det så skulle de ta dit en expert på egen bekostnad som kunde avgöra det istället för att utan 'bevis' kräva att fastighetsinnehavaren ska komma med intyg.

Vad är nästa steg. Den som ska byta elmätare hör att det prasslar nånstans och kräver intyg på att det inte finns huggormar i närheten av mätarskåpet innan byte kan ske.
 
  • Gilla
Manowar6 och 5 till
  • Laddar…
S Susanne1463 skrev:
Han blev 78 år.
Tilläggas ska att min svärmor dog 2 år innan min pappa. Även hon av lungsäckscancer pga asbest.
Sjukt sammanträffande.
...och nej, de två har inte exponerats vid samma tillfällen. Det kände inte varandra för så länge sedan vid tidpunkten då de måste ha blivit exponerade för ämnet.

Det tar som sagt många år - kan ta upp till 40 år - innan det visar sig.

Alltså 2 nära dödsfall inom min familj inom loppet av 2 år. Så snälla - bagatellisera inte asbestexponering för det dödar! Faktiskt. Jag vill belysa detta då ni kanske inte hör talas om det så ofta. Statistiken säger att det är ca 100 peroner per år i Sverige som dör av det. Vi hade extrem otur alltså... :(

TS frågade om sätt att slippa ta in en firma. Enda rätta mot dig själv och din familj - om du har någon - är att som många skriver, ta in en firma som kollar om det finns eller ej. Lyssna inte på tyckarna här som säger att det inte finns, eller "nog" inte finns av olika anledningar.

Du vill INTE dö på detta grymma sätt - det kan jag lova dig.

Allt gott.
 
  • Gilla
Ann-Christin Asson
  • Laddar…
Borde inte vara svårt att ta på sig en engångsoverall och skyddsmask om man bedömmer att risk föreligger.
De som sanerar har inte mycket mer än så.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
I Ironside skrev:
Aha? Jag bor mitt i ett villakvarter med ett stort eternit tak, en dag bestämmer jag mig för att slänga ner skiten och såga sönder samt gräva ner i trädgården, är det okay?
Det du beskriver är inte ett arbetsmiljöproblem, arbetsmiljö handlar om vad de som utför arbetet som anställda utsätts för.
Du är inte en anställd arbetare när du arbetar på ditt egna tak.
 
S Susanne1463 skrev:
Tilläggas ska att min svärmor dog 2 år innan min pappa. Även hon av lungsäckscancer pga asbest.
På vilket sätt kom hon i kontakt med asbest?
 
Immobil Immobil skrev:
Vad jobbade han med?
Ursäkta en motfråga, men Hur så?

Vill du värdera graden av pappas exponering av asbest mot den i trådstartarens källare?

I så fall är jag intresserad av att svara. Det var inte min avsikt med mitt inlägg. Jag ville bara belysa att det är viktigt att respektera att de som varje dag arbetar i utsatta miljöer och som vill ta extra säkerhetsåtgärder när de ser något som p o t e n t e l l t kan utgöra en risk, ska få göra det utan att häcklas. För exponering dödar.

That's all.
Peace
 
  • Älska
CatharinaX
  • Laddar…
Svaret är ja.
Fastighetsägaren är ansvarig för sin byggnad, kravet på provtagning och inventering hittar du i AFS 1999:3, § 5b.
Kravet framförs även tydligt i asbestföreskriften, § 20. (Även 37, om det rör en rivning)

Om entreprenören demonterar, river asbest utan tillstånd kan denna få sanktionsavgifter, se § 12 i asbestföreskriften, 2006:1

Svaret är ja, du är skyldig att hantera dina farliga ämnen, eller överlåta dem till entreprenören att hantera.
 
P
480Mogge 480Mogge skrev:
Svaret är ja.
Fastighetsägaren är ansvarig för sin byggnad, kravet på provtagning och inventering hittar du i AFS 1999:3, § 5b.
Kravet framförs även tydligt i asbestföreskriften, § 20. (Även 37, om det rör en rivning)

Om entreprenören demonterar, river asbest utan tillstånd kan denna få sanktionsavgifter, se § 12 i asbestföreskriften, 2006:1

Svaret är ja, du är skyldig att hantera dina farliga ämnen, eller överlåta dem till entreprenören att hantera.
Fast att byta en vattenmätare är knappast byggnads eller anläggningsarbete, så AFS gäller knappast mätarbyte.
 
Många
S Susanne1463 skrev:
TS frågade om sätt att slippa ta in en firma. Enda rätta mot dig själv och din familj - om du har någon - är att som många skriver, ta in en firma som kollar om det finns eller ej. Lyssna inte på tyckarna här som säger att det inte finns, eller "nog" inte finns av olika anledningar.
Om det nu är som du säger så ligger jag risigt till redan eftersom jag vistats i källaren rätt ofta sedan 35 år. Jag är mer skraj för att ta bort befintlig isolering än att kapsla in den.
By the way: Jag är snart 75 själv.
 
  • Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Fast att byta en vattenmätare är knappast byggnads eller anläggningsarbete, så AFS gäller knappast mätarbyte.
Det kan vara hårfint, läs definitionerna i § 1, ger dig kanske rätt på den, men tar du bort asbest så hamnar du där direkt.
 
S Susanne1463 skrev:
Ursäkta en motfråga, men Hur så?

Vill du värdera graden av pappas exponering av asbest mot den i trådstartarens källare?
Ja.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
S Susanne1463 skrev:
Tilläggas ska att min svärmor dog 2 år innan min pappa. Även hon av lungsäckscancer pga asbest.
Sjukt sammanträffande.
...och nej, de två har inte exponerats vid samma tillfällen. Det kände inte varandra för så länge sedan vid tidpunkten då de måste ha blivit exponerade för ämnet.

Det tar som sagt många år - kan ta upp till 40 år - innan det visar sig.

Alltså 2 nära dödsfall inom min familj inom loppet av 2 år. Så snälla - bagatellisera inte asbestexponering för det dödar! Faktiskt. Jag vill belysa detta då ni kanske inte hör talas om det så ofta. Statistiken säger att det är ca 100 peroner per år i Sverige som dör av det. Vi hade extrem otur alltså... :(

TS frågade om sätt att slippa ta in en firma. Enda rätta mot dig själv och din familj - om du har någon - är att som många skriver, ta in en firma som kollar om det finns eller ej. Lyssna inte på tyckarna här som säger att det inte finns, eller "nog" inte finns av olika anledningar.

Du vill INTE dö på detta grymma sätt - det kan jag lova dig.

Allt gott.
Med all respekt för dina närstående så tycker jag nog att anekdotisk bevisföring står sig ganska slätt i detta sammanhang. Lägg därtill att den är känslodriven ......

Tycker inte att vi i tråden på något sätt har bagatelliserat asbestens risker, tvärtom. Det som diskuterats är den godtyckliga och enligt flertalet märkliga hanteringen från aktuell entreprenör. Först och främst är det inte ens säkert att det är asbest utan det är en lekmans misstanke om asbest som ligger till grund för entreprenörens krav. Och OM det finns asbest finns den på ett ställe där entreprenören inte ska arbeta. Och slutligen så ...... igen, OM rörisoleringen innehåller asbest så bör det ändå inte spela någon roll då aktuell entreprenör för att fullgöra sitt jobb inte ska riva i den isolering som ev. innehåller asbest.

Självklart ska man ta arbetsmiljö på allvar och jag tror inte att det är någon motsätter sig att det är fastighetsägarens ansvar att aktuell arbetsplats är säker. Problemet är i detta fall dock att den inledande bedömningen är minst sagt bristfällig då den som gjort bedömningen sannolikt är lekman, precis som vi i tråden är. Och ev. asbestutsatt del av TS hus ändå inte bör utgöra någon risk för utförande av aktuellt arbete.
 
  • Gilla
torplover_3000 och 5 till
  • Laddar…
P
480Mogge 480Mogge skrev:
Det kan vara hårfint, läs definitionerna i § 1, ger dig kanske rätt på den, men tar du bort asbest så hamnar du där direkt.
Enligt TS kommer inte mätarbytet att ske i närheten av asbestisoleringen, så inget arbete kommer att ske med asbest, men det finns bundet asbest i rummet.
Precis som i tusentals skolor, sjukhus, kontor och hem i Sverige.
 
  • Gilla
torplover_3000 och 4 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Fast att byta en vattenmätare är knappast byggnads eller anläggningsarbete, så AFS gäller knappast mätarbyte.
Jo vist är det ett sådant jobb då det inte faller under driftsåtgärder. Men här är lagen inte helt klar och då det är mer än en mätare i upphandlingen så är jag rätt säjer på att AMV anser att det faller under byggåtgärder.
 
  • Gilla
CatharinaX
  • Laddar…
BerraBo BerraBo skrev:
Dom vill att firman som gör sanering ska skriva intyg. Beträffande min passning att jag tänkt göra det själv blev svaret att han inte visste om jag fick det. Min kommentar till det att naturligtvis får jag fibbla med mina rör på egen hand.
Vill ju inte ta bort isoleringen heller för då blir det okontrollerbar värme i källaren. Delvis borttag ger ju brottytor som inte tolereras utan behöver inneslutas.
Min idé är att lägga gasbinda i gipsbad och linda på ytterligare lager där det finns brister. Antar att det är gjort så från start.
Privatpersoner får hantera asbest mycket friare än företag.
Du får t.o.m. slänga det gratis på ÅVC men företag får betala dyrt för det.
Såvida dom inte uppdaterat ha hanteringen sen 2016.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.