Å andra sidan är det inte så svårt att gå nedåt i berg heller. Snigeldynamit och/eller soräckkilar fungerar bra.
 
  • Gilla
Nasstromi
  • Laddar…
Om du råkar ha vägarna förbi så kan du låna ett startkit.


Byggarbetsplats med verktyg och material på träreglar, kabelrullar, pelarbockar och byggspännare inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Turbo_Tail och 1 till
  • Laddar…
Som andra har skrivit så borde du nog överväga att bygga ut i markplan innan du ger dig på bågot sånt, blir säkert både billigare och mindre huvudvärk. Dränera källaren med isodrän, pordrän eller dylikt så blir nog det guld!
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Problemet är väl tegelfasaden? Vår står på källarmuren och inte på valvet, så det skulle inte följa med vid ett lyft.
inn står på källaruren och sticker inte ut er än 1 cm från källarmuren så jag tror det borde gå.
 
useless useless skrev:
Om du råkar ha vägarna förbi så kan du låna ett startkit.


[bild]
Kanon :) Nu är vi igång..!!
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
inn står på källaruren och sticker inte ut er än 1 cm från källarmuren så jag tror det borde gå.
Du tappade nått i början där.
Om fasaden står på källarmuren så följer fasaden inte med om ni lyfter källarvalvet (betongbjälklaget).
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Du tappade nått i början där.
Om fasaden står på källarmuren så följer fasaden inte med om ni lyfter källarvalvet (betongbjälklaget).
Då skrev jag tokigt.. jag har ett gjutet betongbjälklag och stenarna står på det gjutna betongbjälklaget. Jag var lite väl snabb och svara ..
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
I Spånga var det någon som lyfte bort huset (typ 170 kvm). Grävde bort hela källaren, byggde ny källare. Och sedan tillbaka med huset. Tror det är 10 år sedan nu.
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
Det som försvårar är väl betongbjälklag och tegelfasad? Trähus är relativt enkla att bygga då som tål lite "flex" (man kan behöva öppna eller ta bort fönstren).
I TS fall är det ju dels viktigt att lyfta någorlunda jämnt så man inte knäcker nåt och dels få med sig fasaden i lyftet.

Men, som sagt var, ingenting är omöjligt. Frågan är bara vad det kostar.
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
Inte svar på TS fråga, men anknyter till ämnet:
Vad väger en normal villa?
 
useless useless skrev:
Det som försvårar är väl betongbjälklag och tegelfasad? Trähus är relativt enkla att bygga då som tål lite "flex" (man kan behöva öppna eller ta bort fönstren).
I TS fall är det ju dels viktigt att lyfta någorlunda jämnt så man inte knäcker nåt och dels få med sig fasaden i lyftet.

Men, som sagt var, ingenting är omöjligt. Frågan är bara vad det kostar.
Jag har ställt frågan till ett företag som jobbar med detta. Jag återkommer när jag fått något svar.
 
M MagHam skrev:
Inte svar på TS fråga, men anknyter till ämnet:
Vad väger en normal villa?
En normal villa i trä väger väl ca 15-20 ton. Tegel och betong väger nog dessvärre mer.. Jag vet inte.
 
Det är tegelfasaden som är problemet. Allt annat är bara "siiand arbeit" det vill säga arbete där man ser hur man skall göra och metoderna ger sig själva. Inga problem där.

Frågan är hur du undviker att spräcka tegelfasaden.........
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det är tegelfasaden som är problemet. Allt annat är bara "siiand arbeit" det vill säga arbete där man ser hur man skall göra och metoderna ger sig själva. Inga problem där.

Frågan är hur du undviker att spräcka tegelfasaden.........
Vet inte om jag vågar själv.. Vill nog göra det med någon som faktiskt gjort det tidigare. Annars får det bli nedåt istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.