B Björkbyns Anna skrev:
Missuppfattning, kolla bilderna...
Bilderna är inte så tydliga.
 
Enligt tidigare in
H håbbe1961 skrev:
Kollade fler tabeller ser ungefär ut samma
1 m3 travad blandved ca. 1250 kWh / [länk]

Men huset har ca 4,2 kwh i värmebehov om man skall gå efter 55w/m2 (äldre hus 76m2)

Skulle då sedan man värmt upp panna klara sig med 2m3 /h
Du missar några decimaler kan man säga annars skulle nog varenda vedeldare i detta land ha stora problem, 2 kubik för att få fram 4.2kw :)
Det betyder två fullvuxna tallar i timmen!
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Enligt tidigare in

Du missar några decimaler kan man säga annars skulle nog varenda vedeldare i detta land ha stora problem, 2 kubik för att få fram 4.2kw :)
Det betyder två fullvuxna tallar i timmen!
Jo det var det jag tyckte, måste kolla på detta igen verkar att få fram mängder ved då det finns olika sett att presentera värden på , enklare med pellets då det anges per ton eller kg
 
Räknade om detta

Räknade om detta till rätt värden,

Att värma din vattenvolym dvs 4+5 radiatorer, panna dvs totalt 450L, från 30 till 50 grader (20 grader i rummet) skulle betyda en energi på 10,45 kwh exkl varmvatten och 10.45 kwh är lika med 2,6kg ved i timmen så det verkar normalt
 
  • Gilla
Brullpupp
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
Bilderna är inte så tydliga.
Ok men kan ta nya bilder nästa vecka när jag är på plats igen.
 
B Brullpupp skrev:
Ok men kan ta nya bilder nästa vecka när jag är på plats igen.
Haj!
Fick du ordning på ditt system? Inga nyheter är goda nyheter? :)
 
  • Gilla
Brullpupp
  • Laddar…
hobbs hobbs skrev:
Haj!
Fick du ordning på ditt system? Inga nyheter är goda nyheter? :)
Jodå, funkar hyfsat... men inte 100% och nu är jag tvungen bo i Sthlm under vintern...
 
B Brullpupp skrev:
Jodå, funkar hyfsat... men inte 100% och nu är jag tvungen bo i Sthlm under vintern...
Trist att det inte löst sig helt och hållet! Trist också att behöva bo i Stockholm. :p Blev det gjort något med systemet som gör att det funkar bättre än när tråden var aktiv sist? Bytte ni termostat i Laddomaten?
 
hobbs hobbs skrev:
Trist att det inte löst sig helt och hållet! Trist också att behöva bo i Stockholm. :p Blev det gjort något med systemet som gör att det funkar bättre än när tråden var aktiv sist? Bytte ni termostat i Laddomaten?
Minns inte var vi var i diskussionerna senast. Men det verkade varit en tröghet i systemet som släppte när jag såväl eldade ren björk föregått av uppvärmning av hela tanken med elpatron. Därefter funkade det hyfsat men sen kom ju varma halvåret. Och nu när jag borde vara där och fortsätta med utvärdering och justering så måste vara i Sthlm...
 
B Brullpupp skrev:
Minns inte var vi var i diskussionerna senast. Men det verkade varit en tröghet i systemet som släppte när jag såväl eldade ren björk föregått av uppvärmning av hela tanken med elpatron. Därefter funkade det hyfsat men sen kom ju varma halvåret. Och nu när jag borde vara där och fortsätta med utvärdering och justering så måste vara i Sthlm...
All right! Vi har precis satt i drift en panna av samma märke fast utan ugn. Känns som att den där trögheten skulle kunna vara en bov även här. Skall även testa att byta termostat i Laddomaten för att pannan skal få komma upp i rätt arbetstemperatur snabbare. Som det är nu måste vi elda många timmar innan tanken och pannan kommit dit.
 
  • Gilla
Brullpupp
  • Laddar…
hobbs hobbs skrev:
All right! Vi har precis satt i drift en panna av samma märke fast utan ugn. Känns som att den där trögheten skulle kunna vara en bov även här. Skall även testa att byta termostat i Laddomaten för att pannan skal få komma upp i rätt arbetstemperatur snabbare. Som det är nu måste vi elda många timmar innan tanken och pannan kommit dit.
Håller gärna kontakten och utbyter idéer och erfarenheter!
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Hej, hur har det gått för er med era system? Jag är i ganska exakt liknande sits så har läst igenom hela tråden och sprungit upp och ned i källaren och grejat med shunt, laddpumphastighet osv. Jag har helt ny kökspanna (Braland 21) till 500 liter (1000 om jag vill med avstängd med kulventiler) och har eldat 5 gånger i den nu.

Tycker det tar lång tid att komma upp i temp i pannan. Har 72C termostat i ladden. Eldat 4 timmar nu och har 75C i pannan (började på 35). Har 60C i tanken med lite värmeuttag på elementen.

Jag tror att jag eldar för lugnt, när jag läser denna tråd. Förstår det som att det ska vara riktigt bra fart i elden?

Jaja hursomhelst, som sagt, hur har det gått för er, är era problem lösta?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Är pannan på 21 kW. med en diff på 40 C och från den låga tempen så har du säkert inte mer än ca 7 - 10 Liter minut från panna till tank i laddning. Inget att oroa sig och bara fortsätta elda. Kanske lite hårdare fart på brasan för att värma mer. Du ska ha koll på rökgaserna. Inte säker men tror att det är ganska lika med en vedpanna. Rökgaserna ska ligga så nära 210 - 240 C som möjligt.. Kan även vara 180 C för en spismodell.
 
J jonaserik skrev:
Är pannan på 21 kW. med en diff på 40 C och från den låga tempen så har du säkert inte mer än ca 7 - 10 Liter minut från panna till tank i laddning. Inget att oroa sig och bara fortsätta elda. Kanske lite hårdare fart på brasan för att värma mer. Du ska ha koll på rökgaserna. Inte säker men tror att det är ganska lika med en vedpanna. Rökgaserna ska ligga så nära 210 - 240 C som möjligt.. Kan även vara 180 C för en spismodell.
Hårdare drag i brasan = mer primärluft eller mer klabbar i pannan?

Tänkt köpa en rökgastermometer, kan vara intressant. Grejen är att jag kör pannan nu i en kanal som inte är sotad på flera år, var ju tvungen att kolla så allt funkade efter installation. Innan satt det en gammal vedspis där som användes ytterst sporadiskt. Så har det blivit att jag eldat varje dag istället för att försöka lära känna den nya pannan och systemet, då jag tyckt att det tar längre tid än förväntat innan värmen kommer upp både i panna och tank.
Sotaren kommer om 4 dagar f.ö.
 
Det finns säkert båda primär och sekundär lucka. Är det en underbrännare, lågorna går nedåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.