Svart skärmväggsfot med uttaget bredvid, verktyg och skruvar på ett kartongunderlag, förberedelse för utskärning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett utsågat hål i botten av en grå metallkonsol för installation av ett ladduttag, med verktyg nära.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag måste skära ut i botten för att få in ladduttaget. Jag tänker mig att förstärka detta med plexiglasskivor efteråt.

Det blir trångt att få in armarna, men det går. Eventuellt att jag måste skaffa mig en flex-arm till skruvmejseln.
 
Efter att ha gått en massa annat att tänka på (bland annat byggt om min IVT490 för smartare styrning i samband med timdebitering, jag har även byggt mig en mätare för HAN/P1 på elmätaren) så börjar det vara dags att fortsätta med detta projektet.

Jag började under helgen med det lite tyngre arbetet...

En gul snöskyffel lutar mot en trottoar av betongplattor och gatsten, med gräs och jord intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu kan jag inte längre skylla på att jag inte har grävt fram kabeln till parkeringen i alla fall...

Jag sprang även runt på Hornbach och köpte lite kablar på metervara för installationen. Även dyra kablar är billiga om man bara köper någon meter av dem. De hade dock inte lösa DIN-skenor och det fanns inte heller på Jula eller Biltema. Ok, då måste jag kanske börja åka omvägar för att hitta DIN-skena då...
...men när den är i huset är det bara att börja skruva och löda.
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Äntligen har jag kommit mig för att börja bygga elektroniken och elen. Livet och andra projekt för att spara på elen har kommit emellan. Räknar med att ha en fungerande mjukvara och hårdvara i veckan.

Det är dock lite att bygga om i belysningspollaren, vilket jag nog inte hinner med (att såga metall i trånga utrymmen är inte smidigt. Jag skall försöka stansa ut hålen för eluttagen i pollarens plåt, det blir spännande då jag inte riktigt har rätt verktyg för detta...

Elektronikkomponenter, kretskort, strömförsörjning, säkringshållare och reläer inuti en elektrisk kapsling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektronikkort med komponenter i kapsling, monterat på prototypbräde, troligtvis för DIY-projekt eller hobbyelektronik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det slutade med att jag beställde DIN-skenor från Kina och kapade till en plåt att skruva fast dem på. Jag har gängat hålen för infästningen då det skall vara enkelt att ta isär vid eventuella reparationer i framtiden.

Jag hade köpt en låda från nätet till CPUn, men jag valde i slutänden en från skrotet hemma. Hållaren för buck-convertern och reläerna skrev jag ut med 3D-skrivaren.

Som ni ser så har jag ändrat mig och använder nu två st tvåpoliga kontaktorer. Det är för att kunna ladda med både en fas och med tre. Med en fas kan jag komma ned till 1*6*230 W och med tre upp till 3*16*230 W.

Jag insåg precis att jag glömt relä bör att styra själva lampan i pollaren (eller om jag valde bort det, jag väljer att tro det). Den kommer att styras via ZigBee istället. Jag får inte plats med ytterligare ett relä i lådan.
 
  • Gilla
LoweW och 2 till
  • Laddar…
Jobbigt att löda på ålderns höst...

Det blev dock få komponenter och lödpunkter då jag har buck-convertern utanför och kan dra USB till min NodeMCU mini. Det är 12V, de två reläerna (fyra pinnar för Dupond-anslutning), samt anslutning för signalen till bilen.

Den förra boxen hade ju extern knapp och display också, det skippar jag ju denna gången.

Jag har en signaltråd över ut ur boxen, det finns utrymme för en lysdiod också ...
 
Hur blev slutresultatet?
 
Inte riktigt klar, förhoppningsvis bästa vecka. Har varit sjuk (opererat mig bland annat) och började må bättre i våras.

Den fungerar, men jag har inte monterat ihop allt...
 
  • Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Ok. När du har tid och ork får du gärna göra en sammanfattning och visa vilka prylar du har använt. Jag tänkte ge mig på ett liknande projekt då vi troligen får en elbil i familjen inom kort...

Krya på dig.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Jahopp, nu har jag efter sjukdom, operationer, elooptimeringar (IVT490 mm) och annat som kommit emellan fått ihop själva boxen. Nu skall den monteras i stolpen också, men först då skall den köra några nätter med laddning av bilar. Bland annat så skall jag testa 11kW ordentligt under två timmar. Jag vill kunna övervaka lådan lite bättre för detta.

Boxen har fungerat fullt ut i några dagar, men den var då inte krympt till att få plats i lådan. Jag jag håller nu på att byta till rätt kablage för anslutning på gården och i stolpen. Men först så skall kablaget för eluttag (240V Schuko och lampa) tas bort för lasttesterna. Det finns en orsak till att jag placerade detta i en separat kopplingslåda...

Lite bilder, först det ultimata verktyget för att testa att allt fungerar, en Typ2-Schuko-adapter (ett tidigare bygge):
Vit och svart strömadapter, vinklad, ligger på textil yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan pollaren som det skall in i, jag har testat att det går in...

Svart metallstapel med öppning, sladdar, kontakter i bakgrunden, otydligt objekt, inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutligen innandömet (inte färdigt, jag vill betona att kablarna skall bytas ut):

Elektriska komponenter, kablar och anslutningar på en yta, installation eller reparation av utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Koden är samma som till min tidigare box (länkad här i tråden). Jag har bara lagt till omkoppling för 3-fas och styrning av lampan i pollaren, men det är inte värt att publicera separat kod för. Ja just det, jag har tagit bort OLED-koden också, displayen på min första laddbox höll bara i fyra år. Den var rejält sliten på slutet trots "skärmsläckare".

Nu är det dags för box #3:
Industriell enhet med varningsetiketter, relä, genomskinligt fönster, linjärt mönstrad bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blir en portabel 3-fasbox för resan. Den skall ha egen WiFi-AP för styrning från telefon och anslutning med 5-polig CEE 16A och adapter till 3-polig CEE 16A och Schuko. Typ2-uttaget är dessutom förberett för laddindikatorer, så denna får LEDar som visar laddstatusen. Tanken är att den i huvudsak skall ersätta min första 1-fas-box som börjar vara lite sliten. Jag återanvänder de komponenter som mår bra, men tar exempelvis bort OLED-skärmen. Den fungerar fortfarande, men jag vill hellre ha en 3-fas box och samma kod på bägge.
 
  • Gilla
Joonazz och 2 till
  • Laddar…
Jag skall sammanfatta komponenterna också, men det får bli tillsammans med bilder på pollaren på plats...
 
  • Gilla
Joonazz
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu har jag nästan alla delarna på plats (delarna från Kina kom igår). Jag väntar fortfarande på lamppollaren dock. Den skulle ju skickas och vara framme inom 6-8 dagar.

Nu måste jag fatta beslut, skall jag placera laddboxen i pollaren eller inomhus? All argumentation runt detta mottages gärna!

Placerar jag den inomhus så får jag en bra miljö för alla komponenter för el och elektronik. Placerar jag den i pollaren så är den separat och lätt att ta med om man flyttar.

Hmm...
Det är nog rätt vågat att lämna kvar hembyggen den dagen du flyttar så det är nog inget att räkna med.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Det är nog rätt vågat att lämna kvar hembyggen den dagen du flyttar så det är nog inget att räkna med.
Har inga sådana planer, dels inga planer på att flytta, dels inga planer på att lämna något om jag skulle ändra mig och flytta
 
Kör 11kW just nu och lådan blir ljummen vid kontaktorerna där den ligger i soldiset, det känns rimligt. Normalt sett skall den inte lastas så hårt heller.

Insåg just ett nytt bekymmer, jag måste installera en WiFi-repeater. Det är dålig mottagning vid parkeringen, särskilt när den är i pollaren.

Jag börjar dock med att temporärt flytta ena APn mycket närmare. Imorgon vet jag hur det fungerar, för då har jag monterat allt i pollaren också.
 
Det borde väl fungera med en TP-link Cpe210 eller cpe510, Den har ju riktnings verkan, men man får stänga av MAXtream, det speciella länkprotokollet.
Öppningsvinkeln är väl runt 60°
 
blackarrow blackarrow skrev:
Det borde väl fungera med en TP-link Cpe210 eller cpe510, Den har ju riktnings verkan, men man får stänga av MAXtream, det speciella länkprotokollet.
Öppningsvinkeln är väl runt 60°
Jag skall först testa med någon av routrarna jag har liggande hemma. Men tack för förslaget.
 
Sådärja, nu har frugans bil laddat över natten. Dock på enfas och bara 10A.

Jag måste ha en mjukvarubugg att hitta då den laddar med enfas enbart. Slår man på trefas under laddningen så parkerar den laddningen så jag måste lägga till ett state för att sluta ladda och byta till trefas och sedan börja ladda igen. Men detta förklarar inte varför boxen alltid börjar med enfas. Buggjakt...

En annan lite lustig sak är att bilen vägrar ladda med mer än 10A på enfas. Ställer jag ned laddströmmen så lyder bilen, men den vägrar att lyda när jag ställer på mer än 10A. Vi får se vad som händer när jag får igång trefasladdningen. Undrar om detta är en bugg eller en feature i bilen. Det skulle kunna förklara varför den laddar så långsamt på gratisladdare på stan. Trefasladddarnansom är gratis är blixtsnabba (vi brukar ha mer batteri efter vi har handlat mat än nnan vi åkte - vi har 14km till affären), men enfas laddarna upplevs som väldigt långsamma och det är ju inte konstigt om det aldrig blir mer än 10A.

Jag lovade att återkomma om ingående delar också. Det kommer. Jag skall efter denna bygga en trefasladdare till mig också, jag sammanfattar delarna till bägge i denna tråden.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.