1 466 988 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Det kommer ju en brytpunkt såklart där elen är med fördelaktig. Men det är inte inom de första 3 åren, och efter 3 år försvinner straffskatten på bensinaren. Jag har ingen koll på servicen på bensinaren men några hiskeliga servicekostnader är det nog inte på en sådan. Väljer du då inte märkesverkstaden utan bara en auktoriserad verkstad kommer du undan billigare till samma jobb.Nötegårdsgubben skrev:Det tycker jag är en bra och enkel räkneuppgift.
Säg att bilen har en livslängd på 20 år och att den då går i genomsnitt 1.500 mil per år. Det är alltså 10 tkr som den ska vara billigare per år. Givet att vi bortser från allt utom bränsle så är elbilen lönsam om elen är sju kronor billigare än bensinen per mil.
Med dagens subventioner (elbilar bidrar med betydligt mindre i skatt per körd mil) kan man alltså sannolikt komma billigare undan på Opeln även om man bara räknar bränsle. I verkligheten blir förstås siffrorna ännu bättre då avgasvarianten kommer kräva avsevärt mer i exempelvis servicekostnader.
Den som orkar och vill får ju gärna räkna på det. Det är 200 000 kr som skiljer bensin mot elbil. Andra bilar är inte intressanta.
Sen får ni bestämma om ni vill räkna laddning hemma eller ute. Men det får inte vara blandat =)
Pengarna ligger i något bättre än nollräntekonto. Ligger i en jänkare som han köpte billigt i bra skick även en motorcykel som har höjts i värde. Han hade alla gånger under hela sitt liv endast förlorat på elbil. Även om elbilar funnits i större skala från 68 när han blev myndig.Nötegårdsgubben skrev:Bra fråga, men nej det tycker jag inte. Det var därför jag ursprungligen skrev samma kapitalkostnad, eller liknande. Men vi är olika riskaverta med olika pengar. Och olika personer olika mycket.
Hade @Rkarlsson kontrat med att hans pappa minsann alltid har sina pengar på ett bankkonto utan ränta så hade beräkningen just för honom stämt, men haft låg allmängiltig relevans.
För oss andra ligger väl sanningen oftast någonstans mellan nollränta och att allt annars suttit på börsen.
Nej, jag vet. Min Mach-E får också riktiga OTA-uppdateringar. Har fått t ex ändrad laddkurva, justerade köpregenskaper m manders07 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Låter bra, men det hade jag tyckt oavsett om det varit bra affärer eller inte, för det låter mer som pengar lagda på en hobby än som investeringar. Och oavsett hur vi sparar eller förräntar våra medel så tycker jag att man ska få använda dem mer eller mindre som man vill.R Rkarlsson skrev:
I sakfrågan skiljer vi oss inte heller nämnvärt. Att jag tycker att du räknar slarvigt ändrar ju inte att jag håller med om att elbil inte är för din far.
Känns som en ganska enkel kalkyl att göra själv? Ställ besparingen i bränsle t ex ca 16 000 kr/år mot räntekostnaden för 200 000 kr extra i lån t ex 6 000 kr/år. Utmaningen är andrahandsvärdet och där får man gissa om elbilen kommer att minska 10 000 kr per år mer än bensinbilen.R Rkarlsson skrev:
/Krille
Det svåraste att ta hänsyn till i denna typ av kalkyler är nog ändå värdeminskningen. Ingen vet andrahandsvärdet på bensin VS elbil om 3,5 eller 10 år. Jag vågar mig ändå på en kvalificerad gissning att värdet kommer att droppa snabbare på fossilbilar än på elbilar framöver. Detta baserat på såväl statsmakternas strategier om minskade utsläpp, uppsatta klimatmål både nationellt och internationellt (oavsett regering) och hur marknaden utvecklas. Exakt hur fort detta kommer att gå vet vi förstås inte.
Men att fossilbilar kommer straffbeskattas, att de inte kommer få användas i städer och att fossila bränslen över tid tror jag de flesta är rätt eniga om.
Men att fossilbilar kommer straffbeskattas, att de inte kommer få användas i städer och att fossila bränslen över tid tror jag de flesta är rätt eniga om.
Det räcker ju att framtiden för fossilbränslen är osäker i största allmänhet för att andrahandsvärdet ska påverkas. Men det gör ju bara kalkylen ännu bättre för oss som har för vana att köpa begagnade bilar för några tiosuen, göra all service och reparationer själva och köra tills dom rasar.
Man bör också väga in möjligheterna att reparera och serva sin bil själv.Johannes Carlsson skrev:Klart värt att jämföra. Praktisk och lagom bekväm bil som man kan åka tillförlitligt i utan att skämmas. Då bör man väl räkna på att en verkstad fixar bilen och lånebil vid haveri för att ha det rättvist.
Kapitalkostnad, ränta på finansier och värdeminskning talar ju emot elbilen, fast en ny fossilbil känns ändå som sämsta alternativet?
Beg fossilbil, beg elbil, ny elbil
Väldigt många sköter det mesta av allt på bilen själv. Jag har tex aldrig någonsin lämnat in en bil för varken service eller reparation.
Pappa köpte en ny Volvo för drygt 20år sedan, den har heller aldrig lämnats in för annat än framvagnsinställning och AC jobb.
I sommar ska jag byta kamrem (i god tid innan intervallet) och det kommer att kosta 1700kr inkl allt, Nästa byte blir om 10år.
Elbilar kommer ju ha andra saker som behöver åtgärdas och frågan är hur enkelt det blir för en hemmamekaniker att lösa uppgifterna...
Definitivt en sak jag väger in i min bilkalkyl.
Jag tror vi kan vara överens om att kostnaden blir lägre för en begagnad fossilbil för 20 000 kr som går bra och som man lagar själv jämfört med en ny elbil för 500 000 kr. Speciellt om man kör lite, dvs 1000 mil år eller lägre. Men det blir också lite äpplen och päron.useless skrev:
Om man däremot jämför en ny elbil med en ny fossilbil och kör 2000 eller 3000 mil om året så blir kalkylen annorlunda.
i dagsläget är det brist på begagnade elbilar till låga priser, men det kommer förstås förändras över tid. En vacker dag så kommer det gå att köpa en vettig begagnad elbil under 100 000 kr, då kan man jämföra lite mer rättvist, skulle jag säga.
Håller med, de finns otroligt många olika förutsättningar att det är svårt, nästan omöjligt, att jämföra i en forumtråd då "fakta" riskerar att bli subjektivt vinklad.J jocke31 skrev:Jag tror vi kan vara överens om att kostnaden blir lägre för en begagnad fossilbil för 20 000 kr som går bra och som man lagar själv jämfört med en ny elbil för 500 000 kr. Speciellt om man kör lite, dvs 1000 mil år eller lägre. Men det blir också lite äpplen och päron.
Om man däremot jämför en ny elbil med en ny fossilbil och kör 2000 eller 3000 mil om året så blir kalkylen annorlunda.
i dagsläget är det brist på begagnade elbilar till låga priser, men det kommer förstås förändras över tid. En vacker dag så kommer det gå att köpa en vettig begagnad elbil under 100 000 kr, då kan man jämföra lite mer rättvist, skulle jag säga.
Hur många mil?A ajn82 skrev:
Senaste bilen som byttes in var en V70 diesel 2008 ny och byttes bort 9 år senare, 2017, med dryga 23 000 mil på mätaren. Totalt service/rep ca 45 000 kr exkl. däck, under de nio åren och gjort på Volvoverkstad.
Redigerat:
Det stämmer, andrahandsvärde är inte inräknat.Johannes Carlsson skrev:Det är väl utan andrahandsvärde också?
Inköpspris: kapitalkostnad på insats (avkastning börs ca 10%) + ränta på finansiering
Drift: kostnad för bränsle + förväntad medelkostnad för service och reparation
Kapitalförlust värdeminskning: inköpspris - förväntat avyttringspris.
Sen är det bara att ställa upp i Excel för olika senarion och jämföra så ser man kostnaderna.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 504 inlägg
Jag tror nog inte att andrahandsvärdet på fossilbilar kommer vara så förfärligt dåligt, förutom snabbt neråt på dyra nya bilar. Det blir nog ändå en fråga om TCO och efterfrågan som kommer ligga och balansera. Kör man få mil per år och ibland långresor till fjällen/europa är en stor fossilkombi ganska behändig. Högre driftskostnad men relativt billig när den inte används.
Dock tror jag export kommer öka i takt med att flottan elektrifieras. Går väl att kolla bakåt på förändringen och hitta en kurva som fortsätter och sedan planar ut.
För nya bilar är dock Osbourne effekten påtaglig redan
Dock tror jag export kommer öka i takt med att flottan elektrifieras. Går väl att kolla bakåt på förändringen och hitta en kurva som fortsätter och sedan planar ut.
För nya bilar är dock Osbourne effekten påtaglig redan
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 504 inlägg
Det mesta är liknande tekniker ich bör kunna göras själv.Huddingebo skrev:Man bör också väga in möjligheterna att reparera och serva sin bil själv.
Väldigt många sköter det mesta av allt på bilen själv. Jag har tex aldrig någonsin lämnat in en bil för varken service eller reparation.
Pappa köpte en ny Volvo för drygt 20år sedan, den har heller aldrig lämnats in för annat än framvagnsinställning och AC jobb.
I sommar ska jag byta kamrem (i god tid innan intervallet) och det kommer att kosta 1700kr inkl allt, Nästa byte blir om 10år.
Elbilar kommer ju ha andra saker som behöver åtgärdas och frågan är hur enkelt det blir för en hemmamekaniker att lösa uppgifterna...
Definitivt en sak jag väger in i min bilkalkyl.
Sen kan man ju räkna in egen tid som en kostnad, tid man kunde lägga på extrajobb istället och då är väl kanske ca 200:-/h rimligt för tidsåtgången