Jag sålde min 145 Express för 17 år sen.. Det var den sista Volvon jag hade.. :)

På tal om farbror ... :rofl:
 
  • Haha
FredrikR
  • Laddar…
Har haft 6 Volvos på 35 år. 142, 164, 340, Amazon och 940. Ingen längre än 2 år i min ägo. Senaste Volvon, en '91 940, hade jag för 9 år sen. Blev påkörd och bilen blev inlöst av försäkringsbolaget. Har åkt Ford sen dess men det kan bli en Volvo igen, vem vet?
 
  • Gilla
Blodsoppen och 1 till
  • Laddar…
Jag rostskyddar bilarna. Sandblästrar och målar vid behov. Tectylbehandlar och sprutar olja.

Då jag hade köpt paketbilen visade det sig att eftersom den hade varit firmabil som gick som en hora från företag till företag så hade den aldrig blivit underredsbehandlad förutom där det syntes. Någon hade behandlat trösklarna och litet till inför någon försäljning.
Jag sandblästrade hela bottnen ren och fick trösklarna svetsade på baksidan och så målade jag med epoxygrundfärg och två varv tvåkomponents lastbilsfärg. Sedan tre varv Tectyl under botten och en blandning av hålrumsvax och rå linolja i balkarna. Någon månad senare sprutade jag en upphettad blandning av olja och vaselin på allt.

Tänk vad mycket dyrbar arbetstid jag skulle ha sparat om någon hade undrredsbehandlat den tidigare och inte bara låtsats göra det och lurat mig.
Jag skulle säga att mer än hälften av bilägarna jag känner underredsbehandlar sina bilar.
 
  • Gilla
  • Haha
cpalm och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag rostskyddar bilarna. Sandblästrar och målar vid behov. Tectylbehandlar och sprutar olja.

Då jag hade köpt paketbilen visade det sig att eftersom den hade varit firmabil som gick som en hora från företag till företag så hade den aldrig blivit underredsbehandlad förutom där det syntes. Någon hade behandlat trösklarna och litet till inför någon försäljning.
Jag sandblästrade hela bottnen ren och fick trösklarna svetsade på baksidan och så målade jag med epoxygrundfärg och två varv tvåkomponents lastbilsfärg. Sedan tre varv Tectyl under botten och en blandning av hålrumsvax och rå linolja i balkarna. Någon månad senare sprutade jag en upphettad blandning av olja och vaselin på allt.

Tänk vad mycket dyrbar arbetstid jag skulle ha sparat om någon hade undrredsbehandlat den tidigare och inte bara låtsats göra det och lurat mig.
Jag skulle säga att mer än hälften av bilägarna jag känner underredsbehandlar sina bilar.
Vad är det för årsmodell och modell på bilen du pratar om?
 
H heimlaga skrev:
Jag skulle säga att mer än hälften av bilägarna jag känner underredsbehandlar sina bilar.
Den enda jag vet som underredsbehandlat en bil är min bror men då gäller det en 53 år gammal Mercaklassiker.
 
Vi köpte en 2020 Volvo och fick veta för att rostskyddsgarantin ska gälla om man gör en rostskyddsbehandling så måste man lämna in bilen till någon som gör det. Tydligen så krävs det specialkunskap nuförtiden för att veta vad för rostskyddsmedel som fungerar ihop med det som fabriken har använt.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Vad är det för årsmodell och modell på bilen du pratar om?
Ford Transit Connect. 2005
 
linolja blandat med trikloretylen
 
Om man inte vill ha rost så är Ford det sämsta valet bland många dåliga:
---- citat ---
Omfattande gravrost på Ford
På senare tid har vi avslöjat två fall där bilägare på olika sätt drabbats av biltillverkarnas snåla rostskydd, eller på längre risk riskerar att drabbas av rostproblem.

Det ena exemplet är vår egen Ford Mondeo som ingår i Vi Bilägares långteststall. Tyvärr ringde varningsklockorna tidigt beträffande bilmodellens rostskydd. Vi Bilägares betyg blev tre av fem när bilen var ny, vilket är medelmåttigt, men efter några tusen mil på svenska vägar avslöjades omfattande gravrost runt infästningen till bakvagnen men även trösklarnas bakgolv var angripna.

– Tyvärr är detta den rostigaste långtestbilen hittills, konstaterade Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström med tanke på att även huv och ena framdörren är utbytt på grund av rost.
--------
https://www.vibilagare.se/kopguide/...ydd-modellerna-som-far-toppbetyg-i-rosttestet

Volvo låg i topp runt år 2000 men har på senare tid tappat sin fördel. De flesta köper ju skiten ändå. Själv hade jag gärna köpt en ny S90 om rostskyddet hade varit på topp. Det blir nog BMW eller Audi när Saaben som rostar som en Opel tar slut om jag inte orkar ge mig på gravrosten i motorbärramen och bakaxeln innan dess. Den sista Saab 9-3 har ett kraftigt försämrat rostkydd jämfört med de äldre Saabarna även om dessa också var mindre bra. En ny Volvo rostar värre än en äldre Saab. Tragiskt för Volvo.
 
  • Ledsen
JohanLun
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Om man inte vill ha rost så är Ford det sämsta valet bland många dåliga:
---- citat ---
Omfattande gravrost på Ford
På senare tid har vi avslöjat två fall där bilägare på olika sätt drabbats av biltillverkarnas snåla rostskydd, eller på längre risk riskerar att drabbas av rostproblem.

Det ena exemplet är vår egen Ford Mondeo som ingår i Vi Bilägares långteststall. Tyvärr ringde varningsklockorna tidigt beträffande bilmodellens rostskydd. Vi Bilägares betyg blev tre av fem när bilen var ny, vilket är medelmåttigt, men efter några tusen mil på svenska vägar avslöjades omfattande gravrost runt infästningen till bakvagnen men även trösklarnas bakgolv var angripna.

– Tyvärr är detta den rostigaste långtestbilen hittills, konstaterade Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström med tanke på att även huv och ena framdörren är utbytt på grund av rost.
--------
[länk]

Volvo låg i topp runt år 2000 men har på senare tid tappat sin fördel. De flesta köper ju skiten ändå. Själv hade jag gärna köpt en ny S90 om rostskyddet hade varit på topp. Det blir nog BMW eller Audi när Saaben som rostar som en Opel tar slut om jag inte orkar ge mig på gravrosten i motorbärramen och bakaxeln innan dess. Den sista Saab 9-3 har ett kraftigt försämrat rostkydd jämfört med de äldre Saabarna även om dessa också var mindre bra. En ny Volvo rostar värre än en äldre Saab. Tragiskt för Volvo.
Vart på Volvosarna är det man ska hålla koll, och vilka modeller är utsatta?
 
Importören av min RAM gör underedsbehandlingar innan leverans :cool:

Det är väl dags för en kontroll/efterbehandling till våren

Lidingö Rostskydd HB / Tectylstockholm.se


AF1QipPpP2EqTn_l2U245cXfu54ewKblhYZuMTe9MsZa=s1360-w1360-h1020
Hur underredet ser ut
Bild på fordonsunderrede tagen från marken, möjligtvis vid reparation eller inspektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Vart på Volvosarna är det man ska hålla koll, och vilka modeller är utsatta?
»V90 visar sig ha sämre rostskydd än vad man kan förvänta sig av en bil i Volvos prisklass.«

Så funkar rostskyddsbetyget
Vi Bilägare granskar rostskyddet vid varje nybilstest. Prognoserna samlar vi därefter i vårt rostregister med en motivering och betyg från 1 till 5, och du kan även se en samlad lista över rostbetygen här.

Nivån på rostskydd och utformning av bilens kaross och chassi avslöjar tidigt risken för kommande rostangrepp. Men problem med rost är även starkt kopplat till hur bilen används och sköts av ägaren.

rost1.jpg
Bakvagnen på Volvo V90 har börjat rosta rejält.

”Anmärkningsvärt”
Populära Volvo V90 byggs på samma SPA-plattform som nuvarande XC90 och V60. Vid våra rostkontroller går mönstret igen, samtliga Volvomodeller har anmärkningsvärt svagt rostskydd redan som nya.

Genom åren har Volvo fått höga betyg i Vi Bilägares rostskyddsprognos. Galvaniserad kaross i kombination med fosfatering, elektrodopplack, ytterligare lacklager, limtätningar av känsliga skarvar, vaxbehandlingar och fysiska slitskydd för underredet har hållit rosten borta.

Nya SPA-plattformen visar något helt annat med obehandlade ytor, oskyddade skarvar, dåligt utförda tätningar och svetsar. Volvo har också minskat på mängden skyddande vax vilket nu får konsekvenser för vår fyrhjulsdrivna V90 som rullat 11 400 mil på fyra år.

Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström ser inte samma omfattande rostangrepp på jämngamla konkurrenter från Audi, BMW och Mercedes.

– Många bilar i denna prisklass har bakvagn i aluminium. Det hade den här också mått bra av även om det är aluminium i länkarmar och fjäderbenstorn. Nu ser vi istället en bakvagn som är rostangripen till den grad att stålet börjar att spalta upp sig.

Rosten vandrar gärna runt skarpa veck där lacken är som tunnast.

– Ofta är det motorvaggan som drabbas först men här är det bakvagnen som har för tunn grundlack vilket gör att fukt kryper in under lacken och gör att det börjar rosta i skarven som sväller, säger Thomas Widström.

rost2.jpg
Rostig bränslepump till bilens originalmonterade dieselvärmare.

Ordentligt rostangrepp på bränslepumpen
Förutom fyrhjulsdrift har vår V90 även originalmonterad dieselvärmare med en bränslepump av förvånansvärt dålig kvalitet som nu är ordentligt rostangripen. Vi noterar även minimalt med ytrost i karrosskarven längs ena tröskellådan som är gjord av enkelplåt.

– Resultatet är alldeles för dåligt på en bil i Volvos prisklass. Bilen är inte trafikfarlig och det kommer att dröja ett antal år innan det rostar hål, men det borde se betydligt bättre ut efter fyra år.

Thomas Widström anser att Volvos rostskydd nådde sin topp 2007 vilket vår V90 är ännu ett bevis för. Volvo själva har vid upprepade tillfällen stått fast vid att det inte föreligger några strukturella problem ens på mycket lång sikt. Biltillverkaren har tidigare försvarat sig med att rostangrepp, liknande de vi nu ser på V90, alltid har förekommit och endast handlar om mindre avvikelser.

I långteststallet har modellen bjudit på bekväma mil och rullar nu vidare ett år till. Få tjänstebilsförare lär hinna uppleva några problem med SPA-plattformens försämrade rostskydd men i begagnathallen är rost inget du ska behöva betala för.

Snittförbrukningen sjönk under förra året från 6,5 till 6,2 l/100 km. Ett lågt snittpris på diesel och låg malusfri fordonskatt ger fortsatt låga driftskostnader.

Volvos val av årlig service kostar på för bilägare som kör runt 1 500 mil per år. För dig som kör det dubbla spelar det mindre roll då bilen ändå ska in för ett oljebyte varje år.

Vid höstens service byttes samtliga filter plus bromsvätska för 8 513 kronor hos Upplands Motor i Kista. Volvo erbjuder inte mer än två års nybilsgaranti vilket nu gör det värt att jämföra servicepriser hos en godkänd allbilsverkstad. Här är det viktigt att karosskontroll utförs och kryssas i serviceboken för att den tolvåriga rostskyddsgarantin ska fortsätta gälla.

»Det borde se betydligt bättre ut efter fyra år.«

rost3.jpg
Ytrost längs tröskelns karosskarv är sällsynt på bilar i Volvos prisklass.

https://www.vibilagare.se/test/rost/orovackande-mycket-rost-pa-begagnad-volvo-v90-anmarkningsvart

Det finns fler artiklar där om rosten på deras V90. Troligen går det inte att läsa allt om man inte är prenumerant eller köper de aktuella tidningarna.
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
galento
Denna typen av lyftramper var nog inte så illa om man har lite begränsad takhöjd.

 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Ser intressanta ut, du säger "var" dock. Finns dom inte längre eller finns det nåt bättre?

Jag har undrat om det vore möjligt att få in en tvåpelarlyft i mitt 5x5 förråd. Eller kanske en saxlyft.
 
galento
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.