Hej.
Jag sitter just nu och planerar att renovera källaren. Huset står på berg och jag har nog inte mer än 2 meter som mest i källaren i takhöjd. Källaren är gjuten i betong.. Huset är ett tegelhus från 1945. Nu lurar jag på om man kanske kan lyfta huset och sedan mura in en eller två rader leca-block för att då få en högra höjd i källaren.

Tips på bolag i Stockholmsområdet som kan göra detta? Om jag är galen så säg till direkt så får jag ner och börja gräva.
 
Kan man flytta en hel kyrka i Kiruna så lär man kunna höja ett hus.
 
  • Gilla
ulfem och 3 till
  • Laddar…
F
Blir jävligt dyra centimetrar i källaren.
 
  • Gilla
jonaskop och 9 till
  • Laddar…
F Fiskarens_son skrev:
Blir jävligt dyra centimetrar i källaren.
Frågan är bara hur dyrt och vem som kan göra det :)
 
Vad betyder renovera i dettta fall? Boyta?
 
Kostar någonstans mellan 100 - 200 kkr , lite beroende på hur stort huset är. Sök på "" lyfta hus "" så får du några träffar.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 3 till
  • Laddar…
S
J jonaserik skrev:
Kostar någonstans mellan 100 - 200 kkr , lite beroende på hur stort huset är. Sök på "" lyfta hus "" så får du några träffar.

Låter alldeles för billigt. Hade du sagt 1-2 Mkr hade jag trott mer på det.
 
  • Gilla
  • Haha
perror och 5 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad betyder renovera i dettta fall? Boyta?
Jag hade tänt att ta bort bottenplattan och gräva ur källaren och sedan gjuta ny platta med golvvärme och få takhöjd på 2,3-2,4. Dessvärre har jag nog berg under vilket gör att jag troligtvis kommer behöva ta bort berg och istället för att hålla på att ta bort berg kanske jag kunde lyfta istället för att behöva ta bort berg.

Det är väl ca 85 kvadrat yta där nere som idag är rå källare. Har inte gjort något åt källaren sedan huset byggdes så den behöver renoveras oavsett.
 
Måste du dränera runt huset också?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Måste du dränera runt huset också?
Ja, skall ändå göras. Jag har tillgång till en grävare så det kan jag göra själv. Halva huset står på berg i dag så den delen är redan dränerad.

Jag kommer ju inte behöva gräva lika djupt tänker jag om jag lyfter huset.. dsv jag tänkte då kapa huset precis i takhöjden i källaren i höjd med källarfönsterna .
 
  • Gilla
Fredrik.blanck
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Låter alldeles för billigt. Hade du sagt 1-2 Mkr hade jag trott mer på det.
Att bara lyfta är en sak, men sen kommer allt det andra till och vad det blir och är, är en annan sak.
 
Budget För allt ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Budget För allt ?
Jag har ingen budget ännu. Skulle vilja ha ett företag som har hydrauliska domkrafter ganska många som dom kan styra hög precision. När domkrafterna är på plats så går man runt huset med en stor betongsåg.. sedan lyfter dom huset 30-60 cm.. Mura och klart.. Om man kan göra själva lyftet för 500KKr så skulle det ju helt klart vara värt det.. att slippa hålla på att bila bort berg.
 
  • Gilla
Umetunnan och 1 till
  • Laddar…
RoTe
S SueCia skrev:
Låter alldeles för billigt. Hade du sagt 1-2 Mkr hade jag trott mer på det.
Dom flyttar ju gamla kåkar ibland som inte ser ut att vara värda det och jag menar inte det LKAB betalar för.
 
  • Gilla
JuliaUppsala
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.